Doorgeefluik
Geplaatst: di 13 dec 2016, 18:57
(Expres met vage bewoording om te voorkomen dat zoekmachines hier op uit gaan komen en ik een stortvloed aan meldingen over me heen krijg)
Dit topic is bedoeld om dingen door te geven die te maken hebben met 's lands grootste treinvervoerder. Dingen die doorgegeven kunnen worden zijn technische problemen aan materieel en chronische fouten in reisinformatie. Voor alle overige zaken verwijs ik graag naar andere kanalen om met de vervoerder in contact te komen.
Om genoemde zaken door te kunnen geven, moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Zo niet, dan kan ik er niks mee beginnen. Alles wat wel daaraan voldoet zal ik binnen de organisatie proberen uit te zetten. Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. Mocht het wel te veel worden, dan zal ik dit topic laten sluiten.
Materieeltechnische zaken moeten hieraan voldoen: Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is. Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.
Fouten in de reisinformatie moeten hieraan voldoen: Het moet een chronische fout zijn (niet een eenmalig dingetje), station, tijd én duidelijke omschrijving van de fout (indien mogelijk is een foto het gemakkelijkst). Als het gaat om reisinformatieschermen is ook het vijfcijferige getal dat onder het scherm is aangebracht nodig. Om het te kunnen zien moet je er echt onder gaan staan en omhoog kijken, dan is er maar één vijfcijferig getal te vinden. Geef ook het station, het perron en de locatie op het perron of station door.
Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.
Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie (perronnummer of waar het scherm precies hangt).
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.
Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.
Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.
OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.
Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.
Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.
Graffiti geef ik niet door, het alternatief wordt binnenkort buiten gebruik gesteld.
Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.
Een volle trein kan alleen doorgegeven worden met vermelding van het traject waarop de trein te druk was en het materieel dat dienst deed en de hoeveelheid ervan (denk aan ICM-III). Vermeld erbij of de balkons vol stonden, de gangpaden vol of dat er reizigers achterbleven.
Maak je melding van een volle trein? Meld dat dan voor de zekerheid ook nog even in de Reisplanner. Degene waaraan ik dit soort meldingen doorgeef refereert ook aan die meldingen om er iets mee te kunnen doen. Lijkt dubbel, maar werkt ook dubbel.
In de Reisplanner kan dat op verschillende manieren:
- Een ervan is op de homepage in de app > Hamburgermenu "Meer' rechtsonder > Hoe is je reis? > Zitplaats.
- Een tweede mogelijkheid is je reis te plannen > onderaan staat "En?" > Zitplaats
- Een derde mogelijkheid is Vertrektijd > Station kiezen > Jouw trein selecteren > Rechtsonder "drukte melden"
Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.
Vanaf nu ook het vriendelijke verzoek om alles volgens het volgende invulmodel te plaatsen, dit vergemakkelijkt voor mij het doorgeven:
Locatie (Station Berghem Piekenhoef / Treinstel 4444)
Plaatsbepaling (Spoor 3, t.h.v. Kiosk / mBfk deur 28)
Storingsmelding (Cico-paal C3 checkt niet in / toilet defect)
Eventuele foto's of andere toevoegingen
Dat mag zonder de dikgedrukte tekst, zolang het maar in deze opmaak is. Dit maakt het makkelijker voor mij om alles door te geven en is voor jezelf een controlemiddel of je wel alle benodigde informatie in je post hebt staan. Ik moet nog net iets te vaak dingen gokken.
En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.
Dit topic is bedoeld om dingen door te geven die te maken hebben met 's lands grootste treinvervoerder. Dingen die doorgegeven kunnen worden zijn technische problemen aan materieel en chronische fouten in reisinformatie. Voor alle overige zaken verwijs ik graag naar andere kanalen om met de vervoerder in contact te komen.
Om genoemde zaken door te kunnen geven, moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Zo niet, dan kan ik er niks mee beginnen. Alles wat wel daaraan voldoet zal ik binnen de organisatie proberen uit te zetten. Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. Mocht het wel te veel worden, dan zal ik dit topic laten sluiten.
Materieeltechnische zaken moeten hieraan voldoen: Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is. Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.
Fouten in de reisinformatie moeten hieraan voldoen: Het moet een chronische fout zijn (niet een eenmalig dingetje), station, tijd én duidelijke omschrijving van de fout (indien mogelijk is een foto het gemakkelijkst). Als het gaat om reisinformatieschermen is ook het vijfcijferige getal dat onder het scherm is aangebracht nodig. Om het te kunnen zien moet je er echt onder gaan staan en omhoog kijken, dan is er maar één vijfcijferig getal te vinden. Geef ook het station, het perron en de locatie op het perron of station door.
Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.
Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie (perronnummer of waar het scherm precies hangt).
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.
Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.
Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.
OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.
Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.
Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.
Graffiti geef ik niet door, het alternatief wordt binnenkort buiten gebruik gesteld.
Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.
Een volle trein kan alleen doorgegeven worden met vermelding van het traject waarop de trein te druk was en het materieel dat dienst deed en de hoeveelheid ervan (denk aan ICM-III). Vermeld erbij of de balkons vol stonden, de gangpaden vol of dat er reizigers achterbleven.
Maak je melding van een volle trein? Meld dat dan voor de zekerheid ook nog even in de Reisplanner. Degene waaraan ik dit soort meldingen doorgeef refereert ook aan die meldingen om er iets mee te kunnen doen. Lijkt dubbel, maar werkt ook dubbel.
In de Reisplanner kan dat op verschillende manieren:
- Een ervan is op de homepage in de app > Hamburgermenu "Meer' rechtsonder > Hoe is je reis? > Zitplaats.
- Een tweede mogelijkheid is je reis te plannen > onderaan staat "En?" > Zitplaats
- Een derde mogelijkheid is Vertrektijd > Station kiezen > Jouw trein selecteren > Rechtsonder "drukte melden"
Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.
Vanaf nu ook het vriendelijke verzoek om alles volgens het volgende invulmodel te plaatsen, dit vergemakkelijkt voor mij het doorgeven:
Locatie (Station Berghem Piekenhoef / Treinstel 4444)
Plaatsbepaling (Spoor 3, t.h.v. Kiosk / mBfk deur 28)
Storingsmelding (Cico-paal C3 checkt niet in / toilet defect)
Eventuele foto's of andere toevoegingen
Dat mag zonder de dikgedrukte tekst, zolang het maar in deze opmaak is. Dit maakt het makkelijker voor mij om alles door te geven en is voor jezelf een controlemiddel of je wel alle benodigde informatie in je post hebt staan. Ik moet nog net iets te vaak dingen gokken.
En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.