Pagina 1 van 5

Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 16:33
door wouter15
Morgen aangepaste dienstregeling NS ivm verwachte storm: https:// nu.nl/binnenland/4488903/donderdag-minder-treinen-in-hele-land-verwachte-storm.html

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 16:35
door waldo79
Gezien de verwachtingen begrijpelijk, maar het is mij niet duidelijk welke treinseries komen te vervallen. Aan de mededeling dat de reisplanner wordt aangepast heb ik niet zoveel.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 16:41
door Zabe
waldo79 schreef:Gezien de verwachtingen begrijpelijk, maar het is mij niet duidelijk welke treinseries komen te vervallen. Aan de mededeling dat de reisplanner wordt aangepast heb ik niet zoveel.
Het wordt een zondag dienstregeling zoals gebruikelijk toch?

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 16:53
door Zugführer
Het gaat wel wat verder dan een zondagsdienstregeling, maar het zijn wel de gebruikelijke uitdunningen bij slecht weer: PDF kaartje

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 16:58
door Meltrain
Alleen is dit wel de eerste keer dat dit gebeurt sinds de nieuwe dienstregeling, waardoor nog niet helemaal duidelijk is wat dit op treinserie-niveau betekent (al is dat grotendeels wel af te leiden uit de begeleidende tekst).

Ik vergeet alleen altijd wat ook alweer de achterliggende reden achter zo'n uitdunning is. Als er niks gebeurt, hadden net zo goed alle treinen kunnen rijden en als er wel wat gebeurt, kan er überhaupt niks (of veel minder) rijden, dus ook niet met een uitgedunde dienstregeling. :?

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat er geen gevaar is door de storm, maar dan lijkt het mij nuttiger om op de risico-trajecten (die door bossen gaan enzo) helemaal geen treinen te laten rijden.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:12
door reisthijs
Gelukkig licht NS het voor je toe:
NS.nl schreef:Door minder treinen te rijden ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor op te lossen.
Als ik de lijst op http://www.ns.nl/reisinformatie/calamit ... rland.html zo bekijk betekent het op treinserie-niveau vrijwel het zelfde als in de vorige dienstregeling. Zo veel is er uiteindelijk ook weer niet veranderd.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:16
door Bemined
Gelukkig is dat ook totaal geen bullshit-argument van de NS. Ruimte op het spoor is er genoeg, het gaat volgens mij om ruimte bij de bijsturing en verkeersleiding, menselijke capaciteit dus en niet spoorcapaciteit. Dankzij de complete materieelomloop en dienstroosters kan men het niet bijhouden als er op 10 plekken een storing ontstaat. Men dunt dus uit om te voorkomen dat er chaos ontstaat wanneer het mis gaat. Op zich zou het dan evenveel effect hebben om voor één dag een rondje op de kerk dienstrooster in te voeren, met misschien iets minder treinen om wat meer personeel reserve te hebben (langere keertijden op eindpunten).

Het klinkt natuurlijk ook raar dat overal in Nederland ruimte gemaakt moet worden op het spoor, behalve tussen Amersfoort en Utrecht waar altijd de normale dienstregeling van kracht blijft. Als het om spoorcapaciteit zou gaan is dat niet te verklaren, maar bij menselijke capaciteit klopt dat wel.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:19
door Bartjk
Wat is het nut om de treinen niet naar hoek van holland strand te laten rijden? Dat zijn maar 6 treinen per dag. Daar staan niet eens bomen...

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:22
door Z2N
Bemined schreef:Gelukkig is dat ook totaal geen bullshit-argument van de NS. Ruimte op het spoor is er genoeg, het gaat volgens mij om ruimte bij de bijsturing en verkeersleiding, menselijke capaciteit dus en niet spoorcapaciteit. Dankzij de complete materieelomloop en dienstroosters kan men het niet bijhouden als er op 10 plekken een storing ontstaat. Men dunt dus uit om te voorkomen dat er chaos ontstaat wanneer het mis gaat.
Bij een grootschalige verstoring is de capaciteit in de stations wel een serieus issue, als door een omgevallen boom in Maarn ineens alle treinen die op dat moment normaal gesproken al onderweg zijn vanuit Utrecht naar Driebergen in Driebergen moeten keren zit je bijvoorbeeld met een perrontekort, waardoor je eerst treinen de deur uit moet sturen voordat je andere treinen weer binnen kan brengen. 'Eventjes' bijsturen zou je dan denken, maar dat is natuurlijk ook niet zomaar geregeld, een machinist en een HC mogen natuurlijk niet uit zichzelf besluiten om de treindienstleiding te bellen om te zeggen dat ze richting Utrecht willen rijden. :wink:

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:22
door Suus
Het idee is dat als een spoorlijn getroffen wordt door een storing, er minder treinen ophopen achter de storing. In de praktijk zijn de ervaringen wisselend maar juist bij storm is het meestal effectief gebleken (en bij sneeuw juist niet).

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:35
door ArrivaBas
Wat ik uit het artikel op ns.nl opmaak is dat vooral spitsversterkers en diensten die andere series aanvallen eruit worden geknikkerd. Wel opvallend dat de IC's tussen Breda en Dordrecht in zijn geheel niet gaan rijden.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:38
door Suus
Zo te zien komt dat omdat de gehele [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] eruit wordt gegooid.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:40
door Bartjk
Ook opvallend: delft zuid heeft een eenrichtingsbediening. Alleen de sprinter vanuit Rotterdam naar Den Haag rijdt. Andere kant op niet.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:49
door Bemined
Z2N schreef:Bij een grootschalige verstoring is de capaciteit in de stations wel een serieus issue, als door een omgevallen boom in Maarn ineens alle treinen die op dat moment normaal gesproken al onderweg zijn vanuit Utrecht naar Driebergen in Driebergen moeten keren zit je bijvoorbeeld met een perrontekort, waardoor je eerst treinen de deur uit moet sturen voordat je andere treinen weer binnen kan brengen.
Alleen dat kan elke dag van het jaar gebeuren, dus dan zou je die treinen elke dag moeten opheffen ;) Onder normale omstandigheden kan men dat soort situaties gewoon bijsturen, in het begin is het misschien even een kleine chaos, maar daarna draait het gewoon verder. En bij twee storingen op hetzelfde baanvak helpt het preventief opheffen van treinen ook niet, want stel dat Utrecht ook uitvalt terwijl je probeert terug te keren naar Utrecht dan heb je ook met 2 treinen per uur een probleem.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 17:59
door Jef400
Bartjk schreef:Wat is het nut om de treinen niet naar hoek van holland strand te laten rijden? Dat zijn maar 6 treinen per dag. Daar staan niet eens bomen...
Daarom juist. De SGMm's schudde vandaag al hevig op dat traject.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 18:01
door reisthijs
Bartjk schreef:Ook opvallend: delft zuid heeft een eenrichtingsbediening. Alleen de sprinter vanuit Rotterdam naar Den Haag rijdt. Andere kant op niet.
Dat kan opgelost worden met een extra stop voor die sprinter die er anders niet stopt.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 18:11
door Z2N
Bemined schreef:
Z2N schreef:Bij een grootschalige verstoring is de capaciteit in de stations wel een serieus issue, als door een omgevallen boom in Maarn ineens alle treinen die op dat moment normaal gesproken al onderweg zijn vanuit Utrecht naar Driebergen in Driebergen moeten keren zit je bijvoorbeeld met een perrontekort, waardoor je eerst treinen de deur uit moet sturen voordat je andere treinen weer binnen kan brengen.
Alleen dat kan elke dag van het jaar gebeuren, dus dan zou je die treinen elke dag moeten opheffen ;) Onder normale omstandigheden kan men dat soort situaties gewoon bijsturen, in het begin is het misschien even een kleine chaos, maar daarna draait het gewoon verder. En bij twee storingen op hetzelfde baanvak helpt het preventief opheffen van treinen ook niet, want stel dat Utrecht ook uitvalt terwijl je probeert terug te keren naar Utrecht dan heb je ook met 2 treinen per uur een probleem.
De risico's op meerdere verstoringen is echter morgen beduidend groter, en dan valt de boel gewoon veel lastiger bij te sturen. NS heeft een erg goede bijsturingsorganisatie, maar als je door preventief schrappen een gridlock voorkomt, wat er ook gebeurt, is dat een verstandigere keuze met minder last voor de reizigers dan een kans op een complete meltdown zoals we die bijvoorbeeld in de winter van 2010 gezien hebben.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 18:24
door Klaasje
Met schrappen voorkom je geen gridlock. Je kan iets langer blijven bijsturen met succes omdat er zowel minder treinen van materieel en personeel voorzien hoeven te worden en omdat er meer personeel beschikbaar is.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 18:31
door Zabe
Zugführer schreef:Het gaat wel wat verder dan een zondagsdienstregeling, maar het zijn wel de gebruikelijke uitdunningen bij slecht weer: PDF kaartje
In Noord-Holland is het blikbaar een gewoon zondag dienstregeling, alleen maar met extra vroege treinen:
- Geen spits intercity Amsterdam-Enkhuizen
- Geen intercity Alkmaar-Amsterdam-Maastricht (dus Alkmaar-Amsterdam elke 30 min i.p.v. 15 min)
- Uitgeest-Amsterdam elke 30 min i.p.v. 15 minuten

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:04
door Wubbo
Rijdendetreinen.nl meldt dit.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:30
door Daniel
ArrivaBas schreef:Wel opvallend dat de IC's tussen Breda en Dordrecht in zijn geheel niet gaan rijden.
Suus schreef:Zo te zien komt dat omdat de gehele [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) - Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] eruit wordt gegooid.
Maakt het niet minder opvallend natuurlijk. Als er in de afgelopen jaren iets stormgevoelig is gebleken dan was dat de HSL-brug over het Hollands Diep waar bij een beetje harde wind de treindienst gestaakt wordt. Dan lijkt het toch een ietwat aparte maatregel om juist op die HSL alles te laten rijden en de reguliere ICs die een alternatief kunnen zijn bij uitval van de HSL juist op te heffen.
Bemined schreef:Het klinkt natuurlijk ook raar dat overal in Nederland ruimte gemaakt moet worden op het spoor, behalve tussen Amersfoort en Utrecht waar altijd de normale dienstregeling van kracht blijft. Als het om spoorcapaciteit zou gaan is dat niet te verklaren, maar bij menselijke capaciteit klopt dat wel.
Tja, in de praktijk (wat de reden ervan ook is) doet NS het gewoon makkelijk door alle verdichtingsseries eruit te gooien die daardoor ook makkelijk te schrappen zijn. Da's in de planning een stuk makkelijker dan wanneer je met alternatieve keringen moet gaan werken om series op een gedeelte van hun traject op te heffen.
In de jaren met de huidige dienstregelingsopzet heeft men vanalles geprobeerd, ook met het knippen van series op Utrecht Centraal, maar men is vaak weer teruggekomen op het maar de normale dienstregeling rijden op dit traject.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:37
door JWM
Utrecht - Amersfoort is gewoon een samenloopdeel, net als bijvoorbeeld Haarlem - Amsterdam of Geldermalsen - Utrecht ook 4 sprinters per uur blijven rijden.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:42
door SLToilet
Daniel schreef: Maakt het niet minder opvallend natuurlijk. Als er in de afgelopen jaren iets stormgevoelig is gebleken dan was dat de HSL-brug over het Hollands Diep waar bij een beetje harde wind de treindienst gestaakt wordt. Dan lijkt het toch een ietwat aparte maatregel om juist op die HSL alles te laten rijden en de reguliere ICs die een alternatief kunnen zijn bij uitval van de HSL juist op te heffen.
precies, ieder briesje dat er waait laat de treinen uitvallen. Dan is het op z'n zachtst gezegd vreemd dat er geen enkele wijziging op komst is met dit weer, eigenlijk ook een van de weinige trajecten waar je nog viermaal per uur een IC kan nemen (scheef weliswaar, maar toch).

Dan zou je toch gaan denken: heeft die NS geen omleiding bedacht via Dordrecht voor dit soort gevallen? Dan laat je het een uitvallen als de pleuris écht uitbreekt en de ander via Dordrecht rijden.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:44
door Daniel
@JWM: Qua lengte is 't anders nog niet zo anders dan een samenloopdeel als Utrecht Centraal - Naarden-Bussum en daar wordt er juist wel weer een serie tussenuit gegooid.
Vandaar dat ik ook schreef dat ze juist de verdichtingsseries eruit gooien, ofwel de series die in het superdal normaal ook al niet rijden. Toen de 2800 nog Rotterdam - Deventer reed werd die er bij een LUD ook gewoon uit gegooid om 'n voorbeeldje erbij te pakken.

En Rotterdam - Breda is ook zo'n typisch voorbeeld waar alle ICd's blijven rijden aangezien er daar ook geen verdichtingsseries rijden die ze simpel kunnen schrappen.

Re: Donderdag minder treinen in hele land door verwachte storm

Geplaatst: wo 22 feb 2017, 19:50
door ODRAIL
Daniel schreef:En Rotterdam - Breda is ook zo'n typisch voorbeeld waar alle ICd's blijven rijden aangezien er daar ook geen verdichtingsseries rijden die ze simpel kunnen schrappen.
Kunnen ze wel de Moerdijkbrug over met die harde wind :? ?