NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
28 februari 2017
NS verwacht in de eerste helft van dit jaar de verkoop van Qbuzz rond te hebben. Dan bestaat er wel nog een kans dat toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) de koop wil onderzoeken en de resultaten hiervan zijn afhankelijk van de koper van het busbedrijf. Dit liet financieel directeur Bert Groenewegen van NS weten tijdens de presentatie van het NS-jaarverslag vandaag.
Als onderdeel van de nieuwe strategie die NS vorig jaar presenteerde, wil de Nederlandse spoorvervoerder zich niet langer gaan richten op taken die niet behoren tot de kerntaak – dus het rijden met treinen. Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in Utrecht en in het noorden van Nederland.
Lees verder
28 februari 2017
NS verwacht in de eerste helft van dit jaar de verkoop van Qbuzz rond te hebben. Dan bestaat er wel nog een kans dat toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) de koop wil onderzoeken en de resultaten hiervan zijn afhankelijk van de koper van het busbedrijf. Dit liet financieel directeur Bert Groenewegen van NS weten tijdens de presentatie van het NS-jaarverslag vandaag.
Als onderdeel van de nieuwe strategie die NS vorig jaar presenteerde, wil de Nederlandse spoorvervoerder zich niet langer gaan richten op taken die niet behoren tot de kerntaak – dus het rijden met treinen. Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in Utrecht en in het noorden van Nederland.
Lees verder
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Dit artikel is duidelijk geschreven in de Randstad. Hoe heet het daarboven ook alweer? -o-
Basislijn
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Timboektoe? Siberië? Geen idee eigenlijk
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Stelletje zuurpruimen, een jounalist mag gewoon een naam gebruiken die meerdere gebieden samen beschrijft, zeker ook als het voor de lezer niet echt relevant is welke gebieden bedoeld worden. (A)
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
(.....) Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in die stad in het midden van het land en in het noorden van Nederland.
Zo beter...
Zo beter...
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Dus in plaats van zelf winkels exploiteren verhuren ze die. Big deal.
Beul van de blindegeleidelijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
De redactie zit in Breda. Dat is geen Randstad.Lijn65 schreef:Dit artikel is duidelijk geschreven in de Randstad.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Vanuit Timboektoe gezien wel hoor (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
De zuurpruimen zijn diegene die serieus op mijn reactie reageren :YZ2N schreef:Stelletje zuurpruimen, een jounalist mag gewoon een naam gebruiken die meerdere gebieden samen beschrijft, zeker ook als het voor de lezer niet echt relevant is welke gebieden bedoeld worden. (A)
Nog verder weg dus...Geert schreef:De redactie zit in Breda. Dat is geen Randstad.
Basislijn
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Al bekend wie de koper is?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Er staat dat de koop naar waarschijnlijkheid half 2017 rond moest zijn (dus zomer kan ook nog). Maar zelf hoop ik er op dat ze Utrecht verkopen aan Syntus en GD aan Arriva.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Waarom zouden ze het opsplitsen voordat ze het verkopen?
Ik vraag me af of Arriva Q-buzz (of een deel daarvan) wel mag overkopen. De ACM moet het ook allemaal nog goedkeuren en Arriva heeft momenteel al het grootste marktaandeel in de sector Multimodaal. Het zou er toe leiden dat Arriva en Connexxion samen bijna alle concessies bezitten.
Persoonlijk hoop ik op Keolis/Syntus. Dan zijn er tenminste drie OV-bedrijven van formaat in Nederland. Ik denk dat Syntus ook het meeste belang heeft bij de overname, want dan hebben ze een stevige positie in Utrecht. De GD-concessie is vooral voor Arriva interessant, maar die wordt over een paar jaar toch al weer aanbesteed.
Ik vraag me af of Arriva Q-buzz (of een deel daarvan) wel mag overkopen. De ACM moet het ook allemaal nog goedkeuren en Arriva heeft momenteel al het grootste marktaandeel in de sector Multimodaal. Het zou er toe leiden dat Arriva en Connexxion samen bijna alle concessies bezitten.
Persoonlijk hoop ik op Keolis/Syntus. Dan zijn er tenminste drie OV-bedrijven van formaat in Nederland. Ik denk dat Syntus ook het meeste belang heeft bij de overname, want dan hebben ze een stevige positie in Utrecht. De GD-concessie is vooral voor Arriva interessant, maar die wordt over een paar jaar toch al weer aanbesteed.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Het zou ook best kunnen dat U-OV echt verkocht gaat worden en dat Qbuzz-GD of niet verkocht gaat worden / misschien versneld opnieuw wordt aanbesteed.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Voor Utrecht is het voor helemaal een win situatie. Provincie wilt graag dat alles door één vervoerder gedaan wordt, NS wilt er vanaf, Arriva kan GD krijgen en reiziger in Utrecht hebben één vast aanspreek punt en geen gedoe meer met kaartjes. U-OV verkoopt op lijn 51 kaartjes, maar die rijdt maar tot 2200 terug richting Zeist. Als je retourtje gekocht hebt en met lijn 50 van Syntus terug moet, dan moet je opnieuw een kaartje open... (Overigens zijn er weinig chauffeurs van Syntus die dat ook echt laten doen) Gaat om het idee!
Persoonlijk zou ik ook voor één vervoerder in Utrecht gaan en Arriva dus eventueel naar GD of daar opnieuw aanbesteden.
Persoonlijk zou ik ook voor één vervoerder in Utrecht gaan en Arriva dus eventueel naar GD of daar opnieuw aanbesteden.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Dat gaat niet gebeuren want het ov-bureau heeft net die concessie verlengd om zo de kosten van opnieuw aanbesteden twee jaar uit te kunnen stellen, en tijdens de werkzaamheden aan de ringweg met een vervoerder te kunnen samenwerken. Ik zie Arriva trouwens totaal niet zitten. Qbuzz levert naar mijn idee een veel betere service dan Arriva deed in de vorige concessie. En ik denk dat de reizigers hier al helemaal niet zitten te wachten op al die VDL meuk van Arriva.Zonnig schreef:Het zou ook best kunnen dat U-OV echt verkocht gaat worden en dat Qbuzz-GD of niet verkocht gaat worden / misschien versneld opnieuw wordt aanbesteed.
Basislijn
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Stel je eens voor dat EBS-OV Qbuzz overkoopt.
Persoonlijk heb ik liever Syntus dan Arriva.
Persoonlijk heb ik liever Syntus dan Arriva.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Ik hoop dat Qbuzz in zijn geheel verkocht zal worden aan Netinera (Link) of EBS. In iedergeval een ander OV bedrijf dan Arriva (DB) / Syntus (Keolis) / Connexxion (Transdev). Een beetje extra concurrentie voor de 'grote 3' kan nooit kwaad.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Doe mij ook maar lekker Syntus. Ik denk dat CXX sws geen kans kan/mag maken. Arriva ook niet omdat die al erg groot zijn. Syntus zal door een eventuele overname wel langs CXX gaan volgens mij.
Ik vrees wel dat als het Syntus wordt, dat eens goed alleen processen en hardware moeten gaan checken en daarin moeten gaan investeren. Vandaag ligt nog steeds de realtime erbij hen uit.
Maar toch mijn voorkeur!
Ik vrees wel dat als het Syntus wordt, dat eens goed alleen processen en hardware moeten gaan checken en daarin moeten gaan investeren. Vandaag ligt nog steeds de realtime erbij hen uit.
Maar toch mijn voorkeur!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
We hebben het hier steeds over Arriva, Syntus en Connexxion, maar je moet eigenlijk naar de moederbedrijven kijken: Deutsche Bahn, Keolis en Transdev.
Verkoop aan Keolis is het meest voor de hand liggend, aangezien NS vorig jaar Qbuzz al bijna aan Keolis verkocht had voordat Dijsselbloem dwars ging liggen.
Dat Deutsche Bahn een busbedrijf van NS gaat kopen lijkt mij onlogisch. Transdev zou kunnen, om voor hen op die manier marktaandeel in Nederland terug te kopen. Niet alleen heeft Connexxion marktaandeel verloren, maar Veolia is zelfs compleet weggevaagd. Maar of het voor Transdev nu het juiste moment is om een busbedrijf erbij te kopen? Volgens mij hebben zij andere perioriteiten, zoals het vergroten van de winstgevendheid van Connexxion. Een overname van Qbuzz met daaropvolgende reorganisatie met Connexxion lijkt mij niet echt een slimme strategie.
Wie hebben we dan nog meer? EBS? Ik denk dat die in Nederland te klein zijn voor zo´n overname plus reorganisatie.
Netinera, oftewel de Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij FS? Lijkt me ook niet, omdat ze zich meer op Oost-Duitsland lijken te richten en bovendien denk ik dat NS een beetje genoeg heeft van zakendoen met Italianen.
Bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk kunnen we door de Brexit ook uitsluiten, die gaan dat riscio nu niet nemen. Van de OV-bedrijven kom ik toch steeds weer op Keolis uit.
Of het moet een kapitaalverstrekker zijn die niet uit de OV-wereld komt. Qbuzz is niet veel waard nu. Misschien als low-budget OV-bedrijf concessies proberen binnen te slepen en dan tegen een hogere prijs verkopen? Kán, maar gewaagd plan. Kan je beter een nieuw bedrijf oprichten.
Verkoop aan Keolis is het meest voor de hand liggend, aangezien NS vorig jaar Qbuzz al bijna aan Keolis verkocht had voordat Dijsselbloem dwars ging liggen.
Dat Deutsche Bahn een busbedrijf van NS gaat kopen lijkt mij onlogisch. Transdev zou kunnen, om voor hen op die manier marktaandeel in Nederland terug te kopen. Niet alleen heeft Connexxion marktaandeel verloren, maar Veolia is zelfs compleet weggevaagd. Maar of het voor Transdev nu het juiste moment is om een busbedrijf erbij te kopen? Volgens mij hebben zij andere perioriteiten, zoals het vergroten van de winstgevendheid van Connexxion. Een overname van Qbuzz met daaropvolgende reorganisatie met Connexxion lijkt mij niet echt een slimme strategie.
Wie hebben we dan nog meer? EBS? Ik denk dat die in Nederland te klein zijn voor zo´n overname plus reorganisatie.
Netinera, oftewel de Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij FS? Lijkt me ook niet, omdat ze zich meer op Oost-Duitsland lijken te richten en bovendien denk ik dat NS een beetje genoeg heeft van zakendoen met Italianen.
Bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk kunnen we door de Brexit ook uitsluiten, die gaan dat riscio nu niet nemen. Van de OV-bedrijven kom ik toch steeds weer op Keolis uit.
Of het moet een kapitaalverstrekker zijn die niet uit de OV-wereld komt. Qbuzz is niet veel waard nu. Misschien als low-budget OV-bedrijf concessies proberen binnen te slepen en dan tegen een hogere prijs verkopen? Kán, maar gewaagd plan. Kan je beter een nieuw bedrijf oprichten.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
In dat laatste geval is er eerder een splitsing dan een verkoop van Qbuzz.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Brexit betekend wel dat er een groot risico aan zou zitten voor Britse bedrijven, maar Brexit kan ook de doodsteek zijn voor de bedrijven in Engeland daar, dus wellicht is uitbreiden naar het vaste land juist heel aantrekkelijk voor zeg eens, Firstgroup bijvoorbeeld.
Persoonlijk hoop ik dat Qbuzz word verkocht aan Syntus of First(group).
Als gekke twist, is het niet mogelijk dat een bedrijf naar voren komt wat niemand verwacht, uit het binnen of buitenland en/of mogelijk een bedrijf dat op dit moment helemaal niet eens in de OV sektor zit (wat natuurlijk wel grote (re)organisatie zou betekenen. Vergeet trouwens ook touringcar bedrijven en taxicentrales niet, TCR heeft al eerder meegeboden op OV concessies in samenwerking met andere bedrijven en heeft dus wellicht de ervaring nodig om Qbuzz over te nemen in combinatie verder met alle onderaanbesteedde ritten die ze rijden voor andere vervoerders.
De kans is natuurlijk groot als het uberhaubt kan, maar als het kan zeker niet onrealistisch als je erover nadenkt.
Persoonlijk hoop ik dat Qbuzz word verkocht aan Syntus of First(group).
Als gekke twist, is het niet mogelijk dat een bedrijf naar voren komt wat niemand verwacht, uit het binnen of buitenland en/of mogelijk een bedrijf dat op dit moment helemaal niet eens in de OV sektor zit (wat natuurlijk wel grote (re)organisatie zou betekenen. Vergeet trouwens ook touringcar bedrijven en taxicentrales niet, TCR heeft al eerder meegeboden op OV concessies in samenwerking met andere bedrijven en heeft dus wellicht de ervaring nodig om Qbuzz over te nemen in combinatie verder met alle onderaanbesteedde ritten die ze rijden voor andere vervoerders.
De kans is natuurlijk groot als het uberhaubt kan, maar als het kan zeker niet onrealistisch als je erover nadenkt.
Ik blub in het Drecht.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Er is bij de Brexit altijd een risico dat er iets geks komt uit de onderhandelingen, maar ik verwacht gewoon dat er een nieuwe set aan handelsafspraken wordt gemaakt waardoor Groot-Brittanië de status krijgt van Noorwegen of Zwitserland. Dan is er nauwelijks impact op het bedrijfsleven en de handel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Klinkt raar, maar ik zou het een erg gekke twist vinden als HTM dadelijk Qbuzz gaat kopen (ze hebben al ooit een joint-venture gehad). Op dit moment zit HTM alleen nog maar in Den Haag en gezien de komende aanbestedingen, zullen ze toch moeten gaan uitbreiden uiteindelijk om te kunnen blijven bestaan (dat laatste geldt ook voor RET overigens).
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Dat zou voor Groningen wel een verademing zijn waneer de HTM Qbuzz overneemt. Maar dit zal niet gebeuren, al is het alleen maar omdat de busconcessie Den Haag bus niet meer onderhands aanbesteed mag/kan worden aan de HTM. Op dit momend lopen de onderhandelingen hiervoor. Maar mocht het wel gebeuren dan zal ik er wel blij van worden, heb helaas te veel negatieve ervaringen met Qbuzz GD gehad.
Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’
Volgens mij is het technisch gezien niet verboden. De enige regel bij onderhands gunnen is dat de aanbestedende overheid zelf eigenaar moet zijn van het bedrijf dat de gunning krijgt. HTM als eigenaar lijkt me ook niet 'oneerlijker' dan NS, want beide bedrijven krijgen een concessie onderhands gegund.
Maar ik denk ook niet dat HTM (of RET of GVB) het zal worden. Simpelweg omdat de aandeelhouder daarmee een groot risico loopt. Dat is de gemeente Den Haag en ik kan me niet voorstellen dat die daar zin in heeft.
Maar ik denk ook niet dat HTM (of RET of GVB) het zal worden. Simpelweg omdat de aandeelhouder daarmee een groot risico loopt. Dat is de gemeente Den Haag en ik kan me niet voorstellen dat die daar zin in heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten