15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door playertwo »

Heb het ook de situatie als er voldoende ICNG beschikbaar is om de gehele Benelux te kunnen rijden. ICNG wordt kan 200km/h dus daarmee moet je de Benelux kunnen voorblijven. Anders is er altijd nog de mogelijkheid om in Noorderkempen aan de kant te gaan.
Statler Rail schreef:Volgens mij was het oorspronkelijk niet de bedoeling dat de IC Brussel via Breda en Zaventem zou rijden, maar heeft dat vooral te maken met de NMBS. De stop in Noorderkempen volgens mij ook. Bij het ontwerp van de HSL-Zuid was de gedachte dat de NMBS een trein Antwerpen - Noorderkempen - Breda zou gaan rijden, de NS binnenlandse shuttles Amsterdam - Rotterdam - Breda, en de internationale treinen gewoon rechtstreeks Rotterdam - Antwerpen.
Het plan was zelfs een trein Antwerpen - Breda - Den Haag (1x per 2 uur)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Nitein-Repart »

1x/2 uur is een zaadfrequentie voor korte afstanden, dus ik ben blij dat dat plan niet doorgekomen is. En daarnaast bestaat er de Thalys, dus de Beneluxtrein (of die met ICR of met IC-NG wordt gereden) hoeft tussen Amsterdam en Antwerpen niet hetzelfde stoppatroon te hebben. Het is juist van toegevoegde waarde dat de Beneluxtrein in Breda stopt, aangezien een uurlijkse pendel Breda-Antwerpen waarschijnlijk onrendabel is. De Thalys is snel en duur, de Beneluxtrein is iets langzamer en wat goedkoper. Prima keuze voor de reiziger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

De Thalys is echt reteduur als je niet te lang van tevoren boekt ja. Het zou mooi zijn als Thalys de Izy vanaf/naar Amsterdam laat rijden. Dat is de low-budget treindienst (1-2x per dag) van Thalys tussen Brussel en Parijs. Die zijn spotgoedkoop als je ruim van tevoren boekt en een normale prijs als je vlak van tevoren boekt.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daan! »

Nitein-Repart schreef:En daarnaast bestaat er de Thalys, dus de Beneluxtrein (of die met ICR of met IC-NG wordt gereden) hoeft tussen Amsterdam en Antwerpen niet hetzelfde stoppatroon te hebben. Het is juist van toegevoegde waarde dat de Beneluxtrein in Breda stopt, aangezien een uurlijkse pendel Breda-Antwerpen waarschijnlijk onrendabel is. De Thalys is snel en duur, de Beneluxtrein is iets langzamer en wat goedkoper. Prima keuze voor de reiziger.
Sorry, maar je kijkt echt niet verder dan je eigen schutting. Het stoppen van de Beneluxtrein is alleen voor toegevoegde waarde voor reizigers uit Brabant. En het is maar zeer de vraag of een shuttle Antwerpen - Breda (en verder) niet rendabel is. Overigens zijn alle sprinters onrendabel om het een beetje context te geven.

De Thalys is snel en duur en succesvol. De vraag is hoe dat laatste komt. Mogelijk door gebrek aan concurrentie van een goede betrouwbare snelle beneluxtrein. De huidige beneluxtrein heeft namelijk een onregelmatig stoppatroon, doet er onnodig lang over en is door het flexibele prijssysteem misschien wel complex.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

De Thalys is mede succesvol omdat reizigers die ver van tevoren boeken goedkoper uit zijn dan met de Benelux en omdat er geen alternatief per trein is als je naar Parijs wilt (de Benelux rijdt immers niet verder dan Brussel). De Benelux is er voor de mensen die niet ruim van tevoren willen reserveren en voor de reizigers die vanuit Zuid- en Oost-Nederland komen.

En de stop in Breda is niet alleen voor reizigers uit Brabant, want ook Gelderland, Twente + Deventer en zelfs Hilversum, Amersfoort en Utrecht zijn sneller via Breda.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door playertwo »

Vanuit Utrecht geeft de reisplanner een voorstel over Rotterdam, wat 13 minuten trager, maar wel 2 krappe overstappen zal uitsparen van 3 en 5 minuten versus 1x 15 minuten en een voorstel over Den Bosch. Vanaf Deventer komt er nog 1 bij in Utrecht van 9 minuten en is het verschil 16 minuten. En dit grove kwartier wordt veroorzaakt door de omweg via Breda. Anders was over Rotterdam sneller geweest, en met de ruimere oversta sowieso betrouwbaarder.

Dan zou het toch nog mooier zijn als die reizigers niet in Breda hoeven over te stappen maar een rechtstreekse verbinding krijgen met iets ruimere aansluitingen en daarmee een stuk betrouwbaarder vanaf minimaal Eindhoven of Den Bosch?
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door FRAM-9390 »

Een concurrent voor het vliegtuig is wat mij betreft de nachttrein: slapend op plaats van bestemming komen. Er zijn -zoals in dit topic is gemeld- plannen van de Oostenrijkse ÖBB om het in 2016 door de DB om zeep geholpen nachtnet met Nederland te heropenen. Ik heb onlangs de reis naar Zwitserland gemaakt met de ÖBB. Voldeed me prima. En in tegenstelling tot reizen per Flixbus waar vertraging en het "vergeten" van reizigers helaas voor komt en je bij elke stop op je hoede moet zijn en waar je bagage niet veilig is, is het me in de nachttrein gelukt om te slapen en uitgerust te arriveren.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

playertwo schreef:Vanuit Utrecht geeft de reisplanner een voorstel over Rotterdam, wat 13 minuten trager, maar wel 2 krappe overstappen zal uitsparen van 3 en 5 minuten versus 1x 15 minuten en een voorstel over Den Bosch. Vanaf Deventer komt er nog 1 bij in Utrecht van 9 minuten en is het verschil 16 minuten. En dit grove kwartier wordt veroorzaakt door de omweg via Breda. Anders was over Rotterdam sneller geweest, en met de ruimere oversta sowieso betrouwbaarder.
Als je de reistijd Utrecht-Rotterdam-Brussel exact een kwartier versneld en de rest ongemoeid laat, dan wordt het niet sneller, maar even snel, namelijk beiden 2:42. Echter: als je een aparte pendel naar Breda inlegt, kun je die natuurlijk beter laten afstemmen op de IC van/naar Zwolle, waardoor de route Utrecht-Breda-Brussel ook nog iets sneller zou kunnen worden: als je de IJssellijn-IC een 7 minuten overstap zou geven op zo'n Breda-pendel, dan wordt die route 6 minuten sneller. En als je ze zou koppelen (met 2 min. wachttijd in Breda) zelfs 11 minuten.
playertwo schreef:Dan zou het toch nog mooier zijn als die reizigers niet in Breda hoeven over te stappen maar een rechtstreekse verbinding krijgen met iets ruimere aansluitingen en daarmee een stuk betrouwbaarder vanaf minimaal Eindhoven of Den Bosch?
Zo'n aparte Breda-pendel zou ik alleen doen als die minimaal 1x p/u zou rijden, anders wordt de frequente te onaantrekkelijk.
Maar zo'n pendel kost ook extra treinstellen. Ik denk dat het dan voor iedereen beter is om de Benelux via Breda te laten en dan 2x per uur te laten rijden. Dat kost bijna even veel treinen (als je ervan uit gaat dat hij tussen Rotterdam en Amsterdam een binnenlandse ICD vervangt).

Ik zou me dan dus eerder focussen op het overslaan van het vliegveld van Brussel en wellicht ook het overslaan van Antwerpen-Berchem

FRAM-9390 schreef:Een concurrent voor het vliegtuig is wat mij betreft de nachttrein: slapend op plaats van bestemming komen. Er zijn -zoals in dit topic is gemeld- plannen van de Oostenrijkse ÖBB om het in 2016 door de DB om zeep geholpen nachtnet met Nederland te heropenen. Ik heb onlangs de reis naar Zwitserland gemaakt met de ÖBB. Voldeed me prima. En in tegenstelling tot reizen per Flixbus waar vertraging en het "vergeten" van reizigers helaas voor komt en je bij elke stop op je hoede moet zijn en waar je bagage niet veilig is, is het me in de nachttrein gelukt om te slapen en uitgerust te arriveren.
Ik heb al een paar keer de nachtbus naar Parijs genomen, zowel met Flixbus (vanaf Utrecht) als met Ouibus (vanaf Sloterdijk). Nooit problemen met mijn bagage gehad. Ook checken ze bij het instappen wie er allemaal is en na de rustpauze checken ze ook of iedereen weer ingestapt is. Dus ik snap niet wat je met vergeten bedoeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Daan! schreef:De Thalys is snel en duur en succesvol. De vraag is hoe dat laatste komt.
Je geeft het antwoord al: omdat de Thalys snel is. Daardoor is het een aantrekkelijk product en is ook de zakelijke markt in deze trein geïnteresseerd. En dat heb je in het geval van een in exploitatie vrij dure hogesnelheidstrein nodig voor de rendabiliteit. Zakenreizigers betalen namelijk gemiddeld meer voor hun tickets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daan! »

Ik doelde eerder op de vraag hoeveel potentiële reizigers er nu in de Thalys zitten die bij een volwaardig alternatief de IC Brussel zouden hebben gepakt.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daan! »

playertwo schreef:Vanuit Utrecht geeft de reisplanner een voorstel over Rotterdam, wat 13 minuten trager, maar wel 2 krappe overstappen zal uitsparen van 3 en 5 minuten versus 1x 15 minuten en een voorstel over Den Bosch. Vanaf Deventer komt er nog 1 bij in Utrecht van 9 minuten en is het verschil 16 minuten. En dit grove kwartier wordt veroorzaakt door de omweg via Breda. Anders was over Rotterdam sneller geweest, en met de ruimere oversta sowieso betrouwbaarder.
Dank voor deze analyse! Waardoor dus blijkt dat het achterland van Breda toch niet zo groot is als SuperGhost dacht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

Uhm, Daan, heb je mijn berichten wel gelezen? Ik heb aangegeven dat zelfs als je de Benelux zou versnellen met 15 minuten, je vanaf Utrecht alsnog even lang onderweg bent via Rotterdam als nu via Breda (beiden 2:42 dan). Natuurlijk kun je dan nog zeggen dat de overstap in Rotterdam korter zou kunnen, maar tegelijk kun je ook zeggen dat de route via Breda ook nog iets sneller zou kunnen door de IJssellijn-IC eindelijk eens een goede overstap te geven (of eraan vast te maken als je van een pendel uit gaat). Al met al ontlopen voor Utrecht beide routes elkaar niet zo.

En dan is Utrecht nog het uiterste randje (waarvan ik zelf al verbaast was dat dit nog erbij kon horen), het echte achterland (Gelderland, Twente + Deventer, Noord-Brabant en Zeeland), zullen sneller blijven via Breda, zelfs met de huidige slechte aansluiting van de IJssellijn-IC waar ze van afhankelijk zijn. Zou je die aansluiting dus verbeteren, dan kun je op die route nog 20-30 minuten winnen. Breda wint het dan dus altijd voor die regio's en dat is dus een behoorlijk groot achterland.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:
Daan! schreef:De Thalys is snel en duur en succesvol. De vraag is hoe dat laatste komt.
Je geeft het antwoord al: omdat de Thalys snel is. Daardoor is het een aantrekkelijk product en is ook de zakelijke markt in deze trein geïnteresseerd. En dat heb je in het geval van een in exploitatie vrij dure hogesnelheidstrein nodig voor de rendabiliteit. Zakenreizigers betalen namelijk gemiddeld meer voor hun tickets.
The Thalys is niet alleen snel, maar ook een redelijk betrouwbaar en prettig vervoermiddel. Als je een paar weken van te voren boekt zijn de prijzen heel acceptabel. Als je op stel en sprong weg wil moet je wat meer betalen, zeker in drukke periodes. Op die manier krijg je een goede spreiding van passagiers over de verschillende dagen van de week en in verschillende periodes en zijn alle treinen goed bezet. Doordat je verplicht moet reserveren geen staanplaatsen of 2e klas reizigers die eerste klas gaan zitten. De verbindingen naar Duitsland per trein zijn wat dat betreft een stuk minder en vaak overvol. Qua conform wat mij betreft de Thalys ook de winnaar van het vliegtuig. Naar Duitsland pak ik vaak nog steeds het vliegtuig.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

@SuperGhost: jij noemt Gelderland als achterland van Breda. Maar reizigers van grofweg Nunspeet en westelijker zullen via Utrecht en Rotterdam reizen. En een deel van de Valleilijn reist ook sneller over Rotterdam.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

De Veluwelijn was ik even vergeten ja.

De Valleilijn klopt niet:
- Barneveld Centrum -> Brussel-Zuid/Midi: 3:32 via Breda, 4:02 via Rotterdam (3:47 als de korte slag rijdt)
- Lunteren -> Brussel-Zuid/Midi: 3:40 via Breda, 4:11 via Rotterdam
- Ede-Wageningen -> Brussel-Zuid/Midi: 3:19 via Breda, 3:32 via Rotterdam

Als je uitgaat van een versnelde Benelux (-15) en een Breda-pendel met goede aansluiting (7 min i.p.v. 32) in Breda:
- Barneveld Centrum -> Brussel-Zuid/Midi: 3:37 via Breda (3:22 met korte slag), 3:47 via Rotterdam (3:32 met korte slag)
- Lunteren -> Brussel-Zuid/Midi: 3:45 via Breda, 3:56 via Rotterdam
- Ede-Wageningen -> Brussel-Zuid/Midi: 3:07 via Breda, 3:17 via Rotterdam
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daan! »

@SuperGhost, Ik heb je reactie gelezen. Ik redeneer als volgt: als via zowel Rotterdam als Breda de reistijd even lang is, is een stop van de benelux voor hen in Breda niet noodzakelijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

Maar dat is een andere conclusie dat dat het achterland van Breda niet groot zou zijn :wink:

Ik ben niet tegen zo'n versnelde Benelux indien er een goed alternatief (dus minimaal 1x p/u) voor Breda komt, alleen vraag me af of het dan niet aantrekkelijker is de Benelux wel via Breda te laten en dan 2x p/u te laten rijden, want dat kost dan weinig extra materieel (zeker niet als je hem dan zou integreren in de ICD naar Breda, dan scheelt het zelfs). Overigens: als dat nieuwe materieel er is, wordt het keren in Breda dan niet sneller? Die keertijd van 8 minuten moet dan toch makkelijk gehalveerd kunnen worden?

Als je dan wel zo'n 'pendel' Brussel-Breda laat rijden, zou ik hem (zodra er genoeg materieel is) vastmaken aan de IC Roosendaal-Zwolle. Hierbij vervalt dan wel 1x p/u het stuk Roosendaal-Breda, waar je een vervangende sprinter op kan laten rijden (aangezien die IC toch 5 minuten stil staat in Breda kan dat zonder verdere gevolgen voor doorgaande reizigers)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Vooralsnog zijn er slechts twee ICNG-stellen besteld met een België-pakket, dus tot minstens 2025 rijdt de ICD Brussel met het huidige materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

Twee stuks :') dat is niet eens genoeg om naar Brussel te geraken vanuit welke Nederlandse stad dan ook.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daniel »

Die twee zijn ook alleen maar besteld om alvast de toelating te regelen voorafgaand aan een eventuele seriebestelling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Chrysa schreef:Die vlucht is bedoeld voor mensen die op Schiphol weer overstappen op een andere KLM-vlucht. Voordeel is dus dat je op 1 ticket beide vluchten hebt, waardoor als je je overstap mist door een vertraagde vlucht je gecompenseerd wordt.
Voor vandaag zie ik vijf KLM-vluchten van Brussel naar Amsterdam. Met driemaal een Embraer 75 en tweemaal een Embraer 190 is dat een totaal van 464 beschikbare stoelen. Vroeger vloog Sabena tussen Brussel en Amsterdam, maar opvolger Brussels Airlines doet dat (niet) meer: wat zou je krijgen als je bij Brussels Airlines een ticket boekt vanaf Schiphol? Werken die wel samen met Thalys tussen Amsterdam/Schiphol en Brussel? Of sturen ze alle passagiers die op Schiphol vertrekken met de andere maatschappijen binnen de Lufthansa Group of andere partners?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Ik denk vooral het laatste. Met een maatschappij die bij hun alliantie hoort. Die vluchten hebben ook vluchtnummers van Brussels Airlines.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Ik heb wel eens een ticket naar New York gezien op Google Flights voor 350 euro ofzo. IC Brussel naar Brussel vanaf Schiphol en met Brussel Airlines naar NYC. Terug met een A380 van Lufthansa.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Lijn 45 »

Waarheen voert die terugreis dan? Lufthansa komt met zijn A380's niet op Schiphol voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Frankfurt am Main.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten