Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Omdat NS via de concessie HRN en een bilateraal verdrag met België en de NMBS de verplichting heeft 16x/dag een IC tussen Nederland en België te laten rijden vloeit uit de Europese richtlijn 2012/34/EU (in Nederland omgezet in de Wet Personenvervoer 2000 artikel 19a) de verplichting een economische verkenning door de ACM te laten uitvoeren of nieuw open access vervoer niet te veel inbreuk maakt op de concessies. Eurostar heeft NS aangewezen als partner maar het blijft ongesubsidieerd open-access vervoer wat mogelijk tot gevolg kan hebben dat de Intercity Brussel minder rendabel wordt. Hier wordt dus volgens de regels gewerkt terwijl uiteindelijk in beide gevallen NS de vervoerder is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door hauptbahnhof »

Wat een gedoe met het boeken. Alleen de eerste (7.47) en de laatste (18.47) trein (vanuit Amsterdam) zijn te boeken. De andere twee (13.47 en 16.47) komen wel voor op NS International zn boekingsmodule maar zijn niet boekbaar. Bij Eurostar komen ze helemaal niet voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Er is op dit moment maar budget voor twee rechtstreekse treinen per dag. Voor de andere treinen is nog geen akkoord bereikt voor de grenscontrole.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door hauptbahnhof »

Ah dat is de reden dus. Even rondgeneusd op social media maar bij NS international weten ze ook van niks.

Wanneer ongeveer dat budget verhoogd wordt is zeker nog niet bekend?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Veiligheid & Justitie moet er een besluit over nemen. Dat is acht maanden na het indienen van het verzoek nog niet gebeurd en V&J kan tegen journalisten ook niet aangeven wat de status van het verzoek is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

Twee groene vinkjes denk ik. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door gpvos »

De nu boekbare E*s stoppen niet in Lille, maar voor die van 13u47 staat nog wel vermeld dat die in Lille stopt, al is het in principe alleen voor instappen. Maar toch is dat dan dus de snelste en meest directe verbinding van Nederland naar Lille. Ik vraag me af wat er gebeurt als je een kaartje naar Londen koopt en dan in Lille de trein verlaat. Kan je dan gewoon naar buiten lopen (zou toch moeten kunnen, je bent niet echt in het VK geweest, dus who cares?), moet je terug door de pascontrole/douane naar de Schengenzone, of gaan ze je terug de trein in duwen? Ik zie een experiment voor me... For science!
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Zou kunnen dat het perron in Lille afgesloten is en dat je er niet uit kan. Ik zou het er niet op wagen.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door KL577 »

Naar de kanaaltunnel wordt doorgaans het laatste rijtuig van de Eurostar gebruikt voor 'lokaal' verkeer Brussel - Rijsel/Kales. Het laatste rijtuig wordt dan ook fysiek afgesloten van de rest van de trein en er reist beveiliging mee tot aan de kanaaltunnel. In Lille is het perron opgeknipt: zdd uitstappende reizigers uit het laatste rijtuig zo snel mogelijk worden weg-gebonjoured. De rest van het perron is alleen bedoeld voor instappers.

Maar dat neemt niet weg dat Eurostar kaartjes verkoopt Lille - Brussel op een Eurostar die sowieso doorrijdt naar NL. En wellicht straks ook omgekeerd. Ik (als frequente reiziger naar Lille) heb Eurostar gemaild om te vragen of zij ook van plan zijn kaartjes aan te bieden van Lille naar NL (en v.v.). De treinen rijden immers toch en ze verkopen de kaartjes zoals gezegd al op deze treinen tussen Brussel en Lille (v.v.). Ik heb aangegeven dat dit voor een kleine reizigers-niche toch wel veel voordelen zou hebben. De klantenservice gaf aan dat mijn vraag is doorgespeeld naar de betreffende afdeling....

Wellicht dat dit eerst langs de ACM moet, maar kan me niet voorstellen dat dit op de één of andere manier de HRN kannibaliseert.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Niet verbazingwekkend gelet op de Corona-uitbraak, maar de rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen is uitgesteld. Wanneer deze wel gaat rijden, is nog onbekend.

https://www.treinreiziger.nl/lancering- ... itgesteld/
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Het verdrag is eindelijk rond! De rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen gaat misschien wel komend najaar rijden.
Van Londen naar Amsterdam gaan ze vanaf 9 juli voorzichtig weer beginnen met één trein per dag.

https://www.treinreiziger.nl/eurostar-v ... lijk-rond/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door 530 »

Eurostar rijdt vanaf 26 oktober vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Londen. Dan zijn de douanefaciliteiten ook beschikbaar op zowel Amsterdam en Rotterdam.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/8557/e ... onden.html

Ze rijden alleen doordeweeks 2x per dag, met vertrek 7:47 en 16:47 vanaf Amsterdam Centraal. Hopelijk gaat de frequentie later flink omhoog als corona voorbij is.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Vanaf oktober volgend jaar is een internationaal paspoort nodig om naar het Verenigd Koninkrijk af te reizen.
http://nieuwsblad.be/cnt/dmf20201009_92525093
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

De link doet het niet.

Wat moet ik mij overigens voorstellen bij een 'internationaal' paspoort? Heb je ook paspoorten om alleen naar Limburg en Zeeland te mogen reizen dan? :lol:
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Binnen de EU accepteert men een Nederlandse identiteitskaart als reisdocument ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Jammer voor de Britten, maar ik ga niet speciaal voor dat eiland een paspoort aanschaffen voordat mijn huidige identiteitskaart in 2026 vervalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Ik heb altijd al een paspoort aangezien ik naar meer landen reis die geen identiteitskaart accepteren. Dus geen probleem voor mij. :D

(Als het goed is doet de link het nu wel)
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

Ja, de link doet het nu.
Suus schreef: vr 09 okt 2020, 14:41 Jammer voor de Britten, maar ik ga niet speciaal voor dat eiland een paspoort aanschaffen voordat mijn huidige identiteitskaart in 2026 vervalt.
Eerst maar eens afwachten of er straks een deal komt. De Britten willen graag vrijgesteld worden van ETIAS - zeg maar de toekomstige ESTA van de Schengenzone - en de EU wil graag dat de EU-burgers met een ID-kaart naar het VK kunnen. Als ze eruit komen, dan moet dit toch ook wel op te lossen zijn. Maar momenteel zit men nog in de fase dat men dreigt met visumplichten... :roll:
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef: vr 09 okt 2020, 14:41 Jammer voor de Britten, maar ik ga niet speciaal voor dat eiland een paspoort aanschaffen voordat mijn huidige identiteitskaart in 2026 vervalt.
Ik denk dat het eerder jammer voor jou is :lol:
Niet met de Tube kunnen en geen Nando's... Ik zou het wel weten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Ik heb een metro bijna naar het strand voor de deur en een fantastisch restaurant in de straat waar kip boven open vuur wordt geroosterd, dus I'm fine :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Jamaarjamaarjamaar... in die kip zit geen chloor :idea:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door hauptbahnhof »

En die metro is niet te vergelijken met de Londonse (die echt supersnel kan zijn (uiteraard afhankelijk van de lijn).

Maareh, er is geen betere kip dan Nando's in my humble opinion.

Dus, ik zou, als ik het niet al zou hebben, zeker een paspoort aanvragen. Baal al dat ik dit jaar niet naar London ben geweest.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door teun »

Als je een fatsoenlijke metro wil zien kun je toch ook altijd nog naar Parijs dan, en die kipketen zit er in Ierland ook nog als je daar zo bijzonder naar snakt.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe kom ik in Ierland dan (mijn enige manier van reizen is met de trein eigenlijk)? En Parijse metro is ok, maar ontiegelijk traag (muv lijn 14, die is nog te doen). Er gaat niks boven een tube-trein die tegen de 100km/u bereikt.
PHS

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door PHS »

100 km/u haalt de Rotterdamse metro ook ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten