Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

(Expres met vage bewoording om te voorkomen dat zoekmachines hier op uit gaan komen en ik een stortvloed aan meldingen over me heen krijg)

Dit topic is bedoeld om dingen door te geven die te maken hebben met 's lands grootste treinvervoerder. Dingen die doorgegeven kunnen worden zijn technische problemen aan materieel en chronische fouten in reisinformatie. Voor alle overige zaken verwijs ik graag naar andere kanalen om met de vervoerder in contact te komen.

Om genoemde zaken door te kunnen geven, moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Zo niet, dan kan ik er niks mee beginnen. Alles wat wel daaraan voldoet zal ik binnen de organisatie proberen uit te zetten. Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. Mocht het wel te veel worden, dan zal ik dit topic laten sluiten.

Materieeltechnische zaken moeten hieraan voldoen: Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is. Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.

Fouten in de reisinformatie moeten hieraan voldoen: Het moet een chronische fout zijn (niet een eenmalig dingetje), station, tijd én duidelijke omschrijving van de fout (indien mogelijk is een foto het gemakkelijkst). Als het gaat om reisinformatieschermen is ook het vijfcijferige getal dat onder het scherm is aangebracht nodig. Om het te kunnen zien moet je er echt onder gaan staan en omhoog kijken, dan is er maar één vijfcijferig getal te vinden. Geef ook het station, het perron en de locatie op het perron of station door.

Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.

Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie (perronnummer of waar het scherm precies hangt).
Afbeelding
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.

Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.

Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.

OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.

Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.
Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.

Graffiti geef ik niet door, het alternatief wordt binnenkort buiten gebruik gesteld.

Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.

Een volle trein kan alleen doorgegeven worden met vermelding van het traject waarop de trein te druk was en het materieel dat dienst deed en de hoeveelheid ervan (denk aan ICM-III). Vermeld erbij of de balkons vol stonden, de gangpaden vol of dat er reizigers achterbleven.

Maak je melding van een volle trein? Meld dat dan voor de zekerheid ook nog even in de Reisplanner. Degene waaraan ik dit soort meldingen doorgeef refereert ook aan die meldingen om er iets mee te kunnen doen. Lijkt dubbel, maar werkt ook dubbel.

In de Reisplanner kan dat op verschillende manieren:
- Een ervan is op de homepage in de app > Hamburgermenu "Meer' rechtsonder > Hoe is je reis? > Zitplaats.
- Een tweede mogelijkheid is je reis te plannen > onderaan staat "En?" > Zitplaats
- Een derde mogelijkheid is Vertrektijd > Station kiezen > Jouw trein selecteren > Rechtsonder "drukte melden"

Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.

Vanaf nu ook het vriendelijke verzoek om alles volgens het volgende invulmodel te plaatsen, dit vergemakkelijkt voor mij het doorgeven:

Locatie (Station Berghem Piekenhoef / Treinstel 4444)
Plaatsbepaling (Spoor 3, t.h.v. Kiosk / mBfk deur 28)
Storingsmelding (Cico-paal C3 checkt niet in / toilet defect)
Eventuele foto's of andere toevoegingen

Dat mag zonder de dikgedrukte tekst, zolang het maar in deze opmaak is. Dit maakt het makkelijker voor mij om alles door te geven en is voor jezelf een controlemiddel of je wel alle benodigde informatie in je post hebt staan. Ik moet nog net iets te vaak dingen gokken.

En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.
Laatst gewijzigd door Mikos op ma 13 jun 2022, 10:01, 14 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Hoeveel schalen ga je omhoog door dit topic? :mrgreen:

Maar hulde! Jammer dat ik nauwelijks meer met de NS reis (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Te weinig. (A)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Bericht door trolly »

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?
Mikos schreef:Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. [...]
Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Ik lees hier geen antwoord op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?
Dat je hier wel gewoon melding kan maken zonder een Twitter-account. En hier kun je gewoon in jargon praten. Én dit is een topic van een echte conducteur. Fancy, toch?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Doorgeefluik

Bericht door PatrickM »

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?
Misschien ook wel dat dit doorgeefluikje sneller is dan via de klantenservice? Via mijn eigen CXX-doorgeefluik heb ik ook veel sneller antwoord dan via de klantenservice oid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Bericht door trolly »

Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart. Dat is ooit gedaan omdat de splitsende treinen naar Rotterdam/Den Haag precies met de uiteinden van beide stellen bij die TBP stonden (wat onduidelijkheid gaf), maar is nu die treinen niet meer splitsen natuurlijk niet meer nodig.
Sterker nog, het is zelfs onwenselijk met de korte treinen die er nu in het dal rijden, want die staan dan nergens naast een bord waarop staat waar de trein heen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Doorgeefluik

Bericht door PatrickM »

trolly schreef:Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.
Dat wisten we nog niet... Als een TV-programma ergens aandacht aan geeft is het ook zo opgelost...

Maar soms is het net zo traag als via de klantenservice. Heeft er ook mee te maken dat ik van Rover/reizigersoverleg ben, ze weten dat ik ze geen onzin vertel.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Daniel schreef:de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal
Wil ik graag doorgeven, maar daarvoor heb ik het vijfcijferige getal onder het betreffende beeldscherm nodig. Dat heb ik aan de OP toegevoegd. Mocht je die op de kop weten te tikken, kan ik het doorgeven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Ik kom er toch dagelijks langs, dus zal van de week een keer kijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Doorgeefluik

Bericht door Gothic-Writer »

Diverse DDZ treinen in 66xx serie, laten niet de juiste bestemming zien. Zo rijd bijvoorbeeld de 7522 alleen maar rond met 's-Hertogenbosch op de filmbalken, daarentegen geven de binnendisplays wel de correcte informatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Daar gaat die serie toch ook heen? Of bedoel je de tegenrichting (Den Bosch -> Dordrecht).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doorgeefluik

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart.
Ik meen dat ik die gisteren aan heb zien staan (toen was trouwens de middelste op spoor 9 stuk) maar misschien was ik te gaar, vandaag heb ik er niet op gelet.

Overigens heb ik het idee dat er door NS (en andere vervoerders) ook al meegelezen wordt op dit forum. Soms uit zich dat wel heel direct (zie bijvoorbeeld het topic over de concessie Provincie Utrecht Bus), maar ook indirect zijn er al veel voorbeelden van dingen die opeens anders zijn nadat het hier gemeld is. Daarmee wil ik niet dit topic afkraken trouwens, maar ik denk dat het slim is om geen dingen dubbel te doen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Ik kom wel vaker dingen tegen op het forum die ik door heb gezet, ja :wink: Maar aangezien ik ook niet alles lees (en de rest van de 'instanties' ook niet, trouwens) bied ik hier de mogelijkheid om alles rechtstreeks in het doorgeefluik te plaatsen.
Gothic-Writer schreef:Diverse DDZ treinen in 66xx serie, laten niet de juiste bestemming zien. Zo rijd bijvoorbeeld de 7522 alleen maar rond met 's-Hertogenbosch op de filmbalken, daarentegen geven de binnendisplays wel de correcte informatie.
Een prachtig voorbeeld van een melding waar ik echt helemaal niks mee kan. Wat is er verkeerd aan, wat zou er moeten staan, wat staat er wel en wat niet?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

Wubbo schreef:
Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart.
Ik meen dat ik die gisteren aan heb zien staan (toen was trouwens de middelste op spoor 9 stuk) maar misschien was ik te gaar, vandaag heb ik er niet op gelet.
Die middelste TBP op spoor 8 staat al maanden en maanden op zwart. Wel een misser voor een nieuw station als Utrecht Centraal :? :wink: .
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Doorgeefluik

Bericht door MdJ »

Als KM4598 ook de rest van het gequote berichtje leest...
Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart. Dat is ooit gedaan omdat de splitsende treinen naar Rotterdam/Den Haag precies met de uiteinden van beide stellen bij die TBP stonden (wat onduidelijkheid gaf), maar is nu die treinen niet meer splitsen natuurlijk niet meer nodig.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Bericht door ODRAIL »

De rest van het gequote berichtje heb ik zeker gelezen hoor :wink: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Geert »

Leuk idee Mikos, benieuwd wat er uit komt *O*
trolly schreef:Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.
Laten we wel wezen, een groot deel van de klanten heeft heel algemene vragen of opmerkingen en de klantenservice fungeert daar als een filter voor. Dat is bij vrijwel elk (groter) bedrijf zo. Als de klantenservice er niet meer uit komt en ze het idee hebben dat je een terechte vraag/suggestie/klacht hebt wordt het doorgezet naar een tweede lijn.

Mikos, misschien kun jij het onder de aandacht brengen: ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd. Ik snap dat het gemakkelijker en efficienter rangeren is voor NS, maar het is erg reizigersonvriendelijk omdat >90% van de reizigers in Den Haag vanuit de hal aan komt lopen. Vooraf kun je niet in de apps zien dat je vooraan in moet stappen, en als je er op het station pas achter komt betekent dat een sprintje trekken of je trein missen. Kun jij wellicht onder de aandacht brengen dat afrangeren aan de halzijde de uitzondering zou moeten zijn en afrangeren aan de Binckhorst-zijde veel reizigersvriendelijker is? :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Ja zeg! Het gaat toch om het treintjes rijden? :6
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd. Ik snap dat het gemakkelijker en efficienter rangeren is voor NS
Dat wil ik wel doorspelen, maar het is natuurlijk ook onderdeel van een groter plan. Neem als voorbeeld de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] die uit Groningen komt. Het specifieke voorbeeld is een trein die tijdens de spits in Groningen begint. Daardoor zijn er 2 stellen nodig, een VIRM-IV en een VI. De VI komt al vanuit Den Haag naar Groningen in zijn eentje en is afdoende voor die rit. In Groningen wordt het viertje voorgezet, het zesje komt binnen en wordt gecombineerd. Zo gaan ze naar Den Haag: de zes voorop, de vier achterop.

Na de avondspits komen ze in Den Haag aan en keren richting Amsterdam. Het zesje is in dit voorbeeld overbodig en de rest van de avond is een viertje voldoende om iedereen te verplaatsen met de treinen die het viertje nog moet rijden. Het zesje kan dus afgerangeerd worden. Maar die staat dus aan de halzijde.

Dan kun je zeggen: combineer het andersom in Groningen, maar dat moet daar dan wel in het rangeerplan passen (medewerkers beschikbaar en rijwegen zonder dat je andere treinen hindert). In Den Haag geldt hetzelfde; als het viertje weg is, kan het zesje naar de Binckhorst. Als je het omkeert (de zes achterop en moet eerst afgerangeerd worden voor de vier weg kan), moet daar ook net capaciteit voor zijn.

Ik kan en zal niet beweren dat het niet anders kan, maar er speelt dus meer mee wat van invloed kan en zal zijn. Ik zal eens kijken wie ik hiermee kan bestoken :wink:
Laatst gewijzigd door Mikos op do 15 dec 2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Eigenlijk zou ik wel een hele lange lijst met verbeterpunten kunnen opstellen over de reisinformatie op Schiphol maar omdat Mikos geen dagtaak hieraan wil hebben en graag met concrete voorbeelden aan de slag wil iets over de automatische omroep". In drie talen omroepen dat de trein naar Brussel van spoor 5 OF 6 vertrekt, zelfs als die al lang op een spoor staat aangekondigd, vind ik werkelijk tenenkrommend.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Mee eens, evenals de tweetalige omroep in grote steden, ook zo'n ding. Heeft te maken met die (nog altijd) testopstelling waarbij de automaat bepaalt welk spoor er aan een trein wordt toegewezen, daar zal dat bandje ook nog wel van zijn. Zal ik ook doorzetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten