Pagina 40 van 40

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 15:21
door en-es
Als dat meer concurrentie en ook lagere prijzen betekent dan ben ik voor. Die monopolie van Eurostar mag best doorbroken worden.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 15:43
door Cas
Dat mag best, maar de Kanaaltunnel is het lastigste stukje spoor in Europa om een trein doorheen te krijgen. Bij bestaande grote spoorwegmaatschappijen is het al twijfelachtig of het ze zou lukken, laat staan een vage startup. Geen ruimte qua douane, geen beschikbare treinen, etc.
Zie ook deze uitleg van alle uitdagingen.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 16:24
door en-es
Dus vliegen maar.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 16:28
door TffpaA
Als iedereen nou gewoon eens thuisbleef... dat zou al zóveel helpen. We hebben het tijdens de karano's wel gezien, nietwaar?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 16:32
door Z2N
De enige enorme drempel op die lijst is de ruimte bij de grenscontroles in het VK; die kán prima worden opgelost als er de wil zou zijn om naast Londen St Pancras ook Londen Stratford, Ebbsfleet en Ashford te gebruiken. Daarmee kunnen de treinen op meer stations gevuld worden, en ontstaat er qua grenscontrolecapaciteit ruimte voor extra ritten. Bovendien wordt station St Pancras momenteel verbouwd, om meer capaciteit te kunnen bieden. Als er vanuit commerciële hoek de wil is om te concurreren met Eurostar kan het dus prima.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 17:51
door waldo79
Maar of dat plan van Heuro nou helemaal haalbaar is, heb ik mijn vraagtekens bij.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 17:55
door Z2N
Wat zou er niet haalbaar aan zijn? Als een paar rijke investeerders maar voldoende geld op tafel leggen, zou het plan toch haalbaar moeten zijn?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 18:16
door waldo79
Moeten ze wel vertrouwen hebben in de businesscase.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 18:21
door Z2N
Vandaar dat de vergelijking met Italië waardevol is: daar begon Italo met een groots en uitgebreid plan, en heeft dat heel goed uitgepakt: de treinen zitten vol, met nieuwe reizigers die voorheen het vliegtuig namen. Qua routes scheelt het plan van Heuro niet echt met de plannen van Italo, het enige praktische verschil op de route naar Londen zijn de extra uitdagingen door het rijden van en naar Brexitanië. Daar zijn prima oplossingen voor te bedenken, en dat mag dan ook geen reden zijn om het niet te willen proberen.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 18:34
door waldo79
Niks tegenin te brengen en met de boot reizen maakt het voor mij hinderlijk om naar Londen te gaan.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 18:36
door Gamma
Z2N schreef: di 09 apr 2024, 18:21 Vandaar dat de vergelijking met Italië waardevol is: daar begon Italo met een groots en uitgebreid plan, en heeft dat heel goed uitgepakt: de treinen zitten vol, met nieuwe reizigers die voorheen het vliegtuig namen. Qua routes scheelt het plan van Heuro niet echt met de plannen van Italo, het enige praktische verschil op de route naar Londen zijn de extra uitdagingen door het rijden van en naar Brexitanië. Daar zijn prima oplossingen voor te bedenken, en dat mag dan ook geen reden zijn om het niet te willen proberen.
:roll: Makkelijke prietpraat, zoals deze post al betoogde:
Cas schreef: di 09 apr 2024, 15:43 Dat mag best, maar de Kanaaltunnel is het lastigste stukje spoor in Europa om een trein doorheen te krijgen. Bij bestaande grote spoorwegmaatschappijen is het al twijfelachtig of het ze zou lukken, laat staan een vage startup. Geen ruimte qua douane, geen beschikbare treinen, etc.
Zie ook deze uitleg van alle uitdagingen.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 19:08
door Nitein-Repart
Z2N schreef: di 09 apr 2024, 18:21 Vandaar dat de vergelijking met Italië waardevol is: daar begon Italo met een groots en uitgebreid plan, en heeft dat heel goed uitgepakt: de treinen zitten vol, met nieuwe reizigers die voorheen het vliegtuig namen. Qua routes scheelt het plan van Heuro niet echt met de plannen van Italo, het enige praktische verschil op de route naar Londen zijn de extra uitdagingen door het rijden van en naar Brexitanië. Daar zijn prima oplossingen voor te bedenken, en dat mag dan ook geen reden zijn om het niet te willen proberen.
Het hele probleem van concurrentie op dit soort treindiensten is dat er dan nog meer treinen gaan rijden op hele drukke trajecten waar al verschillende treintypes rijden zoals Amsterdam Centraal-Hoofddorp en Antwerpen Noorderdokken-Brussel Zuid en als je meer van dit soort treinen laat rijden dan is de kans op vertraging ook groter omdat langeafstandstreinen en regionale treinen elkaar in de weg zitten. Ik ben eerder voorstander van verdere ontvlechting van langeafstandstreinen en regionale treinen en pas als het spoor voldoende ontvlecht is kunnen er eventueel nieuwe spoorbedrijven toegelaten worden, eerder liever niet. Je ziet ook dat Flixtrain één groot drama is, omdat het spoor in Duitsland onvoldoende ontvlecht is en dus de Flixtrain stelselmatig andere treinen in de weg zit. Haal je Flixtrain van het spoor dan stijgt ook de punctualiteit van Deutsche Bahn.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 19:19
door Bemined
Nitein-Repart schreef: di 09 apr 2024, 19:08Het hele probleem van concurrentie op dit soort treindiensten is dat er dan nog meer treinen gaan rijden op hele drukke trajecten waar al verschillende treintypes rijden zoals Amsterdam Centraal-Hoofddorp en Antwerpen Noorderdokken-Brussel Zuid en als je meer van dit soort treinen laat rijden dan is de kans op vertraging ook groter omdat langeafstandstreinen en regionale treinen elkaar in de weg zitten.
Dat is niet hoe het werkt. Er zijn internationale afspraken gemaakt over het aantal internationale treinpaden dat geleverd moet worden, en die worden op dit moment nog lang niet volledig benut. Er is dus gewoon gereserveerde capaciteit beschikbaar voor extra treinen. Grotere uitdaging is opstelcapaciteit.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 21:22
door Z2N
Gamma schreef: di 09 apr 2024, 18:36
Z2N schreef: di 09 apr 2024, 18:21 Vandaar dat de vergelijking met Italië waardevol is: daar begon Italo met een groots en uitgebreid plan, en heeft dat heel goed uitgepakt: de treinen zitten vol, met nieuwe reizigers die voorheen het vliegtuig namen. Qua routes scheelt het plan van Heuro niet echt met de plannen van Italo, het enige praktische verschil op de route naar Londen zijn de extra uitdagingen door het rijden van en naar Brexitanië. Daar zijn prima oplossingen voor te bedenken, en dat mag dan ook geen reden zijn om het niet te willen proberen.
:roll: Makkelijke prietpraat, zoals deze post al betoogde:
Cas schreef: di 09 apr 2024, 15:43
Ik reageerde dus op de dingen die in die post genoemd werden: niets daarvan is onoverkomelijk, en met wat goede wil is het dus prima te doen. De vraag die ik dus stelde, is: als er mensen zijn die het willen doen, en ze krijgen de financiering voor elkaar, waarom zou het dan alsnog niet kunnen lukken?

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: di 09 apr 2024, 23:55
door trolly
Eens. En het laten bij de kwalificatie "makkelijke prietpraat" is ook niet echt constructief.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 05:52
door henrivanderweijden
waldo79 schreef: di 09 apr 2024, 18:34 Niks tegenin te brengen en met de boot reizen maakt het voor mij hinderlijk om naar Londen te gaan.
Je kan ook nog met het vliegtuig hoor. ;)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 14:31
door IIVQ
Dat kan echt niet meer.

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 11 apr 2024, 11:37
door VIRM
En toch blijft het gebeuren. ;)
De overstappassagiers van British Airways en KLM die in respectievelijk London Heathrow/Gatwick en Amsterdam overstappen ga je niet zomaar de trein in krijgen. De zakenreiziger die op London City vliegt ook niet zomaar. En als de tickets van Eurostar duur blijven waardoor het voordeliger is om met easyJet te gaan...

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 11 apr 2024, 14:24
door dennistd
Je bedoelt: En als de tickets van easyJet te goedkoop blijven waardoor het duurder is om met Eurostar te gaan... :roll:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: do 11 apr 2024, 14:51
door Z2N
Een beetje van beiden waarschijnlijk, Eurostar groep heeft immers een "gezonde" winstmarge. (A)

Re: Eurostar Amsterdam - London

Geplaatst: vr 12 apr 2024, 08:41
door VIRM
Die ze de komende tijd gebruiken om hun schuldenberg af te lossen. Dus die lagere tarieven zie ik nog zo snel niet vanuit Eurostar komen.