Pagina 3 van 4

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:01
door regenmaker
Dat zou betekenen dat Qbuzz niet mee mag dingen naar multimodale concessies, lijkt me niet erg aantrekkelijk.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:18
door Suus
Nee, zo werkt de Europese OV-markt al jaren.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:26
door Michael
Maar om treinen te mogen rijden moet je als bedrijf een speciale licentie of zoiets hebben toch? Of heb ik het helemaal verkeerd? Zo ja, dan kan Qbuzz volgens mij niet op multimodale concessies inschrijven omdat ze die licentie niet hebben.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:28
door Suus
Licenties zijn te halen, en praktisch alle OV-bedrijven in Europa zijn overheidsbedrijven.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:29
door Michael
Maar hoe gaat het in zijn werk om zo'n licentie te halen? Heeft iemand daar meer info over of weet waar ik dat kan vinden?

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 18:30
door starx
Mooi dat dit nu eindelijk geregeld is. Het duurde ook wel erg lang. Nu kan Qbuzz eindelijk weer volwaardig meedingen naar concessies. En bovendien betekent het dat er 4 grote OV-bedrijven (los van NS) overblijven en niet 3, wat gebeurd zou zijn bij een fusie met Syntus.
Z2N schreef:Dus, Qbuzz gaat van een staatsbedrijf naar een staatsbedrijf. Ligt het aan mij of is dat een beetje bizar? :X
Hoezo is het bizar. De Nederlandse staat heeft de politieke keuze gemaakt om de vervoersactiviteiten van NS in Nederland te beperken tot het HRN. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon democratisch gegaan.
Dat de Italiaanse overheid heeft bepaalt dat hun spoorwegbedrijf wel mag meedoen op de Nederlandse busmarkt (net zoals Frankrijk en Duitsland) is hun goed recht. Of het verstandig is met een staatsschuld van ver boven de 100% bbp valt overigens te betwijfelen.
dennistd schreef:Dat ligt niet aan jou.... Ik mag trouwens wel hopen dat NS in het koopcontract vastgelegd heeft dat FS of zijn dochterbedrijven geen spoorse activiteiten in Nederland mogen ondernemen.
En waarom zou NS dat in hemelsnaam doen? Ik zou het nogal paranoïde vinden, in het hypothetische geval dat NS toch weer mee gaat dingen naar regionale concessies. En volgens mij levert Qbuzz bij de verkoop minder geld op als je zo'n beperking meegeeft. En los daarvan: volgens mij is het ook concurrentievervalsing als bedrijven met elkaar gaan afspreken op welke concessies ze wel en niet meedingen en dat gaat de ACM dus niet goed vinden. Dus nee, ik hoop noch verwacht dat ze dat zullen doen.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 19:54
door Statler Rail
Feitelijk zijn de OV-bedrijven in Nederland nu bijna allemaal in meer of mindere mate staatsbedrijven:

NS -> Nederlandse staat
Arriva -> Deutsche Bahn -> Duitse staat
Syntus -> Keolis -> SNCF (70%) -> Franse staat
Connexxion -> TransDev -> Caisse des Dépôts et Consignations (rechtstreeks 50% en indirect via Veolia Environnement) -> Franse staat
Qbuzz -> Busitallia -> FS -> Italiaanse staat

De vers geprinte euro's weten hun weg naar de Nederlandse OV-markt te vinden... :wink:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 21:34
door Daniel
In elk geval een goeie zaak dat, zoals het persbericht beschrijft, men aandacht heeft gehad voor het behoud van de identiteit en het businessmodel van Qbuzz wat nu behouden kan blijven. Immers is dat juist de kracht van Qbuzz als bedrijf waarmee ze zich kunnen onderscheiden.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 23:13
door Meltrain
In het bericht van NS staat dat Busitalia ook 18 trams heeft.
Weet iemand misschien in welke stad?

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 23:37
door regenmaker
In Padua.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 13 jul 2017, 23:40
door flipje
Meltrain schreef:In het bericht van NS staat dat Busitalia ook 18 trams heeft.
Weet iemand misschien in welke stad?
Padova in de buurt van Venetië check

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: vr 14 jul 2017, 13:39
door Meltrain
Dat zijn geen trams. :P
(Maar bedankt voor het antwoord. :wink: )

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: za 15 jul 2017, 09:15
door PHS
Daniel schreef:In elk geval een goeie zaak dat, zoals het persbericht beschrijft, men aandacht heeft gehad voor het behoud van de identiteit en het businessmodel van Qbuzz wat nu behouden kan blijven. Immers is dat juist de kracht van Qbuzz als bedrijf waarmee ze zich kunnen onderscheiden.
Het is afwachten wat die woorden waard zullen zijn, want Busitalia is duidelijk uit op expansie. Het is een nog redelijk jong bedrijf, dat in 2011 is ontstaan uit een reorganisatie van het voormalige SITA. In Italië is het bedrijf de afgelopen jaren hard gegroeid door de overname van meerdere lokale busvervoerders. Het bedrijf heeft zo een groot aantal concessies bedongen, met name in het noorden van het land. Nu wil Busitalia ook buiten Italië actief worden. Zo te horen heeft men grootse plannen en Qbuzz lijkt daar een eerste stap in te zijn.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 10:37
door CamilleKreemers
ik hoop dat ze altijd rendabel zullen inschrijven en de kwaliteiten van Qbuzz overeind zullen houden. Ik vind het bedrijf redelijk goed werken in GD en hoor ook positieve signalen uit Utrecht.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 23:11
door Statler Rail
Ik ben benieuwd of Qbuzz door de verkoop nu gevrijwaard blijft van de gevolgen van de fraude in Limburg. Er loopt immers een strafrechtelijk onderzoek naar NS, Qbuzz en een aantal sleutelpersonen. Een bedrijf dat veroordeeld is voor aanbestedingsfraude mag voorlopig niet meer meedoen met aanbestedingen. Ik dacht dat dát ook een belangrijke reden was waarom NS van Qbuzz af moest. Een integratie van Qbuzz in een ander bedrijf (bv integratie met Syntus/Keolis) had dit opgelost omdat het frauderende Qbuzz daarna niet meer bestaat.

Nu alleen de aandeelhouder wisselt (NS verkoopt alle aandelen Qbuzz aan Busitalia), kan het een groot probleem voor Busitalia zijn wanneer Qbuzz veroordeeld wordt. Weten de Italianen wel wat ze gekocht hebben?

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: zo 16 jul 2017, 23:48
door starx
Ik weet er niet precies het fijne van, maar ik verwacht niet dat Qbuzz daar nog gevolgen van zal ondervinden:
- Qbuzz was niet als zodanig in de race voor de concessie, maar ze deden de bieding voor Abellio, waarvan ze een dochterbedrijf zijn.
- Qbuzz is niet strafrechtelijk veroordeeld voor de fraude in Limburg. Ze hebben een schikking getroffen om hier onderuit te komen. Daarmee zijn ze in juridische volgens mij van het gelazer af.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: ma 17 jul 2017, 22:01
door CamilleKreemers
Qbuzz heeft een forse schikking als bedrijf geboden, net als de NS begreep ik. Nu worden alleen de personen op individuele basis nog vervolgd, maar die zijn voor zover ik weet al allemaal uit het bedrijf.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: za 22 jul 2017, 12:06
door DrechtBlub
Statler Rail schreef:Feitelijk zijn de OV-bedrijven in Nederland nu bijna allemaal in meer of mindere mate staatsbedrijven:

NS -> Nederlandse staat
Arriva -> Deutsche Bahn -> Duitse staat
Syntus -> Keolis -> SNCF (70%) -> Franse staat
Connexxion -> TransDev -> Caisse des Dépôts et Consignations (rechtstreeks 50% en indirect via Veolia Environnement) -> Franse staat
Qbuzz -> Busitallia -> FS -> Italiaanse staat

De vers geprinte euro's weten hun weg naar de Nederlandse OV-markt te vinden... :wink:
EBS? Dat zijn hoedanook al geen euro's :P

Ik ben benieuwd wat Qbuzz gaat doen; en of ze nog snel genoeg gaan zijn om mee te bieden in DAV bijvoorbeeld.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: vr 28 jul 2017, 20:08
door Daniel
ACM: Busitalia mag Qbuzz overnemen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van Qbuzz door het Italiaanse bedrijf Busitalia. Volgens de marktautoriteit blijft er na de overname voldoende concurrentie over. Busitalia onderdeel van de Italiaanse nationale spoorvervoerder Ferrovie dello Stato Italiane dat in handen is van de Italiaanse overheid.
Lees verder

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 20:06
door Daniel
Busitalia betaalt 30 miljoen voor Qbuzz
Busitalia heeft NS-dochter Qbuzz voor dertig miljoen euro gekocht. Met de overname wordt het Italiaanse OV-bedrijf volledig eigenaar van de Nederlandse busvervoerder. Dat is donderdag bekendgemaakt tijdens een receptie bij de Italiaanse ambassade in Den Haag.
Busitalia zegt de huidige bedrijfsfilosofie van Qbuzz te steunen en daarom blijft de identiteit van de vervoerder en het bedrijfsmodel behouden. Volgens de Italiaanse onderneming zullen ook de belangen van het huidige personeel behartigd blijven en reizigers zullen in eerste instantie niets merken van de overname. Wel wil het Italiaanse moederbedrijf groeien door concessies te winnen in Nederland. Niet alleen voor busvervoer, maar ook voor het spoorvervoer. Italiaanse topman Stefano Rossi wil de omzet van de voormalige NS-dochter verdubbelen.

Lees verder

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 21:02
door regenmaker
Ow, we krijgen dus ook Qtrainzz. :')

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 21:03
door Daniel
Ach, de trams in Utrecht rijden ook gewoon met Qbuzz erop hoor :wink:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 21:13
door regenmaker
Ben wel benieuwd waar Qbuzz op gaat meebieden en nog meer naar wat ze binnen gaan halen. Of gaat het EBS achteraan?

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 21:18
door Aking
Was die tent niet meer waard? -o-

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Geplaatst: do 31 aug 2017, 21:20
door regenmaker
Vind het nog wel een redelijk bedrag voor Qbuzz, Groningen-Drenthe loopt binnenkort af (binnenkort aanbesteding). Utrecht is nog wat langer tot 2023, maar dan willen Arriva, Connexxion en Keolis denk ik ook dolgraag Utrecht Stad hebben. Ook wel grappig om Qbuzz te zien op een Italiaanse site: http://www.fsitaliane.it/