OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Milco »

Enkele berichten eerder:
Mikos schreef:Vanaf heden is het Doorgeefluik gesloten. Zodra we weer opengaan, zal dat in dit topic te lezen zijn. In de tussentijd melding maken in dit topic heeft zoals gebruikelijk geen zin.
;)
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

En ter indicatie: Het Doorgeefluik zal gesloten zijn tot begin juni. Zodra er weer wat doorgegeven kan worden zal ik dat in dit topic laten weten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Bericht door trolly »

Kan je niet gewoon een stuk plexiglas in dat luik hangen?

#kudtcorona

-o-
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Alargule »

Een slotje lijkt mij effectiever.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Bericht door trolly »

Hoeft niet, volgens mij zijn de scharnieren ondertussen vastgeroest (A)
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Het Doorgeefluik is vanaf heden weer geopend. Ik plaats hieronder nog een keer de voorwaarden voor een melding en ik wil nog een keer benadrukken dat het van belang is dat een melding goed omschreven is en een foto zeer gewenst is. De afdeling die de meldingen verwerkt vraagt steeds vaker om aanvullende informatie en foto's om een duidelijk beeld van de storing te krijgen. Daarom gaarne geen summiere meldingen, maar een duidelijke omschrijving van het probleem en de locatie.

Tevens is men op de achtergrond bezig geweest om een alternatief voor alle reizigers te vinden voor het Doorgeefluik, dit kun je terugvinden in de NS Reisplanner-app, onder het hamburgermenu 'Meer' > Hoe is je reis? Daar wil men in de toekomst nog meer in uitbreiden.

Korte samenvatting meldingsvoorwaarden:
Reisinformatieborden op de stations en perrons hebben allemaal een 5-cijferig nummer onder het scherm. Dat nummer heb ik nodig om melding van een defect te kunnen maken, net als station en locatie (perronnummer of waar het scherm precies hangt).
Afbeelding
Wanneer er, vaak rechtsonder, reeds een sticker met het woord "Defect" opgeplakt is, is er al melding gemaakt en hoeft dat niet nog eens gedaan te worden. ProRail heeft nog altijd problemen met de leverancier van de borden die niet kan leveren, dus het kan nogal lang duren voordat een storing verholpen is. Indien mogelijk graag een foto van het defecte scherm, dat maakt doorgeven veel makkelijker; daar vraagt de storingsorganisatie om.

Van roltrappen en liften heb ik ook een specifieke locatie nodig en voor de roltrappen zelfs of ze opgaand of neergaand zijn en van of naar welk perron. Elke roltrap en lift heeft een eigen nummer (bijvoorbeeld LIF0001), dat is aangebracht op de zuil met groen of rood licht bij roltrappen en in de lift zelf. Geef dat nummer er alsjeblieft bij.

Staat een klok stil? Geef dan de locatie door én of de verlichting van de klok wel of niet brandt. Daarin zit namelijk verschil voor de monteurs.

OV-Chipkaartpoortjes en -paaltjes hebben ook allemaal een sticker met een nummer dat ik nodig heb om een probleem door te kunnen geven. Deze zijn aangebracht onder de groene pijl of rode kruis op het poortje en onder het scherm op een paaltje. Ook altijd de precieze locatie doorgeven, gaarne.

Storingen in of aan treinen altijd voorzien van het dichtstbijzijnde deurnummer, anders wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is.
Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.

Graffiti geef ik niet door, dat kun je zelf doen middels de app Graffiti Vrij die te downloaden is voor Apple/iOS en Android. Melding maken kan door het ter plaatse maken van minimaal 2 foto's, waarvan 1 van het treinstelnummer en 1 van de graffiti zelf. Foto's kunnen niet achteraf toegevoegd worden, dus maak de melding direct ter plekke.

Drukke treinen kan ik alleen doorgeven wanneer de trein planmatig te kort is. Dat wil zeggen: Een trein hoort uit 4 bakken te bestaan, er rijden ook 4 bakken, maar desondanks moeten er toch mensen op stukker langer dan 20 minuten staan. Horen er 6 bakken te rijden en rijden er maar 4? Dan is dat geen planmatige inzet en kan ik de melding niet doorzetten. Houd ook rekening met het feit dat staan er tegenwoordig bij hoort, vooral op korte stukken. Hoe kom je erachter of een trein op planmatige lengte is of niet? Plan je reis in de Reisplanner Xtra-app en bekijk de reis op ritniveau, hier staat bovenaan aangegeven uit hoeveel bakken de trein planmatig hoort te bestaan en of de trein korter is, wat je kunt zien door te kijken naar de tekening van de trein. En kijk ook even naar de verstoringen die er op dat moment zijn; vaak reizen reizigers dan via andere routes en kunnen bepaalde treinen drukker worden dan normaal. Ook dan heeft doorgeven geen zin.

Waarom al die specifieke voorwaarden? Dat zijn de zaken die de storingsorganisatie van mij vraagt om een melding aan te kunnen nemen en iemand aan te sturen het probleem op te lossen. Voor al die kleine dingen is een reden; een monteur weet op voorhand al waar hij of zij moet zijn én kan door specifieke details vooraf al inschatten wat het probleem gaat zijn.

En vergeet niet: Ik ben slechts een Doorgeefluik. Ik ben niet verantwoordelijk voor het oppakken van storingen, ik krijg over het algemeen geen terugkoppeling en kan vaak ook niets zeggen over de voortgang van het probleem.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Bericht door trolly »

Hé! Da's toevallig :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9059
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

Mikos heeft waarschijnlijk een spatscherm laten installeren in zijn luik. :Y
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
umbusko
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

Ik zit weer voor het eerst sinds bijna 3 maanden in een trein en het is meteen raak.
Te Mt staat de klok op spoor 4b ter hoogte van vak H stil, aan beide zijden. Ook de klok op spoor 5b/6b, nog wat verder richting Std/Hrl, staat aan beide zijden stil, maar dan op kwart over zes. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6148
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door ArrivaBas »

Een hele waslijst aan meldingen:
- Op Station Dordrecht Zuid zijn nergens stickers en posters aangebracht over de coronaregels. Niet dat dat nut heeft voor de anderhalve man en een paardenkop die dat station nog gebruiken. :')
- Op Perron 1 van hetzelfde station heeft scherm 10133 een defecte backlight. Ook scherm 10134 op perron 2 heeft hetzelfde probleem. Zo langzamerhand worden dit 'mijn probleemschermen'. Wellicht speelt mee dat dit TBP's van het 'buitenmodel' zijn.
- In treinstel 2204 kan ik wel verbinding maken met de wifi, maar de inlogpagina laadt niet compleet in. Mogelijk speelt een defecte GPS hierin mee.
- Scherm 15179 in Tilburg had kuren die ik nog niet eerder heb gezien. Dit scherm is het linkerscherm van een TB14 op de looproute vanaf het busstation:
Afbeelding
- Verderop bij de toiletten en de Smullers stond scherm 30289 op zwart. Ook dit is de linkerhelft van een paar schermen.

Edit: Link naar niet werkende afbeelding vervangen door Imgur-link
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op vr 19 jun 2020, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10634
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Hainje »

Je afbeelding doet het niet.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6148
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door ArrivaBas »

Nu wel. Ik had een hoopje dat een link naar mijn Google Drive wél werkte.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Voor wat betreft de problemen met het laden van de inlogpagina van Wifi in de trein is er trouwens een workaround: draai je scherm een kwartslag naar landscape modus, dan laadt de pagina in de meeste gevallen wel. Waarom, hoezo, wanneer dat anders wordt, men heeft er geen antwoord op, dat is volop in onderzoek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34368
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Daniel »

In stel 7609 is de informatie op het OBIS-scherm in de 1e klasse boven bij deur 12 breder dan het scherm:
AfbeeldingIMG_20200621_130647501 by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9059
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

Aking schreef:
Mikos schreef: Als tijdelijke maatregel, worden al deze glazen deuren met klink verwijderd."
Dat betekent dus dat ze terugkomen? Of is het tijdelijk tot ze iets beters hebben bedacht?
Hoe zit het eigenlijk hiermee? Want voor de eerste keer in maanden zit ik nu in een betreffend coupétje, en zonder tussendeur merk ik nu plots hoe hard de Airco hier nu op me blaast. :')
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Ik kan je er geen zinnig antwoord op geven, helaas.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Aking »

In de 4214 zijn in het stiltecoupétje (1e klas, degene direct naast de tussen/buitendeur 5 van de 6 zittingen kapotgesneden en derhalve aan vervanging toe.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
DingeZ
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Doorgeefluik

Bericht door DingeZ »

TPB 15570 op spoor 19b te Utrecht Centraal heeft het gedeeltelijk opgegeven. Bij het paneel aan de noordkant is iets mis gegaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9059
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Doorgeefluik

Bericht door Z2N »

In Bdg hangt op spoor 2 nog een poster die onterecht een mondkapjesplicht op het perron aangeeft:
Afbeelding
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Doorgegeven. :pos:
umbusko
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Doorgeefluik

Bericht door umbusko »

We hebben hetzelfde probleem als een jaar geleden: van 4 juli tot en met 30 augustus rijden er door werkzaamheden in de Luikse tunnels geen treinen tussen Liège-Guillemins en Herstal; de stoptrein Maastricht-Hasselt wordt dus ingekort tot Liège-Guillemins. Zie dit bericht van de NMBS. Maar de geplande werkzaamheden bij NS weten van niks (en de TBP's zullen dus wel weer vrolijk Hasselt tonen).

Ook van onderstaande werkzaamheden vind ik niks bij de NS.
Visé - Maastricht (NL)
Van 15 jul 2020 3:00:00 tot 24 jul 2020 23:59:00
Van 15 tot en met 24 juli (uitgezonderd 18, 19 en 21 juli) werkt Infrabel aan het spoor.

De vertrektijden van sommige S43-treinen Luik-Guillemins - Maastricht (NL) wijzigen op hun volledige traject.

De reisplanner houdt al rekening met deze aanpassingen.
Zou je dit ergens kunnen droppen zodat ook de NS het vermeldt? :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten