Pagina 123 van 127

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 16:28
door MetroRET
Detectieproblemen.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 16:59
door Negen
Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 20:52
door Klaasje
SGM had last van slippen/glijden bij het remmen. Dit is een detectieprobleem. Op een traject met veel bomen verbinden de assen niet beide spoorstaven elektrisch voldoende. Hierdoor kan een trein gemist worden door de treinbeveiliging.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 20:58
door iamthedutchdude
Met dat argument had ik deze maatregel eerder in de 5600 verwacht. Daar zijn voor zover ik weet toch aardig wat meer bomen te vinden dan op de 7000.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 21:08
door Stijngeluk
Bij de buren van Somda vertelde iemand dat er vorige week Donderdag een 7000 niet gedetecteerd werd door een overweg waardoor deze nog open stond en de trein dus op snelheid over een open overweg kwam.
Vermoed dat er daardoor iets meer nood was bij de 7000 om even te gaan zoeken waarom dit gebeurde.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 23:53
door cassie127
Negen schreef: ma 06 nov 2023, 16:59 Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden

SNG mag tot het wijzigingsblad van december sinds afgelopen weekend niet meer solo rijden tussen Deventer en Almelo

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 10:08
door Negen
Klaasje schreef: ma 06 nov 2023, 20:52 SGM had last van slippen/glijden bij het remmen. Dit is een detectieprobleem. Op een traject met veel bomen verbinden de assen niet beide spoorstaven elektrisch voldoende. Hierdoor kan een trein gemist worden door de treinbeveiliging.
Ah duidelijk, dat verklaart het dus.

cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53
Negen schreef: ma 06 nov 2023, 16:59 Dat had een losse SGMm-2 vroeger ook. Raar dat SNG dat ook heeft. Zo ver ik weet heeft SLT er geen last van en FLIRT heb ik geen idee.
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden

SNG mag tot het wijzigingsblad van december sinds afgelopen weekend niet meer solo rijden tussen Deventer en Almelo
Scheelt dat vrijwel alle trajecten op dit lijstje SLT trajecten zijn dan hebben ze er ook geen last van. ;)
Op Utrecht Overvecht - Hilversum na dan natuurlijk.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 20:50
door IIVQ
cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53
SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
...
Harmelen - Breukelen
Heerhugowaard - Hoorn
Dit zijn nou niet echt de boomrijkste trajecten...

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 20:53
door Meltrain
cassie127 schreef: ma 06 nov 2023, 23:53 SNG en Flirt mogen tussen wijzigingsblad oktober en december niet solo rijden tussen:
Den Dolder - Baarn
De Haar - Rhenen
Utrecht Overvecht - Hilversum
Harmelen - Breukelen
Uitgeest - Haarlem
Haarlem - Zandvoort
Heerhugowaard - Hoorn
Geldermalsen - Tiel
Woerden - Leiden
Waarom mag SLT dat dan wel?

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:13
door trolly
Ik gok omdat daar geen detectie- of doorglijproblemen mee zijn.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:25
door Bemined
Die zaken worden inderdaad per materieeltype en per traject apart onderzocht, het is geen algemene norm dat materieel tot een bepaald gewicht en/of aantal assen wel of niet solo mag rijden. Het is ook niet zo dat de NS opeens de inzetgebieden van SNG en SLT kan omwisselen zonder dat men ProRail onderzoek laat doen naar wat voor invloed dit heeft op zaken als detectie en energievoorziening.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:27
door PHS
-

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:28
door reisthijs
Het valt mij op dat op het lijstje allemaal trajecten staan waar geen intercity's rijden. Vermoedelijk omdat op andere trajecten de zware intercity's de rails schoonrijden waardoor lichtere treinen beter gedetecteerd worden.
Doet me denken aan de Heuvellandlijn daar was een tijd geleden hetzelfde probleem met de GTW's van Veolia.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:39
door Bemined
Dat noemt men monocultuur bij ProRail, volgens de netverklaring:
Van monocultuur is sprake als er minder dan twee keer per uur op spoorniveau spoorvoertuigen met onbesproken detectiekwaliteit rijden: VIRM/VIRMm, ICMm, DDZ, E-loc met rijtuigen. Combinaties met andere typen treinstellen en goederentreinen geven in het algemeen onvoldoende garantie dat de detectiekwaliteit behouden blijft in verslechterende omstandigheden, zoals in de bladvalperiode.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 07 nov 2023, 22:29
door Suus
VIRM heeft dan wel onbesproken detectiekwaliteit, maar het blaadjesseizoen hakt er voor de punctualiteit toch elk jaar wel aardig in Zeeland. :X

(Ga maar eens de historische vertrektijden van Goes de afgelopen dagen terugzoeken, bijna alles heeft een plusje)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 12:16
door Meltrain
Tja, als men er nooit over praat, blijft het natuurlijk ook onbesproken. :lol:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 15:00
door trolly
Detectiekwaliteit ≠ doorglijgedrag.

Behalve dat materieel met onbesproken detectiegedrag (bij sommige teksten moet ik mezelf echt even knijpen om me te realiseren dat ik het echt zelf opschrijf...) dus zwaarder is, kan ik me ook voorstellen dat treinlengte en zelfs passeersnelheid factoren zijn.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 09 nov 2023, 08:09
door Meltrain
Net zoals afgelopen dinsdag rijdt de 2418 met een losse VIRM-VI. Is dat nog wel een afwijking of is het gepland?
Als het gepland is, moet NS heel snel zijn planning aanpassen!

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 09 nov 2023, 09:12
door rooddolfijn
In de afgelopen 6 weken heeft de 2418 2x niet gereden, 3x met 10 bakken VIRM en 1x 6 bakken VIRM. Oftewel normaliter zou de 2418 met meer capaciteit moeten rijden. (Bron: treinposities)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 09 nov 2023, 12:51
door cassie127
Meltrain schreef: do 09 nov 2023, 08:09 Net zoals afgelopen dinsdag rijdt de 2418 met een losse VIRM-VI. Is dat nog wel een afwijking of is het gepland?
Als het gepland is, moet NS heel snel zijn planning aanpassen!
Ik zie via Treinposities dat het een VIRM-6 was en geen VIRM-4, echter zie ik daar ook dat die rit met 10 bakken had moeten rijden.

Helaas zijn er de laatste tijd grotere tekorten in het materieel door krappe personeelsbezetting op de onderhoudsbedrijven en herstellocaties (die laatste op de opstelterreinen). Tevens is er een onderdelen tekort en hebben momenteel veel treinen last van vierkante wielen (vooral flirts) waardoor er daardoor ook nog stellen worden afgekeurd voor de dienst.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 09 nov 2023, 13:09
door Meltrain
cassie127 schreef: do 09 nov 2023, 12:51 Ik zie via Treinposities dat het een VIRM-6 was en geen VIRM-4,
Dat schrijf ik toch ook? Ik heb altijd geleerd dat je het aantal bakken met Romeinse cijfers moet schrijven.

Voor de rest: bedankt voor de uitleg.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 09 nov 2023, 15:08
door MdJ
Ook via treinposities: het treinstel (VIRM4) dat eerst ook aan deze trein was gekoppeld heeft de 2420 (ipv VIRM6) gereden.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 16 nov 2023, 21:01
door ArrivaBas
Trein 702250 heeft vanmiddag met zes bakken SNG gereden. Ik zag het spulletje vanuit de 6657 door Lage Zwaluwe racen met ongeveer 5 minuten vertraging.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: za 25 nov 2023, 12:19
door Meltrain
De 5641 rijdt met een SLT-IV.
En ook in de 4600 heb ik al twee treinen met SLT gezien.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: za 25 nov 2023, 22:05
door VIRM
De 1828 reed vanochtend rond met een solo VIRM4. Vanaf Schiphol stond op de AV dat het extra druk zou zijn wegens een kortere trein (en er waren staanplaatsen...). Het viel mij sowieso op dat dit stond weergegeven voor enkele andere treinen rondom Schiphol.