OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Afbeelding

Mijn hoofd om 6:09: "Oh, werkzaamheden, minder treinen kak... maar rijdt mijn trein nou wel of niet?"
Na het lezen van alle meldingen blijkt dat mijn vaste trein gewoon op het traject dat ik reis zonder wijzigingen rijdt. Waarom dan een melding over werkzaamheden op deze specifieke trein nodig is weet ik niet, ik vind het verwarring opleveren.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Hoezo, als jouw trein getroffen zou zijn, dan had hij niet verschenen in het reisadvies.
Je vraagt immers een reis op, minder dan 10 dagen in de toekomst.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door robert1955 »

ja maar wat is dan de zin van die medededeling [behalve dan dat die wel rijdende trein mogelijk voller is)?
ik zie deze wel vaker. Omdat het totaal bericht over werkzaamheden op een traject steeds vager wordt en verwijst naar 'plan uw reis in de app' is dit een cirkel van nietszeggendheid

En [toegevoegd] als je dan bedenkt dat de meeste IC's alleen het stuk Muiderpoort - Centraal niet rijden ....
Laatst gewijzigd door robert1955 op do 15 feb 2024, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Daar ben ik het mee eens. Het is niet per se intuïtief dat een rit die uit de reisplanner verschijnt met deze mededeling automatisch ook te maken is. Wij weten dat, maar niet iedere reisplanner doet dit zo. Als je onder de melding van werkzaamheden een blokje “deze trein rijdt wel” in groene letters o.i.d. toevoegt, dan neem je die verwarring weg.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

MetroRET schreef: do 15 feb 2024, 07:12 Hoezo, als jouw trein getroffen zou zijn, dan had hij niet verschenen in het reisadvies.
Je vraagt immers een reis op, minder dan 10 dagen in de toekomst.
Voor een normale reiziger is er geen onderscheid tussen jaarplan, dagplan en verstoringen. Er zijn slechts drie soorten treinen:
  1. treinen die zoals normaal rijden
  2. treinen die niet (of anders dan normaal) rijden en waar je vóór je naar het station ging achter kwam
  3. treinen die niet (of anders dan normaal) rijden en waar je pas op (weg naar) het station achter komt.
A is prima, B is vervelend en C is ronduit klote.
Voor de incidentele reiziger die geen notie heewt wanneer treinen normaal rijden is er geen verschil tussen A en B.

Deze melding brengt een verwachting van een type C in zich, terwijl het in feite een type A is, alles rijdt exact zoals normaal. Dat de trein 3 ipv 11 stations vóór mijn instaphalte begon maakt mij echt niet uit.

Zelfs ik wist niet dat 10 dagen van te voren een bepaalde grens is qua reisplannen. Wat houdt die grens precies in?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Die 10 dagen is eigenlijk alleen een kwaliteitsafspraak waar de NS zich aan moet houden, in de praktijk zijn reisadviezen verder in de toekomst actueel maar waar de grens exact ligt is lastig uit te leggen. De reisplanner wordt altijd per kalenderweek bijgewerkt, in de praktijk ligt de grens dus altijd op een zondag en deze verspringt eens per week naar de volgende zondag. Maar op welke dag deze verspringt is niet gespecificeerd door de NS dus gebruikt men in de communicatie 10 dagen omdat dit makkelijker uit te leggen is.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Het lijft raar, van Ut naar Amsterdam (Asd of Asb ist mir egal) en dan de IC naar Dordrecht nemen.

As a sidenote: De bussen van Syntus Utrecht tonen "Deze bus vertrekt over X minuten" maar tonen daarna "Deze bus vertrekt over 50 seconden" aftellend naar 10.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Dat doen ze bij Syntus al een tijdje en is begonnen in Almere toen ze hier kwamen te rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

De enige misser daarbij is overigens het enige tijdstip waarbij de standaard tekst in meervoud fout gaat: "Deze bus vertrekt over 1 minuten" :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: do 15 feb 2024, 20:48 Het lijft raar, van Ut naar Amsterdam (Asd of Asb ist mir egal) en dan de IC naar Dordrecht nemen.
De Intercity naar Dordrecht (vanaf Utrecht) stopt niet te Asd, maar alleen te Asb en Asdz.
IIVQ schreef: do 15 feb 2024, 17:24
MetroRET schreef: do 15 feb 2024, 07:12 Hoezo, als jouw trein getroffen zou zijn, dan had hij niet verschenen in het reisadvies.
Je vraagt immers een reis op, minder dan 10 dagen in de toekomst.
Voor een normale reiziger is er geen onderscheid tussen jaarplan, dagplan en verstoringen. Er zijn slechts drie soorten treinen:
  1. treinen die zoals normaal rijden
  2. treinen die niet (of anders dan normaal) rijden en waar je vóór je naar het station ging achter kwam
  3. treinen die niet (of anders dan normaal) rijden en waar je pas op (weg naar) het station achter komt.
A is prima, B is vervelend en C is ronduit klote.
Voor de incidentele reiziger die geen notie heewt wanneer treinen normaal rijden is er geen verschil tussen A en B.

Deze melding brengt een verwachting van een type C in zich, terwijl het in feite een type A is, alles rijdt exact zoals normaal. Dat de trein 3 ipv 11 stations vóór mijn instaphalte begon maakt mij echt niet uit.

Zelfs ik wist niet dat 10 dagen van te voren een bepaalde grens is qua reisplannen. Wat houdt die grens precies in?
Mee eens.
Mijn teamleider was ook al verward door de info en ik moest ook goed kijken voordat ik snapte wat er nu werkelijk aan de hand is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

IIVQ schreef: do 15 feb 2024, 20:48 Het lijft raar, van Ut naar Amsterdam (Asa of Asb ist mir egal) en dan de IC naar Dordrecht nemen.

As a sidenote: De bussen van Syntus Utrecht tonen "Deze bus vertrekt over X minuten" maar tonen daarna "Deze bus vertrekt over 50 seconden" aftellend naar 10.
Edit: Asa ipv Asd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Gisterenmiddag zat ik op een bankje op het station toen Karin iets omriep over een wisselstoring tussen Breda en Noorderkempen. De storing was echter na een paar minuten verdwenen uit de app en is ook niet meer teruggekeerd.

Echter, de s9200 heeft wel de rest van de dag via Roosendaal omgereden. Erg slordig.

Terugzoeken leert mij dat de storing het opeens had over Lage Zwaluwe - Dordrecht waar helemaal geen storing was, waarna de storing lijkt weggemoffeld.

https://www.rijdendetreinen.nl/storinge ... roosendaal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Dat viel mij gisterenmiddag ook al op:

- NS meldt een verstoring in de treindienst door die wisselstoring tussen Breda en Noorderkempen.
- Kort daarna blijkt de wisselstoring toch elders te zitten en er rijden geen Sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Rijden de Treinen geeft mij dat door in een pushbericht, want Dordrecht-Breda is voor mij een 'favoriet traject'.
- De HC van de 6657 loopt een controleronde en zijn portofoon blijft stil nadat de melding is geüpdatet.
- De 6657 vertrekt keurig op tijd uit Lage Zwaluwe en steekt zonder dat er langzamer gereden wordt het Hollands Diep over.
- Aankomst in Dordrecht Zuid was ook gewoon pünktlich en op de TB7 onderaan het perron staan geen uitgevallen treinen, en de storing komt niet meer voor.

Ik heb het idee dat NS af en toe wel erg slordig omgaat met het updaten van treinstoringen. Of worden de lijntjes tussen de Bijsturing en de afdeling Communicatie langer dan zou moeten?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Mikos »

ArrivaBas schreef: vr 16 feb 2024, 12:00 - De HC van de 6657 loopt een controleronde en zijn portofoon blijft stil nadat de melding is geüpdatet.
Wat had die portofoon volgens jou moeten doen dan?
ArrivaBas schreef: vr 16 feb 2024, 12:00 Of worden de lijntjes tussen de Bijsturing en de afdeling Communicatie langer dan zou moeten?
Dat zijn dan ook niet bestaande lijntjes; die twee afdelingen hebben niks met elkaar te maken. De afdeling Reisinformatie is degene die voor de reisinformatie zorgt. Bijsturing zorgt voor personele en materiële bezetting van treinen en de afdeling Communicatie stuurt mails en promoties.
ArrivaBas schreef: vr 16 feb 2024, 12:00 - De HC van de 6657 loopt een controleronde
Aankomst in Dordrecht Zuid was ook gewoon pünktlich
Dat is sowieso fake news, toch?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Mikos schreef: vr 16 feb 2024, 15:07
ArrivaBas schreef: vr 16 feb 2024, 12:00 - De HC van de 6657 loopt een controleronde en zijn portofoon blijft stil nadat de melding is geüpdatet.
Wat had die portofoon volgens jou moeten doen dan?
Het interesseert me in principe geen biet dat de portofoon stil bleef, want geen nieuws betekent volgens dienstregeling doorkarren. *O* Bij dit punt verbaasde mij het eerder dat er een maatregel in de reisinformatie staat die mogelijk ook mijn reis had getroffen, en waar rijdend personeel van op de hoogte gesteld wordt.
Mikos schreef: vr 16 feb 2024, 15:07
ArrivaBas schreef: vr 16 feb 2024, 12:00 Of worden de lijntjes tussen de Bijsturing en de afdeling Communicatie langer dan zou moeten?
Dat zijn dan ook niet bestaande lijntjes; die twee afdelingen hebben niks met elkaar te maken. De afdeling Reisinformatie is degene die voor de reisinformatie zorgt. Bijsturing zorgt voor personele en materiële bezetting van treinen en de afdeling Communicatie stuurt mails en promoties.
Vergissing van mijn kant... Ik verwachtte dat de afdelingen Communicatie en Reisinformatie één pot nat waren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Afbeelding
De lengte van de trein wordt onderschat en alle stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs ontbreken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

NS krijgt geen informatie over de daadwerkelijke lengte van de trein vanuit de NMBS, en het NS-systeem dat de reisinformatieschermen voorziet kent veel buitenlandse stations gewoonweg niet. Dat is ook de reden waarom de (binnenlandse) NS-reisplanner die stations niet toont.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Het eerste probleem lijkt me ook wel lastig op te lossen, maar het tweede moet toch heel simpel op te lossen te zijn door die stations in te voeren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Er zal wellicht een kostenplaatje achterzitten dat het wellicht niet waard is om alle stations toe te voegen. De belangrijkste stations worden bovendien wel gewoon getoond.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dennistd »

Bij de RB61 ontbreken ook heel veel stations: https://treinposities.nl/ritinfo/20240218/20363
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: vr 05 jan 2024, 12:42 Eens kijken, wat vertrekt hier zoal, ah de RE29 naar Liège-Palais. Klein detail: dat station heet al 5 jaar, 4 maanden en 3 dagen niet meer zo. :')
Afbeelding
Ik zag vrijdag in Aachen dat er tegenwoordig Liège-Saint-Lambert op de borden staat. Hebben ze daar toch nog werk van gemaakt. :p
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: zo 18 feb 2024, 11:42 Afbeelding
De lengte van de trein wordt onderschat en alle stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs ontbreken.
Zijn dit nou een gekoppelde Break en Varkensneus?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Nee, twee keer een Varkensneus. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Ziet eruit als twee Varkensneuzen. Ze hebben allebei een knik; een Break is recht.

Edit: Meltrain was me net voor. :)
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Ah, excuses. Lang geleden dat ik in een van beiden zat, het zijn meestal Klassiekjes of Desiro's of Rubberneuzen de laatste tijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten