Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Mr-W »

VIRM schreef: za 03 jun 2023, 18:21
TffpaA schreef: za 03 jun 2023, 16:39 Maar goed, al met de voorkeursvariant voor PHS Amsterdam Centraal sloot men de mogelijkheid hier internationale treinen - en dus de Eurostar - af te handelen af. Net zo goed wist men toen al wel dat Amsterdam Zuid - zelfs al zou de oorspronkelijke planning gehaald worden - nooit op tijd klaar zou zijn om als alternatief te fungeren.

Nu zit de politiek vaak te slapen, maar in dit geval denk ik dat men de Eurostar bewust geofferd heeft omdat verder uitstel van de verbouwing van Amsterdam Centraal domweg nog veel duurder uit zou pakken, en men het ideaal van meer treinen en minder vliegen vooral met de mond belijdt.

En cynisch als ik ben kan ik ze daar nog niet eens ongelijk in geven. Met die 2000 Eurostarders uit ons land per dag vul je vier tot vijf 747's, en daarvan landen er al substantieel meer per dag op Schiphol. Die extra vliegpassagiers naar Londen gaan het verschil niet per se maken.
In het eerder genoemde artikel van treinreiziger.nl staat inderdaad dat men dit al wat jaren geleden heeft zien aankomen, maar het besluit heeft uitgesteld. Tja, probeer je een verbinding naar Londen per trein op te zetten, wordt het op deze manier wel om zeep geholpen.

Overigens vliegen er geen passagiersversie van de 747 tussen Amsterdam en Londen. Het zullen voornamelijk Boeing 737's, Airbus 320's en kleinere Embraers zijn.
De 747 is ook een toestel dat als passagiersversie vrijwel is uitgefaseerd.
Naar London City kunnen alleen Embraers worden ingezet. Maar naar Heathrow kunnen er evt wel widebody's worden ingezet.
waldo79 schreef: vr 02 jun 2023, 22:04 Dat is ook waar, maar het rechtstreekse product is toch een uniek verkoopargument van Eurostar.
Juist dat rechtstreekse product is iets wat aanspreekt, overstappen is toch een vorm van onzekerheid/complexiteit die wordt toegevoegd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

hauptbahnhof schreef: za 03 jun 2023, 22:05
Z2N schreef: za 03 jun 2023, 19:38 Eurostar kan niet vaker rijden, omdat London St Pancras al aan de limiet zit.
Dat hoeft toch helemaal niet? Gaan er geen Eurostartreinen vanaf Londen naar Brussel? Die worden dan toch gewoon doorgetrokken naar Amsterdam?
De limiet zit hem op St Pancras in de grenscapaciteit, niet de spoorcapaciteit. En het verlengen van treinem van/naar Amsterdam trekt in theorie meer reizigers, reizigers waar Eurostar geen capaciteit voor heeft. Nu al mogen Eurostar-treinen niet vol rijden van/naar Londen, het vaker rijden van/naar Amsterdam (waar door de beperkte capaciteit ook niet vol vertrokken kan worden, ook niet met de capaciteit van Rotterdam erbij) betekent dan ook meer lege stoelkilometers. Vaker rijden loont dan ook niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

Maar je hebt een in potentie prachtig product wat door allerlei interne procedures bij Eurostar, Schengen en ander juridisch geneuzel nooit ten volle benut kan worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Mr-W schreef: zo 04 jun 2023, 00:22
VIRM schreef: za 03 jun 2023, 18:21
TffpaA schreef: za 03 jun 2023, 16:39 Maar goed, al met de voorkeursvariant voor PHS Amsterdam Centraal sloot men de mogelijkheid hier internationale treinen - en dus de Eurostar - af te handelen af. Net zo goed wist men toen al wel dat Amsterdam Zuid - zelfs al zou de oorspronkelijke planning gehaald worden - nooit op tijd klaar zou zijn om als alternatief te fungeren.

Nu zit de politiek vaak te slapen, maar in dit geval denk ik dat men de Eurostar bewust geofferd heeft omdat verder uitstel van de verbouwing van Amsterdam Centraal domweg nog veel duurder uit zou pakken, en men het ideaal van meer treinen en minder vliegen vooral met de mond belijdt.

En cynisch als ik ben kan ik ze daar nog niet eens ongelijk in geven. Met die 2000 Eurostarders uit ons land per dag vul je vier tot vijf 747's, en daarvan landen er al substantieel meer per dag op Schiphol. Die extra vliegpassagiers naar Londen gaan het verschil niet per se maken.
In het eerder genoemde artikel van treinreiziger.nl staat inderdaad dat men dit al wat jaren geleden heeft zien aankomen, maar het besluit heeft uitgesteld. Tja, probeer je een verbinding naar Londen per trein op te zetten, wordt het op deze manier wel om zeep geholpen.

Overigens vliegen er geen passagiersversie van de 747 tussen Amsterdam en Londen. Het zullen voornamelijk Boeing 737's, Airbus 320's en kleinere Embraers zijn.
De 747 is ook een toestel dat als passagiersversie vrijwel is uitgefaseerd.
Naar London City kunnen alleen Embraers worden ingezet. Maar naar Heathrow kunnen er evt wel widebody's worden ingezet.
Dat klopt. In die widebodies kunnen waarschijnlijk ook wel worden ingezet naar de andere luchthavens, minus City. Maar ik gok dat dat vooral gebeurt vanwege verstoringen, reizigersvraag voor een specifieke vlucht of een groot stuk vracht dat mee moet. Mijn punt was dat als je het aantal Eurostars vergelijkt met passagiersvliegtuigen, de 747 niet de beste vergelijking is op deze route. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Meltrain »

tjoektjoek schreef: za 03 jun 2023, 22:41 De treinen gaan dan pas vanaf Rotterdam naar op de hsl, want de trein moet via Breukelen.
Kun je vanuit Gouda wel spoor 2 op Rotterdam Centraal bereiken?
PHS schreef: za 03 jun 2023, 22:54 En het evenementenperron bij de ArenA is te kort voor de lange treinen van de Eurostar (het perron op de Hemboog misschien ook wel, maar dat weet ik zo gauw niet).
Is het ook te kort voor de helft van de Eurostar?
Z2N schreef: zo 04 jun 2023, 08:50
hauptbahnhof schreef: za 03 jun 2023, 22:05
Z2N schreef: za 03 jun 2023, 19:38 Eurostar kan niet vaker rijden, omdat London St Pancras al aan de limiet zit.
Dat hoeft toch helemaal niet? Gaan er geen Eurostartreinen vanaf Londen naar Brussel? Die worden dan toch gewoon doorgetrokken naar Amsterdam?
De limiet zit hem op St Pancras in de grenscapaciteit, niet de spoorcapaciteit. En het verlengen van treinem van/naar Amsterdam trekt in theorie meer reizigers, reizigers waar Eurostar geen capaciteit voor heeft. Nu al mogen Eurostar-treinen niet vol rijden van/naar Londen, het vaker rijden van/naar Amsterdam (waar door de beperkte capaciteit ook niet vol vertrokken kan worden, ook niet met de capaciteit van Rotterdam erbij) betekent dan ook meer lege stoelkilometers. Vaker rijden loont dan ook niet.
Wat bedoel je met grenscapaciteit?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: zo 04 jun 2023, 09:39
tjoektjoek schreef: za 03 jun 2023, 22:41 De treinen gaan dan pas vanaf Rotterdam naar op de hsl, want de trein moet via Breukelen.
Kun je vanuit Gouda wel spoor 2 op Rotterdam Centraal bereiken?
Ja, de goederenboog die bij de Westelijke Splitsing (bij Blijdorp) aftakt heeft op het punt waar hij aansluit op het perronloze middenspoor 5 ook wissels richting spoor 2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: zo 04 jun 2023, 09:39
De limiet zit hem op St Pancras in de grenscapaciteit, niet de spoorcapaciteit. En het verlengen van treinem van/naar Amsterdam trekt in theorie meer reizigers, reizigers waar Eurostar geen capaciteit voor heeft. Nu al mogen Eurostar-treinen niet vol rijden van/naar Londen, het vaker rijden van/naar Amsterdam (waar door de beperkte capaciteit ook niet vol vertrokken kan worden, ook niet met de capaciteit van Rotterdam erbij) betekent dan ook meer lege stoelkilometers. Vaker rijden loont dan ook niet.
Wat bedoel je met grenscapaciteit?
De capaciteit bij de grenscontrole, dus het controleren van de paspoorten en de controle van bagage. Die zit op London St Pancras aan de limiet, als een direct gevolg van de Brexit (Guardian).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

PHS schreef: zo 04 jun 2023, 09:42 Dat lijkt mij wel.
waldo79 schreef: zo 04 jun 2023, 09:27 Maar je hebt een in potentie prachtig product wat door allerlei interne procedures bij Eurostar, Schengen en ander juridisch geneuzel nooit ten volle benut kan worden.
Het is met name onwil: je kunt alle controles aan boord laten plaatsvinden. Richting London controleer je na Rijsel en halteer je in Calais-Fréthun om reizigers zonder geldige papieren eruit te bonjouren voordat ze het VK bereiken. Richting Europa controleer je direct na vertrek vanuit Londen en halteer je in Ashford International. Eventueel laat je de treinen in tegenrichting ook in Ashford respectievelijk Calais stoppen om het grenspersoneel mee te terug nemen naar Londen respectievelijk Rijsel.
Hoe graag ik dit ook zou willen: aangezien personeelstekort een groot probleem is, waar haal je genoeg personeel vandaan om een complete trein van 900 passagiers in pakweg 20 minuten (rijtijd Rijsel-Calais of Londen-Ashford) helemaal te controleren? Als niemand van die 900 voor complicaties zorgt, kan dat misschien nog, maar je wilt niet dat de hele trein bij een handjevol complexe gevallen al vertraging oploopt, daar gaat je punctualiteit mee naar de haaien.
Bovendien zal dat controlepersoneel de helft van de tijd staan te niksen, omdat ze na de controlesessie moeten doorreizen naar Londen resp. Rijsel of uitstappen en terugreizen naar Rijsel resp. Londen. Dat is niet alleen heel duur maar zorgt ook nog eens dat je dubbel zoveel personeel nodig hebt, vergeleken met een paar piefen in een kantoortje op het station die (bij een fatsoenlijke frequentie, liefst een uursdienst) een nagenoeg constante doorloop van passagiers voor hun neus hebben.
Voorts heb je nog het probleem dat je niet wilt dat iemand die gesnapt wordt om het 'illegaal' naar het VK resp. de EU reizen, heibel gaat schoppen in een rijdende trein; daar wordt de ervaring van de medereizigers ook niet fantastisch van. Zeker niet als zo'n figuur de boel kort en klein gaat slaan en/of aan de noodrem gaat hangen om aan aanhouding te ontkomen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Volgens mij eist de Britse overheid dat reizigers vooraf gecontroleerd worden voordat ze instappen. Die worden er niet vrolijk van als er alleen even heel snel in een rijdende trein gecontroleerd wordt wat zoals gezegd ook risico's kan veroorzaken.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Meedoen aan de OVinNederland-Fotoquiz?
🗣
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

Het is met name onwil: je kunt alle controles aan boord laten plaatsvinden. Richting London controleer je na Rijsel en halteer je in Calais-Fréthun om reizigers zonder geldige papieren eruit te bonjouren voordat ze het VK bereiken. Richting Europa controleer je direct na vertrek vanuit Londen en halteer je in Ashford International. Eventueel laat je de treinen in tegenrichting ook in Ashford respectievelijk Calais stoppen om het grenspersoneel mee te terug nemen naar Londen respectievelijk Rijsel.
Het zou denk ik verstandig zijn om de hele veiligheidsprocedure/grenscontrole te doen in Calais resp. Dover. Daar is toch al genoeg politie en douane aanwezig om de vracht te controleren. Het is alleen qua passagiers vervelend: dan moeten mensen uitstappen om hun bagagge door de scanner te halen. Dat willen veel mensen natuurlijk niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

In Dover?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

In de war met de ferries, Folkestone.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Dover Western Docks bestaat nog maar of Folkestone Harbour nog bestaat?
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Joey »

NS en Eurostar waren sterk voorstander van het openlaten van de huidige terminal, maar ProRail heeft hier een stokje voor gestoken, en om onduidelijke reden uiteindelijk toch ook NS meegekregen, zo schrijft Het Parool: https://www.parool.nl/nederland/geheim- ... ~b451b9ec/.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

Werkzaamheden langs in dienst zijnd spoor dat is iets waar ProRail niet heel graag (meer) aan wil meewerken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ProRail eigenlijk nergens aan wil meewerken wat niet uit hun eigen koker komt. Voor zover het nationale spoorbedrijf NS voor de opsplitsing nog enige flexibiliteit en oplossingsgericht vermogen bezat is dat compleet vastgelopen in stroperige bureaucratische loopgravenoorlogen tussen de spoorbeheerder en de diverse spoorberijders.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

Vandaag heb ik nog wat zitten filosoferen; en het lijkt me dat je kunt uitwijken naar Amsterdam RAI. Doorgaand treinverkeer stopt dan niet meer op dit station, reizigers kunnen vanaf Amsterdam Zuid met onderliggend OV reizen of wandelen. Eventueel kun je bij evenementen het station alsnog gebruiken voor regulier treinvervoer en dan de Eurostar inkorten tot Rotterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

De suggesties voor alternatieve stations lijken me zinloos, ik zie ze niet in een jaar tijd een ander station geschikt maken terwijl er nog niet eens een plan ligt. De werkzaamheden aan spoor 15 (deels) uitstellen waardoor men de huidige terminal iets langer kan blijven gebruiken lijkt me de enige haalbare optie, maar dan zal waarschijnlijk wel iemand de portemonnee moeten trekken want dat zal vast en zeker extra kosten met zich meebrengen.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

Het zijn alleen maar "extra" kosten omdat het niet vanaf het begin zo is gepland omdat men het hele lemma Eurostar heeft genegeerd tot het eind vorig jaar aan het licht kwam en iedereen toch wel wat verbaasd reageerde.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Dit was gewoon bekend hoor, er is niets 'aan het licht gekomen', even een citaatje uit de PHS voortgangsrapportage van 2021:
Uitgangspunt bij het MIRT 3 besluit voor PHS Amsterdam is dat de tijdelijke douanefaciliteiten voor de Eurostar weg zijn tijdens de bouwfase 2024-2029 op Amsterdam CS. Momenteel wordt onderzoek uitgevoerd naar alternatieve locaties voor deze douanefaciliteiten. Uitgangspunt hierbij is dat dit geen grote impact heeft hebben op de realisatie van het complexe PHS Amsterdam.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

Het is "aan het licht gekomen" in de zin dat het antwoord op dit onderzoek — "nee we hebben niks"— de nodige reacties kreeg van de media, de staatssecretaris, de gemeente Amsterdam en uiteraard Eurostar zelf. In 2021 was er kennelijk nog vertrouwen dat er ook daadwerkelijk naar oplossingen gekeken zou worden en dat daar iets uit zo komen.

De uiteindelijk gekozen oplossing, de Amstelpassage, kwam pas na bovenstaande uit de koker. Tegen die tijd al 11 maanden te laat dus en dan ook nog zonder lift. Maar ga ons vooral vertellen hoe dit allemaal niet aan ProRail ligt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten