Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

Eerste twee punten ben ik mee eens, maar dan moet ook gelden voor de decentrale spoorlijnen en eigenlijk ook de metro en de sneltram. Dat er een hoop Veolia-GTW's van amper 10 jaar oud aan de kant gaan, is buitengewoon jammer.

Derde punt niet mee eens: een sprinterdienst kan prima gecombineerd worden met onderliggende busvervoer in één concessie. Dat ging met decentrale spoorlijnen ook prima.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Wubbo »

Welke Veolia-GTWs gaan er aan de kant dan? Volgens mij geen enkele, behalve wellicht de diesels als de Maaslijn is geëlektrificeerd?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

Ik dacht de E-GTW's van de Heuvellandlijn, maar ze kunnen ook wel in mix-bedrijf met Flirts door Arriva ingezet worden in Zuid-Limburg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door julsteren »

Die van de heuvellandlijn blijven. Maaslijn gaat weg wanneer de elektrificatie klaar is. Als de sneltrein tussen Mtr en Hrl door gaat rijden naar Aachen kunnen er ook een paar van de heuvellandlijn weg.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Daniel »

Hoezo kunnen er dan een paar van de Heuvellandlijn weg? Weg van die lijn wel ja, maar die GTWs kunnen toch ook prima de Sprinter naar Roermond rijden bijvoorbeeld?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door sirvinniei »

Wubbo schreef:Voor zover ik weet wordt de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] niet gesplitst (het deel uit Amsterdam kan ook helemaal niet keren in Breukelen, dat zou pas in Maarssen kunnen), en 4 IC's per uur tussen Zwolle en Amersfoort zijn ook nog een eind weg, want dat past nu helemaal niet rondom de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] als je ze in iets wat lijkt op een kwartierdienst wil laten rijden.
Als er Etmet op Breukelen-Maarn komt moet toch op zijn minst een groot deel van de 7400 op Breukelen keren, dan lijkt me die doorkoppeling eigenlijk ook nutteloos, dienstregelingtechnisch is het dan handiger om alle 6 de treinen op Breukelen te keren (of komt er sprinter ETMET op de hele afstand Amsterdam-Utrecht?). Je kan overigens wel in Woerden keren zoals de andere sprinter richting Amsterdam.
Ik heb het niet over 4 IC's per uur, maar over 4 sprinters per uur. dit is met ERTMS en korte opvolgingen te doen, juist omdat je de delen 5600 loskoppelt. (Er staan veel miraculeusere dingen in het PHS :P )

En om mijn vorige bericht te herhalen: ook al zal je alles bij de huidige situatie willen behouden, wat is er mis met uitlopers in andere concessies/provincies als dat met buslijnen de normaalste zaak van de wereld is?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Zugführer »

Maarssen (en wellicht Utrecht Zuilen) hebben juist behoefte aan een rechtstreekse trein naar Amsterdam. Tenminste, dat is één van de redenen dat de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] straks de hele dag door verlengd wordt naar Amsterdam.
Zo'n doorkoppeling lijkt me juist makkelijker te realiseren met ETMET, je hebt opeens een extra serie waar je in Breukelen mee kunt koppelen, zodat je niet met een 8/22 ligging eindigt zoals van december het geval is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door reisthijs »

Erno-BE schreef:Derde punt niet mee eens: een sprinterdienst kan prima gecombineerd worden met onderliggende busvervoer in één concessie. Dat ging met decentrale spoorlijnen ook prima.
Die decentrale spoorlijnen lagen over het algemeen grotendeels in één concessie. Dan ligt combineren wel voor de hand. Dat kan je van een dienst als Rhenen-Uitgeest niet zeggen...
Erno-BE schreef:Ik dacht de E-GTW's van de Heuvellandlijn, maar ze kunnen ook wel in mix-bedrijf met Flirts door Arriva ingezet worden in Zuid-Limburg.
Niet kunnen maar moeten. Over de E-GTW's heeft de provincie namelijk wél goed nagedacht.
sirvinniei schreef:En om mijn vorige bericht te herhalen: ook al zal je alles bij de huidige situatie willen behouden, wat is er mis met uitlopers in andere concessies/provincies als dat met buslijnen de normaalste zaak van de wereld is?
Breukelen-Uitgeest is wel een héle lange uitloper, dat is ook bij bussen niet normaal. Als je zo'n lijn wil aanbesteden wil de andere provincie ook zeggenschap hebben over die "uitloper". Dan moeten beide provincies de boel gezamenlijk aanbesteden. Of allebei een deel van de ritten maar dan maak je het wel weer erg ingewikkeld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door sirvinniei »

Er is dan ook geen serie die van Utrecht naar Uitgeest rijdt, dat is een koppeling tussen 2 series. Je kunt ook alleen Rhenen-Breukelen(-Amsterdam) aanbesteden. Eventueel met een verdeelsleutel voor de ritten Rhenen-Amsterdam, dit werkt probleemloos tussen Arnhem en Doetinchem.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Zugführer »

Die series zijn natuurlijk niet voor niets gekoppeld. Als je ze beide moet keren in Amsterdam zal dat een stuk meer capaciteit kosten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er heel wat reizigers nu over Amsterdam Centraal heen reizen. De sprinter Rhenen - Uitgeest opknippen (waar dan ook) lijkt me een typisch voorbeeld van een situatie waar geen enkele reiziger bij gebaat is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou kijken of je de veolia stellen in een andere concessie kan in,etten
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door BrengMe »

CamilleKreemers schreef:Ik zou kijken of je de veolia stellen in een andere concessie kan in,etten
Kan je dat wat beter uitleggen :?:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door sirvinniei »

Zugführer schreef:Die series zijn natuurlijk niet voor niets gekoppeld. Als je ze beide moet keren in Amsterdam zal dat een stuk meer capaciteit kosten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er heel wat reizigers nu over Amsterdam Centraal heen reizen. De sprinter Rhenen - Uitgeest opknippen (waar dan ook) lijkt me een typisch voorbeeld van een situatie waar geen enkele reiziger bij gebaat is.
Waarom kan dat niet? Momenteel keren beide series ook op zichzelf buiten de spits.
Welke reizigers hebben baat bij over Amsterdam reizen? De hoeveelheid reizigers van de stations tussen Amsterdam en Utrecht die niet naar een van beide stations reizen lijkt mij minimaal. Voor reizigers vanuit Uitgeest richting Utrecht is het (nu al) sneller om over te stappen op de IC.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Zugführer »

Alleen de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] keert (nu nog) in het dal op zichzelf. De [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] keert volgens mij nooit in Amsterdam.
Ik denk vooral aan reizigers van de Zaanlijn naar Amstel en Bijlmer. Die krijgen straks de hele dag door een nette kwartierdienst
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door CamilleKreemers »

BrengMe schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik zou kijken of je de veolia stellen in een andere concessie kan in,etten
Kan je dat wat beter uitleggen :?:
Tuurlijk. Ik zal even in mijn provincie blijven:
  • Er komt (ooit) een extra sneltrein Groningen - Leeuwarden te rijden, waarvoor extra materieel nodig is. Daarnaast worden de stations tussen Groningen - Leeuwarden aangepast om extra stellen per rit te krijgen. Dat is dus meer materieel.
  • Aldus hier onderzoekt de provincie ook de reactivatie van het passagiersvervoer tussen Groningen - Veendam en Stadskanaal. Dat kost ook materieel extra.
  • Daarnaast wil de provincie graag een extra sneltrein in de ochtendspits tussen Winschoten en Groningen. Dat kost ook extra stellen in de spits.
Ik kan me indenken dat door stijging van reizigersaantallen op het traject Delfzijl / Roodeschool - Groningen wellicht ook ritten te krap worden qua bezetting en daar wellicht ook extra stellen nodig zijn.

De herbouwing van de maaslijn lijkt me dus een goed moment om te kijken of je dat materieel langer in leven kan houden door het bij andere concessies in te zetten. Daardoor hoef je als bedrijf niet nieuw materieel aan te schaffen en hoogstens wat verbouwingen plaats te laten vinden om de eisen van die concessie te kunnen hanteren. Ik heb liever dat de 10-jaar oude stellen langer gebruikt worden, dan dat er compleet nieuw materieel gebouwd moet worden voor de uitbreidingen.

Duidelijk genoeg voor je?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door reisthijs »

Maar, dat gebeurt nu toch ook al? Als een vervoerder materieel over heeft wordt het verkocht of gaat het terug naar de leasemaatschappij. Zie de tweedehands Linten die nu bij Arriva rijden of gaan rijden.
Het zou dus goed kunnen dat er voor de nieuwe concessie voor de Noordelijke lijnen geen nieuw materieel nodig is. Als Arriva die weer wint is dat helemaal eenvoudig, dan hoeven ze alleen maar wat GTW's uit Limburg naar het noorden te sturen.

Als je nu sprinterlijnen uit het hoofdrailnet wilt aanbesteden, betekent dat in de huidige situatie dat een andere vervoerder dan NS daar nieuw materieel voor moet kopen. NS houdt het nieuwste materieel immers liever zelf, een andere vervoerder kan alleen de afdankertjes krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door BrengMe »

CamilleKreemers schreef:Duidelijk genoeg voor je?
:Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten