Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Doorgeefluik

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

@Mikos is een fototje van (de locatie van) zo'n sticker een idee? ze lijken nogal lastig te vinden :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

Het lijkt er eerder op dat ze soms ontbreken, want als je recht onder zo'n TBP staat en naar boven kijkt kan je de sticker met het nummer niet missen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Mocht ik er ergens tijd voor hebben, dan maak ik een foto en plaats ik die.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Als het, zoals Daniël impliceert, voornamelijk aan het ontbreken van betreffende stickers ligt is het misschien overbodig, maar dat kan ik in februari pas (weer) beoordelen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Doorgeefluik

Bericht door Hainje »

Ik ga morgen naar Oisterwijk en moet toch 23 minuten wachten op Tilburg Universiteit. Dus ik ga wel even langs de CTA van spoor 1. Plaats ik er gelijk een foto van. Als Mikos rond die tijd ook even online is (ca. 10:09-10:30u), kan kan ie gelijk feedback geven als ik naar de verkeerde plek sta te gapen.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Als je even naar boven scrolt zie je dat dat ding het inmiddels alweer doet. Het is maar een schermpje op het perron he, gun Mikos ook een vrije zaterdagochtend.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Doorgeefluik

Bericht door Hainje »

Het gaat mij eigenlijk meer om de plaats van de sticker, dat het apparaat weer naar behoren werkt heb ik inmiddels meegekregen. Aan vrije zaterdagochtenden kunnen we overigens niet beginnen!!
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Conducteur ben je niet voor even, dat ben je verredomme voor je hele leven! :evil:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Echt niet dat ik op morgenochtend vroeg wakker ben, ik moet vannacht werken tot kwart over een...

Anyway, de veelgezochte sticker:

Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

Dan blijf je toch gewoon wakker (A)

Je moet iets voor je publiek over hebben tenslotte :Y 8-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Geert »

@Mikos, top, ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doorgeefluik

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Lieve conducteurs, een haltering van 5 minuten op Utrecht Centraal is geen 'korte stop'. Hou eens op met het standaardriedeltje dat je door je baas erin gestampt hebt gekregen.
En áls je dan zo nodig 'smeuïge verzachtende omroepen' moet doen van je baas, zeg dan gewoon 'na een oponthoud van x minuten rijden wij verder naar...'. Dan ga ik niet panikeren als ik een korte stop verwacht maar we na minuten nog steeds stilstaan.

Geen idee of je er wel of niet iets mee kan Mikos, maar ik wilde het wel graag gezegd hebben :P
Een korte stop betekent in principe een lange stop. Ze roepen dat namelijk vooral om bij stops die in de reguliere dienstregeling langer duren dan gemiddeld. Ik heb maar voor mezelf bedacht dat ze dat doen om reizigers er op te attenderen dat ze niet moeten denken dat ze nog even een halve lunchpauze kunnen doorbrengen op het station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Ik ben inmiddels op het punt dat je ook in Intercity's de omroepen met stationsaankondigingen maar beter kan automatiseren. De meeste conducteurs komen niet verder dan een standaardriedeltje wat net zo goed vooraf ingesproken had kunnen worden, ook tijdens werkzaamheden of verstoringen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Van 10.09 tot 10.30 in dit topic constant zenuwachtig op refresh gedrukt maar Hainje laat het behoorlijk afweten. Zit er nu wel of niet een sticker op dat scherm van Tilburg Universitiet -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Suus »

Hihi, tiet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Doorgeefluik

Bericht door Chrysa »

Hihi, Tilburg.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Doorgeefluik

Bericht door Durashift »

. beetje mosterd na de maaltijd. :x
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 18 dec 2016, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Doorgeefluik

Bericht door Durashift »

Gekko123 schreef:En daarnaast kan ik met mijn basiskennis van databases aangeven dat het een stuk makkelijker is om te zoeken op dat nummertje die naar alle waarschijnlijkheid uniek is, terwijl zoeken op locatie een lastigere opgave is om de benodigde informatie eruit te krijgen.

Bij het zoeken op dat nummertje krijg je 1 CTA eruit, terwijl je bij zoeken op locatie zeer waarschijnlijk alle CTA's van in dit geval Tilburg Universiteit eruit.
Dat kunnen nooit meer dan een paar regels zijn.. en ik ga ervan uit dat er ook wel een kolom met spoornummer is toegevoegd? :wink:

Maar Mikos heeft wel gelijk, hoe stom het ook soms lijkt, binnen organisaties is het wel handig om informatiedeling via bepaalde formats te doen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er vele werkminuten verloren gaan door het ontbreken van volledige, noodzakelijke, gegevens waarvan collega 1 vind dat dat niet nodig is, want 'parate kennis' voor diegene.. terwijl collega 2 e.e.a moet uitvoeren met die gegevens en loopt te prutten met de klus terwijl het zoveel makkelijker had kunnen zijn door, bijvoorbeeld, 5 cijfers. :arrow:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Doorgeefluik

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Van 10.09 tot 10.30 in dit topic constant zenuwachtig op refresh gedrukt maar Hainje laat het behoorlijk afweten. Zit er nu wel of niet een sticker op dat scherm van Tilburg Universitiet -o-
Ja er zit een sticker op dat ding, maar Mikos had al een foto geplaatst van de plek waar die stickers zitten. Sowieso, ik dacht dat jouw sociaal leven wel dusdanig bruisend was dat je je hier niet druk om hoefde te maken. :o
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Bericht door JWM »

Ik ben lid van dit forum en post vrijwel dagelijks. Dat staat nogal haaks op een bruisend sociaal leven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd.
Het is vakantieperiode, dus diverse mensen die aan bepaalde touwtjes trekken zijn op wintersport of anderszins, dus het duurt allemaal wat langer om een reactie van de juiste personen te krijgen. Wat ik momenteel aan reactie kan formuleren is als volgt:

- Sommige treinstellen aan de halzijde blijven staan om een volgende trein te rijden, waarbij het stel aan de Binckhorstzijde eerder vertrekt.
- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om in de systemen de mededeling "Vooraan instappen" toe te voegen, zodat je dat ook in bijvoorbeeld de Reisplanner te zien krijgt. Dan moet je nog altijd een stuk lopen, maar weet je dat wel vooraf.
- Ook in InfoPlus is er de mogelijkheid "Vooraan instappen" te tonen, maar door de huidige opzet van het systeem is dat dan het enige dat in het bord verschijnt. Dan weet je aan de halzijde dus niet voor welke bestemming je vooraan in moet stappen.
- Er is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest in Den Haag om te zien waar er op lokaal niveau op bespaard kon worden. Een van die dingen zou het rangeren zijn geweest: Er is een besparing op energie (en met één rangeerbeweging gaat dat geen zoden aan de dijk zetten, maar als je kijkt naar het totaal aantal rangeerbewegingen op jaarbasis dan wil dat nogal wat opleveren), maar ook op personeel. Voor iedere rangeerbeweging heb je namelijk een machinist nodig. Als een trein van het perron naar de Grote Binckhorst gezet moet worden, zal die machinist in veel gevallen terug naar Centraal moeten lopen, waarvoor men 40 minuten rekent. Of andersom.

De planner die normaal op zulke zaken reageert heeft dat nog niet gedaan, dus ik vermoed dat die op vakantie is, mocht daar nog een (inhoudelijke) reactie op komen, dan laat ik dat weten. Het merendeel van het personeel is het overigens eens met de stelling dat het weinig reizigersvriendelijk is, maar er wordt dus wel degelijk over nagedacht. Misschien kan het minder, maar daarvoor zal ik de reactie van de desbetreffende planner af moeten wachten.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

JWM schreef:In drie talen omroepen dat de trein naar Brussel van spoor 5 OF 6 vertrekt, zelfs als die al lang op een spoor staat aangekondigd, vind ik werkelijk tenenkrommend.
Ook deze heb ik doorgezet en daarop heb ik reactie gekregen van een reisinformant die onder andere op Schiphol zit. Zij geeft aan dat het idee vanuit NS schijnt te zijn dat de reiziger dan in ieder geval weet dat het spoor 5 of 6 is en ze daar met koffers en al naar toe kunnen lopen. Alles wat zij veranderen aan berichten, wijzigt ook de volgorde van omroepen. Het systeem waarmee gewerkt wordt is zo ingericht dat de standaard omroepberichten (ik noem een "Let op uw eigendommen") volgens een vast stramien worden gedraaid en 10 en 5 minuten voor vertrek van een IC Direct die berichten de lucht in worden geslingerd. Het schijnt zelfs zo te zijn dat handmatige omroepberichten die snel gedraaid moeten worden (een spoorwijziging op het laatste moment bijvoorbeeld) in de rij worden gezet en dus achter die standaard berichten komen en soms niet eerder afgespeeld worden dan dat de trein al lang vertrokken is.

Sowieso is de meerwaarde van omroepberichten voor treinen over de HSL naar mijn idee twijfelachtig; waarom zou je wel omroepen dat de ICD naar Breda van spoor 5 of 6 vertrekt, maar niet dat de Intercity naar Enschede vanaf 3 gaat? Waarschijnlijk een stukje status. Misplaatste status, dat wel.

Dat is ook meteen een reactie op een aantal berichten die hier op het forum langskomen over de omroep op Schiphol: Doordat er een automaat tussenzit die bepaalt welke omroepberichten wanneer worden afgespeeld, kan de betreffende omroeper heel slecht inspelen op de actuele situatie. En in veel gevallen speelt de omroeper daar wel op in, maar geeft het systeem prioriteit aan andere berichten, waardoor ad hoc-berichten niet op het juiste moment worden afgespeeld (en daarna handmatig worden verwijderd om te voorkomen dat ze alsnog worden omgeroepen). De betreffende medewerkster geeft aan dat zij het heel vervelend vindt, maar ook aan handen en voeten gebonden is. Tip van mij zou zijn aan jullie als reiziger om dergelijke zaken bij de Klantenservice van NS te melden. Zodra er genoeg reizigers zijn die klagen over de 'slechte' reisinformatie op Schiphol, zal dat vanzelf doorgezet worden naar de betreffende verantwoordelijke. De klachten vanuit de omroep zelf worden kennelijk niet serieus genomen. Het is dus geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Helaas.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Een van totaal andere orde: De omreisadviezen van Tuffy.

Tegenwoordig worden er automatisch verstoringsberichten omgeroepen door Tuffy en als ze voorhanden zijn worden er ook omreisadviezen door haar uitgezonden. Die zijn niet altijd even logisch, zo is gebleken. Een van de onderliggende problemen is nu boven water gekomen: Als er een verstoring is tussen Hilversum en Utrecht en de verstoring wordt vastgelegd tussen Utrecht Overvecht en Hilversum, dan denkt het systeem kennelijk dat ook de lijn Utrecht-Amersfoort geblokkeerd is. En komen er omreisadviezen uit om ook die lijn te ontwijken.

Als er handmatig gewijzigd wordt dat de verstoring tussen Hollandse Rading en Hilversum is komen er wel logische omreisadviezen uit de automaat. Men is nu bezig het onderliggende probleem op te lossen.

Mocht je dus een omreisadvies horen dat niet klopt, meld het dan niet hier. Mocht je echter over een bepaalde periode verschillende omreisadviezen horen bij verschillende verstoringen die ook steeds foute omreisadviezen opleveren in dezelfde richting, meld het dan wel hier. Dan kan ik het ook doorzetten.

(Zo, en nu stop ik weer even met onder elkaar spammen.)
PHS

Re: Doorgeefluik

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten