Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

Als ik die kaart goed bekijk dan lijkt die verbinding zelfs door te rijden naar Aachen.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Interessant!

Samengevat de belangrijkste veranderingen:
  • Er gaan 6 Intercity's rijden tussen Amsterdam en Eindhoven die gevormd worden door de Intercity's Alkmaar - Maastricht, Enkhuizen - Heerlen en Schiphol - Venlo.
  • Extra treinen in de daluren: IC's Schiphol - Nijmegen en Schiphol - Venlo blijven 's avonds tot 23u rijden en Heerlen krijgt in het begin van de avond 2x/u een losse IC Eindhoven - Heerlen. Daar staat tegenover dat er op de late avond een 1x/u een losse IC-pendel Sittard - Heerlen overblijft. Tussen Alkmaar en Amsterdam gaat ook op zondag een grood deel van de dag 4x/u een IC rijden.
  • 2x/u extra spitssprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum, alleen in de spitsrichting.
  • Sprinter Almere - Utrecht gaat alleen richting Utrecht weer stoppen in Overvecht
  • 2 snelle IC's per spits in de spitsrichting op de Zeeuwselijn die in Roosendaal combineren met de reguliere trein
  • 2x/u sprinter Meppel - Leeuwarden, de beide Intercity's tussen Zwolle en Leeuwarden stoppen uitsluitend in Meppel, Steenwijk en Heereveen
  • Benelux gaat via Breda rijden: 12x/dag Amsterdam - Rotterdam - Breda - België en 4x/dag Den Haag HS - Rotterdam - Breda - België. Als de trein vanuit Amsterdam komt rijdt deze in de plaats van een ICdirect Amsterdam - Rotterdam.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Interessant!

Samengevat de belangrijkste veranderingen:
  • Benelux gaat via Breda rijden: 12x/dag Amsterdam - Rotterdam - Breda - België en 4x/dag Den Haag HS - Rotterdam - Breda - België. Als de trein vanuit Amsterdam komt rijdt deze in de plaats van een ICdirect Amsterdam - Rotterdam.
Eerst zien, dan geloven. :lol:
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door regenmaker »

Vooral de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt getroffen door de extra sneltrein van Syntus. In de spits moet deze in Almelo worden ingehaald door de nieuwe sneltrein van Syntus en een goederentrein (gevolg van nieuwe treindienst Hengelo - Bielefeld). En dus moet de treinserie 13 min. stilstaan in Almelo alvorens verder te rijden. En in de daluren kan de 7000 niet meer keren in Almelo en moet leeg doorrijden naar Hengelo. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Ze houden er zelf ook al rekening mee dat het niet gaat lukken, er staat een terugvaloptie bij.
Gaat die sneltrein van Syntus de hele dag rijden? En met welke stops?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Het gaat om spitstreinen, alleen in de drukste richting: 's ochtends richting Zwolle, 's avonds richting Enschede.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door regenmaker »

Waarom zou de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] dan in de daluren niet meer kunnen keren in Almelo? Heeft dat met het verschuiven van de goederentrein te maken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Extra treinen in de daluren: IC's Schiphol - Nijmegen en Schiphol - Venlo blijven 's avonds tot 23u rijden en Heerlen krijgt in het begin van de avond 2x/u een losse IC Eindhoven - Heerlen.
's Avonds na 8 uur zie ik in Arnhem dat er vanuit de treinen uit Utrecht wel wat reizigers uitstappen, maar echt druk zou ik het niet noemen. Naar Nijmegen zitten er nog een handjevol mensen in. Ik vraag mij af of het nodig is om tussen 21:30 en 23:00 4x/uur te rijden tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen.

Verder wordt er met geen woord gerept over de aansluiting in Roermond vanuit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] op de IC naar Maastricht, betekent dit dat de aansluiting verdwijnt. Dat is een enorme verslechtering van de dienstregeling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door VIRM »

Fijn dat er weer een late [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van Amsterdam naar Alkmaar komt. Die was er een paar jaar geleden uitgehaald en de 4082 werd naar Den Helder verlengd, met als gevolg dat die vrijdag en zaterdag vaak overvol zat.

Wat betreft elke 10 minuten een trein tussen Sloterdijk en Eindhoven: ben benieuwd wat voor materieel ze gaan inzetten, ook in het weekend. Volgens mij rijdt het materieel nu überhaupt niet op maximale lengte. Maar een positieve verandering, zolang het materieel niet te krap wordt ingepland.

Is de materieelpositie van NS eind dit jaar dan zo ruim dat al dit extra's kan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Mikos »

Erno-BE schreef:'s Avonds na 8 uur zie ik in Arnhem dat er vanuit de treinen uit Utrecht wel wat reizigers uitstappen, maar echt druk zou ik het niet noemen.
Op maandagavond misschien? Met de huidige halfuursdienst heb ik toch iedere keer drukbezette VIRM-VI's, dus ik denk je wat vaker in Arnhem moet gaan staan kijken.
Erno-BE schreef:Verder wordt er met geen woord gerept over de aansluiting in Roermond vanuit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] op de IC naar Maastricht, betekent dit dat de aansluiting verdwijnt. Dat is een enorme verslechtering van de dienstregeling.
Jij bent snel met conclusies trekken, zeg. :X
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Hardnekkige gewoonte, in elke verandering een verslechtering te willen zoeken...
VIRM schreef:Is de materieelpositie van NS eind dit jaar dan zo ruim dat al dit extra's kan?
NS zal eind dit jaar een stuk ruimer zitten wat sprinters betreft: alle Flirts in dienst, zonder schaduw/reserve park en geen SGM meer nodig voor de Hoekse lijn. Dat speelt ook DDZ vrij dat dan in IC's ingezet kan worden. En geen losse IC-pendel Breda-Eindhoven meer.

Daarnaast kan je bij een hogere frequentie met kortere treinen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Als ik die kaart goed bekijk dan lijkt die verbinding zelfs door te rijden naar Aachen.
Dat niet, maar de overstap in Heerlen wordt een stuk korter. Wel gaat Arriva pas in dienstregeling 2019 rijden omdat de bovenleiding niet op tijd gereed is. Niet op tijd gereed begint ondertussen wel alles bij ProRail te worden :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Vooral de tak Schiphol - Utrecht profiteert enorm van de avonduitbreidingen. Nu valt dat op een gegeven moment terug naar 2x/u een pendel naar Utrecht terwijl straks een stuk later alle uithoeken rechtstreeks bereikbaar blijven. En met de aantakkende metro straks op Amsterdam Zuid en een Bijlmer ArenA wat 's avonds regelmatig veel reizigers genereert is er ook best wel een marktpotentieel. Ook op Utrecht - Eindhoven zijn extra treinen 's avonds geen overbodige luxe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Interessant is dat 's avonds de gehele [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt opgeheven, en dat de trein Enkhuizen - Heerlen dan een trein Enkhuizen - Maastricht wordt.

Deze nieuwe intercity gaat overigens in Noord-Holland in het pad van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] rijden, en de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] in de pad van de huidige [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie]. Vandaar dat allerlei sprinters van kwartier wisselen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Toch ook niet helemaal, er staat juist dat de sprinter Hoorn - Schiphol op die momenten verschoven moet worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Interessant is dat 's avonds de gehele [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt opgeheven, en dat de trein Enkhuizen - Heerlen dan een trein Enkhuizen - Maastricht wordt.
Of de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] blijft gewoon rijden (5 minuten verschoven) maar is dan gekoppeld aan Amsterdam-Enkhuizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door waldo79 »

Interessant. Of het voor mij een vooruit- dan wel achteruitgang is hangt af van mijn persoonlijke situatie qua woon-werksituatie. Daarnaast gaat NS nog in gesprek met de gemeenten in Rivierenland en de provincie Gelderland vanwege de mogelijk slechte aansluitingen in Tiel.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door huibf »

Ik had 'm net in mijn mailbox zitten.
Ik wordt blij dat het splitsen in Eindhoven weer verleden tijd is. Dat geeft sinds december altijd oponthoud en vertragingen met bus aansluitingen die gemist worden als gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

reisthijs schreef:
Suus schreef:Interessant is dat 's avonds de gehele [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt opgeheven, en dat de trein Enkhuizen - Heerlen dan een trein Enkhuizen - Maastricht wordt.
Of de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] blijft gewoon rijden (5 minuten verschoven) maar is dan gekoppeld aan Amsterdam-Enkhuizen.
Wel enorm spannend of het dan nog 800 heet of een heel ander nummer krijgt :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Verder wordt er met geen woord gerept over de aansluiting in Roermond vanuit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] op de IC naar Maastricht, betekent dit dat de aansluiting verdwijnt. Dat is een enorme verslechtering van de dienstregeling.
Moet je toch beter lezen. Er staat namelijk gewoon dat die aansluiting iets ruimer wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bjarte »

"NS wil compensatie voor extra Syntus sneltrein"

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ein-147905

Zoals hierboven al vermeld ontstaan er behoorlijk wat probleempjes in de dienstregeling vanwege de nieuwe sneltrein van Syntus. Tijd voor een onafhankelijk slotcoordinator? Zoals ook in de luchtvaart wordt gedaan. Zie niet in waarom de NS hier voorgetrokken zou moeten worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me nu afvraag. Had NS hetzelfde gedaan als zij de extra sneltrein zouden zijn gaan rijden?

Daarnaast hadden ze inspraak als bedrijf voor het vaststellen van de PvE van deze treindienst. Als toen dit probleem niet is aangegeven door ze, mogen ze nu ook niet gaan klagen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Het kan best zijn dat NS in het bod hier beter rekening mee hield dan de winnaar Syntus, waardoor het bod van Syntus beter werd geacht maar nu voor allerlei problemen zorgt. Overigens heeft ook NS recht van spreken, want in hun PvE staat ook zaken over problemen met treindiensten in opdracht van regionale overheden.
Bjarte schreef:"NS wil compensatie voor extra Syntus sneltrein"

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ein-147905

Zoals hierboven al vermeld ontstaan er behoorlijk wat probleempjes in de dienstregeling vanwege de nieuwe sneltrein van Syntus. Tijd voor een onafhankelijk slotcoordinator? Zoals ook in de luchtvaart wordt gedaan. Zie niet in waarom de NS hier voorgetrokken zou moeten worden.
Er vindt gewoon een rondetafeloverleg plaats bij ProRail, waar alle strijdende partijen proberen er met onderhandelen uit te komen. Dat is meestal in periode april - augustus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

regenmaker schreef:Waarom zou de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] dan in de daluren niet meer kunnen keren in Almelo? Heeft dat met het verschuiven van de goederentrein te maken?
- Je hebt nu een aankomst van .07 en vertrek om .23
- Je kunt niet keren aan het perron, want dan zit je de intercity in de weg (vertrek ri Dv .06 / aankomst uit Dv .25) die beide fasen gebruikt
- Later aankomen / eerder vertrekken kan niet vanwege de sneltrein die er kort achter zit (tenzij lange stop in Rijssen om achter de sneltrein aan te gaan in Wdn)

Zou je willen keren zoals nu gebeurt dan kun je pas (met verwacht vertrek sneltrein ri Enschede om .11) om .13 de bak in om te keren. Daar moet je dan in 3 minuten gekeerd hebben om voor de sneltrein er weer uit te zijn en langs het perron te staan. Enige optie is na de sneltrein rechterspoor de bak in, en pas na de sneltrein aan het perron komen. Dan kom je alleen wel vrij kort voor de IC naar Enschede uit de bak, waarschijnlijk te kort voor de normen.

Een betere optie zou zijn om spoor 3b te voorzien van een waslijn, de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] dan te keren tegen het juk en de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] ervoor (die keert immers toch korter).
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 03 feb 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou de trein Arnhem Centraal - Tiel moeten keren in Almelo? :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten