Pagina 22 van 40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 20:52
door Durashift
reisthijs schreef:
Durashift schreef:Nu begrijp ik dus ook waarom de Eurostar vanaf London wél rechtstreeks naar Amsterdam kon vanaf het begin.
Nou, nee, want dat heeft daar niets mee te maken. (..).
Okay, dan niet.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:54
door Z2N
Morgen vindt er een persrit plaats voor de Eurostar Amsterdam - Londen. Goed mogelijk dat dan ook de startdatum eindelijk definitief aangekondigt wordt. (Bron)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 19:26
door DDietzen
Diezelfde Mark Smith spreekt in een volgende tweet over "the new 'non-stop' direct train". Zowel "non-stop" als "direct"... Betekent dat dat ze zonder stop door Brussel heen gaan karren en een halfuur tijdswinst boeken? Rotterdam - Londen in 3u en Amsterdam - Londen in 3u40 zijn tijden om je vingers bij af te likken. A man can dream... :)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 19:32
door Suus
Sinds iemand beweerde dat je van de inhoud van een regeerakkoord je vingers kan aflikken doe ik dat nooit meer.

Maar er werd inderdaad over nagedacht één trein zonder stop in Brussel in te leggen, waarschijnlijk de trein 's ochtends voor zakenreizigers.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 21:02
door Z2N
Ondertussen heeft Mr Seat 61 via Twitter bevestigd dat hij de startdatum weet, en dat hij morgen geopenbaard wordt. De rit is 's ochtends, dus in 16 uur zullen we weten welke datum we vrij mogen houden in de agenda. *O*

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 01:13
door verfmeer
DDietzen schreef:Diezelfde Mark Smith spreekt in een volgende tweet over "the new 'non-stop' direct train". Zowel "non-stop" als "direct"... Betekent dat dat ze zonder stop door Brussel heen gaan karren en een halfuur tijdswinst boeken? Rotterdam - Londen in 3u en Amsterdam - Londen in 3u40 zijn tijden om je vingers bij af te likken. A man can dream... :)
Waarom duurt die stop in Brussel eigenlijk een half uur?

Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 07:06
door Suus
Z2N schreef:Ondertussen heeft Mr Seat 61 via Twitter bevestigd dat hij de startdatum weet, en dat hij morgen geopenbaard wordt. De rit is 's ochtends, dus in 16 uur zullen we weten welke datum we vrij mogen houden in de agenda. *O*
30 april voor Amsterdam, 18 mei voor Rotterdam.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 09:40
door en-es
Wat zijn dat voor data? Dat de treindienst toegankelijk wordt voor reizigers?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 09:49
door Suus
Vanaf die dagen kan je vanaf bovengenoemde steden rechtstreeks met de trein naar Londen.

Vreemd genoeg in Rotterdam pas nadat Eurovisie Songfestival is geweest.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 10:24
door en-es
Vreemd, gaat de eurostar tussen 30 april en 18 mei dus niet stoppen in Rotterdam? Of wel stoppen maar kan je niet boeken naar/van Rotterdam?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 10:31
door Z2N
Wel stoppen, maar niet te boeken naar Londen. Ticketverkoop start trouwens volgende week dinsdag (11 februari).

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 11:36
door en-es
Vreemde logica dan van Eurostar.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 13:11
door gpvos
Maar is Rotterdam-Brussel dan wel te boeken? Lijkt me complex, dan zou je daar een afgesloten rijtuig voor moeten hebben omdat je dan geen douanecontrole nodig hebt.

En een trein die niet in Bxl-Zuid stopt zou wel cool zijn; zou die dan ook om Brussel heen rijden? Elke trein minder door de Noord-Zuidtunnel is immers mooi meegenomen, zeker als dat in de ochtendspits zou zijn.

De 9145 stopt trouwens maar 18 minuten in Bxl.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 13:18
door Suus
In Amsterdam is het niet zo goed zichtbaar als in Rotterdam, maar in Rotterdam kan je heel duidelijk zien dat het achterste deel van het perron is afgeschermd met (glazen) wanden en het voorste deel van het perron niet. Daardoor kan een deel van de trein voor Intra-Schengen reizen van Nederland naar België verkocht worden. Nadeel is wel dat er in Brussel te weinig tijd is voor de controle om in hetzelfde treindeel wel naar Londen te reizen.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 13:48
door reisthijs
en-es schreef:Vreemde logica dan van Eurostar.
Eurostar kan er niets aan doen, men is afhankelijk van de marechaussee, die moeten eerst genoeg mensen hebben om alle controles in Amsterdam én Rotterdam uit te voeren.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 04 feb 2020, 15:38
door dennistd
en-es schreef:Vreemd, gaat de eurostar tussen 30 april en 18 mei dus niet stoppen in Rotterdam? Of wel stoppen maar kan je niet boeken naar/van Rotterdam?
De treinen bestaan uit twee delen, in het midden afgescheiden door een tussendeur die vergrendeld kan worden. Het voorste deel is vanuit Nederland voor de reizigers naar Brussel, het achterste deel voor de reizigers naar Londen. Het voorste deel wordt in Brussel leeg geveegd en gecontroleerd op eventuele achtergebleven en/of verstopte zaken. Pas daarna kunnen de reizigers Brussel->Londen instappen. Dat kost tijd natuurlijk dus daarom heb je een lange stop nodig daar.

5e Eurostar vanaf mei 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 03:37
door michiel71
Melding internationale passagiersdienst per spoor - 5e Eurostar
17-01-2020

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft van NS Internationaal B.V. een melding ontvangen van het voornemen om vanaf 31 mei 2021 een additionele vijfde treindienst tussen Amsterdam Centraal /Rotterdam Centraal en London St Pancras (Verenigd Koninkrijk) te onderhouden. De dienst zal worden uitgevoerd in samenwerking met Eurostar International Ltd.

Welke frequentie en capaciteit heeft de nieuwe treindienst?
De frequentie van deze extra treindienst is één keer per weekdag, per richting, in aanvulling op de reeds geplande vier treinen per richting per werkdag en twee treinen per richting op zaterdagen en zondagen. De additionele treindienst betreft dus een uitbreiding van de Eurostar-dienst van vier treinen per werkdag in beide richtingen naar vijf treinen per werkdag in beide richtingen, alsmede een uitbreiding van twee naar drie treinen in beide richtingen tijdens de dagen van het weekeinde.

Op welke stations stopt de trein?
De treindienst verbindt station Amsterdam Centraal, Nederland met station London St Pancras, Verenigd Koninkrijk. Halteringen vinden plaats op de stations Rotterdam Centraal, Nederland, Brussel Zuid, België en Lille Europe, Frankrijk. De volledige melding, zoals door NS Internationaal gedaan, vindt u HIER en HIER.

Aanvragen van een onderzoek door ACM
De betrokken concessieverlener, de betrokken concessiehouder, de infrastructuurbeheerder en andere belanghebbende bevoegde autoriteiten (artikel 11, lid 2, onder b, Richtlijn 2012/34/EU) hebben de mogelijkheid bij de ACM een onderzoek aan te vragen naar de impact van de voorgenomen additionele treindienst op het economisch evenwicht van één of meer betrokken concessies. De aanvraag moet voldoen aan artikel 7 van Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1795 en kan tot één maand na publicatie van deze melding op haar website bij de ACM worden ingediend. De ACM verwacht naar aanleiding van deze gewijzigde melding geen aanvraag tot nader onderzoek.

Bijlagen
Meldingsformulier nieuwe passagiersdienst NS Internationaal (PDF - 111.38 KB)
Voorlopige dienstregeling 2021 Eurostar Amsterdam-Londen (PDF - 82.4 KB)

Afbeelding

Afbeelding

Bron

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 09:21
door Meltrain
reisthijs schreef:
en-es schreef:Vreemde logica dan van Eurostar.
Eurostar kan er niets aan doen, men is afhankelijk van de marechaussee, die moeten eerst genoeg mensen hebben om alle controles in Amsterdam én Rotterdam uit te voeren.
Dan zou je verwachten dat ze juist eerst in Rotterdam zouden beginnen met het plaatsen van marechaussee, omdat vanuit een groter deel van Nederland een kortere reistijd bereikt wordt door in Rotterdam in te stappen. Bovendien kunnen reizigers uit Amsterdam makkelijk met binnenlandse treinen naar Rotterdam reizen, terwijl andersom "tegen de richting in" is en tot een buitenproportioneel langere reistijd leidt.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 09:51
door reisthijs
Hoe heet dit topic ook alweer?
Als ze beginnen met Rotterdam duurt het weer langer voordat eindelijk die beloofde rechtstreeks verbinding tussen Amsterdam en Londen tot stand komt.
Het lijkt me ook wel een prestigekwestie.

Vanuit Rotterdam kan je ook, zoals nu, met de Thalys naar Brussel reizen als je niet "tegen de richting in" wil rijden.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 09:54
door marvinkok
Amsterdam heeft natuurlijk al een hoop marechaussee in de buurt vanwege Schiphol lijkt me, dus ook wat eenvoudiger te schuiven met mensen?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 09:57
door Z2N
Rotterdam heeft ook voldoende Marechaussees, door Zestienhoven en bovenal de Rotterdamse haven.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 10:00
door marvinkok
Owja, tuurlijk :')
Maar zijn die niet veel te druk met bananen controleren?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 10:05
door en-es
Nee hoor. Dat is geen taak voor de koninklijke marechaussee. Dat doet de douane.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 10:24
door Z2N
Voor de Haven zijn trouwens wel extra Marechaussees aangenomen met het oog op de Brexit, nu de Britten aan de voorwaarden voldoen voor de transitieperiode zijn die extra medewerkers tot ten minste december nog niet nodig. Van een personeelstekort kan dus geen sprake zijn in Rotterdam.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 06 feb 2020, 20:21
door maarten83
Wel bijzonder dat de ACM hier wat van moet vinden. Internationaal spoorvervoer mag toch door iedereen georganiseerd worden. Mits natuurlijk je de juiste vergunningen als vervoerder hebt.