Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Weet ik, maar omdat enkelen in dit topic de huidige situatie met lang stationnement in Brussel niet leken te snappen (oa gezien de Thalysvergelijking), had ik dat circus nog even uitgelegd.

Wel fraai hoor: iemand anders lijkt niet te snappen hoe iets zit, ik probeer het toe te lichten, en dan krijg ik te horen dat ík de hele discussie niet snap :') Ik zal nog eens behulpzaam wat uitleggen hier _O-
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Dan lees je dat blijkbaar anders, want volgens mij ben jij de enige die het over de oude situatie heeft i.p.v. de nieuwe situatie. En dit soort overdreven reacties zijn ook nergens voor nodig :N
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Grappig dat je dat een "overdreven reactie" noemt :lol:

Als het blijkbaar om de huidige situatie ging, dan zal die stop van een kwartier gewoon aan de treinpaden liggen die niet lekker aansluiten. Wat ook wel jammer/raar is, want bij de introductie van Londen>Amsterdam in 2018 was er nog een heel mooi vlot pad met korte stop van 4 minuten in Brussel.

Code: Selecteer alles

 Richting NL		  Richting VK (hypothetisch)
	08:31	Londen		16:30
11:19	11:23	Brussel		15:38	15:42
12:32	12:35	Rotterdam	14:24	14:28
13:12		Amsterdam		13:47
Je zit dan wel de Eurostarpaden Londen-Parijs in de weg (die hebben ook v :31 / a :30 in Londen) maar die worden niet altijd benut, dus daar kan je een paar Amsterdamse ritten tussendoor smokkelen. Mocht je alsnog in conflict komen (bijv. bij vertrek/aankomst in de spits in Londen) dan kun je drie minuten later resp. eerder nog terecht in het 'Brusselse pad' in de kanaaltunnel. In Brussel moet je dan ook drie minuten meeschuiven, maar zelfs in de spits lijkt dat te passen in de betreffende NZV-koker: de IC Kortrijk-Welkenraedt die in de weg zou liggen, verschuift dan naar de middelste koker. (Dat wordt nu al gedaan, en heeft een groot gat in de westkoker tot gevolg waar een verschoven Eurostar perfect in zou passen.) In Mechelen kom je wellicht nog in de knel met de IC Charleroi-Noorderkempen die je dan op het station zal moeten inhalen ipv bij de aansluiting Abeelstraat opvolgen, maar die IC heeft een vrij lang stationnement in Brussel-Noord dus als je met het IC-rijpad moet gaan schuiven kan je daar wellicht ook nog wat van afsnoepen. Ten noorden van Antwerpen ben je dan weer op tijd, omdat je de gebruikelijke drie minuten stilstand in Antwerpen (gekopieerd van het Thalyspad) gebruikt om je verschuiving van 3 minuten in het VK te absorberen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

DDietzen schreef: zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.

Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Dan moet wel heel perron 15 op Amsterdam Centraal en perron 2 op Rotterdam Centraal afgesloten worden als heel de trein gebruikt kan worden voor de passagiers richting Londen. Dat is volgens mij op dit moment niet mogelijk. Kan wel makkelijk aangepast worden denk ik.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Ik zie dat in de eerste week van april doordeweeks 3x per dag een rechtstreekse trein van en naar Londen gaat rijden. Dat zou volgens mij de eerste keer zijn dat de frequentie naar 3x per dag gaat. Richting Londen vooralsnog geen ochtendrit helaas.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Dat kwam ook al op het NS-forum ter sprake. Inderdaad opvallend dat die vroege trein uit Amsterdam er niet meer is. Wel twee verbindingen in de middag en een in de avond. De late trein uit Londen is wel gebleven.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

DDietzen schreef: zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.

Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Inmiddels kan ik geen tickets boeken van Nederland naar Brussel. Worden de treinen nu ook al voor de volle lengte benut in Nederland?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Toen ik afgelopen vrijdag langs Rtd kwam, een kwartier voor vertrek van de 9145 richting Londen, zag ik op het perron van spoor 2 een scheiding (met bewaker erbij) tussen de a-zijde en b-zijde, waarbij de eerste passagiers al vanuit de terminal naar de a-zijde werden geleid. Het leek er dus heel sterk op dat nog steeds alleen de (achterste) helft van de trein werd gebruikt voor de richting Londen.

Maar het lijkt er inderdaad op dat intra-Schengentickets niet worden aangeboden, ik hoor dat van meer kanten. Wellicht acht Eurostar het momenteel niet rendabel om een intra-Schengen-treindeel te laten rijden, dus sluiten ze die helft van de trein af om personeel te besparen?

[complotmodus] Of is dit een truc van Eurostar: geen tickets NL-Brussel meer aanbieden, om vervolgens aan andere stakeholders te kunnen tonen "kijk, we hebben 0 tickets naar Brussel verkocht de afgelopen tijd, dus laat ons toch die hele trein gebruiken voor NL-Londen-reizigers"? :twisted: [/complotmodus]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Daniel »

De intra-Schengentickets worden al sinds Corona niet meer aangeboden. Er loopt op dit moment een adviesaanvraag bij het LOCOV om de concessie op dit punt aan te passen t.b.v. een kortere reistijd naar Londen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

In jouw toegevoegde link is, zit een document waarin staat dat de staatssecretaris dit al heeft goedgekeurd.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Het LOCOV heeft een advies uitgebracht over het voornemen om de Eurostar niet langer voor reizen tussen Nederland en Brussel aan te bieden:
https://locov.nl/publicaties/2199409.aspx
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Dat klinkt allemaal best logisch. In theorie is Amsterdam-Londen in 3,5 uur te doen, dat zou een heel aantrekkelijke reistijd zijn. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Cas »

Sneller naar Londen, terugkeer van de ochtend-Eurostar, en goedkopere, simpelere tarieven voor de IC Brussel? Daar zeg ik geen nee tegen.
請勿靠近車門
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Kritisch stuk van Treinreiziger.nl over de Eurostar Amsterdam - Londen: ‘Eurostar dreigt boot … uh … trein te missen’
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Ferdinand »

Vanaf hoeveel minuten van tevoren worden reizigers voor de Eurostar naar Londen geweigerd op het perron van Rotterdam Centraal? Je kunt toch moeilijk iemand weigeren die een halfuur van tevoren aan komt lopen met een normaal ticket? Het is, zoals Treinreiziger ook meldt, Eurostar wel gelukt om de hele incheck wat zo naar is bij het vliegtuig perfect over te nemen. Het is toch veel goedkoper om douane te versnellen dan infrastructuur aan te passen om een snellere reistijd te creëren? Als je gevraagd wordt anderhalfuur van tevoren op het perron te zijn, gaat de Eurostar het (compleet terecht) niet winnen van het vliegtuig.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Bij mijn laatste keer met Eurostar was ik ook ongeveer 40 minuten voor vertrek in St.Pancras. Alhoewel er hier en daar mededelingen waren dat je 45 minuten van te voren aanwezig moet zijn. Maar ik kon gewoon doorlopen. Maar het advies schijnt zelfs 60 tot 90 minuten te zijn tegenwoordig.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Ferdinand »

Dat is toch van de zotte? Zijn het nou echt allemaal incapablo's daar die niet beseffen dat je op deze manier geen reizigers trekt of behoudt? De concurrentie met het vliegtuig is enorm.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DingeZ »

Ik dacht dat de harde grens (voor Standard) op 15 minuten ligt. In 2018 ben ik nog met Thalys + Eurostar van Amsterdam naar Londen gegaan, de Thalys had een matige vertraging, waardoor er nog ca. 25 minuten overstaptijd over bleef, maar dat bleek geen enkel probleem bij het inchecken.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door verfmeer »

Ferdinand schreef: do 21 apr 2022, 14:41 Dat is toch van de zotte? Zijn het nou echt allemaal incapablo's daar die niet beseffen dat je op deze manier geen reizigers trekt of behoudt? De concurrentie met het vliegtuig is enorm.
Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Het is goedkoper om iedereen een half uur van te voren te laten komen, zodat het personeel meer tijd heeft om iedereen te controleren. En dat is dus ook wat er bij zowel Eurostar als bij vliegtuigmaatschappijen gebeurd. De klanten die heel tijdgevoelig zijn kunnen die wachttijd afkopen door een duurder ticket te kopen, waardoor er maar een beperkt aantal reizigers een ander vervoersmiddel gaan kiezen.
De enige manier om uit dit systeem te ontsnappen is door de controles vooraf te schrappen. Maar voordat dat gebeurd moet er heel veel water door het kanaal stromen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Meltrain »

Wat is nu eigenlijk precies de reden van de controles? Is dat vanwege de veiligheid van de Kanaaltunnel of omdat het VK niet bij het Schengen-verdrag hoort?
Verder moet de frequentie inderdaad omhoog. Een aankomsttijd in London rond 12:00 uur (lokale tijd) zou gewoon mogelijk moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Schengen, maar ook verlaten Douane-unie natuurlijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Eurostar Amsterdam - London

Bericht door IC140 »

Het is allebei. De Kanaaltunnel eist ook dat alle bagage en reizigers worden gecontroleerd op explosieven.

Je gaat dus:
- eerst door de security
- dan langs paspoortcontrole NL (KMAR)
- dan langs paspoortcontrole UK (UKBF)
- dan eventueel langs Douane

Voordat je de trein naar Londen in mag.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

verfmeer schreef: do 21 apr 2022, 17:53
Ferdinand schreef: do 21 apr 2022, 14:41 Dat is toch van de zotte? Zijn het nou echt allemaal incapablo's daar die niet beseffen dat je op deze manier geen reizigers trekt of behoudt? De concurrentie met het vliegtuig is enorm.
Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Het is goedkoper om iedereen een half uur van te voren te laten komen, zodat het personeel meer tijd heeft om iedereen te controleren. En dat is dus ook wat er bij zowel Eurostar als bij vliegtuigmaatschappijen gebeurd. De klanten die heel tijdgevoelig zijn kunnen die wachttijd afkopen door een duurder ticket te kopen, waardoor er maar een beperkt aantal reizigers een ander vervoersmiddel gaan kiezen.
De enige manier om uit dit systeem te ontsnappen is door de controles vooraf te schrappen. Maar voordat dat gebeurd moet er heel veel water door het kanaal stromen.
Een half uur voor vertrek uiterlijk aanwezig zijn lijkt mij best prima. Als je de frequenties omhoog gooit is dat probleem ook opgelost. Ik denk dat uiteindelijk het grootste probleem het prijsverschil met het vliegtuig zal blijven.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Het Parool:
Mogelijk jarenlang geen trein naar Londen door verbouwing Amsterdam Centraal

Door de geplande verbouwing van Centraal rijdt er mogelijk jarenlang geen Eurostartrein vanuit Amsterdam naar Londen. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Tijdens de verbouwing kan geen gebruik worden gemaakt van de lounge op het perron waar de Eurostar aankomt en vertrekt. In die lounge vindt de noodzakelijke security- en paspoortcontrole plaats.

Een alternatieve lounge is volgens de staatssecretaris ‘niet zomaar voorhanden’. Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen vanuit Amsterdam kunnen vertrekken naar Londen.
Kamerbrief.

:') _O-
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Hendrik »

"Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen rechtstreeks (secure) kunnen vertrekken naar London. Dit vind ik onacceptabel, uiteraard dient de Eurostar ook tijdens de verbouwing zoveel als mogelijk vanaf Amsterdam te kunnen vertrekken. De Eurostar is belangrijk voor de internationale treinreiziger en specifiek bij de transitie van vliegtuig naar trein op de kortere afstand. Daarom heb ik ProRail gevraagd om samen met NS alles op alles te zetten om de problematiek rond de Eurostar tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal op te lossen."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten