Pagina 1 van 11

Korte vragen #20

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 18:38
door julsteren
Ja :') Hij had even geen middelen om zijn SD kaartje te dumpen op een PC.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 19:28
door dennistd
Het is in elk geval de aansluiting van de plaatselijke zinkfabriek. Gezien de driehoek (sein zegt niets over spoorbezetting, zie ook Enschede-Gronau) zou ik denken iets van een overweg of zo.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 20:53
door Daniel
Zo te zien een overwegsein inderdaad, zie ook pagina 62 in het seinenboek. Eerder op pagina 59 komt het sein met de zwarte driehoek nog voor, dat kan 'm ook nog zijn.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 20 sep 2016, 23:51
door Milco
Toen Connexxion nog in Twente reed, deden zij dat met de Ambassadors 8883 tot en met 8976. Op www.busfoto.net zie ik dat de bussen 8967 tot en met 8976 echter niet in de rode kleuren, maar in de oorspronkelijke groene Connexxion-kleuren waren geleverd en in dienst kwamen en pas later in het rood zijn gespoten/gestoken. Weet iemand waarom deze bussen niet meteen rood zijn geworden? Waren de bussen soms toevallig voor een andere concessie bedoeld en ging dat later niet door of is hier wellicht een (andere) reden voor?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 00:11
door dennistd
Volgens mij zijn deze bussen altijd rood geweest, maar waren de hoge nummers alleen beplakt en niet gespoten. Onderhuids waren ze ook gewoon groen dan, met uitzondering van de voorbumper die wel rood was. Het waren ook deze bussen die met totaalreclame reden voor zover ik me herinner.

Van binnen waren ze ook te herkennen door de fluorescerend groene stangen ipv donkerrood.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 00:18
door Milco
Op Busfoto (http://busfoto.net/foto's/connexxion/8x ... -8976.html) zie ik toch diverse foto's van groene bussen. Waarom zouden de bussen dan wel groene kleuren hebben gehad? :?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 00:23
door dennistd
Die foto's dat ze groen zijn is van twee weken na de concessie-ingang. Daarna waren ze alleen nog groen als de reclame onbedoeld verwijderd was volgens mij.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 00:25
door Milco
Ah vandaar. Maar waarom zijn ze dan niet meteen rood geworden vanaf begin concessie? De "lage" nummers waren dat immers wel. Weet je dat toevallig ook, waarom dat verschil?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 07:13
door MdJ
Die bussen zijn ook echt nooit geheel rood geweest. Alleen de 8976 is uiteindelijk wel rood geworden. Ik denk dat ze het niet nodig vonden, als ze toch in reclame reden, ze "extra" rood te maken.

Dat het de laatste bussen van de serie zijn, kan iig niet de reden zijn, de Syntus rode ambassadors (voor de lijnen 80, 81, 83, 20, 73/74) kwamen immers hierachteraan en waren bij aflevering gelijk aan de cxx-bussen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 14:16
door dennistd
Reden er ook rode Syntus-Amba's op de 73 en 74? Ik kan me daar alleen maar wit/geel/blauw op herinneren eerlijk gezegd. Rood zag ik ze in Enschede alleen op de 20.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 14:53
door marvinkok
Er hebben er inderdaad rode op gereden. Waren maar 2 omlopen ofzo en heeft volgens mij ook maar een jaar geduurd. Staat me bij dat dat was tussen dat Arriva ging rijden in de Achterhoek en ze 73/74 geheel zelf gingen rijden.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 24 sep 2016, 12:30
door Reiziger Delft
Binnenkort wil ik een reisje door het Ruhrgebied e.o. maken per trein. Heb met name interesse in nog niet gemoderniseerde stations, lage perrons, armseinen etc. Iemand tips voor wat ik niet moet missen?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 24 sep 2016, 13:16
door Suus
Armseinen waren er een paar jaar geleden nog tussen Coesfeld en Lünen, Coesfeld en Dorsten en Borken en Dorsten. In die hoek waren/zijn er ook nog heel wat ongemoderniseerde stations. De lijn Dorsten - Dortmund via Gelsenkirchen Zoo en Castrop-Rauxel Süd is ook een samenstelling van meuk, zooi en pauper. De lijn naar Dalheim is ook behoorlijk pauper. De lijn naar Kleve heeft ook nog armseinen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: do 06 okt 2016, 17:53
door Tochjo
Meltrain schreef:Ik neem aan dat er bij gepland vervangend vervoer wel verplaatsbare cico's worden neergezet en reizigers dan wel gewoon moeten in- en uitchecken.
Dit blijkt zo te zijn. Ik citeer de reactie van een moderator op dat forum:
Sivan NS schreef:Er zit verschil tussen geplande situaties (werkzaamheden), en ongeplande (calamiteiten):

1. Geplande situaties (werkzaamheden): je moet altijd betalen voor het vervangend vervoer. Bij vervangede NS-bussen worden zoveel mogelijk paaltjes bij de halte neergezet. Soms vormt een lijndienst het alternatief, zoals de R-Net bus van Connexxion, of de metro van GVB. Als dit expliciet het reisadvies is (bijvoorbeeld het weekend van 1 en 2 oktober) geldt het NS tarief. Daarom worden er NS paaltjes bij de haltes geplaatst.

2. Ongeplande situaties (calamiteiten): als NS bussen inzet hoef je niet te betalen. Dit omdat:
  • Bij calamiteiten is NS niet in staat tijdig paaltjes neer te zetten, waardoor het lastig wordt om in- en uit te checken
  • De vertraging is vaak zodanig dat vanuit het recht op GTbV betaling zinloos is.
Ook een andere situatie kwam in die reactie aan bod:
jossevb schreef:Maar hoe moet dat dan als je tussen Delft en Den Haag met de tram wordt gestuurd?
Daarover werd het volgende gezegd:
Sivan NS schreef:Soms geeft NS bij calamiteiten het reisadvies met een andere vervoerder te reizen. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties, want de capaciteit is vaak niet aanwezig. We hebben geen afspraak gemaakt met de andere vervoerders over het in- en uitchecken.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 00:09
door chemie
Maar wie kan dan controleren of ik bijvoorbeeld de metro van GVB als alternatief van de trein gebruik of niet? :P

Ik kan toch prima inchecken bij het GVB paaltje en daar weer uitchecken?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 00:13
door Chrysa
Dat kan, maar als je een NS abonnement hebt is het vrij lullig om opeens toch te moeten betalen voor je rit buiten je abonnement om.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 12:44
door JothamvW
Dat moest ik ook toen er geen treinen reden tussen Arnhem en Nijmegen. Dan moet je toch lijn 331 of 300 nemen...

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 19:50
door chemie
@Chrysa, goed punt, maar voor de betalende reiziger zal t goedkoper zijn om dan bij GVB in te checken geloof ik :P

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 19:53
door Daniel
Ik had voorheen altijd de ideale situatie dat de bus die ik als alternatief kon nemen me minder kostte dan de vergoeding die ik via GTBV van NS ontving. Maar dat gaat tegenwoordig niet echt meer bij gebrek aan een check-in/uit: als ik de bus van 't werk naar huis neem kom ik nieteens in de buurt van een station.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: vr 07 okt 2016, 20:37
door Hendrik
Ik neem niet eens meer de moeite om GTBV te vragen, aangezien dat met een mobiliteitskaart alleen met een papieren formulier kan...

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 08 okt 2016, 00:07
door Meltrain
Daniel schreef:Ik had voorheen altijd de ideale situatie dat de bus die ik als alternatief kon nemen me minder kostte dan de vergoeding die ik via GTBV van NS ontving. Maar dat gaat tegenwoordig niet echt meer bij gebrek aan een check-in/uit: als ik de bus van 't werk naar huis neem kom ik nieteens in de buurt van een station.
Je bedoelt dat je vroeger, toen een incheck nog niet verplicht was, gewoon het papieren formulier invulde ook al had je letterlijk gezien niet op dat traject gereisd?
Je kunt natuurlijk tegenwoordig in zulke gevallen met je gewone OV-Chipkaart inchecken in Utrecht en uitchecken in Amersfoort en dan met een andere OV-Chipkaart met de bus reizen, maar dan moet je inderdaad wel via de betreffende stations reizen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 08 okt 2016, 10:59
door Daniel
Meltrain schreef:Je bedoelt dat je vroeger, toen een incheck nog niet verplicht was, gewoon het papieren formulier invulde ook al had je letterlijk gezien niet op dat traject gereisd?
Ik deed de aanvraag toen ook al digitaal (kon toen al als jaartrajectkaarthouder). En inderdaad, letterlijk gezien had ik dan niet op dat traject gereisd maar de situaties waarin ik voor de bus koos waren ook wel vooral de storingen waarbij er helemaal niks reed en je dus überhaupt niet over dat traject kon reizen.
Je kunt natuurlijk tegenwoordig in zulke gevallen met je gewone OV-Chipkaart inchecken in Utrecht en uitchecken in Amersfoort en dan met een andere OV-Chipkaart met de bus reizen, maar dan moet je inderdaad wel via de betreffende stations reizen.
Alleen op die manier gaat het voordeel van GTBV en omreiskosten die daarmee vergoed worden niet helemaal meer op. Ik heb op m'n chipkaart met NS-abonnement namelijk ook het busabonnement staan (beetje zonde daar speciaal een kaart extra voor te kopen) en omdat U-OV zone-abonnementen kent kost het mij maar 2 cent om op Rijnsweerd Noord te komen vanaf het werk (zonegrens is de Waterlinieweg, die halte ligt daar net een paar meter vanaf). Ik betaal als ik omreis met de bus dus eigenlijk alleen voor Utrecht Rijnsweerd Noord - Amersfoort Van Stolbergpark :wink:

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 13:43
door ODRAIL
Daniel schreef:(zonegrens is de Waterlinieweg.
Zonnegrenzen zijn / waren toch afgeschaft sinds de afschaffing van de strippenkaart of mis ik hier iets?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 13:53
door Daniel
Er zijn nog genoeg gebieden waar nog zonegebaseerde abonnementen bestaan :wink: . De provincie Utrecht is er daar eentje van al gaat overigens niet elke vervoerder er hetzelfde mee om. Qbuzz hanteert daadwerkelijk het fysieke punt van de zonegrensoverschrijding bijvoorbeeld, terwijl Connexxion je laat betalen vanaf de laatste halte in een zone.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 09 okt 2016, 14:45
door nvdw
Arriva gebruikt de zonekaart voor het bepalen van de tarieven voor de kaartjes op de bus in de Zuid-Hollandse concessies. Het nationaal tariefsysteem en de strippenkaart mogen dan dood zijn, de zones zijn nog springlevend. 8-)