OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Dat is geen fout, maar dat hebben alle Connexxion-ritten die in een plaats eindigen die op de doorgaande ritten getoond wordt als via-bestemming.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Nou, het is op zijn minst overbodig.
Wel bijzonder dat deze "fout" al 14 jaar bestaat en nog steeds niet hersteld is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Gamma »

Het bord op spoor 18/19 met de treinsamenstelling van ICE-treinen was defect waardoor niemand wist welk rijtuig waar was. Gewoon een gebrek aan reisinformatie dus. Toen de ice aankwam stond iedereen verkeerd. Erg onhandig voor een bomvolle ICE 123, die overigens met staanplaatsen vertrok.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

De reisplanner geeft vandaag adviezen zonder overstap van Utrecht en Amersfoort naar Leeuwarden met de 563, alleen wordt die op het perron als IC naar Groningen met "achterste treindeel tot Zwolle" aangekondigd :s
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Dat achterste deel is in dit geval de 701863. :Y
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

In de nieuwe dienstregeling komt deze misser zo te zien ook weer vaker voor:
https://treinposities.nl/ritinfo/20221212/858
https://treinposities.nl/ritinfo/20221213/858

Het betreft hier een reis die in de reisplanner zonder overstap weer gegeven wordt, maar geen doorgaande trein is: het ene treinstel rijdt Maastricht - Alkmaar en het andere treinstel Eindhoven - Den Helder. Reizigers die de hele rit willen maken moeten dus ergens halverwege de rit overstappen van het achterste naar het voorste stel, maar de reisplanner snapt dit dus niet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: do 08 dec 2022, 19:43 Nou, het is op zijn minst overbodig.
Wel bijzonder dat deze "fout" al 14 jaar bestaat en nog steeds niet hersteld is.
In ZOB bestast het ook. Eersel via Eersel en Valkenswaard via Valkenswaard.
Op een of andere manier krijgen ze dit er niet uit.
Maar als je het over missers hebt.

Tal van haltevertrekstaten kloppen niet op de
Connexxionsite
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

ZOB is ook CXX he? Dwz, alle transdev-busconcessies gebruiken dezelfde boordsystemen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Bemined schreef: za 10 dec 2022, 22:45 In de nieuwe dienstregeling komt deze misser zo te zien ook weer vaker voor:
https://treinposities.nl/ritinfo/20221212/858
https://treinposities.nl/ritinfo/20221213/858

Het betreft hier een reis die in de reisplanner zonder overstap weer gegeven wordt, maar geen doorgaande trein is: het ene treinstel rijdt Maastricht - Alkmaar en het andere treinstel Eindhoven - Den Helder. Reizigers die de hele rit willen maken moeten dus ergens halverwege de rit overstappen van het achterste naar het voorste stel, maar de reisplanner snapt dit dus niet.
Ik zat eergisteren nog in een 800 uit Maastricht waar Amsterdam Centraal op stond, terwijl de omroepende conducteur het over Alkmaar bleef hebben. In Eindhoven werd er een treinstel bijgeplaatst; dat ging natuurlijk wel naar Alkmaar. Als zelfs het personeel het al niet uitlegt...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Mikos »

We hebben alle geen van de doorgaande reizigers tussen Maastricht en Heerhugowaard onze excuses aangeboden en een bos bloemen ter compensatie toegestuurd. :Y

Een echt forumprobleem, dit. :geek:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Als dat tweede stel nou gewoon vanuit Maastricht reed, was er helemaal geen probleem, dat viertje zat bomvol namelijk. (A)
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Commendatore »

Een beetje onduidelijk (en onhandig) vind ik dit inderdaad wel. Vanuit reizigersperpectief is het ook veel logischer als één stel in elk geval de hele route rijdt, eventueel tussen Eindhoven en Alkmaar gecombineerd met een ander exemplaar.

(Ik heb hier verder geen persoonlijk belang bij, want ik gebruik die trein vooral tussen Maastricht en Utrecht.)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Lijn 45 »

De omroep in Amf vanmiddag: "de Intercity naar Duitsland vertrekt over enkele minuten van spoor 2". Toen "naar" werd uitgesproken zette de trein zich in beweging. :')

Dat was overigens de eerste omroep die ik over die trein had gehoord.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door teun »

Mikos schreef: zo 11 dec 2022, 14:29
Een echt forumprobleem, dit. :geek:
Je hebt in zekere zin gelijk maar een vriend van mij heeft daadwerkelijk een tijdje Weert - Alkmaar Noord gependeld, dan heb je natuurlijk wel snel door dat daar een overstap in zit. :Y
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JothamvW »

Iemand die bij mij op de opleiding zat ooit in Nijmegen moest wel eens naar (eveneens) Alkmaar Noord; die moest ook altijd opletten dat hij niet in een treinstel ging zitten dat tot Alkmaar ging.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Vanaf Nijmegen is het vooral een kwestie van goed opletten, maar is het wel altijd het stel dat in Nijmegen begint wat door gaat naar Den Helder. Als er in Arnhem wordt gecombineerd wordt het tweede stel namelijk het achterste vanwege het kopmaken. In de 800 wordt er in Eindhoven voorop een stel bijgeplaatst en gaat het achterste stel er in Alkmaar weer van af waardoor er dus in sommige gevallen geen enkel stel de hele rit aflegt. Kwam voor Corona vaker voor, voornamelijk in de 800 maar volgens mij waren er ook enkele gevallen op andere treinseries waar incidenteel gesplitst/gecombineerd werd ten behoeve van uitwisselen van materieel.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Op de stickers in de trein staat dat de NS Whatsapp voor "Overlast en onveilige situaties" is.

Ik vind een trein met van Asd tot Mt geen toiletpapier best overlast. Ik heb dat dus gemeld en daar wordt gezegd "Goedendag, u heeft contact met de meldkamer van NS. Dit nummer is uitsluitend bedoeld om onveilige situaties te melden. In dit geval helpt de Klantenservice u graag. Ga naar www.ns.nl/klantenservice/contact." Diezelfde reactie kreeg ik al eens eerder toen ik overlast (een toilet waarvan er 2cm water op de vloer stond, het liep inmiddels de gang in) meldde.

Kortom: Of de NS "Webcare" meldkamer pakt zijn taak te beperkt op, of de stickers geven aan dat je er voor meer dan bedoeld terecht kan.

---
Ik zag gister in het Beatrixpark in Amsterdam handwijzers naar treinstation "Zuid/WTC". Iedereen boven een bepaalde leeftijd begrijpt wat je bedoelt, ik was wel verbaasd dat het station al 16 jaar niet meer zo heet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Hainje »

Het is denk ik vooral een definitiekwestie waar je hier tegenaan loopt.

Mijn inschatting is dat er bij NS onder overlast vooral hinder door bijvoorbeeld lawaai makende reizigers of bedelaars (zakdoekjes leggers) wordt verstaan. Een plas water of toilet papier dat op is, wordt eerder als een ongemak beschouwd dan als overlast. Daarom word je dan doorverwezen naar de reguliere klantenservice. Wellicht dat ze hun reactie iets anders hadden kunnen verwoorden, maar verder valt NS in mijn ogen niets te verwijten.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Mikos schreef: zo 11 dec 2022, 14:29 We hebben alle geen van de doorgaande reizigers tussen Maastricht en Heerhugowaard onze excuses aangeboden en een bos bloemen ter compensatie toegestuurd. :Y

Een echt forumprobleem, dit. :geek:
Ik vind het gewoon niet netjes. Het lijkt me gewoon vrij simpel op te lossen door overstappen te modelleren (andere treinnummers), waarvoor reizigers in de praktijk mogen blijven zitten. Zoiets kun je eventueel met voetnoten aangeven in de dienstregeling. Het valt of staat natuurlijk ook met duidelijke omroepen. Vroeger had je dit soort geintjes in de "IC noord-oost" ook veel, maar dat werd in principe gewoon keurig netjes omgeroepen en uitgelegd. Maar dus niet altijd, en dat leverde altijd wel verwarde reizigers op bij Zwolle bijvoorbeeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Wat betreft die omroep: die zou mijns inziens moeten verduidelijken, niet verwarren. Als op de trein Amsterdam Centraal staat, maar je roept steeds Alkmaar om, dan verwar je. Er werd wel meteen in Maastricht al omgeroepen dat er in Eindhoven een stel bij zou komen (omdat het zo druk was), dat is nuttige info. Dat is meteen een makkelijk bruggetje naar: welkom in de IC naar Amsterdam Centraal, ... bla bla drukte ..., in Eindhoven komt er een stel bij, alleen dat nieuwe stel rijdt ook verder door naar Alkmaar.

Als er nou op de trein zelf ook Alkmaar had gestaan, dan was de noodzaak al een stuk kleiner om het meteen om te roepen.

Overigens kan het weldegelijk een issue zijn bij reizigers die reizigersassistentie gebruiken of die gewoon wat lastiger ter been zijn, fietsen of lastige bagage hebben, noem maar op. Toegegeven, dat zijn er nog minder dan reguliere reizigers. Maar het lijkt me een goed streven om de informatie over dit soort geknipte treinen wat duidelijker te maken. En dan vooral ook in de reisplanner en op de borden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef: zo 11 dec 2022, 14:29 We hebben alle geen van de doorgaande reizigers tussen Maastricht en Heerhugowaard onze excuses aangeboden en een bos bloemen ter compensatie toegestuurd. :Y
Die moesten sowieso overstappen, want de trein reed maar tot en met Alkmaar. ;)
umbusko schreef: ma 12 dec 2022, 23:15 Wat betreft die omroep: die zou mijns inziens moeten verduidelijken, niet verwarren. Als op de trein Amsterdam Centraal staat, maar je roept steeds Alkmaar om, dan verwar je.
Ik vraag me serieus af hoeveel reizigers de bestemming op de trein lezen.
Op de TBP, die wel gelezen wordt, staat ook Alkmaar, dus ik vind het logisch dat dat ook omgeroepen wordt.
umbusko schreef: ma 12 dec 2022, 23:15 Overigens kan het weldegelijk een issue zijn bij reizigers die reizigersassistentie gebruiken of die gewoon wat lastiger ter been zijn, fietsen of lastige bagage hebben, noem maar op.
Dat snap ik, maar welk baat hebben zij er bij om al eerder te weten dat het treinstel waarin ze zich bevinden niet verder rijdt dan Amsterdam Centraal?
Ze moeten hoe dan ook ergens van treinstel wisselen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Het is niet alleen buiten op de trein, maar natuurlijk ook de OBIS-schermen die de hele rit lang alle tussenstations aangeven... tot Amsterdam Centraal. Die schermen zien reizigers echt wel.

Mensen met fietsen enz. hebben er dan weer vooral baat bij als ze al vóór het instappen weten dat het geen doorgaande trein is (bij het plannen in de reisplanner bijvoorbeeld), zodat ze er al van tevoren rekening mee kunnen houden. Het kan best dat de trein van een half uur eerder of later wel doorrijdt en dat zou een reden kunnen zijn om daar dan voor te kiezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

De opsteller van dit antwoord is blijkbaar al een paar jaar niet meer op Utrecht Centraal geweest :') :
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ZO6176 »

Sowieso klopt het niet met alle vragen. 1 vraag ging over de nummering. Kennelijk ligt volgens hun het laagste spoornummer altijd aan de centrumzijde. Hun geappt dat Almelo toch echt andersom telt. Die hadden ze over het hoofd gezien.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Vanmiddag werd omgeroepen dat je in Gouda moest uitchecken en inchecken bij de andere vervoerder als je wilde overstappen op het RoodNet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten