Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 19:15
door Aking
Weet iemand hier zo (een linkje naar) de (al dan niet UIC) maten of maximumafmetingen van rijtuigen? (dus zit/lig/slaap/whatever) En dan vooral de breedte en hoogtematen :)

Bij voorbaat danku enzo *O*

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 19:17
door ODRAIL
Aking schreef:
Gekko123 schreef:Echter is het probleem in het geval van bijvoorbeeld de 800 dat deze serie gewoon vol is met 10 bakken VIRM, zeker tussen pakweg Eindhoven en Amsterdam. Als je die in gaat korten om daarmee een andere treinserie ook te kort te laten rijden wordt het er niet beter op.
Je zou in Utrecht, of van mijn part Abcoude of Bijlmer natuurlijk een stel af kunnen trappen en dat stel dan naar Schiphol laten rijden. Maar dat zal vast niet kunnen vanwege beveiligingsbullshit, te moeilijk in de systemen of ontbrekende wissels :X
Tsja ... minder wissels leveren meer na dan voordelen op :? .

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 19:47
door waldo79
Daniel schreef: Met kortere treinen kan je de pijn immers wat meer verdelen over verschillende series terwijl je met het preventief schrappen van twee series de andere serie op dat traject overbelast. En dat was vandaag zeker het geval, want ook bij de opgeheven [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] zit je met een alternatieve treinserie die maximaal met een losse VIRM-VI kan rijden wat voor sommige spitstreinen altijd al krap was maar niet anders kan door het moeten splitsen.
En dan is een deel van de drukte nog opgevangen door de combinatie [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] met de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] :idea:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:04
door webguy
Het was vanochtend gezellig tussen Arnhem en Utrecht: de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] die uitvalt is niet alleen halfuursdienst die naar 15 minuten gaat, maar het is ook een halvering van je capaciteit. Het is meestal in de spits al druk, nu maak je het erger door 20 bakken per uur per richting minder te rijden. Driebergen-Zeist schijnt maar 10 bakken aan te kunnen (maar volgens mij is met een beetje passen en meten 12 daar ook prima), en die extra stop van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] komt doet de punctualiteit niet veel goeds. Hef dan de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] op en zet het ICM in de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] ofzo, dan bied je vast meer stoelen tussen Utrecht en Schiphol.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:36
door SuperGhost
Want de 3500 is niet net zo goed nodig tussen Utrecht en Eindhoven? Je verplaatst hetzelfde probleem dus alleen naar een andere as :')

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 20:42
door webguy
Ik probeerde het te pitchen als een win-win omdat je op Utrecht - Schiphol meer capaciteit beschikbaar krijgt.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:14
door SuperGhost
Hoe win je meer capaciteit op Utrecht - Schiphol als je de 3500 opheft en dan de 3100 laat rijden met het materieel van de 3500? Dan blijft immers exact hetzelfde materieel rijden, alleen een kwartiertje eerder/later :?

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:27
door webguy
Ah ja, sorry, lange daag, verkeerde hersenkronkel. Als je het V-IRM dat normaal in de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijdt inzet wel. Er zal echter wel een reden zijn dat ze dat niet doen, bijvoorbeeld omdat er niet meer V-IRM niet beschikbaar is.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:31
door SuperGhost
:wink:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:38
door Ardan
Aking schreef:Weet iemand hier zo (een linkje naar) de (al dan niet UIC) maten of maximumafmetingen van rijtuigen? (dus zit/lig/slaap/whatever) En dan vooral de breedte en hoogtematen :)

Bij voorbaat danku enzo *O*
Wil je er toch eentje kopen ja? :P

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 21:42
door Aking
Uhuh! Uhuh! Uhuh! Uhuh! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het lijkt er op dat ze zelfs rijtuigen van de Plavi Voz (de trein van Tito) in de verkoop hebben 8-) *O* *O* 8-)

Ik had ondertussen deze al gevonden trouwens *O*

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 23:41
door Geert
Fraai van NS dat dezelfde series als vandaag morgen OOK opgeheven worden. Als verzachting van het leed hadden morgen ook 2 andere series opgeheven kunnen worden? :neg:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 23:45
door Chrysa
Ze hadden beter wat sprintertjes op kunnen heffen ja, dan rijdt er maar een IC met SLT. De [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] kunnen ten zuiden van Dordrecht prima 1x/uur rijden, zeker in de daluren. Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 00:07
door Meltrain
Chrysa schreef: Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.
Wat krapper? :') Tijdens de spitsuren zitten de Sprinters goed vol hoor.
Beter heffen ze de [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] op tussen Rotterdam en Dordrecht. Er rijden genoeg andere treinen op dat traject.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 01:08
door Z2N
Chrysa schreef:Ze hadden beter wat sprintertjes op kunnen heffen ja, dan rijdt er maar een IC met SLT. De [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] kunnen ten zuiden van Dordrecht prima 1x/uur rijden, zeker in de daluren. Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.
Die treinen mogen alleen niet zomaar opgeheven worden, omdat NS anders niet aan de concessieverplichtingen voldoet. :!:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 01:56
door JWM
Geert schreef:Fraai van NS dat dezelfde series als vandaag morgen OOK opgeheven worden. Als verzachting van het leed hadden morgen ook 2 andere series opgeheven kunnen worden? :neg:
Zolang er nog treinen met dubbele stellen rijden snap ik niet dat er uberhaupt treinen opgeheven worden... Of is er meer aan de hand dan alleen te kort aan beschikbaar materieel?

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 02:15
door Aking
Voor één trein met meerdere stellen heb je maar een machinist nodig, als je die stellen splitst zijn dat er minimaal 2 (A)

Is toch best een leuke besparing :Y

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 12:04
door Mikos
Het grootste probleem zit hem bij VIRM en DDZ. Ik heb inzage in de materieelstand gekregen en deze materieelsoorten schieten er bovenuit. Zo rijdt er momenteel veel VIRM in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] om het uitvallen van de DDZ daar zoveel mogelijk op te vangen. Dat VIRM moet ergens vandaan komen en er staat een grote hoeveelheid bij de werkplaatsen. Er is een bepaalde reserve beschikbaar, maar bij de VIRM en DDZ zijn die momenteel negatief.

Als ik de cijfers van vandaag met die van gisteren vergelijk, is er vooral voorrang gegeven aan het herstellen van de VIRM; daar zijn de cijfers beduidend beter. Die van DDZ zijn nagenoeg gelijk gebleven. Daarnaast is er veel aandacht geschonken aan ICM en SGM. De complete reserve van SGM is gisteren weer op peil gebracht. Ook het ICM rijdt zo goed als op geplande kracht. Er staat nog wel te veel SLT stil.

Opvallendheid is het DDM dat, in tegenstelling tot eerdere inzetten, vrolijk zijn rondjes rijdt en geen defectenstand kent op dit moment.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 14:45
door MdJ
DDM1 rijdt zelfs extra: Naast de 3 stammen in de [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie], de 4 in de [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie], rijdt er 1 in de [serie=Sprinter|2016|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] en 2 in de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie]. :shock:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:17
door SuperGhost
Mikos schreef:Het grootste probleem zit hem bij VIRM en DDZ. Ik heb inzage in de materieelstand gekregen en deze materieelsoorten schieten er bovenuit. Zo rijdt er momenteel veel VIRM in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] om het uitvallen van de DDZ daar zoveel mogelijk op te vangen. Dat VIRM moet ergens vandaan komen en er staat een grote hoeveelheid bij de werkplaatsen. Er is een bepaalde reserve beschikbaar, maar bij de VIRM en DDZ zijn die momenteel negatief.

Als ik de cijfers van vandaag met die van gisteren vergelijk, is er vooral voorrang gegeven aan het herstellen van de VIRM; daar zijn de cijfers beduidend beter. Die van DDZ zijn nagenoeg gelijk gebleven. Daarnaast is er veel aandacht geschonken aan ICM en SGM. De complete reserve van SGM is gisteren weer op peil gebracht. Ook het ICM rijdt zo goed als op geplande kracht. Er staat nog wel te veel SLT stil.

Opvallendheid is het DDM dat, in tegenstelling tot eerdere inzetten, vrolijk zijn rondjes rijdt en geen defectenstand kent op dit moment.
Als het probleem o.a. in het DDZ zit, waarom dan niet (ook) wat DDM doorschuiven naar de 3600?

Het mag wat mij betreft soms best wat creatiever. Voor Oost-Nederland denk ik dan bijv. aan:
- De 3100 alleen opheffen tussen Arnhem en Nijmegen en extra laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek (een los zesje is nog altijd meer dan de huidige 0 bakken) en overstap laten geven op de 3600 van/naar Nijmegen. De 7500 kan dan volledig opgeheven worden en dat DDM elders ingezet worden.
- De IC Vlissingen-Lelystad inkorten tot Vlissingen-Almere (daar toch al goede overstap op IC naar Zwolle en verder)
- De IC's naar Leeuwarden beiden als stoptrein laten rijden (uitgespaarde sprintermat. elders gebruiken om DDM vrij te spelen)
- IC's Schothorst/Enschede naar Rotterdam Centraal laten rijden i.p.v. Den Haag en dan 4x p/u een pendel-IC Gouda-Den Haag C

Dit soort zaken zie ik dan liever. Frequenties blijven dan zo veel mogelijk hetzelfde, met hier en daar weliswaar wel wat kleine reistijdverlengingen van enkele minuutjes.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:31
door cassie127
Mag dit ook volgens de eisen waar NS bij deze concessie aan moet voldoen? :?:

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:43
door Mikos
Het personeel in het oosten heeft geen of nauwelijks geldige materieelbekendheid, dat is je grootste probleem en met de proefballonnetjes die jij op wilt laten gaan heb je veel meer reizigers die last van de situatie hebben en kom je met personeel in de knel.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:51
door JWM
Maar deze herfst is toch niet uitzonderlijk? Anticipeert NS slecht op het herfstweer of is dit onvermijdelijk doordat het sowieso al krap in materieel zit?

Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:52
door Suus
Volgens Voor Beter OV komt dit omdat NS de (eerder door VBOV extreem onveilig verklaarde) Mat'64 te vroeg aan de kant heeft gezet.

Re: Korte vragen #20

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:53
door JWM
Die club staat dan ook bekend om z'n gedegen en objectieve analyses.