OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ODRAIL »

Of de eindbestemming een ander kleurtje geven.

En wat ook zou kunnen helpen zijn grotere (perron) schermen om de reisinformatie weer te geven. Want sinds de Cta's (u weet wel, die dingen met de flapjes) verdwenen zijn zijn de schermen kleiner geworden, terwijl de informatie die daar op moet worden weergegeven is toegenomen.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Zojuist te Ut vroeg een internationale reiziger mij om raad: hij moest de 568 vanaf spoor 9 hebben, maar op de spoorbordjes op het perron bij de TBP's stond alleen 9a of 9b dus hij dacht dat hij verkeerd zat. Het heeft me veel moeite gekost om uit te leggen dat spoor 9 zowel 9a als 9b omvat, en ik weet niet of hij helemaal overtuigd was toen ik zelf ervandoor moest om mijn trein te halen.

Wordt het niet eens tijd om die nutteloze a- en b-toevoegingen weg te poetsen op stations zoals Ut waar de perronfases zijn verdwenen? Deze persoon zal vast niet de eerste zijn die ervan in de war raakt. (Verwarring met de letterborden van vak A, B, C enz. voor internationale treinen is bovendien al gauw ontstaan.)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ODRAIL »

Letterborden ... bestaan die nog dan :s ?
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Die komen met de treinpositie op de CTA's juist meer en meer terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:26Wordt het niet eens tijd om die nutteloze a- en b-toevoegingen weg te poetsen op stations zoals Ut waar de perronfases zijn verdwenen?
Die a- en b-toevoegingen zijn niet helemaal nutteloos, ze worden gebruikt als niet alle treinstellen dezelfde eindbestemming hebben. Voor dat doel zijn op sommige perrons speciaal nieuwe a's en b's opgeplakt waar ze eerst weggepoetst waren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Gamma »

Maar dus treinen zijn er in de binnenlandse dienstregeling toch niet meer structureel? Er wordt nergens meer gesplitst of gecombineerd. Hooguit wordt er soms een stel af- of bijgeplaatst maar daarvoor is al de mededeling “achterste treinstel tot Zwolle”.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

NS International heeft die optie nog wel dagelijks nodig, en het is altijd handig om die optie achter de hand te hebben als het op dagplan nodig is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

NSI heeft vooral de letterborden nodig natuurlijk, de a- en b-zijde wordt voor internationale treinen eigenlijk niet gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

NSI heeft natuurlijk wel ritten met verschillende eindbestemmingen, dan is het bord op kunnen delen in een A en een B-zijde wel handig. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

De 421/40491 is naar mijn weten de enige nog binnen Nederland.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Die zou je dan ook met de vakborden kunnen aanduiden, aangezien de "a-zijde" en "b-zijde" bij de Nightjet toch enkel op de TBP's worden gebruikt. Die staan op het perron, en daar heb je eveneens uitzicht op de vakborden, die op alle stopstations staan van de Nightjet. Dus "vak A-E: Wien Hbf" en "vak F-J: Innsbruck Hbf", bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Gamma schreef: di 13 sep 2022, 14:38 Hooguit wordt er soms een stel af- of bijgeplaatst maar daarvoor is al de mededeling “achterste treinstel tot Zwolle”.
In Utrecht uitleggen wat het achterste stel is, lijkt me meer moeite kosten dan uitleggen dat spoor 9 de combinatie van 9a en 9b is. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Kan de reisinformatie inmiddels überhaupt omgaan met die kopmakende treinen? In de tijd dat de 1700 / 11700 en de 2800 tijdelijk gecombineerd reden vanuit het oosten tot Gouda stond 'ie op een deel van de route verkeerd om op de borden.
Net als vermeldingen in Amersfoort dat het achterste treindeel tot Utrecht zou rijden, waarbij het bleek te gaan om het treinstel dat na kopmaken in Utrecht achterop zat (andersom was ook wel lastig afrangeren geweest)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

De 2800 splitste altijd in Utrecht af van de 1700/11700.

In het weekend werd er een 12800 in het leven geroepen, om Utlr te kunnen bedienen door de sprinter naar Den Haag, deze 12800 splitste inderdaad in Gouda.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Ja ik ken de afwijkende treinseries van tig jaar geleden niet uit m'n hoofd, maar het was dus die weekendvariant waar het consequent mis ging op een deel van de stations. (Naar keuze voor of na Utrecht leek het wel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

MetroRET schreef: di 13 sep 2022, 17:42 De 421/40491 is naar mijn weten de enige nog binnen Nederland.
Er zijn ook Thalys-ritten met dubbele eindbestemmingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Wegens een festival op de Stadsring moeten vele lijnen in Amersfoort komend weekend omrijden. Maar schoot toch even in de lach toen ik vanmorgen de omleidingsinfo op halte Zonnehof-Oost zag: één van de vervangende haltes voor lijn 9 richting Centraal Station is namelijk... Centraal Station :mrgreen:
(Nou is het daarvandaan waarschijnlijk inderdaad ook sneller om naar het station te lopen dan de bus vanaf een halte eerder te pakken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

Het is duidelijk dat de NS een nogal Randstedelijk perspectief heeft:
NS servicebericht schreef:Reizigers naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen moeten omreizen via Amersfoort.
Passengers to Zwolle, Leeuwarden en Groningen must detour via Amersfoort
Op de Engelse vertaling valt ook wat af te dingen (is niet echt fout, maar is veel te letterlijk - met een vertaalmachine? - vertaald).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Dit bericht is mogelijk slechts voor enkele stations van toepassing geweest, maar per ongeluk landelijk gepusht? NS heeft wel vaker regionale serviceberichten, bijvoorbeeld over omgekeerde rijtuigvolgorde bij internationale treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Is de drukte-indicator in de NS-app stuk? Ik kan voor morgen geen enkele rit vinden die niet als 'rustig' staat aangemerkt, zelfs niet op trajecten waar op alle andere doordeweekse dagen in de spits urenlang enkel treinen met het label 'druk' rijden.

Volgende week vrijdag klotsen de drukke treinen dan weer tegen de plinten, dus het zal in elk geval geen structureel dingetje zijn om weer te geven dat er vrijdags minder forenzen onderweg zijn. Het probleem speelt dus (voor zover ik kan zien) specifiek morgen.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door bartjemestrom »

Wellicht dat men het niet durft te tonen wegens de geplande stakingen?
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Mja, een vermindering van de verwachte drukte kan ik me nog wel enigszins voorstellen. Al hebben de stakingen in het streekvervoer naar mijn beleving vrijwel geen media-aandacht gekregen, dus vermoed ik dat werkgevers minder snel zullen zeggen 'kom dan maar een dag niet, een landelijke staking is overmacht' en dat meer forenzen alternatieven voor hun bus zullen zoeken zodat ze alsnog naar hun werk kunnen.

Maar zelfs als de bussen platliggen, maak je me niet wijs dat een 1700 van Gvc naar Ut, in volle ochtendspits, met een losse DDZ-4, terwijl de 2000 is geschrapt, rustig kan zijn :X

En vergeet niet dat GVB, HTM en RET niet (rechtstreeks) betrokken zijn bij de staking ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Het busvervoer van de RET wordt wel degelijk getroffen door de staking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Hendrik »

In de reisplanner van 9292 zijn keurig de i.v.m. de staking vervallen ritten verwerkt. Als je de vertrektijden van een halte opvraagt, zie je echter alle ritten staan. Heel gek dat dit blijkbaar niet aan elkaar gekoppeld is!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten