Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien inpassing in de sporen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door dennistd »

Volgens mij zit ie er inderdaad in zodat het past. De Thalys heeft hem immers wel nodig op het andere halve uur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Meltrain »

Het viel me vandaag op dat er ook vanuit Brussel maar vier Eurostars rijden. Er gaat er een om 8:52 en daarna pas om 15:52.
Waarom zit daar een gat van 7 uur tussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Omdat er op die uren minder vraag is naar een dergelijke verbinding?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Meltrain »

Dat lijkt me niet. Voor toeristen (vanuit Nederland) zou een trein met vertrektijd 10:52 bijvoorbeeld erg handig zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Pré-Corona was die trein er wel, maar de vraag is (vanuit Nederland specifiek ivm extra testplicht) nog niet zo groot. Op termijn zal het wel weer beter worden, maar voor nu is het zakenverkeer dominant (wat je ziet in de dienstregeling).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Daniel »

Eurostar rijdt vanwege corona momenteel een uitgedunde dienstregeling. En aangezien het Verenigd Koninkrijk nog altijd kleurcode oranje (alleen noodzakelijke reizen) heeft zal er momenteel vast niet zoveel toerisme plaatsvinden ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: zo 14 nov 2021, 21:23 Pré-Corona was die trein er wel, maar de vraag is (vanuit Nederland specifiek ivm extra testplicht) nog niet zo groot.
Die test moet toch vanuit elk land?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sirvinniei »

Niet als je gevaccineerd bent in veel landen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Nederland verplicht een test op de terugweg als je gevaccineerd bent, en anders quarantaine. Frankrijk doet dat bijvoorbeeld niet, als je gevaccineerd bent en vanuit het VK komt kan je gelijk het land in.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Chrysa »

Ah, op de terugweg. Ik dacht aan UK in.
Nederland kom je natuurlijk gewoon in vanuit Brussel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Meltrain »

De eerste 9200 komt (op zaterdag) helaas ook pas om 9:16 aan te Brussel-Zuid, waardoor de Eurostar van 8:52 niet te halen is. :(
In 2009 arriveerde de eerste trein nog anderhalf uur eerder. Waarom is dat tegenwoordig zo laat?
Z2N schreef: zo 14 nov 2021, 21:55 Nederland verplicht een test op de terugweg als je gevaccineerd bent, en anders quarantaine.
Moet je dan zelf onderweg een sneltest doen of zijn er aan boord van trein of boot testlocaties?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

BuZa:
U moet als u uit het Verenigd Koninkrijk komt een NAAT/PCR-test overleggen van maximaal 48 uur oud voor vertrek naar Nederland of een antigeentest van maximaal 24 uur oud voor vertrek. Ook als u gevaccineerd of hersteld bent.
De tests moeten zelf geregeld en betaald worden, en dus 'ergens' in het VK geregeld worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: ma 15 nov 2021, 09:03 De eerste 9200 komt (op zaterdag) helaas ook pas om 9:16 aan te Brussel-Zuid, waardoor de Eurostar van 8:52 niet te halen is. :(
Vanuit Maastricht kun je inderdaad doordeweeks ook pas om 8:35 in Brussel zijn. Die Eurostar van 10:56 was wel ideaal dus.

Overigens heb ik inderdaad overwogen om vorige maand naar Londen te gaan, maar het toch afgeblazen. De testplicht (en bijbehorende vraag: is het wel veilig genoeg?) was de voornaamste reden. Niet eens zozeer vanwege het testen, maar omdat ik het me niet kon veroorloven met een eventuele positieve test in Engeland vast te komen te zitten. Andere redenen waren dat ik ook nog een paspoort had moeten regelen en dat het allemaal toch wel duur was geworden (paspoort+trein+hotel+tests). Een extra bijkomstigheid was dat de post mijn concertkaartje (voor een concert in Londen) kwijtraakte, wat ik in een optimistische bui een paar maanden eerder had aangeschaft.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Eurostar gaat geen reizigers meer vervoeren tussen Nederland en Brussel.
https://locov.nl/hsl++internationaal+sp ... id=1408786

Zo kan er op termijn de reis verkort worden door een kortere stop in Brussel.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

De stop wordt korter maar blijft lang, 15 minuten i.p.v. 27 minuten heeft men het over. Waarom nog steeds 15 minuten, vind er nog steeds een controle plaats hier of is er simpelweg geen eerder treinpad te krijgen op dit moment?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Jammer. In het verleden voor zeer schappelijke prijzen gereist tussen Amsterdam en Brussel. Met een hapje en drankje inbegrepen.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Bemined schreef: za 05 mar 2022, 18:34 De stop wordt korter maar blijft lang, 15 minuten i.p.v. 27 minuten heeft men het over.
Ik snap dit niet: als ik nu in de reisplanner kijk, zie ik een stop van 18 minuten in Brussel richting Londen en 17 minuten richting Amsterdam?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk is op dit moment de uitzondering uit maart 2021 nog geldig dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door rooddolfijn »

Bemined schreef: za 05 mar 2022, 18:34 De stop wordt korter maar blijft lang, 15 minuten i.p.v. 27 minuten heeft men het over. Waarom nog steeds 15 minuten, vind er nog steeds een controle plaats hier of is er simpelweg geen eerder treinpad te krijgen op dit moment?
Er kunnen ook passagiers in Brussel instappen en dat kost volgens mij best veel tijd bij de Eurostar.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door tjoektjoek »

Zo lang? De Thalys staat toch ook geen kwartier stil bij elke stop? De helft kan er nog wel van af, mocht de dienstregeling het toelaten.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door rooddolfijn »

Toen ik 2,5 jaar geleden naar London ging, vanuit Brussel, kon je al 15-20 minuten van te voren het perron op en de trein in. Waarschijnlijk kan het wel wat korter aangezien de trein niet leeg aankomt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.

Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

Ik neem aan dat de vervoerder er over heeft nagedacht, en op deze manier wat efficiënter de logitiek kan doen. Als ik het zo lees lijkt me dat in Brussel de trein uit Amsterdam gekoppeld wordt (of kan worden) met een gereedstaand treinstel in Brussel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Een Eurostar treinstel is al 390 meter lang, daar valt weinig meer mee te koppelen.
DDietzen schreef: zo 06 mar 2022, 01:29Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.
Maar daar gaat deze hele discussie toch over? :s In de hierboven gelinkte adviesaanvraag wordt aangegeven dat men geen reizigers meer tussen Nederland en België te willen vervoeren en dat de stop in Brussel-Zuid alleen nog voor instappende reizigers zal zijn en de trein dus in Amsterdam al volledig gecontroleerd kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten