OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Lijkt handig, maar vraag me wel af hoe je dan aangeeft dat een fiets defect is in een zelfservice stalling.
In een beheerde kan je dat immers bij de beheerder melden, maar dat gaat bij zelfservice niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Ook benieuwd hoe je überhaupt doorgeeft dat je "klaar" bent met je fiets, voordat iemand anders hem onderweg van je kaapt :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Dat zou je nog kunnen doen door een geoblokkade, waardoor je de huur alleen kunt beginnen en eindigen in een OV-fiets stallingslocatie.
Overigens zou op die manier dit systeem wel helpen tegen reizigers die een fiets "reserveren" door 'm 's middags wel op het station te parkeren maar niet in te leveren, zodat ze de volgende werkdag weer zeker van een fiets zijn bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Op station Zaandam is gisterochtend een proef begonnen, waarbij overdag de poortjes worden gesloten. De proef duurt tot en met morgen. Toen ik langsliep om zeven uur ’s ochtends, waren de poortjes gewoon nog open.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Zeven uur is dan ook midden in de nacht :Y
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vanochtend rond 09:40 waren de poortjes nog niet gesloten, maar vanmiddag rond 13:55 wel!
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Dat zou je nog kunnen doen door een geoblokkade, waardoor je de huur alleen kunt beginnen en eindigen in een OV-fiets stallingslocatie.
(..).
Als ik het zo lees op de NS fiets innovatielab website (https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fiet ... 1560190705) hebben ze iets dergelijks al wel geregeld met het slimme slot.
Wellicht slechts met een RFID signaal in de stalling.. waardoor het slot 'herkend' om de rit te beëindigen?. Dus buiten die zone zal een andere chipkaart dan waarmee de rit (verhuring) is gestart niet geaccepteerd worden om het slot te openen, lijkt mij.

Vermoedelijk zal e.e.a. wel te kraken zijn.. (A)
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door katvis »

Wat gebeurt er met m'n saldo als ik incheck bij Schenkel, doorrijd tot Kralingse Zoom, daar overstap zonder uit te checken en vervolgens uitcheck bij Slotlaan vs overstap met uitchecken op Capelsebrug?
PSA: Links gaan, rechts staan
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Helemaal niks.
De route loopt toch via Capelsebrug qua afstand bij de tariefberekening. En als je uit- en weer incheckt aldaar telt hij gewoon door.

Hoogstens dat als er controle instapt op Kralingse Zoom, en ze je controleren nog voor Capelsebrug, je een boete riskeert, want je reist tegen je incheck in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Woei. Een mail van de OV-Chipkaart, ik heb blijkbaar nog een oude kaart liggen die bijna vervalt. Nog een paar dagen en ik kan het geld terug vragen. Dus ik vraag de kaartgegevens op en zie dat er nog 15 euro op staat. En vervolgens druk ik op de knop om het terug te vragen, wat goed uitgedacht allemaal! Maar toen bleek het toch weer de OV-chipkaart te zijn:

Afbeelding

Faal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Hoe een hobbyproject van de Utrechtse vrienden Anne en Max (33) uitliep op jarenlange fraude met ov-chipkaarten

Wat begon als ludiek idee van twee Utrechtse vrienden, eindigde in grootschalige fraude met ov-chipkaarten. Tot hun eigen verbazing kregen de mannen het razendsnel voor elkaar om de inhoud van de kaarten volledig te manipuleren. ,,Het is een beetje uit de hand gelopen.”

Het is 2015. Max en Anne zitten samen met een biertje aan de bar in Utrecht, als voor de allereerste keer de gedachte opkomt. De mannen zijn naast vrienden ook collega’s en werken allebei in Alkmaar bij een IT-bedrijf. Daarom reizen ze bijna dagelijks tussen Utrecht en Alkmaar met de trein. Omdat de ov-chipkaart in die tijd volop in het nieuws is vanwege fraudegevoeligheid, vraagt het duo zich af welke data nu eigenlijk allemaal op die kaart staan en hoe veilig die zijn.

De interesse van de mannen is meer dan gewekt, mede door hun eigen achtergrond als computerkenners. Ze besluiten daarom te proberen een kaart te ontleden, door de data uit te lezen via een eigen computer en software.

Stukje bij beetje gaan de inmiddels 33-jarige Anne en Max aan de slag met het ontleden en uitsplitsen van alle data die ze tegenkomen op de kaart. Tot hun eigen stomme verbazing komen ze daarmee al heel snel veel verder dan ze verwachtten. Ze ontdekken dat het zelfs lukt om de kaarten eigenhandig vanuit huis van nieuw saldo te voorzien, zonder daarvoor ook maar een cent over te hoeven maken.


De rest vind je bij het AD (even openen in een privétab/venster en je hebt geen last van de betaalmuur (A) )
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door umbusko »

Twee jaar frauderen, "33.000 euro" verreisd. Had dan Altijd Vrij genomen. :') Wonderlijk wel dat het niet meer over dat geld gaat. Zouden ze niets hoeven te betalen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Dat kan eventueel gevoegd worden in een strafzaak, maar is in principe een civiele zaak volgens mij. Ook lijkt er onduidelijkheid te bestaan over de precieze hoogte van het bedrag.

En het bedrag is vast berekend op basis van ROZ, en dan kan het hard gaan :Y Zo zit je voor Utrecht - Alkmaar bijvoorbeeld al op 608 euro per maand bij het huidige tarief :')
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door marvinkok »

Aking schreef: ROZ
Rijden op zicht?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

ReizenOpZondergeld :Y

Of Rijzen Op Zaldo, mag auch *O*
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door marvinkok »

Ah, dan is het goed :pos:
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

Aking schreef:Dat kan eventueel gevoegd worden in een strafzaak, maar is in principe een civiele zaak volgens mij. Ook lijkt er onduidelijkheid te bestaan over de precieze hoogte van het bedrag
Nope, TransLink heeft deze vordering gedaan als benadeelde partij. De vordering maakt dus deel uit van het strafproces, de rechter kan deze vordering toewijzen door aan de verdachte een schadevergoedingsmaatregel op te leggen, die dan ten gunste komt aan TransLink (artikel 36f Sr).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Dat zeg ik toch? Kan gevoegd worden in de strafzaak, en dan wordt het inderdaad een schadevergoedingsmaatregel. Doen ze dat niet, of lukt het het CJIB niet om het geld binnen te hengelen dan wordt het toch echt civiel :Y
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

Jij zei dat het in principe een civiele zaak is, terwijl uit het artikel valt op te maken dat de vordering binnen het strafproces wordt behandeld (A)

En als je het CJIB niet betaalt, dan kun je gegijzeld worden. Een civiele zaak ervan maken heeft dan niet zoveel zin, want over het algemeen belanden mensen niet in de gevangenis omdat ze het breed hebben - een civiele incassoprocedure is dan weggegooid geld.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Als je het niet voegt of laat voegen (waarvoor je dus extra actie moet ondernemen) is het een civiele zaak, en dus is het in principe een civiele zaak (A)

En die "gijzeling" noemt men in dit geval vervangende hechtenis. Waarbij, zoals men dat mooi noemt: "het ondergaan van de vervangende hechtenis de betalingsverlichting niet opheft" (A)
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

Maar TransLink heeft zich als benadeelde partij gevoegd, dus dan is het toch geen civiele zaak meer? :X
Aking schreef:En die "gijzeling" noemt men in dit geval vervangende hechtenis. Waarbij, zoals men dat mooi noemt: "het ondergaan van de vervangende hechtenis de betalingsverlichting niet opheft" (A)
Helaas, geen koelkast voor jou: sinds 1 januari 2020 is met de inwerkingtreding van de Wet USB de gijzeling in de plaats gekomen van de vervangende hechtenis bij de niet-betaling van de schadevergoedingsmaatregel (zie artikel 6:4:20 Sv).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Ah kudt, daar gaan m'n klimaatdoelen :( Want die energieslurpert is wel aan vervanging toe denk ik :Y

En ja, het is alweer een tijdje geleden dat ik met deze materie te maken had, dus de laatste wetswijzigingen op dit vlak heb ik niet meegekregen. I stand corrected :Y
PHS schreef:Maar TransLink heeft zich als benadeelde partij gevoegd, dus dan is het toch geen civiele zaak meer? :X
Dat zei ik toch ook nergens? (A)
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door en-es »

Vandaag is het precies 3 maanden geleden dat ik mijn OV-chipkaart voor het laatst gebruikte. Sindsdien niet meer met OV gereist.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Mijn laatste treinreis dateert ook van 3 maanden geleden. 3 weken later nog een busrit gemaakt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Maandag zijn de poortjes op Den Haag Centraal dichtgegaan. Verder niks bijzonders gezien, behalve wat extra servicemedewerkers. Dit is wel onhandig met de traverse neem ik aan: bij last-minute perronwijzigingen is dat soms de snelste route en daar zijn de poortjes ook dicht neem ik aan.
Overigens worden de poortjes bij sporen 8 t/m 10 in 2024 weer teruggeplaatst naar de oude plaats wanneer die perrons zijn verlengd. Want het geld kan niet op ofzo. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten