OVer Missers in de Reisinformatie
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
acht bakken. Is dat gebruikelijk?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Ja, bijna alle treinen naar Roosendaal rijden met dubbele stellen, zeker sinds de tweede S-trein naar Essen wegens personeelstekort “tijdelijk” is geschrapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Het was ook geen overbodige luxe. Zeker het achterste stel zat goed vol.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
GVB had het gister weer eens op z'n heupen, met verscheidene metroritten die volgens OVinfo +120 of -110 hadden.
Dat leidde tot dit pareltje van een reisadvies:
Dus de metro die 90 minuten te laat (10:43 12:13) vertrekt uit Bijlmer ArenA, maar "op tijd" (10:46) aankomt op Duivendrecht, zorgt ervoor dat 9292 de eerstvolgende IC aanprijst, namelijk die van 12:50.
Overigens, met een aankomst van 12:16 had ik de IC van 12:20 ook nog wel gehaald.
Het gebeurt regelmatig dat GVB zulke rare tijdliggingen heeft en daardoor 9292 helemaal in de flip schiet. Is niet heel erg, ik ken het OV-net en tijden tussen huis en Hilversum goed genoeg om de opties te kunnen bepalen dus ik kom er wel, maar toch irritant.
Uiteindelijk heb ik de metro van 10:26 van Ganzenhoef naar Venserpolder genomen, van daar gelopen naar Duivendrecht en de IC van 10:50 die om 11:15 aankwam te Hvs. Vanaf Keverdijk hebben we vrijwel stapvoets gereden, ik weet niet waarom.
Dat leidde tot dit pareltje van een reisadvies:
Dus de metro die 90 minuten te laat (
Overigens, met een aankomst van 12:16 had ik de IC van 12:20 ook nog wel gehaald.
Het gebeurt regelmatig dat GVB zulke rare tijdliggingen heeft en daardoor 9292 helemaal in de flip schiet. Is niet heel erg, ik ken het OV-net en tijden tussen huis en Hilversum goed genoeg om de opties te kunnen bepalen dus ik kom er wel, maar toch irritant.
Uiteindelijk heb ik de metro van 10:26 van Ganzenhoef naar Venserpolder genomen, van daar gelopen naar Duivendrecht en de IC van 10:50 die om 11:15 aankwam te Hvs. Vanaf Keverdijk hebben we vrijwel stapvoets gereden, ik weet niet waarom.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Oneensch:
- Dat draaien van de rijrichting vind ik best logisch. Maar zelfs heb je het 1 keer fout, dan weet je daarna dat het andersom moet. Zonder een pijl is het zelfs erger, wat is dan het voorste treinstel?
- Er zijn best wat mensen die rijrichting bij hun zitplaats belangrijk vinden. Niet alleen als een trein al stilstaat is dat onbekend, maar ook bijvoorbeeld bij kerende treinen.
- Waar de trein stopt wordt gewoon aangegeven op stations waar de info ervoor bekend is. Dit had de columnist kunnen weten met wat beter zoeken.
- Waar voorzieningen in de trein zitten is een terecht punt, maar niet heel nuttig als kritiek, want er wordt al aan gewerkt. Bij internationale treinen staat het er zelfs al.
- Dat draaien van de rijrichting vind ik best logisch. Maar zelfs heb je het 1 keer fout, dan weet je daarna dat het andersom moet. Zonder een pijl is het zelfs erger, wat is dan het voorste treinstel?
- Er zijn best wat mensen die rijrichting bij hun zitplaats belangrijk vinden. Niet alleen als een trein al stilstaat is dat onbekend, maar ook bijvoorbeeld bij kerende treinen.
- Waar de trein stopt wordt gewoon aangegeven op stations waar de info ervoor bekend is. Dit had de columnist kunnen weten met wat beter zoeken.
- Waar voorzieningen in de trein zitten is een terecht punt, maar niet heel nuttig als kritiek, want er wordt al aan gewerkt. Bij internationale treinen staat het er zelfs al.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Je kunt die pijl toch ook gewoon een kwartslag draaien? Hoe minder cognitieve belasting, hoe beter. En inderdaad: het wordt aangegeven waar de trein stopt als die informatie bekend is. De columnist stipt dan ook terecht aan dat daar meer prioriteit aan zou moeten worden gegeven, in plaats van het (slecht uitgewerkt) aangeven van de rijrichting.
Overigens valt aan het begin al te lezen dat het ook voor de columnist uiteindelijk allemaal klein bier is - de informatievoorziening is al erg goed, zeker als je dat met onze buurlanden vergelijkt. Al zou je op dit forum een ander idee krijgen...
Overigens valt aan het begin al te lezen dat het ook voor de columnist uiteindelijk allemaal klein bier is - de informatievoorziening is al erg goed, zeker als je dat met onze buurlanden vergelijkt. Al zou je op dit forum een ander idee krijgen...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
In beginsel wijst de pijl op de schermen in de rijrichting van de trein als je vanaf het scherm je ogen naar het spoor draait. De gemiddelde reiziger zal daar niet op letten, maar er zit wel degelijk een gedachte achter de pijlen die de rijrichting aanwijzen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Dat ongetwijfeld, maar die is niet goed doordacht. Het vereist teveel cognitieve gymnastiek.
Mijn alternatief is wellicht ook niet ondubbelzinnig - een omlaagwijzende pijl kan ook hetzelfde betekenen als een omhoogwijzende. Een 3D-weergave zou wellicht nog beter werken - al is het de vraag hoe dat inpasbaar op het bord valt te krijgen.
Mijn alternatief is wellicht ook niet ondubbelzinnig - een omlaagwijzende pijl kan ook hetzelfde betekenen als een omhoogwijzende. Een 3D-weergave zou wellicht nog beter werken - al is het de vraag hoe dat inpasbaar op het bord valt te krijgen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Laten we afspreken dat reizigers die het niet begrijpen het pijltje gewoon negeren, dan hebben ze net zo veel informatie als ze voorheen hadden. In combinatie met de letterborden zal het denk ik voor meer mensen te volgen moeten zijn, want dan kun je simpelweg naar de letterbordjes links en rechts van je kijken om te zien hoe de oriëntatie moet zijn.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Ik vind de pijlen niet onduidelijk en zo wordt het ook aangegeven in Zwitserland. Op grote stations heb je vakborden, die helpen ook al echt als het scherm ook die informatie geeft. Daarnaast zijn ze nu in Utrecht C begonnen met een "u bevindt zich hier"-pijl. Maar inderdaad, de fietsen, 1e klas kunnen toegevoegd worden wanneer de informatie intern klopt.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
De schermen bij de Rotterdamse metro gebruiken dit principe al vele jaren, alleen dan om stopposities aan te geven: __ betekent twee metrostellen aan het eind van het perron in de rijrichting, __ twee stellen in het midden van het perron en __ twee stellen aan het begin van het perron in de rijrichting. Alleen heeft de RET nooit uitgevonden hoe je onderscheid kunt maken tussen metrostellen met twee bakken en metrostellen met drie bakken...
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 23 feb 2024, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Ik zou eerder willen pleiten voor laagdrempeliger informatie, al snap ik dat dat voor fandomgedeformeerde connaisseurs natuurlijk vloeken in de kerk is.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Wat mij betreft is dit de minst onduidelijke manier om de rijrichting aan te geven. Als dat betekent dat een deel van de mensen het niet begrijpt is dat jammer, maar het is dát of helemaal geen informatie over de rijrichting.
Wat bedoelt hij hier mee? De spoornummers op Duitse stations zijn toch juist supergroot?... na zoekend rondlopen op Duitse stations, waar de sporen zijn aangegeven in het lettertype Extraklein Onderkast
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
In Nederland wordt zoveel mogelijk geprobeerd om borden die naar perrons verwijzen boven je hoofd te hebben, in plaats van aan de muur naast de trap. Daardoor kan je vooruit blijven kijken in plaats van opzij terwijl je door een tunnel of over een loopbrug loopt. Ook de schermen waarop de eerstvolgende trein vanaf een perron te zien is hangen in Nederland boven je hoofd en zijn op behoorlijk veel stations aanwezig, waar ze in Duitsland vaak in de muur van de tunnel naast de trap hangen (je moet eigenlijk in de tunnel tot stilstand komen om dat scherm naast je te kunnen lezen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Goede informatie is altijd gelaagd, zodat iedereen eruit kan vissen wat hij nodig heeft. En eerlijk gezegd kan ik er bij mijn verstand niet bij hoe je die afbeelding kunt zien, van een trein die naar links rijdt, en dan dus toch kunt denken: “Oh, ik kan dat bord twee kanten op draaien, hij zal wel vanaf als ik ervoor sta gezien naar rechts rijden.” Als er iets niet logisch is, is dat het wel.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijden bussen in plaats van treinen wegens werkzaamheden. De bushalte in Bad Bentheim is echter gelegen op een wat vreemde plek (bron).
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
RB61 rijdt wel tussen Bad Bentheim en Rheine?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Met een overstap van 0 (om de juiste IC Berlijn te halen) of 60 minuten te Bad Bentheim, vanuit de NSI-bus.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Lekker naadje
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Die overstapinformatie in de SLTs klopt voor mijn gevoel ook vaker niet dan wel. Als ik in de 4800 arriveer te Hlm roept ie vaak niks om, maar soms roept 'ie om dat je over kunt stappen naar, en ik quote, "Leiden Centraal, Leiden Centraal en Zandvoort aan Zee". Dat terwijl die eerste twee treinen resp. naar Vs (2300) en naar Gvc (6300) rijden
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Maar die rijden toch via respectievelijk Leiden Centraal en Leiden Centraal?
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: OVer Missers in de Reisinformatie
Zeker weten, maar het is een beetje vreemd om te zeggen dat je kunt overstappen voor de richting Leiden Centraal, terwijl die treinen beiden veel verder gaan dan Leiden Centraal...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten