Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

PHS schreef: vr 28 okt 2022, 16:44 Er is natuurlijk ruimte zat in de Amstelpassage, maar erg prettig lijkt het mij niet om daar lang te moeten wachten op de veiligheidscontrole en dubbele paspoortcontrole; het is een nogal smalle, donkere tunnel.
De Eurostar-terminal van station Brussel-Zuid ligt toch ook onder de sporen? Is het daar niet prettig om te verblijven? (ben er nooit geweest).
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

DDietzen schreef: vr 28 okt 2022, 16:46 Reken er maar niet op dat zo'n Amstelpassageterminal blijft staan na voltooiing van PHS Amsterdam, dit heeft naar mijn idee veel weg van een tijdelijke oplossing gedurende de bouwwerkzaamheden, waarbij spoor 14/15 bij mijn weten pas als laatste wordt aangepakt.
Het lijkt mij inderdaad ook om de tijdelijke situatie tijdens de verbouwing te gaan, het was altijd al de bedoeling dat spoor 15 bleef bestaat tot het extra perron in Amsterdam Zuid gereed is.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

tjoektjoek schreef: vr 28 okt 2022, 16:58 De Eurostar-terminal van station Brussel-Zuid ligt toch ook onder de sporen? Is het daar niet prettig om te verblijven? (ben er nooit geweest).
Die van St.Pancras ook. Al zijn die terminals een flink stuk groter dan die in Amsterdam. Ik vind er altijd wel een zitplaats.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

tjoektjoek schreef: vr 28 okt 2022, 16:37Mijn vermoeden is dat het perron van spoor 15 dan blijft bestaan voor de reizigers naar Londen. Het spoor 15 aan beide zijden een perron krijgt, aangezien spoor 14 wordt overkluisd vanwege PHS Amsterdam Centraal.
Ik heb even in het basisuur van 2030 gekeken maar daar zijn spoor 14 en 15 nog als aparte sporen in gebruik, spoor 14 voor de intercity's richting Alkmaar en spoor 15 exclusief voor Thalys en Eurostar. De andere kant op gaan ze via 8b en dan leeg naar de Watergraafsmeer.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

https://www.at5.nl/artikelen/217606/eur ... verplaatst

Er wordt ook nog een tijdelijke locatie gezocht voordat ie naar de Amstelpassage gaat.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Ik ben er sinds gisteren achter gekomen dat tickets al 330 dagen van te voren geboekt kunnen worden. Altijd gedacht dat dit een half jaar van te voren kon. Alleen krijg ik de indruk dat ze dan niet alle verbindingen tonen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Ik zat te kijken naar de beschikbaarheid van tickets van Rotterdam naar Londen en dan zie ik bijvoorbeeld op 27 december heel veel tickets op niet beschikbaar staan op de Eurostar-website. Is de trein dan helemaal volgeboekt? Datzelfde geldt ook voor de ochtendtrein van 27 januari. Ik wist niet dat de trein zo populair was en ben echt benieuwd wanneer de vijfde directe trein naar Londen komt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Eurostar is rond kerst en nieuwjaar zeer populair en de meeste treinen zitten al vol. Voor vrijdagen moet je er ook snel bij zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Overigens is vol relatief. In Nederland wordt richting Londen maar de helft van de treincapaciteit gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Richting Amsterdam bij mijn weten ook maar driekwart, wegens beperkte capaciteit in de terminal in St. Pancras dankzij brexit (en vast ook wegens personeelstekort tegenwoordig).
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door umbusko »

Dus ze hebben van Engeland-The Continent al een onhandige, dure, reserveringsplichtige verbinding gemaakt en dan benutten ze hem niet eens volledig? :')
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Echt zonde dat de treincapaciteit niet 100% wordt benut.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Eurostar blokkeert ook veel treinen bij reserveringen. Op veel dagen rond weekends kun je niet eens boeken. Eind juni ga ik een weekend naar Londen maar ik heb alleen de terugreis kunnen boeken want de heenreis is (nog) niet beschikbaar.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Kan ook zijn dat er werkzaamheden gepland staan die nog niet zijn opgenomen in de reisinformatie maar wel al bekend zijn in het boekingssysteem.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Als het gaat om het weekend van 24 en 25 juni: dat weekend is op Amsterdam Centraal spoor 15 buiten dienst, en vertrekt Eurostar dus vanuit Rotterdam Centraal.

En de problemen bij de capaciteit van Eurostar vloeien voort uit Brexit. Zelfs als alle incheckbalies op St Pancras bezet zijn is de maximumcapaciteit op London St Pancras momenteel maar 1500 vertrekkende passagiers per uur. Eén pagina terug stond dit document gelinkt, wat de penibele situatie goed uitlegt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Rotterdam-Londen lukt ook niet op 24 juni. Nou ja, we zien wel tegen die tijd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Eurostar heeft een aanbieding vanaf Rotterdam naar Londen en v.v. voor 78 een retour. Je kan zowel op de Eurostar website bestellen als NS. Is er eigenlijk een verschil tussen de twee websites?

https://www.nsinternational.com/nl/aanb ... tie-londen
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Ja, ik heb een reisje geboekt voor augustus. Maar ik zag dat vertrekken vanaf Amsterdam of Rotterdam geen verschil maakte.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Deze actie van 78 euro is ook alleen geldig vanuit Rotterdam en reizen vanaf 23 januari t/m 24 maart 2023.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Uit onderzoek door Trends & Tourism in oktober 2022 blijkt, dat Londen en Barcelona de populairste Europese stedentripbestemmingen zijn. Gevolgd door Parijs en Berlijn. Omdat Londen favoriet is, worden nu al plannen gesmeed om vanaf december 2023 een vijfde rechtstreekse Eurostar te laten rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. Om aan de groeiende vraag te voldoen zijn er ook naar andere bestemmingen meer reismogelijkheden gekomen. Sinds begin december kun je met de Thalys en TGV via Parijs naar Barcelona. En er is een extra trein gekomen van en naar Frankfurt in het weekend.  
https://nieuws.ns.nl/ns--boek-je-steden ... -dit-jaar/
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Uit de adviesaanvraag dienstregeling 2024.
NS is voornemens om vanaf februari 2024 iedere dag van de week één retourrit Amsterdam – London extra aan te vragen in de capaciteitsaanvraag. Op werkdagen worden vanaf deze datum per richting vijf treinen aangevraagd, op zaterdagen drie en op zondagen vier. De vertrektijden zijn nog niet zeker, mogelijk worden de vertrektijden uit Amsterdam bij vijf Eurostar-treinen per dag circa 06:45, 10:45 14:45, 16:45 en 18:45 uur en uit Londen
mogelijk om circa 06:19, 08:19, 11:04, 15:04 en 18:04 uur. In het weekend zullen een aantal treinen vanuit Amsterdam één tot twee uur later rijden om beter op de reizigersvraag in te spelen. NS zet in op een versnelling van de rijtijden tussen Amsterdam en Londen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

https://nos.nl/artikel/2477477-volgend- ... aar-londen
Vanaf juni 2024 rijden er maandenlang geen treinen vanuit Amsterdam naar Londen. Dat komt door grootschalige werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal, meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. De Eurostar, zoals de trein heet, zal daardoor tot uiterlijk mei 2025 niet kunnen vertrekken vanuit Amsterdam.
Een lichtpuntje uit het Kamerstuk: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... koninkrijk
Wanneer de Amstelpassage in 2025 de hogere capaciteit kan benutten, betekent dit circa een verdubbeling in de reizigers die beveiligd kunnen vertrekken naar het Verenigd Koninkrijk ten opzichte van de huidige situatie. In de daaropvolgende jaren zal ook Amsterdam Centraal verder worden verbouwd met als doel meer comfort, veiligheid en mogelijkheden voor de nationale en internationale reizigers.
Van 250 reizigers vanuit Amsterdam naar circa 500.
Laatst gewijzigd door tjoektjoek op vr 02 jun 2023, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Sporen 14 en 15 te Amsterdam Centraal zijn ook van 1 juli 2024 t/m 27 maart 2025 buiten dienst vanwege vervanging van de brug over de Oostertoegang.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

In de onderliggende beleidsnota staat in Bijlage 2: Impact op reizigers en reputatieschade aangeleverd door NS.

Effect op reizigers
Reizigers zijn inmiddels gewend geraakt aan reizen met de trein naar Londen. Dus indien er tijdelijk geen rechtstreekse treinverbinding naar Londen is, is de kans zeer groot dat ze weer terugvallen op andere modaliteiten, voornamelijk het vliegtuig. Dat betekent dat weer geïnvesteerd moet worden in het terugwinnen van deze reizigers als de Eurostar eenmaal weer kan rijden. Uiteraard geldt dat hoe langer het ‘gat’ duurt, hoe meer de gewenning doorbroken wordt en hoe meer effort het kost om de reizigers weer terug in de Eurostar te krijgen. Voor zakelijke reizigers is dit effect nog groter, omdat deze groep altijd erg gericht is geweest op vliegen. Een dergelijke ‘gat’ in secure vertrek is ‘koren op de molen’ voor de kritische reizigers, om te blijven (of weer te gaan) vliegen, immers, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Als ze maar bij de ingebruikname van de Amstelpassage-Eurostartermimal flinke kortingen (80 euro retourtjes) gaan geven gedurende een lange tijd om de reizigers terug te winnen inclusief een frequentieverhoging naar 8x per dag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten