Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door MetroRET »

Maar de 400 meter lange stellen hebben toch al een 2-deling ?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door dennistd »

Volgens mij is het al zo dat tot Brussel een half treinstel beschikbaar is zonder controles. In Brussel wordt dit deel leeggehaald, gecontroleerd en dan weer gevuld met daar instappende reizigers.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door SuperGhost »

Oh, dus het is al mogelijk?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Jep, en ook de bedoeling. Het is niet voor niets dat de twee barafdelingen direct naast elkaar zitten in een e320, de deuren daartussen gaan bij ritten uit Amsterdam hermetisch dicht. Vandaar ook de lange stop van 30 minuten in Brussel richting Londen, dat leeghalen, controleren en hervullen kost tijd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door SuperGhost »

Dan zou het dus het mooist zijn als ze de ritten van Thalys en Eurostar mooi op elkaar zouden afstemmen en de Benelux daar dan weer tussen laten rijden. Dan kun je een mooie strakke uursdienst krijgen per hogesnelheidstrein met de Benelux die het dan toch een scheve halfuursdienst aanvult.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door DDietzen »

Bedoel je dan het ene uur Thalys en het andere uur Eurostar? Thalys alleen al rijdt nu al bijna volmaakt 1x/u doordeweeks. Zelfs als je alles met dubbele stellen gaat rijden is 1x/2u voor Thalys niet voldoende bij de huidige reizigersvraag, laat staan de toekomstige.

Wat ik eerder zie gebeuren is dat men de Disney-Thalys gaat uitbouwen naar een eigen 1x/2u-patroon (in een uursdienst met Eurostar) om zo het vliegverkeer op Schiphol-CDG de nek om te draaien. Hopelijk ben je dan ook gelijk van die ellendige lange stilstand in Brussel (à 14 minuten) af.

Over stilstand in Brussel gesproken (en om terug te komen op het onderwerp van dit topic): is er nog sprake van Eurostars Amsterdam-Londen vv zónder stop in Brussel? Als je serieus wilt concurreren met het vliegtuig dan moet je de verbinding zo snel mogelijk maken. Een halfuur stoppen (of überhaupt stoppen) in een stad die al pakweg elke 2 uur een eigen dienst op Londen heeft, past m.i. niet bij die gedachte.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

De vliegverbinding tussen Amsterdam en Parijs zal alleen worden afgebouwd als Air France-KLm daar zin in hebben, of onder politieke druk. Vergeet ook niet dat een aardig deel van de passagiers ook weer zal overstappen op andere vluchten.
Als ik naar vandaag kijk, zijn er tussen Amsterdam en Parijs Charles de Gaulle in totaal twaalf vluchten van Air France/KLM. Naar Parijs Orly voert dochteronderneming Transavia één enkele vlucht uit.

Volgens mij ging KLM overigens volgend jaar één vlucht naar Brussel laten vallen en passagiers op de trein zetten. Maar dat is wat anders dan Parijs, waar zustermaatschappij Air France haar belangrijkste basis heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Mdk »

Voor KLM ligt er m.i. zeker een incentive om de korte europese vluchten te vertreinen, zo creëeren ze namelijk meer ruimte in hun toegewezen slots voor de veel meer luceratieve langeafstandsvluchten, terwijl ze hun netwerk niet beperken.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door SuperGhost »

DDietzen schreef:Bedoel je dan het ene uur Thalys en het andere uur Eurostar? Thalys alleen al rijdt nu al bijna volmaakt 1x/u doordeweeks. Zelfs als je alles met dubbele stellen gaat rijden is 1x/2u voor Thalys niet voldoende bij de huidige reizigersvraag, laat staan de toekomstige.
Dat wist ik niet, ik dacht dat die 1x per 2 uur reden...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Aking »

Daarom voor vertrek posten, de reisplannercheck *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Eurostar rijdt richting België ongeveer een half uur verschoven ten opzichte van het tijdpad van Thalys. Thalys doet 4 minuten langer over Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal door de stop op Schiphol. De stop te Rotterdam Centraal is ongeveer 4-5 minuten, zo is er voldoende tijd om het vertrek van de ICD van :26 naar Amsterdam die over het enkelspoor moet waar de Eurostar vanaf de HSL vanaf komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Mdk schreef:Voor KLM ligt er m.i. zeker een incentive om de korte europese vluchten te vertreinen, zo creëeren ze namelijk meer ruimte in hun toegewezen slots voor de veel meer luceratieve langeafstandsvluchten, terwijl ze hun netwerk niet beperken.
KLM heeft enkele jaren geleden gezegd dat zij weinig tot niks over de HSL-Zuid doen vanwege de onbetrouwbare verbinding.
Wanneer KLM wel serieuze zaken zou doen met de trein, moet wel worden gezorgd dat deze korte treinritten aansluiten op intercontinentale vluchten en andere Europese vluchten. En wat gaat er gebeuren wanneer er sprake is van werkzaamheden aan het spoor?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Nou, daar denken ze nu toch een beetje anders over:
Met ingang van 29 maart 2020 vervangt KLM één dagelijkse verbinding tussen Brussel en Schiphol door stoelcapaciteit op de hogesnelheidstrein Thalys.
https://nieuws.klm.com/klm-thalys-en-ns ... -schiphol/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sirvinniei »

De intercity d̶e̶f̶e̶c̶t̶ direct is niet het enige wat tussen Brussel en Amsterdam rijdt :wink:
Ik heb geen onderschrift
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Klaasje »

Die is momenteel wel het meest betrouwbaar.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:Nou, daar denken ze nu toch een beetje anders over:
Met ingang van 29 maart 2020 vervangt KLM één dagelijkse verbinding tussen Brussel en Schiphol door stoelcapaciteit op de hogesnelheidstrein Thalys.
https://nieuws.klm.com/klm-thalys-en-ns ... -schiphol/
Dit was inderdaad al bekend. Interessante is dat KLM op 30 maart 2020 een lijndienst begint naar Cork, niet echt bepaald een lange-afstandsbestemming. :mrgreen: Overigens ben ik benieuwd in hoeverre treinen in de toekomst gaan aansluiten op lange-afstandsvluchten van KLM die rond een uurtje of 10 's ochtends vertrekken. En ik ben ook benieuwd hoe KLM omgaat met passagiers die in een vertraagde Thalys zitten en hun vlucht daardoor missen (want he, er gaat immers nooit iets stuk op de HSL).
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door dennistd »

Nou ja, Ierland is natuurlijk wel lastig om niet per vliegtuig te doen: eerst de Eurostar naar Londen, dan een (waarschijnlijk niet-rechtstreekse) trein naar Fishguard, daar de boot op en vanaf Rosslare dan nog weer per trein naar Cork. Klinkt niet heel aantrekkelijk voor een gemiddelde reiziger... :')
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door IC140 »

VIRM schreef: een uurtje of 10 's ochtends vertrekken. En ik ben ook benieuwd hoe KLM omgaat met passagiers die in een vertraagde Thalys zitten en hun vlucht daardoor missen (want he, er gaat immers nooit iets stuk op de HSL).
Als je een Air-Rail ticket koopt (dus één ticket Brussel - New York met een leg Thalys) gaan ze er hetzelfde mee om als in het geval dat jouw aansluitende vlucht vertraagd is. Dus dan ga je naar de transferdesk en krijg je een ticket voor de volgende vlucht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

dennistd schreef:Nou ja, Ierland is natuurlijk wel lastig om niet per vliegtuig te doen: eerst de Eurostar naar Londen, dan een (waarschijnlijk niet-rechtstreekse) trein naar Fishguard, daar de boot op en vanaf Rosslare dan nog weer per trein naar Cork. Klinkt niet heel aantrekkelijk voor een gemiddelde reiziger... :')
Nou weet ik niet zo 1-2-3 hoe dat met Cork zit (Iarnród Éireann is niet in Hafas geladen), maar de komst van de Eurostar vanaf Amsterdam maakt reizen naar Ierland per trein wel een stuk makkelijker. Overstappen in Londen, Chester en de boot op in Holyhead, vanaf april kan je van Amsterdam naar Dublin reizen in 12 uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Overstappen in Chester is vaak niet nodig, er zijn rechtstreekse treinen Londen-Holyhead.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door isadora »

Niet gek, met het vliegtuig doe je er goed een uur over.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door umbusko »

Z2N schreef:
dennistd schreef:Nou ja, Ierland is natuurlijk wel lastig om niet per vliegtuig te doen: eerst de Eurostar naar Londen, dan een (waarschijnlijk niet-rechtstreekse) trein naar Fishguard, daar de boot op en vanaf Rosslare dan nog weer per trein naar Cork. Klinkt niet heel aantrekkelijk voor een gemiddelde reiziger... :')
Nou weet ik niet zo 1-2-3 hoe dat met Cork zit (Iarnród Éireann is niet in Hafas geladen), maar de komst van de Eurostar vanaf Amsterdam maakt reizen naar Ierland per trein wel een stuk makkelijker. Overstappen in Londen, Chester en de boot op in Holyhead, vanaf april kan je van Amsterdam naar Dublin reizen in 12 uur.
Je moet dan ook nog in Dublin van station wisselen. Ik heb dit ooit opgezocht: van Maastricht naar Cork in één dag kan. Grootste knelpunt is natuurlijk hoe je kaartjes koopt. Eurostar is duur, boten zijn duur en je moet een plan B hebben bij vertragingen (dus liefst een doorgaand ticket of veel speling). Voor de niet-OVNL-er nog niet heel handig dus.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Mikos »

50 euro (SailRail-ticket) voor een treinrit van Londen naar Holyhead (3 uur, 40 minuten) én de boot van Holyhead naar Dublin (3 uur, 15 minuten) vind ik anders nog best meevallen (naar Cork 76 euro). Ja, met Ryanair zal het ongetwijfeld voor 5 euro kunnen en in een uurtje, maar het is net wat je doel is en hoe je de reis ziet. Ik kies steeds vaker voor het avontuur onderweg en met een leuke bestemming als kers op de taart dan dat ik rechtstreeks ergens naar toe reis en het avontuur volledig mis. Voor een citytrip van een weekendje is de boot waarschijnlijk geen optie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Eurostar voor 40 euro, en een RailSail-ticket van Londen naar Cork voor 70 euro. Het enige probleem is dat de Dublin Swift seizoensgebonden vaart, want voor aankomende zomer kom je dan op zoiets uit:

Code: Selecteer alles

07:47	Amsterdam Centraal Eurostar		EST 9119
10:57	London St. Pancras International	
		
12:10	London Euston							Avanti West Coast
14:11	Chester	
		
14:27	Chester									Transport for Wales
16:06	Holyhead
			
16:45	Holyhead Harbour						Irish Ferries
19:00	Dublin Ferryport						Dublin Swift

21:00	Dublin Heuston						Iarnród Éireann
23:30	Cork Kent
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door umbusko »

Oh, dat is nog wel te doen dan. Zelf zou ik het ook zo doen, maar veel mensen denken er anders over. :wink: En die SailRail, is die trein- en bootgebonden? Zo ja, dan vraag ik me toch af of een uur in Londen genoeg is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten