Pagina 1 van 2

Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: wo 13 dec 2017, 15:35
door Durashift
Boze buschauffeurs in het streekvervoer voeren donderdag in verschillende regio´s actie tegen een te hoge werkdruk. In de ludieke actie worden bussen op hun route gevolgd door een auto met een mobiel toilet (Dixie) op de aanhanger.

https://www.transport-online.nl/site/86 ... ie-routes/

Acties in Noord-Holland / Gelderland / Groningen / Noord-Brabant/Limburg.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: wo 13 dec 2017, 17:04
door AppleMoose
Kan ik wel waarderen :pos:

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 13:46
door borsjea
Zag net de beelden op de site vd telegraaf, men heeft het er over dat met regelmaat chaufeurs 4 uur zoner rust en plaspauzes achter het stuur zitten.
Vraag me af hoe vaak dit probleem zich voor doet. Heb geen idee hoe de gemiddelde eindpunt van een lijn er uitziet, maar een voorziening aanbrengen op een punt waar een bus een meerdere minuten volgens de dienstregeling stilstaat lijkt mij in ieder geval een goede zaak.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 14:18
door dennistd
Het gemiddelde eindpunt bestaat niet. Je hebt lijnen die eindigen in een keerlus, op een rotonde, op een busstation (met of zonder voorzieningen) of helemaal geen eindpunt hebben maar een rondje door een wijk rijden.

Voorbeeld: de Twentse lijn 62 Denekamp-Borculo.Je begint in Enschede om 6.50u. Onderweg de busstations Haaksbergen en Neede, waar geen toiletgelegenheid is. Ook eindpunt busstation Borculo waar je in vijf minuten keert heeft ondanks vier kerende lijnen daar geen toilet. Terug naar Enschede, file in de ochtendspits, 6-8 minuten te laat op het station met een stop van twee minuten, weer geen toiletkans. Door naar Oldenzaal dan maar: daar kom je binnen op vertrektijd, dus direct door naar Denekamp. Ook daar twee minuten over, maar de eindhalte is een rotonde zonder toilet. Terug naar Oldenzaal waar je eindelijk tijd en gelegenheid hebt voor een toiletbezoek (in drie minuten). Al met al ben je dan ook alweer ruim drie uur onderweg... Nou hanteer ik de stelregel dat hoge nood voor punctualiteit gaat, dus dan maar twee minuten vertraging. Helaas denkt niet iedereen daar zo over. En daarbij: soms kom je dus gewoon twee uur lang geen enkel toilet tegen, en dat kan soms heel vervelend zijn... :oops:

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 15:05
door Aking
Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 15:18
door Speedmaster
Moet je kijken hoe snel je dan op Dumpert of FB staat met een filmpje en vervolgens een gesprek met je vestigingsmanager....

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 19:05
door WSM
Heb het anders wel een keer gezien hoor, wel 's ochtends in het donker, busschauffeur die zijn nood in de bebouwde kom achter een bushokje moest lenigen.

Triest dat dat nodig is overigens.

Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 19:17
door Lange_Dre
Aking schreef:Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*
Doe jij dat dan ook op je werk? :wink:
Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de chauffeurs tussen de ritten door even naar de wc moeten kunnen gaan.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 19:23
door Mr-W
WSM schreef: Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
Nee, FNV wil terugkeren naar nutsbedrijven in het openbaar vervoer.
Vroeger was het OV een nutsbedrijf zonder winstoogmerk. Wat ons betreft gaan we terug naar die situatie."
ED.nl

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 23:16
door WSM
Ja laten we vooral teruggaan naar het OV van de jaren '80. Lekker één keer per uur boemelen op trage diesellijntjes.
FNV is ver over hun houdbaarheidsdatum heen.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 23:19
door Aking
Lange_Dre schreef:
Aking schreef:Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*
Doe jij dat dan ook op je werk? :wink:
Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de chauffeurs tussen de ritten door even naar de wc moeten kunnen gaan.
Nee, ik werk niet :') *O*

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: do 14 dec 2017, 23:22
door Mdk
"Ons belastinggeld" moet toch bij iemand terechtkomen :X

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 00:02
door Aking
:Y

Al is dat in mijn specifieke geval vooral naar de staat gegaan ipv naar mij :X

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 00:09
door Hainje
Al dat belastinggeld is naar mij toe gegaan! *O*
En als de regeltjes bij de Rijksoverheid niet zo rigide waren dan had ik allang aan het werk kunnen zijn. Hadden ze toch een slordige € 27.000,- (ja je leest het goed) kunnen besparen.

Maar OT: Ik vind het goed dat deze ludieke actie is gevoerd. Daarnaast zijn de pauzes vaak ook dusdanig kort dat je alles (incl. passagiers lossen en naar de buffer rijden) moet doen in max. 20 minuten.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 00:28
door Aking
Hainje schreef:Al dat belastinggeld is naar mij toe gegaan! *O*
En als de regeltjes bij de Rijksoverheid niet zo rigide waren Hadden ze toch een slordige € 27.000,- (ja je leest het goed) kunnen besparen.
Doe dat keer 5 en je komt misschien bij mij in de buurt :')

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 01:15
door Chrysa
Jullie zijn allebei nog luier dan die buschauffeurs! :N

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 01:47
door Hainje
Ach wij pakken het tenminste goed aan. Wij parasiteren niet alleen op de portemonnee van onze pappies, maar van alle pappies in heel Nederland. :6

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 13:09
door dylanwild94
Gelukkig snoep ik ook nog wat af van het belastinggeld dat Hainje krijgt. (A)

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:14
door zone2000
Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
is het ov dan een sector waar het slecht gaat?
Knot: nog altijd ruimte voor hogere lonen

WASHINGTON (ANP) - Bedrijven in Nederland hebben nog altijd flinke ruimte om lonen te verhogen en vakbonden zouden daar meer gebruik van moeten maken. Dat stelde DNB-president Klaas Knot vrijdag in de marge van de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Knot pleit al ruim twee jaar voor hogere lonen als middel om de Nederlandse economie verder vooruit te helpen. In die tijd is daar echter weinig vooruitgang in geboekt, stelde hij. ,,De cao-loonstijging is nog steeds bijzonder gematigd, gezien de werkloosheid die in rap tempo daalt. De inzet van vakbonden zou wat dat betreft wel wat meer gericht mogen zijn op loonstijgingen, in plaats van op heel veel kleinere dingen.''
https://www.telegraaf.nl/financieel/133 ... gere-lonen

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:18
door Suus
Tenzij er recentelijk wat is veranderd, is het rijksbudget voor OV al een hele tijd bevroren.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:19
door Jef400
Wat ik heb vernomen wilt men het verschil tussen de Inflatie en de lonen tijdens de crises rechttrekken. Het is niet zo maar dat het om 'extra' geld gaat zeg maar.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 14:44
door Nitein-Repart
zone2000 schreef:
Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
is het ov dan een sector waar het slecht gaat?
Knot: nog altijd ruimte voor hogere lonen

WASHINGTON (ANP) - Bedrijven in Nederland hebben nog altijd flinke ruimte om lonen te verhogen en vakbonden zouden daar meer gebruik van moeten maken. Dat stelde DNB-president Klaas Knot vrijdag in de marge van de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Knot pleit al ruim twee jaar voor hogere lonen als middel om de Nederlandse economie verder vooruit te helpen. In die tijd is daar echter weinig vooruitgang in geboekt, stelde hij. ,,De cao-loonstijging is nog steeds bijzonder gematigd, gezien de werkloosheid die in rap tempo daalt. De inzet van vakbonden zou wat dat betreft wel wat meer gericht mogen zijn op loonstijgingen, in plaats van op heel veel kleinere dingen.''
https://www.telegraaf.nl/financieel/133 ... gere-lonen
Zolang in Nederland allerlei bedrijven zijn die met nep-ZZPérs (PostNL, Deliveroo), nep-stagiaires (afgestudeerden die complete arbeidstaken op zich nemen onder de noemer stage), jongeren (15/16-jarigen in plaats van 18 en ouder ivm lager jeugdloon), etc. werken om zo onder de eisen van het minimumloon/CAO uit te komen, denk ik dat de lonen in Nederland eerder te hoog dan te laag zijn.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 15:00
door Durashift
^^ dat laatste heb ik je hier al vaker zien schrijven, volgens mij. Begrijp niet zo goed hoe je daarbij komt (los van je argumentatie die je al geeft).

Denk dat er ten eerste onderscheidt tussen loon (sec. dat wat de ontvanger als € 's ontvangt) en loonkosten.

Dat de loonkosten voor degene die loon moet betalen wellicht wat straf zijn in ons land, kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Volgens mij doet ons kabinet daar ook iets aan, de komende regeerperiode.

Alleen, de door jou genoemde bedrijven willen juist flexibele contracten of eigenlijk werken zonder arbeidscontract maar liever met een leverancierscontract om daarmee (loon)kosten en risico's te besparen. Volgens mij niet omdat het bezorgloon van een paar cent per pakje of die 10 euro bruto per uur nou zo onoverkomelijk hoog is..

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 16:32
door Suus
Postbedrijven gaan wettelijk gedwongen worden 80% van de postbezorgers in dienst te nemen om oneerlijke concurrentie van verplichte dienstverlening tegen te gaan.

Ook busvervoer is een verplichte dienstverlening en verkaveld. Een CAO zal blijven bestaan en er is geen concurrentie van een ZZP-buschauffeur die zijn eigen lijn start. Vervoerders horen de CAO na te komen bij hun planningen, klaar.

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Geplaatst: vr 15 dec 2017, 21:03
door Vinny
Durashift schreef:^^ dat laatste heb ik je hier al vaker zien schrijven, volgens mij. Begrijp niet zo goed hoe je daarbij komt (los van je argumentatie die je al geeft).

Denk dat er ten eerste onderscheidt tussen loon (sec. dat wat de ontvanger als € 's ontvangt) en loonkosten.

Dat de loonkosten voor degene die loon moet betalen wellicht wat straf zijn in ons land, kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Volgens mij doet ons kabinet daar ook iets aan, de komende regeerperiode.

Alleen, de door jou genoemde bedrijven willen juist flexibele contracten of eigenlijk werken zonder arbeidscontract maar liever met een leverancierscontract om daarmee (loon)kosten en risico's te besparen. Volgens mij niet omdat het bezorgloon van een paar cent per pakje of die 10 euro bruto per uur nou zo onoverkomelijk hoog is..
Het zijn niet alleen de loonkosten maar het zijn ook de overige verplichtingen (bijvoorbeeld 2 jaar ziekte doorbetalen) die werkgevers weerhoudt om mensen in (vaste) dienst te nemen. De OV-sector had nog een andere handicap: een vergrijsd personeelsbestand, en voor de werkgever dure luxe arbeidsvoorwaarden.

Voor wat betreft het gestelde probleem zou het ook helpen als er weer sanitaire voorzieningen zouden komen bij busstations (toegankelijk met een sleutel) en in overleg met de vervoersregio de rijtijden beter afstemmen op wat realistisch is. Per slot van rekening is Nederland nou eenmaal een land waar veel files staan.