Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Vinny schreef: vr 09 jun 2023, 23:20
Bemined schreef: vr 09 jun 2023, 17:10 Waarom wel? Ik herhaal nog eens het eerdere citaat:

De laatste zin komt op mij over dat de overheid PHSA hogere prioriteit heeft toegekend dan de alternatieve douanefaciliteiten. Waarom zou ProRail tegen dit besluit in moeten gaan?
Er zijn natuurlijk ook veel meer forensen (reizigers) dan Eurostargebruikers.
Overigens meldde staatssecretaris Heijnen gisteren in de commissievergadering Spoor dat in het onderzoek alle stations in de regio Amsterdam waren meegenomen. Toch bijzonder dat we in het onderzoek dan enkel Sloterdijk genoemd zien worden bij de afgewezen voorstellen, zonder argumentatie waarom.
Ja, had dan ook Lelylaan en Muiderpoort of Amsterdam Amstel genoemd moeten worden dan? Lijkt me toch evidient dat daar:
- nog minder ruimte beschikbaar is
- nog slechter bereikbaar voor internationale reizigers
- bestaand treinverkeer nog meer in de weg zit
Hemboog had misschien wel een interessante optie geweest om nader uit te werken/beargumenteren.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

trolly schreef: za 10 jun 2023, 00:08Volgens mij vroeg jij waarom ProRail verantwoordelijk zou zijn voor de ontstane situatie. Dat spel ik voor je uit, maar inplaats van een bedankje doe je alsof je je eigen vraag niet meer herinnert.
Dit is een discussieforum, niet Truth Social waar alles wat jij plaats automatisch de waarheid is. Jou reactie bevat geen onderbouwing waarom ProRail hier verantwoordelijk voor is, alleen aannames. En het is nou eenmaal zou dat degene die het verwijt uit dit ook moet onderbouwen, niet andersom.
Laatst gewijzigd door Bemined op za 10 jun 2023, 09:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Dionysusnu »

ProRail is de infrabeheerder. ProRail beheert het project PHS Amsterdam. Daarbij heeft ProRail geen uitwerking gezocht, dan wel geaccepteerd, waarbij de Eurostar kan blijven rijden. De Kamerbrief suggereert dat "de politiek" daar halfhartig mee akkoord gegaan is, maar dat is natuurlijk pas nadat ergens "het kan/mag niet" is gezegd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 09:18 Dit is een discussieforum, niet Truth Social waar alles wat jij plaats automatisch de waarheid is.
Mag het iets minder fel en onder de gordel, svp?
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: za 10 jun 2023, 09:27De Kamerbrief suggereert dat "de politiek" daar halfhartig mee akkoord gegaan is, maar dat is natuurlijk pas nadat ergens "het kan/mag niet" is gezegd.
Dat is wel een hele grote aanname, heb je daar ook bewijs voor? Voor zover ik kan terugvinden is bij het besluit tot de verbouwing van Amsterdam Centraal afgesproken dat ProRail tijdens de verbouwing tenminste de huidige dienstregeling aan zou kunnen blijven bieden. Anno 2018 omvatte de huidige dienstregeling een overstap in Brussel richting Londen.

Als men die afspraken achteraf wil herzien dan is dat prima, maar dan kun je niet ProRail verwijten daar geen rekening mee gehouden te hebben. Het ministerie wist de consequenties al jaren en had al jaren geleden kunnen besluiten om de verbouwing uit te stellen of de planning om te gooien maar heeft dat dus niet gedaan. En hoe later je in het proces de planning wil omgooien, hoe hoger de meerkosten daarvan zullen worden. En die meerkosten zullen door iemand gedekt moeten worden.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Dionysusnu »

Waar jij in je laatste paragraaf het ministerie noemt, kan je net zo goed ProRail invullen. Ze hebben allebei het doel om zo goed mogelijk spoor infra te bieden. Of althans dat zouden ze moeten hebben.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Als ik het moet reconstrueren, zie ik weer de typische clusterf*ck van overheid en andere stakeholders die het onderste uit de kan willen halen (én verbouwen, én snel, én alles moet blijven rijden, én ook de Eurostar) en een uitvoerende organisatie in de hoedanigheid van Prorail die 'op afstand' staat en de hakken met al die accumulerende wensen en eisen steeds meer in het zand gaat zetten.

Nu denk ik dat dit allemaal nog wel op te lossen valt, maar dan moet de overheid als opdrachtgever en belangrijkste stakeholder wel eens lastige knopen door gaan hakken en door gaan pakken. Dus absolute prioriteit geven aan het tijdig gereedkomen van die Amstelpassage, accepteren dat dat de verbouwing complexer gaat maken en dat deze daardoor waarschijnlijk langer gaat duren, en Prorail te kennen geven dat het zo gaat gebeuren en niet anders.

Doet men dat níet, dan is al het getoeter in de media weer niet meer dan ketelmuziek geweest. Maar welk scenario men ook kiest: het zal de verhouding met Prorail alleen maar verder verzuren. Daar zal dus toch maar eens naar gekeken moeten worden.
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: za 10 jun 2023, 10:07Waar jij in je laatste paragraaf het ministerie noemt, kan je net zo goed ProRail invullen. Ze hebben allebei het doel om zo goed mogelijk spoor infra te bieden.
En die spoor infra is er ook gewoon, de Eurostar zou gewoon kunnen blijven rijden op de manier zoals men in 2018 - 2020 ook deed. De terminal om de overstap in Brussel over te slaan is zover ik begrijp van de NS, waarbij deze nu de grond op perron 15b in bruikleen van ProRail heeft. De Amstelpassage waar de nieuwe terminal in komt is wel eigendom van de NS, al zal de verbouwing hiervan wel samenhangen met de verbouwing van ProRail. En de stijgpunten naar de perrons zijn wel weer van ProRail.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TreinenFreak »

Misschien is dit al benoemd, maar waarom kan de grenscontrole niet (meer) in de trein zelf plaatsvinden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 09:18 Dit is een discussieforum, niet Truth Social waar alles wat jij plaats automatisch de waarheid is.
Houd vast aan die gedachte, en probeer hem bij tijd en wijle ook eens zelf toe te passen. Vriendelijk dank.
Bemined schreef: za 10 jun 2023, 09:18Jou reactie bevat geen onderbouwing waarom ProRail hier verantwoordelijk voor is, alleen aannames.
ProRail is spoorbeheerder. Mocht je dat als een aanname beschouwen, dan is verdere discussie nutteloos.
Bemined schreef: za 10 jun 2023, 09:18 En het is nou eenmaal zou dat degene die het verwijt uit dit ook moet onderbouwen, niet andersom.
Jij stelt een vraag, nee, je eist argumenten, en bent verontwaardigd als die aangevoerd worden. Dat maakt de discussie best lastig. "Het is nou eenmaal zo" zal overigens vast een veelgehoord argument op Truth Social zijn, maar het overtuigt mij niet echt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 10:34
Dionysusnu schreef: za 10 jun 2023, 10:07Waar jij in je laatste paragraaf het ministerie noemt, kan je net zo goed ProRail invullen. Ze hebben allebei het doel om zo goed mogelijk spoor infra te bieden.
En die spoor infra is er ook gewoon, de Eurostar zou gewoon kunnen blijven rijden op de manier zoals men in 2018 - 2020 ook deed. De terminal om de overstap in Brussel over te slaan is zover ik begrijp van de NS, waarbij deze nu de grond op perron 15b in bruikleen van ProRail heeft. De Amstelpassage waar de nieuwe terminal in komt is wel eigendom van de NS, al zal de verbouwing hiervan wel samenhangen met de verbouwing van ProRail. En de stijgpunten naar de perrons zijn wel weer van ProRail.
De situatie van 2018 is niet bepaald een streefwaarde die je van ProRail zou mogen verwachten. En ja, dat kan je de politiek ook aanrekenen dat die niet eerder een betere eis heeft gesteld.
Maar dat is niet of-of. ProRail kan, en moet wat mij betreft, ook op eigen houtje zorgen dat situaties niet verslechteren.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Dionysusnu »

TreinenFreak schreef: za 10 jun 2023, 10:46 Misschien is dit al benoemd, maar waarom kan de grenscontrole niet (meer) in de trein zelf plaatsvinden?
Inefficiënt: het personeel is dan ten hoogste 50% van de tijd bezig en neemt ook nog eens capaciteit (=geld) in op de terugweg wanneer ze niks doen.
Voor treinen uit Engeland is het ook niet stabiel te doen qua tijd: je hebt maar 20 minuten tot Ashford. Vanuit Rotterdam heb je wel een uur en 10 minuten, of als je in Amsterdam al begint zelfs bijna 2 uur.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door iamthedutchdude »

Volgens mij is dit gewoon de schuld van alle drie partijen (Eurostar, Rijksoverheid en ProRail). ProRail had zich er iets minder makkelijk vanaf moeten bakken. Als infrastructuurbeheerder zijn zij ervoor verantwoordelijk dat er infra wordt geleverd naar alle vervoerders. Door nu specifiek de infra die Eurostar nodig heeft niet aan te bieden (in wat voor vorm dan ook) valt ProRail aan te rekenen. Daarnaast gaf de second opinion aan dat vertrek van Amsterdam Centraal complex, maar niet onuitvoerbaar zou zijn. Dat staat op gespannen voet met het verhaal van ProRail dat het gezien de veiligheid niet kan.

Echter is ook de Rijksoverheid schuldig in dit verhaal, doordat zij onvoldoende doortastend hebben opgetreden in zowel de opdracht richting ProRail als in de controlerende taak die zij bij ProRail hebben. Meer dan een jaar lang afwachten waarmee ProRail komt, terwijl is in te zien dat de materie wel eens zeer complex kan zijn (door de eisen uit het Vierlandenverdrag), is nou niet bepaald doortastend te noemen.

Maar ook Eurostar heeft enige schuld in dit verhaal. Werkzaamheden op en rond het spoor is onderdeel van het bedrijfsproces bij Eurostar, waarbij het dan niet helpt om halsstarrig vast te houden aan een vertrekstation waar grootschalige werkzaamheden gepland zijn. In de commissievergadering Spoor van afgelopen donderdag is door staatssecretaris Heijnen meermaals genoemd dat vertrek vanaf Amsterdam Centraal voor Eurostar (vrijwel) een vereiste was. Daarmee schrijf je meerdere goede alternatieven af (waaronder vertrek vanaf de Hemboog of enig alternatief station in Amsterdam), waardoor een uiteindelijke beslissing van (in dit geval) ProRail wel eens in je nadeel uit kan vallen (aangezien ProRail zich dan ook halsstarrig kan gaan gedragen). Dat Amsterdam Centraal marketingtechnisch misschien beter werkt, betekent niet dat je aan moet sturen op een patstelling als dat geen mogelijkheid blijkt te zijn. Uiteindelijk heeft een bedrijf over het algemeen meer belang bij continuering van de dienstverlening dan bij onnodige onderbrekingen daarvan.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door iamthedutchdude »

Dionysusnu schreef: za 10 jun 2023, 12:28
TreinenFreak schreef: za 10 jun 2023, 10:46 Misschien is dit al benoemd, maar waarom kan de grenscontrole niet (meer) in de trein zelf plaatsvinden?
Inefficiënt: het personeel is dan ten hoogste 50% van de tijd bezig en neemt ook nog eens capaciteit (=geld) in op de terugweg wanneer ze niks doen.
Voor treinen uit Engeland is het ook niet stabiel te doen qua tijd: je hebt maar 20 minuten tot Ashford. Vanuit Rotterdam heb je wel een uur en 10 minuten, of als je in Amsterdam al begint zelfs bijna 2 uur.
Op de terugweg zal er altijd capaciteit zijn in de Eurostar, aangezien er in Brussel en Rotterdam al meerdere reizigers zijn uitgestapt.

Daarnaast zijn die 20 minuten tot Ashford ook geen probleem: de controle richting België/Nederland kan nog gewoon op St. Pancras gebeuren, die locatie wordt niet verbouwd. Feitelijk zijn de enige reizigers die in de trein gecontroleerd zouden moeten worden de reizigers die uit Amsterdam vertrekken.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

iamthedutchdude schreef: za 10 jun 2023, 12:37Volgens mij is dit gewoon de schuld van alle drie partijen (Eurostar, Rijksoverheid en ProRail).
Eurostar is hier geen partij volgens mij, dit loopt via de NS. De terminal is ook niet exclusief voor de Eurostar, ook andere open toegang aanbieders die naar Londen willen rijden mogen er gebruik van maken (tegen vergoeding). De terminal is een samenwerking tussen het ministerie IenW, ProRail, NS Stations en NS International. NS bouwt en onderhoud de terminal, ProRail regelt de toegang tot de perrons. Het is dus iets te simpel om het bij één partij neer te leggen aangezien dankzij de splitsing van NS en ProRail de eigendomsverhouding wat complex in elkaar zit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Het gaat in dit geval alleen niet over de eigendomsituatie maar om de bouwfasering. Lastiger is het niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

iamthedutchdude schreef: za 10 jun 2023, 12:43
Dionysusnu schreef: za 10 jun 2023, 12:28
TreinenFreak schreef: za 10 jun 2023, 10:46 Misschien is dit al benoemd, maar waarom kan de grenscontrole niet (meer) in de trein zelf plaatsvinden?
Inefficiënt: het personeel is dan ten hoogste 50% van de tijd bezig en neemt ook nog eens capaciteit (=geld) in op de terugweg wanneer ze niks doen.
Voor treinen uit Engeland is het ook niet stabiel te doen qua tijd: je hebt maar 20 minuten tot Ashford. Vanuit Rotterdam heb je wel een uur en 10 minuten, of als je in Amsterdam al begint zelfs bijna 2 uur.
Op de terugweg zal er altijd capaciteit zijn in de Eurostar, aangezien er in Brussel en Rotterdam al meerdere reizigers zijn uitgestapt.

Daarnaast zijn die 20 minuten tot Ashford ook geen probleem: de controle richting België/Nederland kan nog gewoon op St. Pancras gebeuren, die locatie wordt niet verbouwd. Feitelijk zijn de enige reizigers die in de trein gecontroleerd zouden moeten worden de reizigers die uit Amsterdam vertrekken.
Dan zit je alsnog met het probleem dat de Britten dat niet willen, en zonder hun toestemming verandert er niets. Na het Lille Loophole-verhaal zijn de eisen steeds stenger geworden, tot het punt dat Eurostar geen "intra-Schengen" reizigers meer meeneemt naar Lille.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door iamthedutchdude »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 12:53 Eurostar is hier geen partij volgens mij, dit loopt via de NS.
Op basis van de woorden van de staatssecretaris in de commissievergadering had ik Eurostar genoemd. Uiteindelijk is het hun treindienst die zij dan weliswaar met een partner aanbieden. Uit de commissievergadering was ook op te maken dat de staatssecretaris Eurostar ook wel degelijk als partij ziet in dit conflict. Woensdag zullen verschillende betrokkenen ook gaan schouwen om mogelijk toch nog een oplossing te vinden en Eurostar zal daar ook bij aanwezig zijn.
Bemined schreef: za 10 jun 2023, 12:53 Het is dus iets te simpel om het bij één partij neer te leggen aangezien dankzij de splitsing van NS en ProRail de eigendomsverhouding wat complex in elkaar zit.
Dat van die eigendomsverhouding kan ik zeker begrijpen en aangezien NS ook de Nederlandse partner van Eurostar is, heb ik er dan ook geen probleem mee om hen aan het rijtje toe te voegen.

De voornaamste reden van mijn bericht was dan ook voornamelijk aan te duiden dat ook hier het spreekwoord "waar twee vechten hebben twee schuld" wel eens van toepassing zou kunnen zijn.
trolly schreef: za 10 jun 2023, 13:02 Het gaat in dit geval alleen niet over de eigendomsituatie maar om de bouwfasering. Lastiger is het niet.
De planning van de bouwwerkzaamheden rondom Amsterdam Centraal zijn niet alleen ProRail aan te rekenen. Het feit dat zowel Zuidasdok als PHSA gelijk gepland zijn, is mede door IenW bepaald in een MIRT (Meerjarenplan Infrastructuur, Ruimte en Transport).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

De verwijten richting ProRail zijn vooral dat ze niet bereid zijn om de tijdelijke bruikleenovereenkomst nóg langer te verlengen. Ik mis echter waarom men niet veel eerder is begonnen met de nieuwe terminal. Dat de overeenkomst afliep was namelijk al jaren bekend, maar pas eind vorig jaar verschenen de eerste berichten over gebruik van de Amstelpassage en de aanbesteding is pas vorige maand gestart. Was dit niet eerder mogelijk zodat die terminal al begin 2024 af had kunnen zijn?
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door iamthedutchdude »

Z2N schreef: za 10 jun 2023, 13:05 Dan zit je alsnog met het probleem dat de Britten dat niet willen, en zonder hun toestemming verandert er niets. N​a het Lille Loophole-verhaal zijn de eisen steeds stenger geworden, tot het punt dat Eurostar geen "intra-Schengen" reizigers meer meeneemt naar Lille.
Het Vierlandenverdrag biedt nog steeds ruimte voor controle in de trein. Dat zal wel in overleg met de Britten moeten gebeuren, maar ik zie nergens dat de Britten dat absoluut niet willen. Het voordeel is daarnaast dat het enkel over het eerste deel van de rit hoeft te gebeuren, waardoor er mogelijkheden zijn om de reizigers die niet door de controle komen nog in Nederland uit de trein te zetten, ver voor de Britse landsgrens. Dat maakt het gesprek met de Britten wellicht ook wat makkelijker.

Maar goed, controle in de trein was één van de afgevallen maatregelen die blijkbaar is onderzocht. Dan kunnen we dus wel hoog of laag springen, het gaat vast niet gebeuren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 13:25 De verwijten richting ProRail zijn vooral dat ze niet bereid zijn om de tijdelijke bruikleenovereenkomst nóg langer te verlengen.
Het probleem is dat ProRail zijn taak niet vervult, nl. railinfrastructuur aanbieden. Het verlengen van een tijdelijke gebruiksovereenkomst is een mogelijke oplossingsrichting.
Bemined schreef: za 10 jun 2023, 13:25Ik mis echter waarom men niet veel eerder is begonnen met de nieuwe terminal. Dat de overeenkomst afliep was namelijk al jaren bekend, maar pas eind vorig jaar verschenen de eerste berichten over gebruik van de Amstelpassage en de aanbesteding is pas vorige maand gestart. Was dit niet eerder mogelijk zodat die terminal al begin 2024 af had kunnen zijn?
Kennelijk dacht ProRail er op deze manier onderuit te komen. Nu dat niet lukt wordt de hete aardappel richting NS geschoven. Ze hadden inderdaad best iets ProActiever kunnen zijn, blij dat je dat begint in te zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

ProRail levert inderdaad railinfrastructuur, maar daar valt deze terminal dus niet onder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Als je dat schaamlapje voldoende vindt ben je wel klaar met de discussie. Maar volgens mij staat die terminal er ten behoeve van het treinverkeer naar Londen, en is het dus wel degelijk deel van de spoorinfrastructuur, net zoals de stationsgebouwen dat ook zijn, ondanks dat ze eigendom van NS zijn. Verantwoordelijkheden strekken zich verder uit dan de perceelgrens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Tom024 »

Houden we, ondanks de temperaturen, het hoofd koel en de discussie een beetje inhoudelijk? Dank voor de medewerking
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: za 10 jun 2023, 15:03 Als je dat schaamlapje voldoende vindt ben je wel klaar met de discussie. Maar volgens mij staat die terminal er ten behoeve van het treinverkeer naar Londen, en is het dus wel degelijk deel van de spoorinfrastructuur, net zoals de stationsgebouwen dat ook zijn, ondanks dat ze eigendom van NS zijn. Verantwoordelijkheden strekken zich verder uit dan de perceelgrens.
Op zich niet mee oneens, maar dat hier in de praktijk geen gevolg aan wordt gegeven onderstreept denk ik alleen maar wat ik eerder al schreef: partijen die ieder hun eigen, soms tegengestelde, belangen hebben en een opdrachtnemer die op zodanige afstand van de opdrachtgever staat dat deze vooralsnog zonder al te veel gevolgen de hakken in het zand kan zetten.

Dat spoorinfra onder verantwoordelijkheid van Prorail en stationsgebouwen onder verantwoordelijkheid van NS vallen, maakt het er niet makkelijker op.

Het onderliggende probleem is dus organisatorisch van aard, en waarschijnlijk zelfs bedrijfs- en bestuurscultureel. En we weten allemaal wel hoe lastig dat zich laat bijsturen.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten