Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

TBP 11071 op spoor 8a in Ut heeft een defecte backlight.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Mikos schreef: ma 28 sep 2020, 11:14
umbusko schreef: ma 07 sep 2020, 18:02 Liège-Saint-Lambert wordt op de TBP's (in Mt) aangegeven als Liège-Saint. Dat lijkt me niet de bedoeling?
Terugkoppeling: men kon niet terugvinden waarom, maar dat was inderdaad de middellange naam. Vanaf vandaag zou de volledige naam op de TBP's te zien moeten zijn.
Update:
Afbeelding
Lijkt op een aanpassing van de middellange naam: is veel duidelijker zo. Met dank aan Mikos en het Doorgeefluik! :trein:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doen we het voor!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door reisthijs »

Dit is natuurlijk een mooie verbetering, maar waarom worden de overige tussenstops eigenlijk niet getoond?
Tussen Liège-Saint-Lambert en Hasselt stopt die trein nog 7 keer.
De reisplanner toont die tussenstops ook niet, maar weet wel te melden dat er in totaal 14 tussenstops zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Buitenlandse systemen en het onderhoud ervan. Het aantal reizigers dat naar die stations reist is te klein om daar energie in te steken. Een afweging die gemaakt is, simpel gezegd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Kortom ProRail is lui.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Heb je daar een bron voor?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

KM46 schreef: wo 30 sep 2020, 19:25 Kortom ProRail is lui.
Want Ome Mikos werkt voor Prorail tegenwoordig? :roll:

Het is allemaal de schuld van die #Kudtns natuurlijk! Wel ontopik blijven hè :trein:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef: wo 30 sep 2020, 19:25 Kortom ProRail is lui.
Mikos schreef: wo 30 sep 2020, 19:36 Heb je daar een bron voor?
Nee ... Maar als niet alle bestemmingen (al dan niet scrollend) getoond worden waar een trein stopt vind ik dat luiheid.

Ik neem aan dat ProRail over de buitenlandse bestemmingen gaat :S ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Reisinformatie is een taak van NS. Eerder dit jaar zijn wel alle tussenstops van de RE13 vanaf Venlo aan de reisinformatie toegevoegd en de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen is ook compleet, Puurs weet ik niet. Maar tussenstops in het buitenland is een hoop werk, vooral omdat InfoPlus zelfstandig draait en niet op een internationale database.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Doorgeefluik

Bericht door JothamvW »

Dus van de 20000 moeten ook Empel-Rees en Voerde (Niederrhein) worden getoond?
En van de 20230 Rosendal-Holtwick en Selm-Beifang?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: wo 30 sep 2020, 20:57 Reisinformatie is een taak van NS. Eerder dit jaar zijn wel alle tussenstops van de RE13 vanaf Venlo aan de reisinformatie toegevoegd en de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen is ook compleet, Puurs weet ik niet. Maar tussenstops in het buitenland is een hoop werk, vooral omdat InfoPlus zelfstandig draait en niet op een internationale database.
Ja oeps ... je hebt gelijk ... waar ik ProRail schreef moet NS staan. Stop de tijd.

Maar dan nog is het de l de moeite waard om van stoptreinen die in Nederland beginnen en in België of Duitsland eindigen alle stopplaatsen de vermelden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Ik heb eerder al betoogd: als je in Maastricht wel Bovenkarspel-Flora op de borden zet, waarom dan niet Tongeren? Het is dichterbij, groter, veel relevanter (al gaat er een snellere bus), maar het ligt toevallig in België. Als je vanuit Utrecht denkt is het dan misschien niet zo interessant. Maar vanuit Maastricht natuurlijk wel.

En wat is "een hoop werk"? Je kunt er best statische informatie van maken, zolang het je alleen om het tonen van tussenstops gaat, lijkt mij. Dingen als perronnummers moet je er dan gewoon uit laten (en ook helemaal uit de reisplanner slopen, niet zoals nu overal "spoor 1" neerzetten). Dat is nu even een beetje werk, ja. Maar daarna hoef je alleen maar 1x per jaar (voor een beperkt aantal treinseries) goed te controleren of de informatie nog up to date is. Dat lijkt me nou echt niet zo'n ramp. Wij verrichten veel meer werk op de wiki, vrijwillig en onbetaald. Dan hoeft het voor zo'n groot bedrijf als NS geen probleem te zijn 1 iemand hier jaarlijks een paar uur aan te laten besteden, toch?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Precies ... sinds de reisinformatie gedigitaliseerd is is (bijna) elke aanpassing te moeilijk. Het ligt aan de software word er dan gezegd.
En de software ... die wordt geschreven door een mens. Dus het is aan te passen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Doorgeefluik

Bericht door marvinkok »

In Duitsland staan ook niet alle tussenstations op de borden.
Waarom zou je dan wel in Nederland alle tussenstations op de borden gaan zetten van een Duitse trein?
Tis maar net hoe de reisinfo aangeleverd wordt aan NS reisinfo.
Dat het raar is dat een vervoerder verantwoordelijk is voor álle reisinfo op de stations, is dan weer een andere discussie...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Het heeft geen enkele zin je hier druk om te maken, ik ben slechts de boodschapper die vertelt wat er tegen hem is gezegd. Het zijn gemaakte keuzes, leg u er bij neer. De vergelijking met Tongeren en Bovenkarspel-Flora gaat mank, omdat Tongeren in het buitenland ligt en Flora in Nederland, wat de hoogste prioriteit heeft.
KM46 schreef: wo 30 sep 2020, 21:17 Precies ... sinds de reisinformatie gedigitaliseerd is is (bijna) elke aanpassing te moeilijk. Het ligt aan de software word er dan gezegd.
Dat wordt hier nergens gezegd? En volgens mij hebben we hierboven net laten zien dat er wel degelijk dingen worden aangepast, dus het zal allemaal wel meevallen. Als je het er niet mee eens bent, zou ik vooral een boze brief schrijven. Daarin opmerken dat een bedrijf volgens jou lui is, gaat je trouwens niet helpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Voor elke buitenlandse stop die je nieuw aan het systeem toevoegt moet er eerst besloten worden welke afkorting voor dat station wordt gebruikt en bij het invoeren van de treinen in het planningssysteem moet voor elke tussenstop de dienstregeling vanuit een buitenlands systeem met de hand ingevoerd worden. Dit in tegenstelling tot Nederlandse stations waarvoor de rijtijd en dus de dienstregeling berekend kan worden. En als er aanpassingen in de dienstregeling zijn, moet je dus voor elk van die stations handmatig een afwijkende dienstregeling gaan inkloppen. Het scheelt heel veel werk om dan alleen de belangrijkste stations in te voeren. En ja, soms zijn er wat rare keuzes maar zeker in Duitsland zijn er in het verleden heel veel stations toevallig bediend door internationale treinen uit Nederland, waardoor die al in de database bekend waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef: wo 30 sep 2020, 21:26
KM46 schreef: wo 30 sep 2020, 21:17 Precies ... sinds de reisinformatie gedigitaliseerd is is (bijna) elke aanpassing te moeilijk. Het ligt aan de software word er dan gezegd.
Dat wordt hier nergens gezegd? En volgens mij hebben we hierboven net laten zien dat er wel degelijk dingen worden aangepast, dus het zal allemaal wel meevallen. Als je het er niet mee eens bent, zou ik vooral een boze brief schrijven. Daarin opmerken dat een bedrijf volgens jou lui is, gaat je trouwens niet helpen.
Je hebt gelijk dat het tegenwoordig aan te passen is. Voor het bovenstaande bied ik hierbij mijn nederige excuus aan :oops: .
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

Suus schreef: wo 30 sep 2020, 21:29 Voor elke buitenlandse stop die je nieuw aan het systeem toevoegt moet er eerst besloten worden welke afkorting voor dat station wordt gebruikt en bij het invoeren van de treinen in het planningssysteem moet voor elke tussenstop de dienstregeling vanuit een buitenlands systeem met de hand ingevoerd worden. Dit in tegenstelling tot Nederlandse stations waarvoor de rijtijd en dus de dienstregeling berekend kan worden. En als er aanpassingen in de dienstregeling zijn, moet je dus voor elk van die stations handmatig een afwijkende dienstregeling gaan inkloppen. Het scheelt heel veel werk om dan alleen de belangrijkste stations in te voeren. En ja, soms zijn er wat rare keuzes maar zeker in Duitsland zijn er in het verleden heel veel stations toevallig bediend door internationale treinen uit Nederland, waardoor die al in de database bekend waren.
De vraag is natuurlijk: Waarom doet Infoplus zo moeilijk? Kan voor buitenlandse stations niet gewoon gewerkt worden met aparte codes (stations bijvoorbeeld een nummer geven ipv een afkorting), waardoor zaken als vertrektijd, vertrekperron en zulks gewoon genegeerd kunnen worden? Want de informatie daarvan is irrelevant, de NS-reisplanner hoeft geen ondersteuning te bieden voor reizen naar Hamm (Westf) of Liège St Lambert, en de API die eruit voortvloeit kunnen bedrijven als Google Maps toch al integreren met buitenlandse dienstregelinginfo. Ik ga er ook niet vanuit dat in elk Thalys, Eurostar en ICE-treinstel een Infoplus-transponder zit, dus er is toch al ergens een imput van dienstregelingsinformatie vanuit het buitenland, voor bijvoorbeeld vertragingsinformatie die al voor binnenkomst op Nederlands grondgebied bekend is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Dan ben je niet de enige die zich dat afvraagt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Mikos schreef: wo 30 sep 2020, 21:26 Het heeft geen enkele zin je hier druk om te maken, ik ben slechts de boodschapper die vertelt wat er tegen hem is gezegd. Het zijn gemaakte keuzes, leg u er bij neer. De vergelijking met Tongeren en Bovenkarspel-Flora gaat mank, omdat Tongeren in het buitenland ligt en Flora in Nederland, wat de hoogste prioriteit heeft.
Nee, hij gaat niet mank: wat je zegt onderstreept precies mijn punt. Mijn vraag is een theoretische: wat heeft prioriteit om op een bord te zetten? Vraag het een willekeurige Maastrichtenaar op het station en ik garandeer je dat hij liever Tongeren dan Bovenkarspel Flora op een bord wil zien staan (voor zover hij daar een mening over heeft). Vraag het aan NS op het hoofdkantoor in Utrecht en het antwoord is dat "binnenland" belangrijk is en "buitenland" niet. Dat is heel randstedelijk gedacht. Maar voor reisinformatie op een bord in Maastricht moet je niet randstedelijk denken, maar vanuit Maastricht. Uiteraard is dat geen verwijt aan jou Mikos!
marvinkok schreef: wo 30 sep 2020, 21:25 In Duitsland staan ook niet alle tussenstations op de borden.
Waarom zou je dan wel in Nederland alle tussenstations op de borden gaan zetten van een Duitse trein?
Simpel: in Nederland staan wel alle tussenstations op de borden. Daar kiest men in Nederland voor, om dat zo te doen. Dan is het wel zo consistent om dat ook voor die paar buitenlandse treinen te doen. Voor die treinen wordt toch ook niet de omroep op het perron uit Duitsland geleend? Of net als in Duitsland omgeroepen "alstublieft instappen / bitte steigen Sie ein"?
Het gaat me erom dat die buitenlandse treinen ook gewoon als volwaardige treinen behandeld moeten worden. We willen graag per trein reizen in Europa toegankelijk maken. Als we dan gaan zeggen: ach, die Duitse trein, ach, die Belgische trein, dat zoeken ze zich over de grens maar uit, wat is dat nou voor uitgangspunt? Je moet mijns inziens zeggen: ik ben in NL, deze trein vertrekt uit NL, het maakt me niet uit wat hij voor kleurtje heeft, ik geef reisinfo zoals ik dat voor iedere trein in NL doe.
Suus schreef: wo 30 sep 2020, 21:29 Voor elke buitenlandse stop die je nieuw aan het systeem toevoegt moet er eerst besloten worden welke afkorting voor dat station wordt gebruikt en bij het invoeren van de treinen in het planningssysteem moet voor elke tussenstop de dienstregeling vanuit een buitenlands systeem met de hand ingevoerd worden. Dit in tegenstelling tot Nederlandse stations waarvoor de rijtijd en dus de dienstregeling berekend kan worden. En als er aanpassingen in de dienstregeling zijn, moet je dus voor elk van die stations handmatig een afwijkende dienstregeling gaan inkloppen. Het scheelt heel veel werk om dan alleen de belangrijkste stations in te voeren. En ja, soms zijn er wat rare keuzes maar zeker in Duitsland zijn er in het verleden heel veel stations toevallig bediend door internationale treinen uit Nederland, waardoor die al in de database bekend waren.
Goed, iets meer werk dan. Neem een treindienst met een uurdienst en stel er is een aparte doordeweekse drgl en een voor het weekend, zeg dat dat 40 treinen per richting zijn. Als je het systeem goed bouwt, is het een kwestie van handmatig een tabel overtypen. 9 treinseries voor heel NL (S32, S43, RE18, RE13, RE19, RB51, RB64, RB61, trein naar Weener). Dat is minder dan 1 werkdag voor 1 persoon voor de jaardienst. Zo dramatisch is het allemaal niet. Wat ik maar wil zeggen: waar een wil is, is een weg. De wil is er overduidelijk niet.
En verder: wat Z2N zegt. Je kunt vast een oplossing verzinnen waar je niet al die tijden hoeft in te kloppen. Of je haalt ze gewoon uit Somda, daar worden ze ook handmatig ingeklopt. :mrgreen: Wat maar weer bewijst dat het best kan als je wilt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Z2N schreef: wo 30 sep 2020, 21:38De vraag is natuurlijk: Waarom doet Infoplus zo moeilijk?
Omdat er toen het werd gebouwd er geen vergelijkbaar programma op de plank beschikbaar was. En nu is het vuistdiep geïntegreerd in het ICT-systeem waarmee in Nederland de dienstregeling voor de spoorwegen wordt gebouwd en met de reizigers wordt gedeeld. Kan je heel lang over gaan fantaseren of druk gaan maken hoe informatie over het buitenland beter kan, maar dat was niet de scope van InfoPlus. InfoPlus was en is bedoeld om betere en digitale informatie over de binnenlandse treindienst te kunnen geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Misschien is hij al gemeld, maar de klok boven de hoofdingang van de fietsenstalling in Mt (beneden na de rolbanden) loopt verkeerd. Hij loopt dus wel (aan beide kanten), maar geeft aan beide kanten een foute tijd aan die bovendien aan beide kanten verschillend is (maar dus wel fout, en niet een minuutje fout of een x aantal hele uren fout, maar echt volledig fout).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten