OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Gewoon afronden naar beneden dus, lijkt me niet echt een misser maar gewoon logisch, zeker als er 30 seconden voor tijd gefloten kan worden.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Hendrik »

Dat is toch standaard? Ook bij bus/tram/metro springt de vertrektijd op 0 minuten op het moment dat er nog 59 seconden resteren. Dan is de vertrektijd weliswaar nog niet aangebroken, maar je hebt geen hele minuut meer over. Lijkt me eigenlijk wel logisch.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Gisteren zag ik SLT 2619 op Utrecht Centraal vertrekken naar Baarn via Hilversum, volgens minimaal 3 displays aan de zijkant van de trein.
En kan iemand me uitleggen welke logica er zit in het richtingspijltje zoals dat nu op de TBP's staat? Op Utrecht Centraal wijzen die op spoor 1 en 2 allebei een andere kant op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

Er zit volgens mij wel een logica in: als je vanaf de betreffende TBP naar het perron draait beweegt de trein in de richting die op de TBP staat, dus als je de pijl richting links ziet en je kijkt daarna naar het betreffende spoor zal de trein van rechts naar links gaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Hendrik schreef: za 11 dec 2021, 21:39 Dat is toch standaard? Ook bij bus/tram/metro springt de vertrektijd op 0 minuten op het moment dat er nog 59 seconden resteren.
Hier nog nooit gezien bij een bus, doorgaans staan die dingen op 1 als er nog 1 minuut tot de geplande vertrektijd te gaan is. Alleen als de bus laat groen krijgt bij de voorgaande halte wil 'ie nog wel eens al op nul staan voor de bus er is.
Wubbo schreef: za 11 dec 2021, 22:14 En kan iemand me uitleggen welke logica er zit in het richtingspijltje zoals dat nu op de TBP's staat? Op Utrecht Centraal wijzen die op spoor 1 en 2 allebei een andere kant op.
Welk richtingspijltje?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Het richtingspijltje werkt als volgt:

Als je voor het scherm staat, en vervolgens je hoofd draait naar de perronrand, dan vertrekt de trein de kant op waar het pijltje naar toe wijst. Spoor 1/2 is een eilandperron. Kijk je richting Overvecht naar de schermen, dan zal het pijltje op spoor 1 naar links wijzen en het pijltje op spoor 2 naar rechts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Daniel schreef: za 11 dec 2021, 22:29
Hendrik schreef: za 11 dec 2021, 21:39 Dat is toch standaard? Ook bij bus/tram/metro springt de vertrektijd op 0 minuten op het moment dat er nog 59 seconden resteren.
Hier nog nooit gezien bij een bus, doorgaans staan die dingen op 1 als er nog 1 minuut tot de geplande vertrektijd te gaan is. Alleen als de bus laat groen krijgt bij de voorgaande halte wil 'ie nog wel eens al op nul staan voor de bus er is.
In Rotterdam is 0-knipper de indicatie dat een bus of tram vlakbij de halte is of al langs de halte staat. In de regio Arnhem-Nijmegen tonen de displays in plaats van 0 minuten de tekst "vertrekt" op het scherm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door verfmeer »

Suus schreef: za 11 dec 2021, 22:30 Het richtingspijltje werkt als volgt:

Als je voor het scherm staat, en vervolgens je hoofd draait naar de perronrand, dan vertrekt de trein de kant op waar het pijltje naar toe wijst. Spoor 1/2 is een eilandperron. Kijk je richting Overvecht naar de schermen, dan zal het pijltje op spoor 1 naar links wijzen en het pijltje op spoor 2 naar rechts.
Makkelijker gezegd: Als het pijltje naar het spoor wijst, zal de trein vanaf jou gezien naar achteren vertrekken. Als het pijltje van het spoor af wijst, zal de trein naar voren vertrekken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Dank voor de uitleggen, maar gaat een gemiddelde reiziger dit ook begrijpen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

Ik denk het wel, die ziet misschien alleen het pijltje en hopelijk hoeveel rijtuigen een trein heeft. Al denk ik dat die vooral het verschil tussen korte en normale trein ziet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door gpvos »

Het is me nu al een paar keer overkomen dat op de display in een trein de vertrektijd van een aansluitende trein werd vermeld (laten we zeggen 21:10), maar dat die trein vervolgens twee minuten eerder (21:08) bleek te vertrekken. Blijkbaar was de trein twee minuten vertraagd, maar had die vertraging bijna ingelopen, en kon weer op tijd of bijna op tijd vertrekken. Dit leidde er een paar weken geleden toe dat ik op mijn gemak langs de trein aan het lopen was naar een plek waar het er binnen rustig uitzag, en onverwacht naar de deur moest rennen toen er gefloten werd, officieel te laat instappend.

De displays in de trein zouden altijd duidelijk moeten zijn over de oorspronkelijke vertrektijd, ook als ze een vertraagde tijd melden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Stond er geen rood streepje onder of iets dergelijks? (Alle cijfers rood?) Ik meende dat er altijd nog wel iets aan aanduiding was als het niet om de geplande vertrektijd ging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Die aanduiding met rode streepjes voor vertraging was er voorheen wel in OBIS inderdaad, maar heb ik al een tijdje niet meer gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Tegenwoordig wordt enkel nog de 'actuele' vertrektijd getoond en voor waar aangenomen door OBIS. Dat heeft ook effect als de aankomende trein iets vertraagd is (dwz: een vertraagde aankomst voorspeld is, wat nog niet betekent dat de aankomst daadwerkelijk vertraagd is!) waardoor een overstap officieel onmogelijk wordt. Die aansluiting verdwijnt dan doodleuk van de schermen. Waardoor de reiziger ook niet weet dat 'ie (al dan niet met een beetje doorstappen) de trein nog kan halen. :|
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Kortom, dat scherm is nu nog waardelozer dan het al was, en de omroep vermoedelijk ook als die op basis van dezelfde gegevens gaat. -0-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Sinds vandaag is het busstation van Aalsmeer in gebruik:
Afbeelding

Ze waren vorige week nog druk bezig met schakelkastwerkzaamheden, maar dat heeft niet mogen baten. Ze geven nog steeds de vertrektrijden van een bushalte in Alkmaar weer...

(foto niet door mij gemaakt)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Een niet-forumlid heeft de CTA van de Nightjet naar Zürich op de foto gezet. Daarop de aanduiding "Voorste 2 treinstellen niet verder dan Frankfurt Hbf". :N
Over het feit dat de halve trein in Basel SBB wordt afgetrapt, echter geen woord :')

Jammer dat de reisinfo voor de Nightjets nog steeds niet op orde is, na maanden in dienst. Bij de Weense trein zie ik ook nog te vaak foutief "Rijdt niet verder dan Bonn Hbf" staan. Ik neem aan dat dat ligt aan het feit dat de NS-locomotief er op of vóór het betreffende station vanaf gaat... maar als het bij de IC Berlijn prima lukt om de locwissel in Bentheim te negeren in de reisinfo, waarom dan niet ook bij de Nightjets?
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door gpvos »

umbusko schreef: zo 12 dec 2021, 15:05 Stond er geen rood streepje onder of iets dergelijks? (Alle cijfers rood?) Ik meende dat er altijd nog wel iets aan aanduiding was als het niet om de geplande vertrektijd ging.
Nee, geen enkele indicatie, alles blauw. De laatste keer dat dit mij overkwam noemde de conducteur bij het omroepen wel de oorspronkelijke tijd, en dat viel me toen op. Maar in het algemeen is dat niet iets dat je van de reiziger kan verwachten, die displays moeten gewoon duidelijk zijn.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

eDe 3068 had volgens de app bij vertrek uit Amsterdam Centraal +3. De praktijk was een beetje weerbarstiger, want dat was +6. De 4068 werd voorgelaten, maar die was gespoorwijzigd naar 10a (ander perron). Leuk geen handmatige omroepen, maar vroeger werd nog omgeroepen welke trein als eerste zou vertrekken.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef: za 11 dec 2021, 22:14Gisteren zag ik SLT 2619 op Utrecht Centraal vertrekken naar Baarn via Hilversum, volgens minimaal 3 displays aan de zijkant van de trein.
Stel 2420 reed vandaag trein 28309 ook via Hilversum, zag ik toen de trein de Maliebaan opreed.
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

umbusko schreef: di 14 dec 2021, 12:07 Ze hebben wel degelijk een nieuwsbericht op de website staan, maar je moet er goed naar zoeken. :mrgreen:
Inmiddels heeft het nieuws dat de 32300 is geschrapt ook de NS bereikt: https://www.ns.nl/reisinformatie/actuel ... id=6013838

Het grappige is alleen dat het volgens de NS een 'logistieke beperking' is die vandaag om 19:30 is afgelopen :')

Daar mogen ze de komende twee weken van maken.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Geen idee of dit onder de "missers" valt, maar het valt me vandaag ineens op dat de geplande materieelinzet voor deze dag behoorlijk verschilt tussen de NS-app en Treinposities. Voor bijvoorbeeld de 2065 vertelt de app me dat daarvoor liefst ICM-10 inmiddels zelfs ICM-11 staat gepland. Treinposities vermeldt echter slechts ICM-6, zonder treinstelnummers (dus niet aangepast aan de huidige situatie met bijsturing enzo), en onder het kopje 'Verloop planning van deze rit' is ook nergens ICM-10 te bekennen.
Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de 1763 (ICM-9 volgens NS, ICM-7 volgens TP), 11765 (ICM-10 vs ICM-7), en 1665 (DDZ-12 vs DDZ-6).
Op andere corridors speelt het ook, zoals bij de 5044 (SNG-4 vs SNG-6, nu voorspelt TP dus juist méér materieel), de 856 (VIRM-10 vs VIRM-8) en de 6064 (SLT-8 vs SLT-6). En ja, de datum heb ik gedriedubbelcheckt ;)

Is dit al langer zo? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt voor de geplande(!) inzet tussen NS en TP, laat staan voor gevoelsmatig meer dan de helft van de treinen.
Laatst gewijzigd door DDietzen op vr 17 dec 2021, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
rhemkes
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 dec 2021, 10:37
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door rhemkes »

DDietzen schreef: vr 17 dec 2021, 09:38 Geen idee of dit onder de "missers" valt, maar het valt me vandaag ineens op dat de geplande materieelinzet voor deze dag behoorlijk verschilt tussen de NS-app en Treinposities. Voor bijvoorbeeld de 2065 vertelt de app me dat daarvoor liefst ICM-10 staat gepland. Treinposities vermeldt echter slechts ICM-6, zonder treinstelnummers (dus niet aangepast aan de huidige situatie met bijsturing enzo), en onder het kopje 'Verloop planning van deze rit' is ook nergens ICM-10 te bekennen.
Zelfde verhaal voor bijvoorbeeld de 1763 (ICM-9 volgens NS, ICM-7 volgens TP), 11765 (ICM-10 vs ICM-7), en 1665 (DDZ-6).
Op andere corridors speelt het ook, zoals bij de 5044 (SNG-4 vs SNG-6, nu voorspelt TP dus juist méér materieel), de 856 (VIRM-10 vs VIRM-8) en de 6064 (SLT-8 vs SLT-6). En ja, de datum heb ik gedriedubbelcheckt ;)

Is dit al langer zo? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt voor de geplande(!) inzet tussen NS en TP, laat staan voor gevoelsmatig meer dan de helft van de treinen.
Goed dat je dit aangeeft. Ik heb gekeken naar de ritten die je noemt, en ik zie zo op het eerste gezicht geen bijzonderheden in de manier waarop ik de informatie van NS heb ontvangen. Dit werkt in principe als volgt: 3 dagen voor de rit krijg ik deze voor het eerst binnen, met materieel zonder nummers. Dan ongeveer 4 uur voor aanvang van de rit volgt een update met de stelnummers. Uiteraard kunnen nog veel meer updates volgen als er wordt bijgestuurd, of als er vertraging ontstaat etc. Voor de 5044 heb ik op 14 december ontvangen "SNG-3,SNG-4" en vanochtend om 10:00 werd dat "SNG-3 2358,SNG-4 2746".

Wat natuurlijk de grote vraag is: klopt het straks in de praktijk ook niet (dus rijdt hij, zonder dat ik nog updates krijg, alsnog met SNG-4 zoals in de NS app staat). Als dat namelijk het geval is, en het komt zo vaak voor als je zegt, dan ga ik dat melden richting het NDOV loket, want dat zou niet de bedoeling zijn.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Zo te zien toont de NS-app onterecht de **geplande** materieelinzet van gisteren.
5044 was toen gepland met SNG4 ipv SNG7 vandaag.
2065 was toen gepland met ICM11 ipv ICM6 vandaag.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door jelmerrr »

Dat is toch allang bekend? Uur van tevoren wordt het aangepast
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten