OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Meltrain schreef:Eindelijk. Ik vond 3 jaar geleden al dat daar veel te weinig poortjes stonden, wat geregeld tot opstoppingen (en ergernissen) leidde.
Door het gewicht van de poortjes werd het afgeraden er daar meer bovenop de paserelle te bouwen. Dan kun je weinig anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Aha. Is de passerelle dan nu verstevigd, zodat het nu wel kan?
traibergen schreef:Op station Dordrecht is het aantal ook nogal karig. Zeker als er in de avondspits ongeveer tegelijkertijd een trein uit Geldermalsen en een intercity uit Amsterdam aankomt is het dringen bij de poortjes.
Als ze het goed doen, gaan die reizigers echter niet door dezelfde poortjes. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wannes »

Het klopt inderdaad dat ze niet door dezelfde poortjes gaan, maar ze komen wel dusdanig dicht bij elkaar dat ze hinder voor elkaar opleveren. Hier had wat meer ruimte tussen de twee soorten poortjes en een hekje zodat de stromen minder bij elkaar komen misschien een goede oplossing geweest.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 30 okt 2019, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Dan moet je de broodjeszaak weghalen. Maar waar kan ik dan in Dordrecht nog een broodje Hoemoes met avocado krijgen :'(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

#firstworldproblems Suus

Nu nog de poortjes op Den Haag Centraal... :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

De nieuwe blauwe chipkaartlezers van de RET hebben een ingebouwd leeslampje, dat automatisch aan gaat als je je kaart op de kin legt. Het gaat weer uit als je je kaart terugtrekt. Fancy!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

Vandaag een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart gekocht, de huidige verloopt binnenkort. Blijf het vreemd vinden dat die kaart maar vijf jaar geldig is, hij doet het nog en ziet er - dankzij het beschermhoesje - nog nieuw uit. Gelukkig heb ik 'm voor 2,50 in plaats van 7,50, dankzij een mooie aanbieding voor reizigers in Noord-Nederland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

De reden van die beperkte geldigheid is veiligheid: door die beperking kunnen ze op de langere termijn een beter beveiligde chip toepassen.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

De vraag is hoe het de Oystercard wordt gedaan? Die heeft geen geldigheidsbeperking.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Niet? Laatst nog ergens een video gezien over het waarom er geen nieuwe Oyster zones bij kunnen komen en veel nieuwe verlengingen dus alleen contactloos betalen met de bankpas ondersteunen.
Zit 'm daar in de oude techniek die slechts een beperkt aantal bits voor de identificatie van de zone beschikbaar heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Bedoel meer dat ik al jaren een Oysterkaart heb die Dus niet verloopt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Z2N »

Nee. En daarom is Oyster dus niet geldig naar (bijvoorbeeld) Brookmans Park, het systeem kan dat niet aan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Je zou ook iets kunnen doen met een geldigheid van minimaal 5 jaar, waarbij de kaart als er geen technische wijzigingen zijn gewoon geldig blijft. Dan kun je altijd nog een aankondiging doen dat kaarten met een geldigheid vanaf (die er dan wel op moet komen te staan) van bijvoorbeeld 01-01-2020 niet meer geldig zijn na 01-01-2026.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

De geldigheid van de kaart zit in de chip geprogrammeerd, zodat kaartlezers een waarschuwing kunnen geven als de kaart bijna verloopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tristan »

Gekko123 schreef:De reden van die beperkte geldigheid is veiligheid: door die beperking kunnen ze op de langere termijn een beter beveiligde chip toepassen.
Dat is één van de vele leugens van TLS. Geld is de enige, echte reden waarom de kaart beperkt geldig is. De ov-chipkaart is immers niet voor niets de allerduurste van in elk geval Europa, maar misschien zelfs wel van de wereld.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Begint die afgezaagde plaat ook weer te spelen :X
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door isadora »

Alhoewel "de allerduurste van Europa" ook bij mij de wenkbrauwen even doet fronzen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Tristan schreef: Dat is één van de vele leugens van TLS. Geld is de enige, echte reden waarom de kaart beperkt geldig is. De ov-chipkaart is immers niet voor niets de allerduurste van in elk geval Europa, maar misschien zelfs wel van de wereld.
Waarom is dan de Deense variant, de Rejsekort, ook maar 5 jaar geldig? Ook daar moet je een nieuwe bestellen en krijg je het bedrag teruggestort (bij een persoonlijke kaart). Anonieme kaarten moet je daar voor minimaal 180 Deense Kronen aanschaffen, 80 voor de kaart zelf en 100 als initieel reistegoed. Die prijs van 80 Deense Kronen komt overeen met € 10,70. Hoe het zit met de aanschafprijs bij persoonlijke kaarten weet ik niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

De Carte Pastel van departement Haute-Garonne is € 8. De einddatum van de kaart mag naar eigen voorkeur bepaald worden door de uitgevende instantie. Indien technische veranderingen het noodzakelijk maken mag een uitgevende instantie bovendien per direct een hele serie kaarten ongeldig verklaren.

In de departementen Nord en Pas-de-Calais is de plastic kaart € 5 voor 5 jaar, maar moeten alle reizigers met losse kaartjes € 0,20 betalen voor een wegwerpkaart. Deze is maximaal 10x herlaadbaar, maar alleen voor hetzelfde product. Wanneer je de kaart 5x herladen hebt krijg je € 0,20 korting, maar dat gebeurt bij veel incidentele reizigers dus niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Oftewel, de Nederlandse kaart is niet het enige wat tegen relatief veel kosten moet worden vervangen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ibodejoode »

Heel veel mensen hebben betaal- en andere passen (rijbewijs / id kaart etc.) in hun portemoinnee zitten. Ik ook deels. Diverse kaarten zijn bij mij na een aantal jaren aan het bezwijken of de streepjescode is verdwenen. In die zin vind ik vervanging na 5 jaar niet meer dan logisch. Blijft over de kosten. Zelf heb ik een VDU kaart en krijg na 5 jaar automatisch een nieuwe. Ik weet niet hoe het met ander abo's zit, of die ook gratis vervangen worden. Blijft over de niet abo's. In aantal denk ik dat niet de grootste groep is. M.i. zou TLS moeten overwegen daar een kleine bijdrage voor te vragen. 2,50 bijv. Dan praat je over 0,50 per jaar.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 06 dec 2019, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

Rijbewijs kost 50 piek en het pasje anzich gebruik je nooit.
Als je het over nutteloze kosten hebt.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ibodejoode »

Offtopic: rijbewijs gebruik ik regematig, is mijn ID kaart. Bijv. bij de bloedbank waar ik elke 4 weken kom. Ik heb mij bij NS wel eens moeten indentificeren bij gebruik van een E-ticket.

Het gaat er mij om dat in vele gevallen een bankpas, winkelpas en dus ook een OV chipkaart na 5 jaar niet meer goed werkt. Dus 1x per 5 jaar vervangen heb ik geen moeite mee, dus blijven m.i. in de discussie alleen de vervangingskosten over.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 06 dec 2019, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten. Tapatalk-onderschrift verwijderd.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vandaag zijn op station Zaandam de CiCo’’ op de perrons uitgeschakeld en de OV-chippoortjes in de hal in bedrijf genomen.
Beul van de blindegeleidelijn
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten