OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Had ik uiteraard al aan EBS gemeld, drismelding.nl werkt niet voor die schermpjes op de haltepaal van stadsgewest Haaglanden (kent die halte niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Marc »

Zojuist in Den Bosch stond trein 3961 aangekondigd op geheel spoor 6. De trein kwam echter via spoor 5a binnen op 6b.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door henrivanderweijden »

CTA op spoor 11 in Arnhem C gaf bij ICE 105 eindbestemming Basel SBB aan terwijl de trein maar tot Karlsruhe rijdt.....
Ook de omgekeerde rijtuigvolgorde werd niet aangegeven of omgeroepen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Net zoals Berlin Gesundbrunnen al een tijdje de eindbestemming is van de IC uit Amsterdam, maar men er in Nederland nog altijd geen weet van heeft :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

In de reisplanner wordt gewoon aangeven dat de trein naar Berlin Gesundbrunnen rijdt en bij de actuele vertrektijden staat dat (door middel van een opmerking) ook. Wat is dus precies je punt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Het feit dat dat dus blijkbaar pas sinds gisteren is aangeland bij NS-reisinfo:
https://treinposities.nl/rit_per_station/amf/145
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Toen ik op 26 mei de 143 had, gaf in elk geval de reisplanner al aan dat de trein naar Berlin Gesundbrunnen reed. Ik kan me alleen niet herinneren wat er toen op de TPB stond.
(De trein was die dag overigens goed vol, maar omdat ik al in Apeldoorn uitstapte kon ik nog een plek vinden op een stoel die pas vanaf Deventer gereserveerd was.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

*TBP: Trein Beeld Perron ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Is wel vaker een probleem dat dat traag verwerkt wordt volgens mij. Ook al wel gevallen gezien waarin de aangepaste bestemming juist nog op de TBPs stond nadat de gewijzigde dienstregeling allang voorbij was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door gpvos »

Op zich goed dat er wordt aangegeven en zelfs omgeroepen dat de trein naar Berlijn niet naar het Ooststation maar naar Gesundbrunnen gaat (de uitspraak van Gesundbrunnen is in het Engels beter dan die in het Nederlands, maar dat terzijde), maar "plan je reis opnieuw in de app"? Ik heb de NS-app niet, maar als die zou werken voor vervoer in Berlijn zou het me toch verbazen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Ook voor binnenlandse aanpassingen vind ik zo'n toevoeging vreemd; er wordt maar vanuit gegaan dat iedereen een app heeft en daarin een reis kan plannen. Het komt er bij op neer dat er omgeroepen wordt: de trein vervalt, maar zoek zelf maar uit hoe je verder op je bestemming komt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Tja, informatie verstrekken lijkt NS niet echt meer te willen doen tegenwoordig...

Nou is "plan uw reis in de app" nog altijd beter dan wat ik een tijdje terug in Zevenaar hoorde: "Plan uw reis op negenduizendtweehonderdtweeënnegentig" :mrgreen:

Over missers en apps gesproken trouwens... Vanmiddag was ik op weg naar Rotterdam Noord toen er tijdens m'n reis een seinstoring tussen Amsterdam en Abcoude ontstond. Wilde dus even kijken of dat effect op de Sprinter had waarop ik zou overstappen (die kwam immers daar vandaan) en kreeg vervolgens in de reisplanner "Dit advies is niet meer mogelijk" te zien.
Even verder kijken leverde op dat het reisadvies met de vervallen 4041 was, maar om een of andere reden kwam de 304041 die op hetzelfde tijdstip Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal reed als vervangende trein niet in het reisadvies terecht op dat halfuur.
Rijden deed die echter wel degelijk, dus de reis was ook gewoon normaal mogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Dat hele "plan in de app" is totaal overbodig, alsof iemand met de app niet zelf bij onduidelijkheid bedenkt om in de app te kijken. :') Veel beter zou het zijn om voldoende informatie te geven, zodat in ieder geval de doorgewinterde reiziger niet in de app hoeft te kijken.

Bovendien is het ontzettend bot. "Plan in de app" is een bevel. Terwijl er helemaal geen aanleiding is om een direct bevel te geven; dat doe je in noodsituaties of om iemand terecht te wijzen. Het kan al veel vriendelijker door het anders te formuleren, bijvoorbeeld "gedetailleerde informatie kunt u vinden in de app".
Een ander veroorzaakt een verstoring, en jij als reiziger krijgt zeer summiere informatie, een bevel en geen excuses. Een schoolvoorbeeld van de botte Nederlandse volksaard; in veel landen doet men dat toch anders. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Ik was van het weekend in Duitsland. Daar zouden werkzaamheden zijn inclusief SEV op meerdere lijnen van de S-Bahn Rhein-Main. Bericht op de lichtkrant en omroep over deze werkzaamheden: S1, S2, S4, S5, S6, S8 Bauarbeiten und SEV. Mehr info: bahn.de / rmv.de

Net zo informatief als Werkzaamheden Zwolle - Groningen. Plan uw reis in de app :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

Niet een echte misser, maar afgelopen vrijdag maakte ik een retourtje Zaandam naar Den Haag HS. Bij beide reizen kreeg ik het advies gebruik te maken van de 3300 en 2400 met overstap op Schiphol. Op Schiphol zou ik dan van perrons moeten wisselen. Wat niet uit het reisadvies kwam, was dat ik in Leiden gewoon een diagonale crossplatform had.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ardan »

Suus schreef: di 07 jun 2022, 10:31 Ik was van het weekend in Duitsland. Daar zouden werkzaamheden zijn inclusief SEV op meerdere lijnen van de S-Bahn Rhein-Main. Bericht op de lichtkrant en omroep over deze werkzaamheden: S1, S2, S4, S5, S6, S8 Bauarbeiten und SEV. Mehr info: bahn.de / rmv.de

Net zo informatief als Werkzaamheden Zwolle - Groningen. Plan uw reis in de app :|
Door werkzaamheden op de S-Bahnsporen tussen Düsseldorf en Köln (spoorverdubbeling :trein: ) rijdt de S1 uit Dortmund tot Düsseldorf Hbf. Al vóór Wehrhahn begon de machinist met omroepen en tussen Wehrhahn en Hbf was het een constant omroepbericht, een afwisseling tussen automatische berichten van Ingo en de machinist die bleef herhalen en verwijzen naar SEV vanaf busperron 17.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door nvdw »

"Plan uw reis in de app" is in elk geval een aansporing om informatie te zoeken op een locatie waar er wel de ruimte is om uitgebreider te vertellen wat er aan de hand is. Die ruimte is er op een DRIS/DRIP/TBP/dinges simpelweg niet, laat staan voor allerlei beleefdheidsfrasen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door reisthijs »

Het ging hier over wat er omgeroepen wordt. Een omroep is toch niet beperkt door wat er aan tekst op een of ander scherm past? Daar zou juist ruimte moeten zijn om uitgebreider te vertellen wat er aan de hand is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door gpvos »

"U kunt omrijden via X of Y" is nauwelijks langer.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

nvdw schreef: di 07 jun 2022, 10:59 "Plan uw reis in de app" is in elk geval een aansporing om informatie te zoeken op een locatie waar er wel de ruimte is om uitgebreider te vertellen wat er aan de hand is. Die ruimte is er op een DRIS/DRIP/TBP/dinges simpelweg niet, laat staan voor allerlei beleefdheidsfrasen.
Die ruimte is er niet altijd nee, maar soms kan het wel degelijk iets minder summier (zoals door anderen hierboven al aangegeven). En een zin als "meer informatie in de app" (vergelijk ook het Duitse voorbeeld van Suus) is ook nauwelijks langer dan het botte bevel "plan uw reis in de app". Het gaat niet alleen om informatie, maar ook om een stukje klantvriendelijkheid en service (bij een verstoring!), dat is ook belangrijk.

In de omroep is er uiteraard meer ruimte, zeker zolang de wijziging niet al te gecompliceerd is. Op Praha hl.n. heb ik bijvoorbeeld wel vaker een bericht in deze strekking gehoord: "Stoptrein xxxx, van de lijn xxxx, van de maatschappij České dráhy, naar a, b en c, geplande vertrektijd 12:00, vertrekt van perron 1, spoor 1. Wij maken reizigers erop attent dat ze wegens werkzaamheden tussen stations XY en YZ vervoerd zullen worden per bus." Als dat op het drukke Praha hl.n. kan, waar iedere trein omroepberichten krijgt, dan kan dat in Nederland ook, waar alleen bij verstoringen omgeroepen wordt. En bij vertragingen hoort er in Tsjechië standaard bij: "onze excuses voor de vertraging". Ook dat is niet zo lastig. Moet er wel een wil zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: di 07 jun 2022, 10:39 Niet een echte misser, maar afgelopen vrijdag maakte ik een retourtje Zaandam naar Den Haag HS. Bij beide reizen kreeg ik het advies gebruik te maken van de 3300 en 2400 met overstap op Schiphol. Op Schiphol zou ik dan van perrons moeten wisselen. Wat niet uit het reisadvies kwam, was dat ik in Leiden gewoon een diagonale crossplatform had.
Was de overstaptijd op Schiphol toevallig (veel) langer dan in Leiden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door verfmeer »

VIRM schreef: di 07 jun 2022, 10:39 Niet een echte misser, maar afgelopen vrijdag maakte ik een retourtje Zaandam naar Den Haag HS. Bij beide reizen kreeg ik het advies gebruik te maken van de 3300 en 2400 met overstap op Schiphol. Op Schiphol zou ik dan van perrons moeten wisselen. Wat niet uit het reisadvies kwam, was dat ik in Leiden gewoon een diagonale crossplatform had.
In Schiphol heb je wel meer overstaptijd, waardoor de overstap robuuster is.
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

gpvos schreef: di 07 jun 2022, 11:15 "U kunt omrijden via X of Y" is nauwelijks langer.
Aan zo'n reisadvies heb je alleen niet veel, want dan moet je gaan uitzoeken of je via X of via Y moet reizen. Dat 'via X of Y' illustreert wel het eigenlijke probleem: slechts zelden valt een eenduidig omreisadvies te geven. Daarom is het helemaal niet zo'n gek idee om reizigers naar de app te verwijzen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... bosch.html

Ik mag hopen dat dit is vanwege de zeer slechte ligging van het spoor bij Houten, daar mag je sinds kort nog maar 40 km/uur :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

verfmeer schreef: di 07 jun 2022, 12:03
VIRM schreef: di 07 jun 2022, 10:39 Niet een echte misser, maar afgelopen vrijdag maakte ik een retourtje Zaandam naar Den Haag HS. Bij beide reizen kreeg ik het advies gebruik te maken van de 3300 en 2400 met overstap op Schiphol. Op Schiphol zou ik dan van perrons moeten wisselen. Wat niet uit het reisadvies kwam, was dat ik in Leiden gewoon een diagonale crossplatform had.
In Schiphol heb je wel meer overstaptijd, waardoor de overstap robuuster is.
Klopt. In Leiden moet je natuurlijk wisselen tussen de a- en b-kant.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten