OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door MetroRET »

Detectieproblemen.
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Negen »

Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 06 nov 2023, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Klaasje »

SGM had last van slippen/glijden bij het remmen. Dit is een detectieprobleem. Op een traject met veel bomen verbinden de assen niet beide spoorstaven elektrisch voldoende. Hierdoor kan een trein gemist worden door de treinbeveiliging.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door iamthedutchdude »

Met dat argument had ik deze maatregel eerder in de 5600 verwacht. Daar zijn voor zover ik weet toch aardig wat meer bomen te vinden dan op de 7000.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Stijngeluk »

Bij de buren van Somda vertelde iemand dat er vorige week Donderdag een 7000 niet gedetecteerd werd door een overweg waardoor deze nog open stond en de trein dus op snelheid over een open overweg kwam.
Vermoed dat er daardoor iets meer nood was bij de 7000 om even te gaan zoeken waarom dit gebeurde.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door cassie127 »

Negen schreef: ma 06 nov 2023, 16:59 Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden

SNG mag tot het wijzigingsblad van december sinds afgelopen weekend niet meer solo rijden tussen Deventer en Almelo
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Negen »

Klaasje schreef: ma 06 nov 2023, 20:52 SGM had last van slippen/glijden bij het remmen. Dit is een detectieprobleem. Op een traject met veel bomen verbinden de assen niet beide spoorstaven elektrisch voldoende. Hierdoor kan een trein gemist worden door de treinbeveiliging.
Ah duidelijk, dat verklaart het dus.

cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53
Negen schreef: ma 06 nov 2023, 16:59 Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden

SNG mag tot het wijzigingsblad van december sinds afgelopen weekend niet meer solo rijden tussen Deventer en Almelo
Scheelt dat vrijwel alle trajecten op dit lijstje SLT trajecten zijn dan hebben ze er ook geen last van. ;)
Op Utrecht Overvecht - Hilversum na dan natuurlijk.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door IIVQ »

cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
...
Harmelen - Breukelen
Heerhugowaard - Hoorn
Dit zijn nou niet echt de boomrijkste trajecten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53 SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden
Waarom mag SLT dat dan wel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door trolly »

Ik gok omdat daar geen detectie- of doorglijproblemen mee zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Bemined »

Die zaken worden inderdaad per materieeltype en per traject apart onderzocht, het is geen algemene norm dat materieel tot een bepaald gewicht en/of aantal assen wel of niet solo mag rijden. Het is ook niet zo dat de NS opeens de inzetgebieden van SNG en SLT kan omwisselen zonder dat men ProRail onderzoek laat doen naar wat voor invloed dit heeft op zaken als detectie en energievoorziening.
PHS

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door reisthijs »

Het valt mij op dat op het lijstje allemaal trajecten staan waar geen intercity's rijden. Vermoedelijk omdat op andere trajecten de zware intercity's de rails schoonrijden waardoor lichtere treinen beter gedetecteerd worden.
Doet me denken aan de Heuvellandlijn daar was een tijd geleden hetzelfde probleem met de GTW's van Veolia.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Bemined »

Dat noemt men monocultuur bij ProRail, volgens de netverklaring:
Van monocultuur is sprake als er minder dan twee keer per uur op spoorniveau spoorvoertuigen met onbesproken detectiekwaliteit rijden: VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, E-loc met rijtuigen. Combinaties met andere typen treinstellen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Suus »

VIRM heeft dan wel onbesproken detectiekwaliteit, maar het blaadjesseizoen hakt er voor de punctualiteit toch elk jaar wel aardig in Zeeland. :X

(Ga maar eens de historische vertrektijden van Goes de afgelopen dagen terugzoeken, bijna alles heeft een plusje)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

Tja, als men er nooit over praat, blijft het natuurlijk ook onbesproken. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door trolly »

Detectiekwaliteit ≠ doorglijgedrag.

Behalve dat materieel met onbesproken detectiegedrag (bij sommige teksten moet ik mezelf echt even knijpen om me te realiseren dat ik het echt zelf opschrijf...) dus zwaarder is, kan ik me ook voorstellen dat treinlengte en zelfs passeersnelheid factoren zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

Net zoals afgelopen dinsdag rijdt de 2418 met een losse VIRM-VI. Is dat nog wel een afwijking of is het gepland?
Als het gepland is, moet NS heel snel zijn planning aanpassen!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door rooddolfijn »

In de afgelopen 6 weken heeft de 2418 2x niet gereden, 3x met 10 bakken VIRM en 1x 6 bakken VIRM. Oftewel normaliter zou de 2418 met meer capaciteit moeten rijden. (Bron: treinposities)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: do 09 nov 2023, 08:09 Net zoals afgelopen dinsdag rijdt de 2418 met een losse VIRM-VI. Is dat nog wel een afwijking of is het gepland?
Als het gepland is, moet NS heel snel zijn planning aanpassen!
Ik zie via Treinposities dat het een VIRM-6 was en geen VIRM-4, echter zie ik daar ook dat die rit met 10 bakken had moeten rijden.

Helaas zijn er de laatste tijd grotere tekorten in het materieel door krappe personeelsbezetting op de onderhoudsbedrijven en herstellocaties (die laatste op de opstelterreinen). Tevens is er een onderdelen tekort en hebben momenteel veel treinen last van vierkante wielen (vooral flirts) waardoor er daardoor ook nog stellen worden afgekeurd voor de dienst.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: do 09 nov 2023, 12:51 Ik zie via Treinposities dat het een VIRM-6 was en geen VIRM-4,
Dat schrijf ik toch ook? Ik heb altijd geleerd dat je het aantal bakken met Romeinse cijfers moet schrijven.

Voor de rest: bedankt voor de uitleg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door MdJ »

Ook via treinposities: het treinstel (VIRM4) dat eerst ook aan deze trein was gekoppeld heeft de 2420 (ipv VIRM6) gereden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door ArrivaBas »

Trein 702250 heeft vanmiddag met zes bakken SNG gereden. Ik zag het spulletje vanuit de 6657 door Lage Zwaluwe racen met ongeveer 5 minuten vertraging.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

De 5641 rijdt met een SLT-IV.
En ook in de 4600 heb ik al twee treinen met SLT gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door VIRM »

De 1828 reed vanochtend rond met een solo VIRM4. Vanaf Schiphol stond op de AV dat het extra druk zou zijn wegens een kortere trein (en er waren staanplaatsen...). Het viel mij sowieso op dat dit stond weergegeven voor enkele andere treinen rondom Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten