Pagina 1 van 1

Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 12:14
door isadora
In 2018 gaat er proef gereden worden met zelfrijdende treinen.
Dit gaat zowel voor goederen- als personentreinen gebeuren.
https://nos.nl/artikel/2209445-proeven- ... start.html

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 15:49
door Ferdinand
Al die machinsten die bang zijn voor hun baan gaan natuurlijk weer zeiken. Vooruitgang houd je niet tegen!!

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 18:15
door Nicketick
Ben wel verbaasd dat er in de provincie Groningen getest gaat worden. Had toch op z'n minst verwacht dat er ETCS aanwezig zou moeten zijn om automatisch te kunnen rijden.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 19:57
door AppleMoose
OV fan Utrecht schreef:Al die machinsten die bang zijn voor hun baan gaan natuurlijk weer zeiken. Vooruitgang houd je niet tegen!!
Voorlopig zullen ze hun baan wel behouden, maar er mag best een kanttekening geplaatst worden tegen automatiseren. Automatisering brengt veel voordelen, maar zeker ook nadelen. Mensen die voldoende capaciteiten hebben om zich om te kunnen scholen / hogere opleiding te doen (zoals machinisten) zullen hun weg wel weer vinden. Maar mensen die niet verder komen dan praktijkonderwijs of mbo niveau 1 en 2 en gehandicapten die opzich prima in een bedrijf kunnen functioneren, hebben het nu al moeilijk om een baan te vinden. Gewoonweg omdat veel banen voor dit niveau verdwijnen door automatisering.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 20:27
door Bemined
Dat zeiden ze zeker ook toen de met de komst van de elektrische trein er geen stoker meer nodig was...

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 20:47
door regenmaker
Ronaldussen schreef:Voorlopig zullen ze hun baan wel behouden, maar er mag best een kanttekening geplaatst worden tegen automatiseren. Automatisering brengt veel voordelen, maar zeker ook nadelen. Mensen die voldoende capaciteiten hebben om zich om te kunnen scholen / hogere opleiding te doen (zoals machinisten) zullen hun weg wel weer vinden. Maar mensen die niet verder komen dan praktijkonderwijs of mbo niveau 1 en 2 en gehandicapten die opzich prima in een bedrijf kunnen functioneren, hebben het nu al moeilijk om een baan te vinden. Gewoonweg omdat veel banen voor dit niveau verdwijnen door automatisering.
In de technische sector zijn nog genoeg banen te vinden. De machines moeten gesmeerd blijven worden en onderhouden worden. Het werk zal zich verplaatsen. Ook op het gebied van online-security zal de vraag toenemen.

Als je een jonge machinist/buschauffeur bent moet je er rekening mee houden dat over pakweg 20/30 jaar (of misschien al eerder) je baan kan gaan verdwijnen.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 21:01
door Ferdinand
Dat is nou eenmaal zo.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 00:35
door Suus
Zelfrijdende treinen zijn een stuk gemakkelijker te realiseren: er is al een geleidende baan, er is al een beveiligingssysteem en het netwerk is redelijk goed af te scheiden van overige verkeersstromen. Je kan in Nederland met de trein soms voor meer dan honderd kilometer geen overweg tegenkomen.

In zelfrijdende bussen geloof ik iets minder. Het autonoom rijden in druk gemengd verkeer gaat nog steeds erg slecht, alleen de makkelijke onderdelen zoals de snelweg (met lijnen die begeleiding geven en een afgescheiden netwerk van overige verkeersstromen) zijn tot nu toe bereikt.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 07:54
door Mr-W
regenmaker schreef:
Ronaldussen schreef:Voorlopig zullen ze hun baan wel behouden, maar er mag best een kanttekening geplaatst worden tegen automatiseren. Automatisering brengt veel voordelen, maar zeker ook nadelen. Mensen die voldoende capaciteiten hebben om zich om te kunnen scholen / hogere opleiding te doen (zoals machinisten) zullen hun weg wel weer vinden. Maar mensen die niet verder komen dan praktijkonderwijs of mbo niveau 1 en 2 en gehandicapten die opzich prima in een bedrijf kunnen functioneren, hebben het nu al moeilijk om een baan te vinden. Gewoonweg omdat veel banen voor dit niveau verdwijnen door automatisering.
In de technische sector zijn nog genoeg banen te vinden. De machines moeten gesmeerd blijven worden en onderhouden worden. Het werk zal zich verplaatsen. Ook op het gebied van online-security zal de vraag toenemen.

Als je een jonge machinist/buschauffeur bent moet je er rekening mee houden dat over pakweg 20/30 jaar (of misschien al eerder) je baan kan gaan verdwijnen.
Inderdaad, hetzelfde geldt voor metrobestuurder of treinconducteur in de OV sector.
Ik voel er zelf niks voor om op werkgelegenheidsgronden innovaties niet door te voeren zoals de SP wel eens voorstelt. Dan kochten we nog steeds een kaartje bij het loket en hebben we geen internetwinkels enz.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 08:04
door Durashift
Ronaldussen schreef:
OV fan Utrecht schreef:(,,) Vooruitgang houd je niet tegen!!
Voorlopig zullen ze hun baan wel behouden, maar er mag best een kanttekening geplaatst worden tegen automatiseren. Automatisering brengt veel voordelen, maar zeker ook nadelen.
:pos:
Ronaldussen schreef: (..) Gewoonweg omdat veel banen voor dit niveau verdwijnen door automatisering.
Over 40 jaar is KI zodanig ontwikkelt dat er geen banen meer nodig zijn.. de computer (robot) is dan de mens de baas.. :shock:

Hopelijk is dan de wet tot een vrijwillig levenseinde wel geregeld in politiek Den Haag..

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 12:04
door Statler Rail
regenmaker schreef:Als je een jonge machinist/buschauffeur bent moet je er rekening mee houden dat over pakweg 20/30 jaar (of misschien al eerder) je baan kan gaan verdwijnen.
Voor de buschauffeurs maak ik mij geen zorgen. Er begint zich al langzamerhand een personeelstekort af te tekenen en dat gaat de komende jaren nog veel en veel erger worden. Maar de klassieke stads- en streekbus zal wel minder worden, het zijn in de toekomst eerder hoogfrequente metro-style HOV-lijnen en internationaal vervoer zoals FlixBus en besloten vervoer waarvoor veel chauffeurs nodig zijn.

Railgebonden vervoer is dankzij de eigen dedicated infrastructuur gewoon veel makkelijker volledig te automatiseren dan vervoer over de weg waarop ook fietsers, voetgangers, scootmobielen en wat al niet meer rijden. Door de poortjes op stations zal de treinconducteur over niet al te lange tijd in deze vorm verdwijnen en puur een gastheer/-vrouw rol krijgen.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 12:17
door Mdk
Ik verwacht persoonlijk juist dat de regio door ditsoort ontwikkelingen beter bediend zal worden. Een systeem van kleine zelfrijdende busjes, icm met een soort breng flex ordersysteem zorgt ervoor dat je geen vaste lijnen hoeft te rijden op plekken waar dit niet kostendekkend is, maar toch een snelle ov dienst kunt leveren. Ook het feit dat de personeelskosten van de chauffeurs wegvallen zorgt ervoor dat zo'n rit een stuk goedkoper word, en er dus voor hetzelfde geld meer ov geboden kan worden.

Ik heb zelf best wat theorieën met betrekking tot zelfrijdendheid, elektrificatie en de invloed die dat zal hebben op het ov, misschien dat ik die binnenkort wel even uiteen zet in een nieuw topicje, zou dit iemand interesseren of nah?

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 16:50
door Durashift
^^ zet maar neer hoor. *bus* *trein*

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 18:15
door Ferdinand
Sowieso zou zo'n automatisch systeem getest moeten worden bij middelgrote steden die nu een niet al te beste OV-verbinding hebben zoals Zeist, Drachten of Emmeloord.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 19:57
door Pim-AllianceB95
Zeist slecht OV ja? Man, volgens mij zie ik alleen op de busbanen rond Schiphol vaker OV voorbijkomen.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 21:24
door AppleMoose
Een reactie op meerdere mensen die mij gequotet hebben.

Ik zeg nergens dat er niet geautomatiseerd mag worden. Wél zul je moeten nadenken om de nadelen die het heeft (afnemen van werkgelegenheid voor bepaalde doelgroepen) op te kunnen vangen. Omscholing kán een oplossing zijn, maar niet voor iedereen. Ook aan hen zul je dus moeten denken.
Mr-W schreef:Ik voel er zelf niks voor om op werkgelegenheidsgronden innovaties niet door te voeren zoals de SP wel eens voorstelt. Dan kochten we nog steeds een kaartje bij het loket en hebben we geen internetwinkels enz.
Wat een bullshit weer. Uitstekend bewijs dat je niet goed hebt gelezen waarom de SP bijvoorbeeld voor behoud van lokettisten is.

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: do 28 dec 2017, 23:09
door regenmaker
Ronaldussen schreef:Ook aan hen zul je dus moeten denken.
Wat had je dan in gedachte als mogelijke oplossing?

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: vr 29 dec 2017, 03:37
door Durashift
Basis inkomen plus een maatschappelijk omgeving creëren waarin men die groepen mensen op een respectvolle wijze én naar hun capaciteiten, kan inzetten.

'De Melkertbaan moet terug.' Dat stelt oud-kamerlid Mei Li Vos in reactie op het betoog van Jesse Frederik. Die betoogde eerder deze week in de Den Uyllezing dat onze verzorgingsstaat niet meer werkt voor de mensen die hem het meeste nodig hebben.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... moet-terug

Re: Proef met zelfrijdende treinen

Geplaatst: vr 29 dec 2017, 08:45
door Mr-W
Het is een illusie dat schulden van mensen verdwijnen door de introductie van een melkertbaan zoals Mei Li Vos stelt. Een basisinkomen zie ik (voorlopig) niet komen, daar is geen maatschappelijk draagvlak voor.
Ronaldussen schreef:
Mr-W schreef:Ik voel er zelf niks voor om op werkgelegenheidsgronden innovaties niet door te voeren zoals de SP wel eens voorstelt. Dan kochten we nog steeds een kaartje bij het loket en hebben we geen internetwinkels enz.
Wat een bullshit weer. Uitstekend bewijs dat je niet goed hebt gelezen waarom de SP bijvoorbeeld voor behoud van lokettisten is.
Om werkgelegenheid te behouden als een soort Melkertbaan. Helaas zorgt dat wel voor hogere tarieven door een minder efficiënte bedrijfsvoering.