Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
en-es schreef: ↑do 21 sep 2023, 22:58
Dan moeten ze een hele grote terminal bouwen.
In een groot deel van 2024 rijden er geen bussen meer door de IJtunnel, dan komt dus een groot deel van het busstation vrij voor een terminal.
hauptbahnhof schreef: ↑do 21 sep 2023, 23:00
Maar is het niet ivm controle op Brussel zo dat alleen de achterste helft vanaf NL gevuld mag worden met reizigers?
Nee, de trein is alleen gesplitst om te voorkomen dat passagiers uit Amsterdam weer de trein uit moeten in Brussel. Het knelpunt zit hem echt in de doorstroomcapaciteit van de terminal. Een situatie waarbij Eurostar een hele trein kan volladen in Amsterdam/Rotterdam en Antwerpen kan dus ook voordelig zijn voor het bedrijf en passagiers: een stop in Brussel is dan niet meer nodig.
Ja ok. Komt op hetzelfde neer. Nederlandse reizigers achterste helft, reizigers vanaf Brussel voorste helft. In dat geval dus 450 per helft van de trein. Als Amsterdam 250 aankan, kan Rotterdam 200 aan?
Natorious schreef: ↑do 21 sep 2023, 23:20
In een groot deel van 2024 rijden er geen bussen meer door de IJtunnel, dan komt dus een groot deel van het busstation vrij voor een terminal.
Oh, waarom? En tot hoelang duurt de verbouwing van spoor 15?
Werkzaamheden aan de Prins Hendrikkade, waardoor de bussen het busstation IJzijde niet kunnen bereiken. De werkzaamheden moeten in oktober 2024 klaar zijn.
Tijdens de werkzaamheden aan spoor 15 kan de Eurostar van spoor 13 vertrekken, maar om vanaf daar reizigers mee te nemen is er dus een afgeschermde looproute nodig naar de al dan niet tijdelijke terminal.
Ik vermoed dat, áls er een oplossing gevonden gaat worden, dat de Oosttunnel dan gebruikt gaat worden voor de afgeschermde looproute naar perron 13.
De centrum- en westtunnel zijn allebei noodzakkelijk om het overige treinverkeer te bereiken.
Daarnaast kan men dus ook al beginnen aan het renoveren van de Oosttunnel aan de centrumkant, dus tegen de flow in van de spoorbrugrenovaties.
De gehele Oostzijde van de IJpromenade (bij de noodlus van de IJtram) kan je redelijk eenvoudig afschermen.
Paar winkeltjes eruit en die omtoveren tot de nodige wachtruimtes/wat je ook maar nodig hebt voor zo'n terminal.
Mijn eerdere voorstel over het gebruik van het busstation lijkt me bij nader inzien toch best moeilijk.
De lay-out van het busstation maakt het best ingewikkeld (nagenoeg onmogelijk) om het gedeeltelijk af te schermen. De oostertoegang van het busstation moet natuurlijk bereikbaar blijven voor bus 22 en 43, en voor het keren van de bussen komende vanaf de westzijde.
Maar waarom moet je gebruik maken van bestaande opgangen? Kan je niet onder een perron een separate opgang maken en de bestaande (tijdelijk) afsluiten?
Ligt er allemaal aan wanneer het op de planning staat om oosttunnel te verbreden, in essentie zouden de twee projecten elkaar niet in de weg moeten staan. Maar nu je het zegt, het zou raar zijn om de verbouwing van de Oosttunnel tegelijkertijd af te stemmen op de sluiting van de westtunnel.
Karl schreef: ↑di 26 sep 2023, 16:56
Maar waarom moet je gebruik maken van bestaande opgangen? Kan je niet onder een perron een separate opgang maken en de bestaande (tijdelijk) afsluiten?
Z2N schreef: ↑vr 22 sep 2023, 18:55
Werkzaamheden aan de Prins Hendrikkade, waardoor de bussen het busstation IJzijde niet kunnen bereiken. De werkzaamheden moeten in oktober 2024 klaar zijn.
Zo Eurostar mag wel een 'Amsterdam Centraalkenner' inhuren om te bekijken welke opties wanneer beschikbaar zijn. En de gemeentelijke werkzaamheden afstemmen op de Brexit. Misschien dat de beroeps-betweters Trolly en Alargule kunnen solliciteren?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
“Het doet er niet zoveel toe of ik wel niet optimistisch ben. Ik wil dat iedereen om de tafel zit, zodat we samen een werkbaar compromis kunnen bereiken. En alle belanghebbenden begrijpen dat er een oplossing moet komen. Belangrijkste voor Eurostar is dat we zo snel mogelijk in de nieuwe terminal kunnen. Dan groeit onze capaciteit namelijk naar 600 passagiers, veel meer dan de 250 nu.”
Taalgebruik die je op managementcursussen aangeleerd krijgt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Nu de terminal in Rotterdam ook een half jaar sluit, kunnen ze die tijd misschien gebruiken om de capaciteit te vergroten. Het zal wel niet, want proactief handelen is niet wat in het DNA van de spoorwegen zit.
tjoektjoek schreef:Nu de terminal in Rotterdam ook een half jaar sluit, kunnen ze die tijd misschien gebruiken om de capaciteit te vergroten. Het zal wel niet, want proactief handelen is niet wat in het DNA van de spoorwegen zit.
Hoe wil je die uitbreiden dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tentstokken, doek, haringen in de grond slaan. Ikea-bureautje, bij de 'tweede hands snuisterijenwinkel' wat BOA-speldjes inslaan voor extra douaniers en gaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Suus schreef: ↑vr 24 nov 2023, 15:58
Van Londen naar Amsterdam blijft de gehele tijd mogelijk en zal ook aangeboden blijven.
Duss.. het is volgens Eurostar niet rendabel om slechts maximaal 150 passagiers te R'dam op te pikken per rit naar Brussel en dus Londen... máár het kan kennelijk wel uit om leeg retour naar Brussel te rijden vanaf Amsterdam, na de rit uit Londen?
Wát 'n geklets van Eurostar om niet te R'dam te willen starten..
Het wordt inderdaad eens tijd dat de de capaciteit op de douane posten vergroot wordt. Ook moet er eens gekeken worden of die kleinere rode treinen niet geschikt gemaakt kunnen worden voor het Britse net. Met kleinere treinen wordt de lijn veel rendabeler en dan kan station Bussel ook overgeslagen worden waardoor je geen gedoe hebt, dat je delen van de trein moet afsluiten. Persoonlijk vindt ik het niet erg dat de trein een halfjaar Nederland niet aan doet. Na de covid periode is de trein veel duurder geworden waardoor vliegen veel aantrekkelijker is.