OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: di 07 jun 2022, 14:08Aan zo'n reisadvies heb je alleen niet veel, want dan moet je gaan uitzoeken of je via X of via Y moet reizen. Dat 'via X of Y' illustreert wel het eigenlijke probleem: slechts zelden valt een eenduidig omreisadvies te geven. Daarom is het helemaal niet zo'n gek idee om reizigers naar de app te verwijzen.
Aan een advies om in de app te kijken heb je anders ook niet veel, als je niet weet dat je 'via X of Y' moet invullen. Die app geeft bij verstoringen meestal niet uit zichzelf een omreisadvies...
Voor de reizigers die de spoorkaart niet uit hun hoofd kennen is het wel handig te weten wat de beste omreismogelijkheden zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Lijn 45 »

Suus schreef: di 07 jun 2022, 14:14 https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... bosch.html

Ik mag hopen dat dit is vanwege de zeer slechte ligging van het spoor bij Houten, daar mag je sinds kort nog maar 40 km/uur :X
Volgens Somda is dat inderdaad de reden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door gpvos »

reisthijs schreef: di 07 jun 2022, 14:58Aan een advies om in de app te kijken heb je anders ook niet veel, als je niet weet dat je 'via X of Y' moet invullen. Die app geeft bij verstoringen meestal niet uit zichzelf een omreisadvies...
Het idee is natuurlijk dat de gegevens op de NS-servers inmiddels zijn bijgewerkt zodat de uitgevallen treinen als zodanig gemarkeerd zijn en de app wèl een omreisadvies geeft. De NS-website doet dat best aardig, als de gegevens eenmaal zijn bijgewerkt, wat bij plotselinge verstoringen natuurlijk niet altijd (tijdig) zo is, maar bij werkzaamheden meestal wel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Nog erger vind ik "Plan uw reis kort voor vertrek".
Hoe kort? 2 dagen? 2 uur? 2 minuten?

Ik woon ergens waar, afhankelijk van de reis, 7 verschillende* treinstations het handigste voor mij kunnen zijn, en alle 7 liggen ze niet "op loopafstand" (>20 mn) Ik moet dus met de fiets, bus of metro, en soms kost dat een half uur inclusief overstap, terwijl bij enkele minuten vertraging een heel ander station to thet handigste kunnen maken en ik dus mijn voortraject radicaal moet omgooien. Dan is "enkele minuten voor vertrek" echt niet meer mogelijk.

* dvd, asa, asd, asb, dmnz, asdz, asdh, van meest- naar minstgebruikt. Heel af en toe is wp de handigeste, maar dan nooit tweezijdig en ik heb nooit zin dat eind nog terug te fietsen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Wat voor een enorme bevoorrechte positie met 7 stations in de nabijheid. Ik heb 3 stations binnen 5 km waarvan degene op 500 meter afstand de meeste reismogelijkheden heeft.
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

Lijn 45 schreef: di 07 jun 2022, 17:13
Suus schreef: di 07 jun 2022, 14:14 https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... bosch.html

Ik mag hopen dat dit is vanwege de zeer slechte ligging van het spoor bij Houten, daar mag je sinds kort nog maar 40 km/uur :X
Volgens Somda is dat inderdaad de reden.
Volgens ProRail is het een spoorstaafbreuk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: di 07 jun 2022, 18:25 Nog erger vind ik "Plan uw reis kort voor vertrek".
Hoe kort? 2 dagen? 2 uur? 2 minuten?
Zelfs met één station in de nabijheid kan je al verrast worden met dat plannen kort voor vertrek. Leverde mij ooit +60 op omdat tussen vertrek van huis en aankomst op het station was besloten van minder treinen naar geen treinen t.b.v. herstelwerkzaamheden over te gaan. En dan is het station voor mij hooguit 15 minuten lopen vanaf huis.

Toen ik nog in Utrecht werkte kon ik ook alternatief de bus pakken via het Science Park om thuis te komen bij een verstoring, maar liep ik er vaak tegenaan dat de treinen pas kort van tevoren werden opgeheven in de actuele vertrektijden als er een storing met "minder treinen" was. En dan weet je dus te laat dat het alternatief de handigste optie zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

PHS schreef: di 07 jun 2022, 20:05
Lijn 45 schreef: di 07 jun 2022, 17:13
Suus schreef: di 07 jun 2022, 14:14 https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... bosch.html

Ik mag hopen dat dit is vanwege de zeer slechte ligging van het spoor bij Houten, daar mag je sinds kort nog maar 40 km/uur :X
Volgens Somda is dat inderdaad de reden.
Volgens ProRail is het een spoorstaafbreuk.
Sinds wanneer is er anderhalve dag voorbereiding en anderhalve dag arbeid nodig voor een spoorstaafbreuk?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Z2N »

Voor een spoorstaafbreuk in de betonnen bodem van station Houten is dat prima voor te stellen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Wellicht geen echte 'misser', maar ik wist zo gauw geen beter topic voor een opmerking over de drukte-indicatie in Treinposities.

Deze rit (11765 van morgen (woensdag) werd bij publicatie van de materieelinzet (DDZ-8) eergisteren nog als 'druk' weergegeven vanaf Gvc en Gd. Dat vond ik opmerkelijk, aangezien de 1763 van een halfuur eerder met DDZ-6 als 'gemiddeld' werd geklasseerd op die stations.
Vandaag keek ik opnieuw naar de 11765 en staat 'ie ineens als 'rustig' aangegeven, zonder wijziging in de materieelinzet. De 1763 staat nog altijd op gemiddelde drukte.
Rara, hoe kan dat? :?:

Edit op woensdagochtend: nu staat de 11765 weer als 'gemiddeld' aangegeven bij Gvc en Gd. Ik word onderhand wel erg benieuwd waar de brondata voor die drukte-indicaties vandaan komt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

Geen misser. Maar Karin riep vanmiddag op Amsterdam Sloterdijk om dat de Sprinter van 12:23 naar Amsterdam Centraal zou vertrekken van spoor 12, en de Intercity naar Den Haag Centraal van 12:25 van spoor 7. Dat zouden ze sowieso al doen en er waren geen spoorwijzigingen. Zou Karin zich hebben verveeld?
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Ik heb nu 3x meegemaakt dat ik met een SNG-trein ergens een ongeplande stop maakte, en dat er daarna geen actuele reisinformatie en geen omroep meer was. Is dat een bekend probleem met SNG of is dat een Wubbo-zit-in-SNG-probleem?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Die teksten op https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor worden ook steeds nietszeggender, hè?
Er staat bij veel trajecten alleen maar dat de dienstregeling is aangepast en dat reizigers de reis kort voor vertrek moeten plannen. Ik zie dan liever staan wát er precies is aangepast, bij voorkeur inclusief treinseries.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door reisthijs »

Zo kan het ook: https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaam ... m-schiphol
Maar dat is voor de gemiddelde treinreiziger misschien iets té gedetailleerd.

Ik mis vooral de (omreis)routekaartjes die NS vroeger maakte bij werkzaamheden. Dat was altijd mooi overzichtelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Veel dingen staan daar ook meermaals in, waarschijnlijk omdat het automatisch gegenereerd is. Als je een medewerker zo'n bericht laat opstellen, kan het een stuk overzichtelijker. Eigenlijk wil je allebei: een melding dat er iets veranderd is en dat je je reis opnieuw kunt plannen, en dan daaronder wat details voor degene die ze wil lezen. En inderdaad: overzichtelijke kaartjes. Helemaal mee eens.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door henrivanderweijden »

Op dit moment (16.16 uur, vrij 10 juni) staat er in de NS-app op de vertrekstaat van Hengelo bij de ICB van 16.58 uur: rijdt naar Gesundbrunnen door een tekort aan beschikbaar personeel ...

Euh tsja ..... er zijn werkzaamheden ergens op de Stadbahn in Berlin.
Maar goed: het eindstation is goed en dat is het belangrijkste, voor de rest zal het de gemiddelde reiziger een (curry)worst wezen.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Volgens zowel de NS-site als de NOS rijden er "Geen treinen tussen Utrecht en Almere".
De treinen tussen Utrecht en Almere rijden idd niet, maar tussen Ut en Hvs rijdt alsnog elk half uur een trein. Dat vind ik wel een geval onduidelijke communicatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Ach, in een inmiddels wel gecorrigeerd bericht op Rijden de Treinen stond "Tussen Groningen en Veendam rijden geen treinen" gevolgd door "Stoptrein 37800 Groningen - Veendam rijdt 1 maal per uur" als maatregel.

Waar jij aan refereert is trouwens inmiddels een uur geleden bijgewerkt naar "tussen Hilversum en Almere Centrum rijden er geen treinen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Nog beter zou zijn "tussen Hilversum en Almere Centrum rijden er geen rechtstreekse treinen".
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

Tussen Tilburg en Boxtel rijden er geen treinen door inzet van hulpdiensten.
Dit duurt tot ongeveer 11:30 uur.

Treinmaatregelen
Intercity 1100 Den Haag C. - Rotterdam C. - Eindhoven C. rijdt niet tussen Eindhoven Centraal en Tilburg
Intercity 1900 Dordrecht - Eindhoven C. rijdt niet tussen Dordrecht en Eindhoven Centraal
Sprinter 6400 Tilburg Uni. - Eindhoven C. - Weert rijdt niet tussen Boxtel en Tilburg Universiteit
Sprinter 8900 Utrecht C. - Woerden rijdt niet tussen Alphen a/d Rijn en Houten Castellum
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Bij storingen tussen Tilburg en Boxtel rijden goederentreinen om via Utrecht. Daar moet de 8900 blijkbaar voor wijken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door PHS »

Dat weet ik, alleen klopt het niet helemaal dat de sprinter tussen Utrecht en Woerden niet rijdt tussen Alphen a/d Rijn en Houten Castellum ;)
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

trein 1664 Es-Shl werd te Hvs opgeheven ivm een "overwegstoring". Ik wilde deze trein nemen te Hvs, hij kwam met +2 binnen op spoor 2 om daar klaar te gaan staan als trein 1669.
Mijn opvolgende Spr naar Hfd (Nummer weet ik niet meer) had tot Dvd geen vertraging (en werd vervolgens opgeheven te Asdz). Ik kan me dus niet voorstellen dat een overwegstoring tot het opheffen van het laatste half uur van de ene trein en het eerste half uur van de ander leidt.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 17 jun 2022, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Toch kan dat. Bij Dieren is er nu een kapotte bovenleiding. De 7600 blijft daar normaal rijden. De 3600 rijdt 1× per uur tussen Ah en zp.

Ik heb ook wel eens scenario's gezien dat er bij Rotterdam iets op de HSL gebeurt waardoor vervolgens tussen Tb en bd een trein niet kan rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Marc »

Deze dagen is Pinkpop in Landgraaf, hierdoor is de dienstregeling in het zuiden aangepast. De RE18 wordt tussen Heerlen en Aachen Hbf vervangen door bussen. Dit staat ook tussen de berichten over werkzaamheden. Ze vergeten echter te melden dat de dienstregeling tussen Maastricht en Heerlen ook is aangepast. Er rijden geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen, maar 4x per uur stoptreinen. Deze treinen rijden op andere tijden (A Mt :10/:25/:40/:55 V Mt :02/:16/:32/:46) en rijden ook niet tussen Maastricht en Maastricht Randwyck.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten