OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: zo 31 okt 2021, 12:41 Te Amersfoort Centraal zag ik zojuist een SNG als 1500 binnenkomen... Wordt steeds erger met die IC-onwaardige ICs.
Is gepland vanwege de koppeling aan de 5800 dit weekend.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door T-hijs »

Daarnaast: overal werd de afgelopen tijd steen en been geklaagd over te korte treinen. Zoals genoegzaam bekend komt NS materieel tekort doordat DDZ niet kan worden ingezet. Dan zijn er dus twee keuzes: ofwel treinen zijn te kort en te vol, ofwel er wordt wat creatiever gekeken naar de inzet van materieel, waardoor je sprintermaterieel in intercity's kunt tegenkomen. Doe mij dan maar het laatste.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Lijn 45 »

Of optie 3: alle treinen die rijden zijn op volle lengte en er vallen ritten uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Daniel »

Op optie 4: wat meer energie steken in het weer inzetbaar maken van DDZ.

Sowieso kan er best wat beter naar de verdeling van materieel gekeken worden: een trein met een los ICM-drietje rijden is vrijwel gegarandeerd te kort, terwijl sommige treinen die stug met dubbele VIRMs gereden blijven worden best met een los stel kunnen zonder overvol te zijn.
waldo79 schreef: zo 31 okt 2021, 12:48 Hoezo, in de 3600 is het al volstrekt normaal. NS zit krap in het IC materiaal.
Ik doelde vooral op weer een IC-serie erbij met SNG. Van al het Sprintermaterieel is dat ook wel het minst geschikt voor langere afstanden trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

SLT in de 2800 is anders ook geen pretje, maar we doen het er maar mee.
Gelukkig heeft de 1500 ook niet zo'n heel lange route, in tegenstelling tot de 3600.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door cassie127 »

Ik had liever gezien dat ze die VIRM's op de 4500 naar de 3600 hadden gehaald, die rijden alleen maar een spitstit van Enkhuizen naar Amsterdam, wachten daar op de avondspits en gaan dan weet terug naar Enkhuizen. Al zie ik dat het daar inmiddels ook nog maar 2 omlopen met VIRM zijn en de rest al met SLT gepland is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: zo 31 okt 2021, 14:46 Gelukkig heeft de 1500 ook niet zo'n heel lange route, in tegenstelling tot de 3600.
In principe hoeft de inzet niet zo bezwaarlijk te zijn aangezien vele reizigers maar een klein deel van het traject afleggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef: zo 31 okt 2021, 14:25 Op optie 4: wat meer energie steken in het weer inzetbaar maken van DDZ.
En waaruit blijkt dat NS dat niet doet? Dit soort geroeptoeter vind ik zo makkelijk... -0-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Daniel »

Nou, uit de doodse stilte hierover wellicht. En al die stellen die maanden wortel hebben staan schieten op opstelterreinen door het land geven ook niet de indruk dat ze hard met herstel bezig zijn.

NS heeft nog geluk dat corona er is, anders hadden ze echt een probleem gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Z2N »

Achter de schermen wordt er gewoon aan gewerkt, NS heeft DDZ liever vandaag dan morgen terug in dienst. Overigens staan er geen stellen echt 'stil', er worden conditieritten mee gereden en in het noorden worden er ook Sandite-ritten mee gereden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Daniel »

De laatste tijd zit er meer beweging in ja, maar daarvoor zag je maanden dezelfde stellen op dezelfde plek staan. De terugkeer wordt echter ook steeds weer uitgesteld, die zou eerst immers al in september beginnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door AppleMoose »

Omdat je niks hoort en veel stellen ziet stilstaan, betekent niet automatisch dat ze niks doen.
Doodse stilte kan van alles betekenen. Het kan betekenen ze niks doen, dat ze wel wat doen maar nog geen (definitieve) oplossing hebben, dat ze de bedachte oplossingen aan het testen en/of aan het bijstellen zijn, dat het testen langer duurt dan gehoopt/gepland, dat de problemen groter of anders zijn dan gedacht, dat de oplossing wellicht voor andere problemen zorgt etc.

Testen doe je ook niet met alle stellen tegelijk, je selecteert een aantal stellen en daar voer je de testen mee uit. Dat houdt automatisch in dat de rest van het materieel inderdaad stilstaat op emplacementen, maar dat geeft dus geen enkele indicatie over of men hard bezig is oplossingen te bedenken/te testen of niet. Dat de terugkeer steeds wordt uitgesteld zegt ook niks over de energie die ze er wel of niet in steken. Enige wat we met de nodige voorzichtigheid kunnen concluderen is dat de oplossing niet heel eenvoudig is.

NS is bezig met een revisie van een deelserie van de VIRM en je hebt het reguliere onderhoud en reparaties van defecten aan/bij het overige materieel nog. Dat kun je niet zomaar aan de kant schuiven. Tel daarbij op dat technisch personeel niet aan de bomen groeit en je snapt dat het niet zo eenvoudig is om 49 treinstellen tussendoor van aanpassingen te voorzien.

Je zegt dat NS 'geluk' heeft met corona. Dat ben ik niet met je eens. Wellicht was het materieeltekort buiten corona voelbaarder dan nu, maar juist nu wil je als vervoerder je klanten weer terugwinnen. Daar helpt een materieeltekort niet aan mee. Bovendien hebben we ook een tijd de 1,5m afstandsregel gehad (en wordt die wellicht weer ingevoerd) wat mogelijk ook voor negatieve effecten heeft gezorgd bij het bedenken, installeren en testen van oplossingen voor het DDZ-materieel.

Ik vind het echt te makkelijk om dingen te roepen als 'Ze moeten er meer energie in steken.' We weten niets, dus we kunnen dit soort conclusies echt niet trekken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

Ik ben het bijna volledig met bovenstaande eens, maar is het niet mogelijk om de revisie van VIRM uit te stellen tot een groot deel van DDZ weer in dienst is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door SuperGhost »

Voer je revisie niet uit omdat het aan het eind van de looptijd zit? Dan kun je de revisie misschien wel uitstellen, maar kun je het materieel nog steeds niet gebruiken omdat het geen goedkeuring meer heeft om te rijden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door AppleMoose »

Bovendien doet dat ook wat met je meerjarenplanning in de werkplaats(en) en met de planning (en productie) van de toeleveranciers met wie afspraken zijn gemaakt. Uitstellen is dus niet zo eenvoudig.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Daniel »

Zo'n midlife revisie komt ook niet op een maandje zolang het betreffende stel gewoon zijn onderhoudsbeurten gehad heeft.

Maar het valt gewoon op dat NS nu bv. in het weekend met veel te kleine setjes ICM rondrijdt en dan opeens wel weer de 8800 met ICM gaat rijden i.p.v. het vervangende SLT wat in zo'n serie minder hinderlijk is. Dat verbaast me gewoon, of eigenlijk ook niet want men heeft al langer last van het inzetten van materieel waar het niet nodig is en omgekeerd bij NS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Meltrain »

De noodzakelijke revisies (om de treinen rijdend te houden) moeten uiteraard wel uitgevoerd worden, maar de complete verbouwing (met ander interieur enzo) kan m.i. best uitgesteld worden.

@Daniel: waarom is SLT in de 8800 minder hinderlijk dan SNG in de 1500?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: zo 31 okt 2021, 17:19 Zo'n midlife revisie komt ook niet op een maandje zolang het betreffende stel gewoon zijn onderhoudsbeurten gehad heeft.

Maar het valt gewoon op dat NS nu bv. in het weekend met veel te kleine setjes ICM rondrijdt en dan opeens wel weer de 8800 met ICM gaat rijden i.p.v. het vervangende SLT wat in zo'n serie minder hinderlijk is. Dat verbaast me gewoon, of eigenlijk ook niet want men heeft al langer last van het inzetten van materieel waar het niet nodig is en omgekeerd bij NS.
Inzet ICM in de 8800 in het weekend, komt doordat deze natuurlijk doorgekoppeld zit aan de 2000, wat niet het geval is doordeweeks.

Tevens is sprintermaterieel in de 8800 natuurlijk totaal geen probleem, want het is natuurlijk al een veredelde stoptrein. Waarom dat uberhaupt de titel intercity mág dragen, heb ik mij altijd al afgevraagd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door SuperGhost »

Omdat NS de term sneltrein in de ban heeft gedaan
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door MetroRET »

Dan noem je hem sprinter, net zoals de 4900.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Z2N »

Tussen Woerden en Utrecht is het wel een IC, en draagt de naam ook bij aan de duidelijkheid tegenover de sprinters die tussendoor wél stoppen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: zo 31 okt 2021, 17:21@Daniel: waarom is SLT in de 8800 minder hinderlijk dan SNG in de 1500?
MetroRET gaf het antwoord al: de 8800 is gewoon een stoptrein die ze intercity genoemd hebben. En sowieso is SLT in een intercity al minder hinderlijk dan SNG in een intercity. Zaken als de verhouding 1e/2e klasse in SLT passen bijvoorbeeld al beter bij een inzet als IC. (In SNG mag je als je de pech hebt een samenstelling uit drietjes te treffen die in de "verkeerde" richting staan je hele rit achteruit rijden)
MetroRET schreef: zo 31 okt 2021, 17:27Inzet ICM in de 8800 in het weekend, komt doordat deze natuurlijk doorgekoppeld zit aan de 2000, wat niet het geval is doordeweeks.
Maar waarom dan niet de 2000 in het weekend ook met SLT rijden. Dat zijn eigenlijk juist de ideale series ervoor: reizigers die het niet comfortabel vinden kunnen dan immers altijd nog kiezen om op het andere kwartier te reizen. En je zet je IC-materieel in op IC-series die de hele dag rijden
Z2N schreef: zo 31 okt 2021, 17:45 Tussen Woerden en Utrecht is het wel een IC, en draagt de naam ook bij aan de duidelijkheid tegenover de sprinters die tussendoor wél stoppen.
Als dat een argument was hadden we ook een intercity naar Houten Castellum gehad in plaats van een Sprinter die niet stopt in Vaartsche Rijn, Lunetten en Houten ;)
Nu heb je immers ook keuze tussen ICs die wel en niet in Woerden stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: zo 31 okt 2021, 16:40 De laatste tijd zit er meer beweging in ja, maar daarvoor zag je maanden dezelfde stellen op dezelfde plek staan. De terugkeer wordt echter ook steeds weer uitgesteld, die zou eerst immers al in september beginnen.
Het valt mij ook enorm op hoe de lak aan de buitenkant aan het loslaten is op diverse stellen die ik stil heb zien staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb zelf de indruk dat SNG ondanks de slechte stoelen beter geschikt is voor langere intercity's dan SLT vanwege de beenruimte. Vier weken geleden in een SLT op de 2800 vond ik de beenruimte van de vierzitters toch wel aan de krappe kant. In de spits is dat vrijwel gegarandeerd voetjevrijen met de reiziger die tegenover je zit. In FLIRT en SNG lijkt de hoeveelheid beenruimte veel meer op de kwaliteit die je bij een hedendaagse intercity verwacht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Bericht door cassie127 »

Ik heb die ervaring in de SLT vooral op de verhoogde vierzitters en minder met de andere.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten