Pagina 125 van 127

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 21:29
door Negen
Meltrain schreef: ma 15 jan 2024, 19:58 "Prettiger" en "beter" zijn persoonlijk.
Ik ben er zelf nog niet uit of ik SLT of SNG beter vind, maar ik zit wel liever in VIRM dan ICM, wat ook niet door iedereen begrepen wordt.
Ach, ik vind alle intercities comfortabel als ik eerlijk ben. Ik vind alleen de ongemoderniseerde virm-4 niet zo heel fijn, maar voor de rest maakt het me niet uit of ik in een DDZ zit of een ICM. Ik snap ook niet waarom sommige mensen DDZ niet fijn vinden, maar ja.
Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak. Ik heb zelf (als één van de weinigen I guess) geen hekel aan SLT en vind het juist een fijne trein, maar dat is dus iets persoonlijks. Ik ben ook SLT gewend en geen SNG dus dat scheelt ook wel denk ik. :')

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 21:54
door rooddolfijn
De lampen van de SLT geven warmere tint wit licht dan die van de SNG. In de SNG branden sommige lampen blauw en in een SNG staan niet altijd alle lampen aan volgens mij.

De ideale zithouding in een SNG moet ik altijd even zoeken als ik net ga zitten (1.90 lang voor de geïnteresseerden), maar als ik hem heb gevonden vind ik het zitcomfort prima.

Hier rondom Utrecht rijden SLT en SNG verdeeld over de sprinter series en ik vind toch dan de SNG een fijnere trein ondanks dat het interieur een stuk krapper (veel zitplaatsen, weinig staruimte) ingericht is.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 23:03
door reisthijs
rooddolfijn schreef: ma 15 jan 2024, 21:54De ideale zithouding in een SNG moet ik altijd even zoeken als ik net ga zitten (1.90 lang voor de geïnteresseerden), maar als ik hem heb gevonden vind ik het zitcomfort prima.
Ik heb het allang opgegeven, die mythische ideale zithouding heb ik nooit kunnen vinden. Dus ik probeer er maar zo min mogelijk in terecht te komen.

Sinds de komst van SNG ben ik SLT veel meer gaan waarderen, best fijne treinen eigenlijk :pos:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 23:34
door Lijn 45
Ik vind SLT de fijnste Sprinters, al mis ik de OBIS wel. Wat IC's betreft heb ik liever ICM en DDZ dan IRM.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 23:43
door April064
Ik vind de SLT totaal niet fijn en de SNG best fijn zitten. Ik snap de haat op de SNG nooit zo. Maar mijn bouw is wel een stuk anders dan de gemiddelde Nederlander (ik ben 165cm lang).

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 16 jan 2024, 01:19
door gpvos
Kunnen we een apart thread maken voor deze eeuwige discussie?

Re: OVer je Materieelvoorkeur

Geplaatst: di 16 jan 2024, 05:12
door Dionysusnu
reisthijs schreef: ma 15 jan 2024, 23:03
rooddolfijn schreef: ma 15 jan 2024, 21:54De ideale zithouding in een SNG moet ik altijd even zoeken als ik net ga zitten (1.90 lang voor de geïnteresseerden), maar als ik hem heb gevonden vind ik het zitcomfort prima.
Ik heb het allang opgegeven, die mythische ideale zithouding heb ik nooit kunnen vinden. Dus ik probeer er maar zo min mogelijk in terecht te komen.

Sinds de komst van SNG ben ik SLT veel meer gaan waarderen, best fijne treinen eigenlijk :pos:
Tip: pak een klapstoeltje. Eigenlijk net zo comfortabel als de normale stoelen in de moderne treinen, maar heeft niet dat vervelende oneven zitvlak in SNG.

Wat wel jammer is, is dat alleen bij de rolstoeldeur het uitschuifplankje helemaal uitschuift, de andere deuren maar kort. Zo is het met fietsen onhandiger instappen, en worden rolstoelers & dergelijke onnodig aan die ene deur gebonden. SLT heeft effectief hetzelfde natuurlijk. Bij flirt schuiven ze wel helemaal uit, behalve dat ik er recent een zag waarbij het ook alleen maar de rolstoeldeur was. Software-update? -0-

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: di 16 jan 2024, 12:13
door Negen
Dionysusnu schreef: di 16 jan 2024, 05:12 Tip: pak een klapstoeltje. Eigenlijk net zo comfortabel als de normale stoelen in de moderne treinen, maar heeft niet dat vervelende oneven zitvlak in SNG.
Ik vind die klapstoeltjes van de SNG idd best wel fijn zitten, heb liever klapstoeltjes van de SNG dan van een SLT of Utrechtse CAF tram (hoewel ik zelfs daar de stoelen nog beter vind zitten dan de SNG).

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 10:57
door ThatPCDude
Als iemand die vorig jaar meer dan 120 keer in een SLT heeft gezeten, ben ik echt blij als ik een keer iets anders dan SLT zie. Het comfort van SNG vind ik persoonlijk ook beter in orde dan SLT. Dan heb ik het niet alleen over de stoelen die ik beter vind zitten, maar ook het feit dat ze zijn uitgerust met USB-poorten, stopcontacten en wifi. De SLT is wat mij betreft net even te barbaars qua comfort en voorzieningen...

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 11:43
door waldo79
SLT is ook besteld in een tijd dat er nog geen behoefte was aan WiFi en stopcontacten in de trein.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 12:55
door trolly
waldo79 schreef: wo 17 jan 2024, 11:43 SLT is ook besteld in een tijd dat NS vond dat er nog geen behoefte was aan WiFi en stopcontacten in de trein.
FTFY.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 13:10
door Z2N
Daar ben ik het niet mee eens: SLT is ontworpen in 2005, en het gebruik van mobiele apparaten was toen echt beduidend anders. De tijd van flip phones die een week aan batterijduur hadden vroeg niet om stopcontacten, en WiFi hadden die apparaten ook al niet.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 15:11
door TLP
Een baby-Iveco is verdwaald op Airportlijn 397. Ben benieuwd of dat straks een volle bus oplevert.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 16:50
door ThatPCDude
waldo79 schreef: wo 17 jan 2024, 11:43 SLT is ook besteld in een tijd dat er nog geen behoefte was aan WiFi en stopcontacten in de trein.
VIRM kreeg voordat zij naar revisie ging ook al wifi ingebouwd, dus waarom zou dat bij SLT niet kunnen? Van stopcontacten kan ik het nog begrijpen dat die niet zijn meegenomen. Gelukkig gaan die dingen een volledige revisie tegemoet in de komende jaren!

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 17:59
door ArrivaBas
Bij NS hebben alleen ICR en SLT geen WiFi. Daarentegen heeft bijvoorbeeld de Zwitserse SBB op geen enkele binnenlandse trein WiFi.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 18:45
door ZO6176
Waarom is die WiFi zo belangrij?. Tegenwoordig zijn de bundels met zoveel data dat WiFi eigenlijk niet meer nodig is.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 18:49
door ArrivaBas
Laptops werken niet met 4G-databundels, alleen op WiFi. En niet iedereen heeft zo veel data dat die zijn telefoon eventueel als mobiele hotspot kan gebruiken.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 18:51
door Z2N
Ik mag met mijn werklaptop niet zomaar inloggen op een publiek WiFi-netwerk, daar gebruik ik de hotspot van mijn telefoon voor. (A)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 18:58
door Negen
ZO6176 schreef: wo 17 jan 2024, 18:45 Waarom is die WiFi zo belangrij?. Tegenwoordig zijn de bundels met zoveel data dat WiFi eigenlijk niet meer nodig is.
Ik reis zelf op een SLT trject en eerlijk is eerlijk: wat maakt het idd in vredesnaam uit?
Heb zelf vaak gehad dat ik op een ander traject reisde maar de wifi ook niet goed deed.
De ene keer doet ie het 8/10 keer wel en de andere keer 9/10 keer niet en daarnaast is het niet de beste wifi die je maar kan hebben. Bij ICM merk ik dat de wifi vaak zo traag is dat ie amper werkt.
Daarnaast is SLT gewoon een simpele sprinter en geen intercity. Iedereen heeft zijn eigen mening, maar wat mij betreft is er niks mis met de SLT en is het een fijne trein hoewel ik ook snap dat andere mensen liever SNG hebben maar die zullen nu wel meer aan SNG zijn gewend vermoed ik.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 19:03
door Negen
ThatPCDude schreef: wo 17 jan 2024, 16:50
waldo79 schreef: wo 17 jan 2024, 11:43 SLT is ook besteld in een tijd dat er nog geen behoefte was aan WiFi en stopcontacten in de trein.
VIRM kreeg voordat zij naar revisie ging ook al wifi ingebouwd, dus waarom zou dat bij SLT niet kunnen? Van stopcontacten kan ik het nog begrijpen dat die niet zijn meegenomen. Gelukkig gaan die dingen een volledige revisie tegemoet in de komende jaren!
Omdat SLT al net een nieuwe toilet + nieuwe stoelbekleding heeft gekregen en het nog 'maar' 5 jaar duurt voor de revisie. Daarnaast is wifi in een sprinter gewoon een luxe. SNG en FLIRT hebben dat en die hebben zelfs stopcontacten in 2e klas terwijl de meeste intercities dat nota bene niet hebben.
Ik gebruik zelf overigens ook weinig 4G en ik reis dagelijks 30 minuten in een SLT. Overigens denk ik niet dat mensen een uur in een SLT gaan zitten voor de lol. :pos

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: do 18 jan 2024, 06:57
door Hendrik
ArrivaBas schreef: wo 17 jan 2024, 18:49 Laptops werken niet met 4G-databundels, alleen op WiFi. En niet iedereen heeft zo veel data dat die zijn telefoon eventueel als mobiele hotspot kan gebruiken.
Mijn werklaptop heeft toch echt een eigen simkaart voor 4G. ;)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: zo 21 jan 2024, 14:35
door Negen
Trein 5549 reed blijkbaar met een SNG-4 (2776) ipv SLT-6, aldus treinposities.nl
Overigens reed er op de 5100 een SLT-6 (2618) ipv SNG-4, maar die is verruild met de 4000 die zelf een SNG ipv SLT had, aldus treinposites.nl

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: ma 22 jan 2024, 06:39
door Treintje1989
8122 met ICM7 ipv SNG te Gn.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 24 jan 2024, 08:52
door Meltrain
De 8831 rijdt met 7 bakken SNG in plaats van 10 bakken SLT.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Geplaatst: wo 24 jan 2024, 11:04
door Negen
Meltrain schreef: wo 24 jan 2024, 08:52 De 8831 rijdt met 7 bakken SNG in plaats van 10 bakken SLT.
Kleine verbetering: 7 bakken SNG in plaats van 8 bakken SLT, aldus treinposities.nl ;)
Overigens rijdt trein 5532 met 4 bakken SNG ipv 6 bakken SLT, volgens dezelfde bron.