Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Volgens mij 10-15 minuten wandelen van St.Pancras naar Euston.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

En SailRail is bootgebonden, maar kan je ook op de dag zelf kopen. Naar bestemmingen voorbij Dublin betaal je vanaf elk Brits station nooit meer dan 71 pond, boek je vooraf is het 65,50. Naar Dublin zelf is goedkoper, maximaal 49 pond of 43,50 bij vooraf boeken (en dat kan tot de dag ervoor).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door gpvos »

dennistd schreef:Nou ja, Ierland is natuurlijk wel lastig om niet per vliegtuig te doen: eerst de Eurostar naar Londen, dan een (waarschijnlijk niet-rechtstreekse) trein naar Fishguard, daar de boot op en vanaf Rosslare dan nog weer per trein naar Cork. Klinkt niet heel aantrekkelijk voor een gemiddelde reiziger... :')
Er rijden al een paar jaar geen treinen meer van Rosslare naar Cork, alleen nog maar een bus; tenzij je omrijdt via Dublin.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door gpvos »

Eurostar combineren met de boot vanaf Holyhead is een interessante optie. Ik had tot nu toe alleen naar HvH-Harwich + Holyhead-Dublin gekeken, en vond dat te twijfelachtig qua aansluitingen. Het is nog steeds wel aan de dure kant, dus ik vrees dat voor deze verbinding het vliegtuig toch de belangrijkste optie voor mij blijft.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door ibodejoode »

Waarom zou je met trein naar Cork gaan. Als je naar Ierland gaat (vakantie) ga je of naar Dublin voor de west of noordwestkust. Cork is met name interessant als uitvalsbasis ri. de Ierse zuidwest kust. Auto huren op vliegveld en dan naar je bestemming, erg gemakkelijk. Ierland is wat betreft trein en bus nu niet zo handig voor de "gewone" vakantieganger als hier in Nederland. Net als Parijs voor Frankrijk is Dublin voor Ierland de uitvalsbasis voor reizen per trein en niet Cork.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door gpvos »

Ik ben geen gewone vakantieganger. :D En verder geldt het meeste dat hierboven staat (behalve dan de tegenwoordig onhandige route via Rosslare) ook voor meer westelijke bestemmingen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door thejay »

gpvos schreef:Eurostar combineren met de boot vanaf Holyhead is een interessante optie. Ik had tot nu toe alleen naar HvH-Harwich + Holyhead-Dublin gekeken, en vond dat te twijfelachtig qua aansluitingen. Het is nog steeds wel aan de dure kant, dus ik vrees dat voor deze verbinding het vliegtuig toch de belangrijkste optie voor mij blijft.

Code: Selecteer alles

12:10   London Euston                     Avanti West Coast
14:11   Chester   
      
14:27   Chester                           Transport for Wales
16:06   Holyhead
         
16:45   Holyhead Harbour                  Irish Ferries
19:00   Dublin Ferryport                  Dublin Swift
Ik dit vorig jaar in maart gedaan, voor een weekje Ierland. De tweede Eurostar 8:57 uit Brussel en de trein van een uur eerder naar Chester. Dit om enig risico van vertraging te verminderen (migranten in Calais was toen hot, gemiste aansluiting).

Je kunt het Sail&Rail online boeken (ik had het bij TfW gedaan) en dan de kaartjes uit een willekeurige afhaalautomaat in Euston halen (toen Virgin). Je krijgt vier kaartjes: je treinreis (open ticket), je zitplaatsreservering (voor die trein van 12:10), je kaartje voor de boot en je betalingsbewijs :)

Ik heb in Chester even een kort rondje door het centrum gedaan gedurende mijn overstap van vijf kwartier: de poortjes gingen gewoon open.
Het aantal voetpassagiers was op twee handen te tellen. Je gaat eerst nog met een bus van de terminal naar de boot, de bus rijdt gewoon de boot op en zet je daar af (dit was de Swift van Irish Ferries). Je bagage wordt gescand (Schengen) en gaat in een bestelbusje mee op de boot. In Dublin pik je je bagage weer op van de band en is er een particuliere busdienst naar het centrum (4 euro dacht ik). Zo laat rijdt er geen gewone bus meer.
Je moet inderdaad opletten bij het boeken: voor de snelle Swift geldt een toeslag.

Terug heb ik het Sail&Rail online bij Irish Ferries geboekt, hier krijg je dan je tickets bij het inchecken op de terminal. Nog zo'n grote ouderwetse flap in CIV-formaat, handgeschreven. Ik had hier de trage boot van 8:00 uur uit Dublin, enerzijds omdat dat toch een stukje goedkoper was en ten tweede omdat het qua tijd voor mijn geboekte Eurostar toch niks uitmaakte.

De Eurostar had ik overigens in de actieperiode geboekt dat een retour Brussel-Londen voor 69 euro kon.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

gpvos schreef: Er rijden al een paar jaar geen treinen meer van Rosslare naar Cork, alleen nog maar een bus; tenzij je omrijdt via Dublin.
Is dat zo? Dus ook geen boottrein Rosslare-Limerick meer? Overigens denk ik over een rondje Londen-Fishguard-Rosslare-Dublin-Holyhead-Londen te combineren met Eurostar. De boten van/naar Holyhead gaan nu rechtstreeks naar Dublin begrijp ik. Vroeger gingen ze Dun Laoghaire.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Al wat meer dan een paar jaar, het treinverkeer op de lijn tussen Rosslare en Waterford is in 2010 stilgelegd.
Rosslare heeft dus alleen nog treinen naar Dublin.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

De rechtstreekse treinen Amsterdam-Londen zijn al bekend maar het valt me tegen dat ze nog steeds niet te boeken zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Omdat nog steeds niet zeker is wanneer die treinen kunnen gaan rijden...
NS International schreef:De voorbereidingen voor de rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen St Pancras zijn in volle gang. U ziet daarom al een dienstregeling van Eurostar vanaf voorjaar 2020, maar u kunt de treinen nog niet boeken. Er is namelijk nog geen overeenstemming tussen de betrokken landen over de paspoortcontrole. De datum waarop de rechtstreekse Eurostar in het voorjaar gaat rijden is dus nog niet vastgesteld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Op Hafas staat dat ze per 31 maart gaan rijden. Dat klopt dus niet. Jammer, ik had op goede vrijdag de avondverbinding van 18.47 willen nemen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Nou is het nog steeds niet duidelijk wanneer het akkoord tussen de vier landen getekend gaat worden (al helpt Brexit niet mee), maar als het akkoord getekend is kan Eurostar eigenlijk de dag erna beginnen met rijden. Materieel, personeel en treinpaden zijn geregeld, en zelfs de boekingssystemen staan er zoals je zelf aangeeft klaar voor. Als voor die 31e maart maar getekend wordt kan het nog wel lukken met rijden op goede vrijdag. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door playertwo »

Ik las dat de Britten voornemens zijn volledige grenscontrole te gaan doen, als onderdeel van de onderhandelingen met de EU. Zou dat negatieve gevolgen en of uitstel betekenen voor de directe verbinding, dus zonder douane te Brussel tussen Amsterdam resp. Rotterdam en Londen? De faciliteiten voor de douna staan er immers al.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Je zegt het zelf, de faciliteiten zijn er al in Amsterdam en Rotterdam. Nou weet ik niet wat je precies bedoelt met volledige grenscontrole.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

playertwo schreef:Ik las dat de Britten voornemens zijn volledige grenscontrole te gaan doen, als onderdeel van de onderhandelingen met de EU. Zou dat negatieve gevolgen en of uitstel betekenen voor de directe verbinding, dus zonder douane te Brussel tussen Amsterdam resp. Rotterdam en Londen? De faciliteiten voor de douna staan er immers al.
Bij een harde deal of een no deal komen er heel wat beperkingen op de in- en uitvoer tussen de EU en het VK, ook wat je als individuele reiziger mag meenemen. Denk ook aan de limiet van € 430 waarboven je belasting moet betalen (even heel kort gezegd). Dus dan zouden er veel strengere controles moeten komen op je bagage, die je vaak zal moeten openmaken enzovoort. En met een beetje pech krijgen we ook grens- en douaneformulieren zoals je op non-EU vluchten vaak hebt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Dat hoeft alleen niet te betekenen er dan geen rechtstreekse Eurostar meer kan rijden. Wel dat er meer tijd nodig kan zijn voor controles: dan zul je mogelijk langer van tevoren moeten inchecken.

Tot eind dit jaar hebben we daar nog geen last van, dan zit het VK nog in de Europese douane-unie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door playertwo »

en-es schreef:Je zegt het zelf, de faciliteiten zijn er al in Amsterdam en Rotterdam. Nou weet ik niet wat je precies bedoelt met volledige grenscontrole.
Eigenlijk wat na je wordt geschreven. Als de Britten niet meer in de douane-unie zitten is het regime veel strenger betreffende in- en uitvoer. Mogelijk zelfs met een visumplicht als ze echt willen frustreren. Dan is het natuurlijk maar de vraag of de Eurostars nog wel rechtstreeks blijven te boeken (ook vanaf Londen naar Nederland).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Waarom zouden die hypothetische extra formaliteiten niet in de al aanwezige Eurostar-terminals afgehandeld kunnen worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

En als je nog langer van te voren aanwezig moet zijn dan wordt het minder aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Het is ook vooral een ruimtedingetje: als je meer formaliteiten moet uitvoeren heb je meer fysieke ruimte nodig. De vraag is of dat past in de bestaande ruimtes, die van Amsterdam is bijvoorbeeld niet zo groot, en die van Brussel is nu al te krap op drukke momenten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Durashift »

playertwo schreef:
en-es schreef:(..). Dan is het natuurlijk maar de vraag of de Eurostars nog wel rechtstreeks blijven te boeken (ook vanaf Londen naar Nederland).
Ik hoorde gisteren op BNR, in een discussie over de Schengen verdragen (waar GB niet deel aan neemt maar wel informatie (copy's) over krijgt) dat GB één van de drie landen in de wereld is waar je, zonder personencontrole, het land kan verlaten. Zoals in Amerika ook gebeurd. Strenge ingangscontrole, geen controle als je het land verlaat.

Nu begrijp ik dus ook waarom de Eurostar vanaf London wél rechtstreeks naar Amsterdam kon vanaf het begin. Het boeit de Engelsen niet en aan het continent kant heb je dan met Schengen te maken.

Kortom, als de Engelsen geen uitgangscontrole gaan invoeren, dan kan de Eurostar gewoon rechtstreeks vanuit Londen blijven rijden, lijkt mij.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Het Verenigd Koninkrijk en Ierland (de Common Travel Area, zeg maar het Brits-Ierse Schengen) voeren identiteitscontroles uit op alle vertrekkende passagiers bij de veerhavens, luchthavens en ook bij de Eurostar. De controles in Londen St. Pancras zijn Brits en Frans. Overigens moeten passagiers zonder EU-paspoort nu ook al grens- en douaneformulieren invullen als ze met de Eurostar reizen tussen de EU en het VK reizen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Durashift schreef:Nu begrijp ik dus ook waarom de Eurostar vanaf London wél rechtstreeks naar Amsterdam kon vanaf het begin.
Nou, nee, want dat heeft daar niets mee te maken. Dat de trein nu al rechtstreeks naar Amsterdam kan rijden komt doordat je in Londen, bij de Franse persoonscontrole, gelijk al het Schengengebied betreedt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

PHS schreef:Overigens moeten passagiers zonder EU-paspoort nu ook al grens- en douaneformulieren invullen als ze met de Eurostar reizen tussen de EU en het VK reizen.
Dat zijn misschien 30 man per trein, als dat voor alle reizigers moet gebeuren heb je het potentiëel over 900 man. Dat is wel een flink verschil.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten