OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: za 13 nov 2021, 13:37 Waarom een trein ergens wel of niet extra stopt wordt toch nooit vermeld?
Dat staat er normaal niet bij inderdaad, maar was vooral m'n waarneming waardoor ik het opvallend vond dat richting Hoofddorp nog wel in Duivendrecht gestopt werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Zo te zien, alleen de 11600 naar Hfd die er stopt, de 1600 lijkt er helemaal niet te stoppen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door marvinkok »

De Engelstalige omroep had het vanmorgen over de "Intercity Berlinpuntkommaengroterdan"

Denk dat daar een paar bijzondere tekens werden uitgesproken _O-
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door SuperGhost »

Het was begin van de middag echt een chaos op het eilandperron met sporen 8-9 op Utrecht Centraal.

De intercity naar Leiden van 12:55 stond eerst met +15 aangekondigd om na vertrek van de IC-Den Haag van 13:13 van spoor 8 te vertrekken.
Na vertrek sprong het bord echter direct over op de intercity naar Leiden van 13:25 (die moest ik sowieso eigenlijk al hebben) met de onderregel dat die van 12:55 niet rijdt (echter geen stationsomroep hierover). Op spoor 9 stond de intercity naar Rotterdam van 13:18 aangekondigd met +5 en stond een SLT al geruime tijd langs het perron.

Op spoor 8 kwam toen vrijwel direct vanuit de richting Amersfoort een ICM aangereden met 'Rotterdam Centraal' op de borden. Dit was nogal verwarrend. Ik heb de conductrice op spoor 9 gevraagd of de borden wel kloppen (want de SLT op spoor 9 lijkt dan eerder de IC naar Leiden te zijn), maar volgens haar was die SLT toch echt de IC naar Rotterdam en die ICM met Rotterdam op het display toch echt de IC naar Leiden...

Totdat een andere conductrice vanuit die ICM uitstapte en aan diezelfde vrouw vroeg of de SLT de IC naar Leiden was. Toen die hetzelfde antwoord kreeg als ik (het is de IC naar Rotterdam) antwoorde ze verbaasd met "dat kan niet, want daar kom ik net uit".

Toen ze dan maar even navraag deden of de borden niet verkeerd om stonden (dat was dus het geval), werden de reizigers voor Leiden dan toch maar in de SLT gestuurd. Inmiddels zat die trein wel propvol, omdat daar nog alle reizigers voor Rotterdam in zaten... Echter stond er niets op de displays en werd er ook niets omgeroepen in de trein. Zelfs nadat minuten later de intercity naar Rotterdam al was vertrokken (die vertrok met ongeveer +5) zaten er nog steeds veel reizigers voor Rotterdam in die SLT zonder dat ze wisten dat het niet de IC naar Rotterdam was en hun trein inmiddels ook al vertrokken was.

Deze reizigers begonnen het pas door te krijgen toen vlak voor de vertrektijd naar Leiden een Rotterdam-reiziger zich hardop afvroeg "wanneer vertrekken we naar Rotterdam?" en een Leiden-reizigers antwoordde dat het de trein naar Leiden was. De Rotterdam-reizigers verlieten toen de trein. Iets later begonnen ook Leiden-reizigers zich nerveus af te vragen of het wel de goede trein was, omdat hij nog niet was vertrokken en inmiddels er een paar reizigers voor Den Haag begonnen in te stappen... (het bord van perron 9 was inmiddels alweer geswitch van de IC-Rotterdam die al was vertrokken naar de IC-Den Haag die op spoor 8 was binnen gekomen).

Pas 3! minuten na eigenlijke vertrektijd kwam de eerste omroep dat het de IC naar Leiden was en dat de IC naar Den Haag op spoor 8 stond. Een minuut later (13:29) werd dat nogmaals herhaald en blijkbaar ook in de IC-Den Haag op spoor 8 eenzelfde bericht verteld, want 2 reizigers uit de IC (VIRM) kwamen nog snel de SLT in sprinten...

Pas om 13:30 vertrokken we uiteindelijk (met +5 dus) richting Leiden en ook de IC-Den Haag die er direct moest vertrekken kreeg dus +5 door al dit gedoe.


Er kan altijd wel iets mis gaan, maar hier ging wel heel veel tegelijk mis en was er ook totaal geen communicatie naar de reizigers... Dit was echt schrikbarend slecht... :N
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Voor dat soort situaties houd ik een app als Rijden de Treinen achter de hand.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door hauptbahnhof »

Wat voor extra info biedt dat dan boven de NS-app?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Rijden de treinen lijkt nogal eens actueler te zijn. Sowieso zie je makkelijker het materieel bij een trein uit de actuele vertrektijden, dat maakt het ook makkelijker te zien of je goed zit (in de geschetste situatie met een trein met SLT en eentje met ICM).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

5667 stond in de reizigersinformatie aangegeven met eindbestemming Groningen, waarbij het voorste deel ook daadwerkelijk als 8169 naar Groningen is gegaan vanaf Zwolle.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

De TBP's kunnen ook niet zo goed omgaan met de (verwarrende) situatie dat de 2254 uit twee treinstellen bestaat, waarvan het eerste stel na Roosendaal op minder stations stopt dan het tweede.
Op de TBP's staat dan dat het achterste treinstel tot Roosendaal rijdt, maar dat is niet juist. (En reizigers naar stations als Krabbendijke missen ineens hun station op de borden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Dat gaat mis omdat de koppeling van de series er blijkbaar niet in staat, wat handwerk lijkt te zijn.

Ging ook geregeld de mist in toen de (1)1700 enkele jaren in Gouda splitste i.v.m. de verbouwing van Utrecht Centraal. Als er dan werkzaamheden waren en er onder een afwijkend serienummer werd gereden stond er nogal eens "voorste treindeel tot Gouda" op de borden in Amersfoort, want het doorrijden als 2800 zat gekoppeld aan een deel van de (1)1700.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

MetroRET schreef: di 16 nov 2021, 20:27 5667 stond in de reizigersinformatie aangegeven met eindbestemming Groningen, waarbij het voorste deel ook daadwerkelijk als 8169 naar Groningen is gegaan vanaf Zwolle.
Dat doet een andere rit ook, maar dan naar Leeuwarden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

De reisplanner is al urenlang heilig overtuigd dat de 1783 in Amf wordt gespoorwijzigd naar 4a (overigens evenals veel andere IC's uit Ut vanavond, waardoor bijv. de cross-platformoverstap 11700-1600 niet meer uit de planner komt rollen). Volgens de actuele vertrektijden in dezelfde app, OBIS aan boord, de omroepende HC én in de brute werkelijkheid halteren we echter gewoon op spoor 2 :o
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Ik kan vanavond al meerdere treinen in OVInfo die ontbraken in de actuele treinen... Onder andere een kwartier zonder vertrekkende treinen op Utrecht Centraal. Kwamen pas naar voren in de app na vertrek met de "Vertrokken" melding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Als ik voor 15 december een reis van Amsterdam Amstel naar Rotterdam plan, krijg ik om 16:33 en 17:33 wel een reis via Utrecht Centraal, maar om 16:03 en 17:03 niet. :s
Als ik expliciet "via Utrecht Centraal" aanvink, komen de reizen van 16:03 en 17:03 wel uit de planner rollen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dennenboom »

Dat komt doordat er een snellere optie met de Benelux is, die rijdt dat andere half uur niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Maar daarvoor moet je toeslag betalen. Dan is het toch logisch om ook de snelste route te tonen waarvoor je geen toeslag hoeft te betalen? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dennenboom »

Gekke is alleen dat de toeslagmelding bij de Brussel trein niet op het scherm komt. Als je de planner mag geloven betaal je alleen het standaardtarief. Maar dat lijkt me niet de bedoeling.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Dat geldt inderdaad alleen voor internationale reizen. Bij binnenlandse reizen geldt de toeslag wel. Daar gaat dus inderdaad iets fout.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Volgens de NS Reisplanner rijdt de 15167* met ICRm. _O-
Dat is de Sprinter Rotterdam Centraal - Dordrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Het blijft komisch, die verwisseling tussen SNG en ICR in de app :lol:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Op de 3600 zou ICR in plaats van SNG wel een warm onthaal krijgen schat ik zo. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Ah, dan gaan we even 7-8 jaar terug in de tijd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DingeZ »

De overstappen in OBIS zijn wel vaker raar, maar deze was helemaal gek voor de 3054 in Ut vandaag. De eerste gegeven overstap was de 5756 naar Shl, terwijl de 3556 tegelijkertijd vertrekt (en daar ook ruim een half uur eerder aankomt).
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

cassie127 schreef: wo 24 nov 2021, 16:38 Ah, dan gaan we even 7-8 jaar terug in de tijd
Zo lang al. :shock: Ik word oud. :cry:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Op het scherm in de 2858 wordt een overstap op de 5100 getoond. Zes dagen per week is dat inderdaad de eerste mogelijkheid om op de Sprinter stations ten zuiden van Rotterdam Centraal te komen, maar vandaag rijdt de 15100.
Kent het systeem die treinserie niet of denkt men dat 7 minuten te weinig overstaptijd is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten