15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door hidihi »

In dit artikel wordt er uitgelegd dat er met meer snelle en betaalbare treinen veel vliegbewegingen uitgespaard kan worden.


http://www.welingelichtekringen.nl/econ ... maken.html
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

Tja, onderzoek uit 2016. ..

Hoeveel jaar lezen / horen 'wij' nu al niet dat 'de trein de potentie heeft om het vliegtuig (op korte routes) te vervangen'????
Zit weinig schot in, in tegenstelling tot de luchtvaart.. :cry:

Hier kan je de bron lezen, met ruim 70 reacties

https://www.treinreiziger.nl/15-treinen ... dig-maken/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Op Londen en Frankfurt na zijn dat allemaal bestemmingen die vooral door KLM (en Air France voor Parijs natuurlijk) worden aangedaan. Zijn zij ook betrokken bij dat onderzoek?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door huibf »

Durashift schreef:Tja, onderzoek uit 2016. ..

Hoeveel jaar lezen / horen 'wij' nu al niet dat 'de trein de potentie heeft om het vliegtuig (op korte routes) te vervangen'????
Zit weinig schot in, in tegenstelling tot de luchtvaart.. :cry:

Hier kan je de bron lezen, met ruim 70 reacties

https://www.treinreiziger.nl/15-treinen ... dig-maken/
Dat kan pas als de luchvaart ook net als ieder ander btw betaald op kerozine
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Tom024 »

Durashift schreef:Tja, onderzoek uit 2016. ..

Hoeveel jaar lezen / horen 'wij' nu al niet dat 'de trein de potentie heeft om het vliegtuig (op korte routes) te vervangen'????
Zit weinig schot in, in tegenstelling tot de luchtvaart.. :cry:

Hier kan je de bron lezen, met ruim 70 reacties

https://www.treinreiziger.nl/15-treinen ... dig-maken/
Met de opening van de nieuwe NBS Erfurt - Nürnberg afgelopen december is de dienst Berlin - München een stuk sneller geworden, concurrentieel met het vliegtuig. Met plant nu al extra treinen per aanstaande nieuwe dienstregeling. Dus: het kan wel. ;)
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door hidihi »

Er is geen creativiteit in europa dat is het probleem. Als je hoge snelheidstreinen zowel voor dag als nachttreinen kunt ombouwen en vaste onderhoudsdagen voor bepaalde trajecten afspreekt dan kun je best met een hoge snelheids nachttreinen komen. Natuurlijk gaat het niet lukken om elke nacht met deze treinen te gaan rijden. Maar er zijn bepaalde momenten in de week dat de vraag naar vliegreizen zo groot is dat de tarieven flink omhoog gaan. Een goed voorbeeld is de zondag avond. Als mensen terug keren van hun weekendje weg. Dus als je nachttreinen inlegd op vrijdag en zondag avond kun je misschien wel concureren met de luchtvaart. Bijvoorbeeld ook goedkope economy oplossingen voor de veerboten is een goede oplossing als alternatief voor de luchtvaart

Natuurlijk hebben andere leden ook gelijk dat vliegreizen eerlijk belast moeten worden qua belastingen en heffingen. Ik ben wel eens voor 5 euro met het vliegtuig van Eindhoven naar Edinburgh gevlogen. Als ik de milleu bewuste oplossing had gekozen. Met de ferry naar Newcastle gaan en vervolgens met de trein naar Edinburgh reizen dan had me dat een paar honderd euro gekost.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

Tom024 schreef:
Durashift schreef: (..)
Hoeveel jaar lezen / horen 'wij' nu al niet dat 'de trein de potentie heeft om het vliegtuig (op korte routes) te vervangen'????
Zit weinig schot in, in tegenstelling tot de luchtvaart.. :cry:
(..)
Met de opening van de nieuwe NBS Erfurt - Nürnberg afgelopen december is de dienst Berlin - München een stuk sneller geworden, concurrentieel met het vliegtuig. Met plant nu al extra treinen per aanstaande nieuwe dienstregeling. Dus: het kan wel. ;)
Goh, er is een stuk Duitse infrastructuur opgeleverd? :shock:
Hoeveel jaar heeft dat wel niet gekost? :?

Enfin, zolang dat vliegveld in Berlijn niet open gaat.. hebben reizigers inderdaad wél een alternatief nodig.. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

De bouw van de nieuw geopende HSL heeft 21 jaar geduurd. De eerste werkzaamheden begonnen in april 1996. De bouw heeft van 1999 tot 2002 stilgelegen omdat de toenmalige overheid het te duur vond om de lijn af te bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door trolly »

De bouwtijd van de Noord-Zuidlijn valt dus mee!!!



Oh, wacht, die is nog niet open...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

Gaat het hier niet over Lelystad Airport?
Vanuit Lelystad worden voor zover ik weet voorlopig vakantievluchten afgehandeld. Dat zijn bijvoorbeeld vluchten naar Griekenland, Cyprus, Canarische Eilanden en dergelijke. Zien jullie daar de trein een alternatief voor vormen :o
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Die treinen moeten de korte vluchten op Schiphol overbodig maken zodat die vakantievluchten op Schiphol kunnen blijven, dat was toch het verhaal? Zodat er helemaal geen Lelystad Airport nodig is.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

Aha, op die manier. Maar dan moeten we er geen verbindingen als Berlijn - München met de haren bij gaan slepen, die niets met Nederland van doen hebben.

Maar op dit moment ligt er niet zodanig veel HSL spoor dat de trein op veel relaties het vliegtuig kan vervangen. Alleen op Schiphol - Brussel - Parijs en Parijs - Lyon/Marseille/Nice...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Het succes van München - Berlijn verbaast mij wel. Het blijft een treinreis van 4,5 uur, dat blijft met een vliegtuig toch wel sneller. Het lijkt mij logischer dat de trein profiteert van deeltrajecten zoals Leipzig - Nürnberg of Erfurt - Berlijn, beide zijn nu in 2 uur af te leggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Amsterdam-Frankfurt kan ook sneller. Moet je wel iets doen tussen Amsterdam en Keulen en in Köln Deutz stoppen ipv Köln Hbf.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Amsterdam -> Oberhausen is sinds de dienstregeling 2018 in 1u44 te doen, wat al de snelste tijd in jaren is, en dat wordt nog sneller als het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen af is, omdat er dan 200 km/h gereden kan worden. De andere kant op is er nog wel veel te winnen, de 104 heeft bijvoorbeeld nu 1u57 nodig. Tussen Oberhausen en Keulen valt niets te verbeteren, waar mogelijk is er geüpgrade naar 200 km/h, maar het spoor is er feitelijk overbelast.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door erjeebee »

Suus schreef:Het succes van München - Berlijn verbaast mij wel. Het blijft een treinreis van 4,5 uur, dat blijft met een vliegtuig toch wel sneller.
Jein
Van hart naar hart zeker niet, zoals al eerder beargumenteerd: De 3 1/2 uur "in het voordeel van het vliegtuig" ben je zo voor het grootste deel weer kwijt aan reistijd naar het vliegveld, ruim een uur van te voren aanwezig zijn, op bagage wachten op bestemming en reis van vliegveld naar stadshart.
Als je van huis vertrekt in plaats van van stadshart komt daar natuurlijk aan de trein-kant weer wat bij om van daar naar het station waar de HST vertrekt te komen.

Ik prefereer persoonlijk een treinreis boven het gestress van vliegvelden en opgevouwen zitten in een vliegtuig, dus ik spring zeker in een trein als het niet achterlijk veel extra tijd en pecunia kost.
(sprong, want te alhier is trein in geen velden of wegen een alternatief).

Maar terug naar topic...
Om de trein echt zo concurrerend te maken dat je vluchten van/naar Schiphol kunt schrappen en Lelystad niet nodig hebt is er nog heel wat te investeren in NL en daarbuiten.
En dat zie ik zo gauw niet gebeuren..... tot op een gegeven moment de fossiele brandstoffen op raken en men wel MOET.
(er vanuit gaande dat tegen die tijd electrische vliegtuigen nog niet zo ver zijn ontwikkeld dat ze bruikbaar zijn voor massavervoer).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

Suus schreef:De bouw van de nieuw geopende HSL heeft 21 jaar geduurd. (..).
Over welk (deel) stukje heb je het nu?

HSL is toch al wat jaartjes in bedrijf, toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Over welk (deel) stukje heb je het nu?
Erfurt - Erlangen als nieuw traject en een grondige verbouwing van Erlangen - Nürnberg (nog niet af).
Durashift schreef:HSL is toch al wat jaartjes in bedrijf, toch?
Nee, het bovengenoemde stuk is op 10 december 2017 geopend. De bouw begon in april 1996, dus 21 jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

*O* Nederland is niet kampioen treuzelen!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Widejo »

Laten we niet vergeten dat de verbinding Berlijn - München korter had kunnen zijn als ze er voor hadden gekozen de lijn over Jena te trekken. Helaas is er door een stevige lobby gekozen voor de omleiding via Erfurt. Hierdoor werd de lijn 2 miljard euro duurder, is de definitieve reistijd twintig minuten langer geworden en duurde de bouw veel langer. Ik ben voorstander van stevige investeringen in het spoor en de nodige verschuivingen van routen per vliegtuig naar per trein. Maar dan moet men stoppen met dit soort gelobby en kiezen voor de snelst mogelijke route tussen twee of meer economische regio's. Bijvoorbeeld bij een mogelijke snelle verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf, moet je al niet willen dat er een stop in Venlo en Mönchengladbach komt. Gewoon een directe lijn, waarmee je de Nederlandse verbindingen met de Randstad verbindt met het Duitse ICE-net op een zo snel mogelijke manier.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Het nadeel van directe lijnen is dat je zoiets alleen kan doen op routes die die treinen ook goed vullen. Als het Franse net iets toont is dat dat echt een uitdaging kan zijn, zeker als je een hoge frequentie wil hebben. Dan liever de Duitse aanpak, waar door de tussenstops voldoende volume ontstaat voor regelmatige taktdiensten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Widejo schreef:Laten we niet vergeten dat de verbinding Berlijn - München korter had kunnen zijn als ze er voor hadden gekozen de lijn over Jena te trekken. Helaas is er door een stevige lobby gekozen voor de omleiding via Erfurt. Hierdoor werd de lijn 2 miljard euro duurder, is de definitieve reistijd twintig minuten langer geworden en duurde de bouw veel langer.
De huidige route heeft ook voordelen! Zo is met de route via Erfurt ook de reistijd Berlijn - Frankfurt 20 minuten ingekort, ondanks dat er ten opzichte van de oude route via Braunschweig een langer traject via een "ouderwetse" spoorlijn wordt gereden.

Bovendien is er nu een knoop ontstaan in Erfurt waardoor veel regionale verbindingen nu een snelle aansluiting hebben op het nationale netwerk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

Suus schreef:
Durashift schreef:Over welk (deel) stukje heb je het nu?
Erfurt - Erlangen als nieuw traject en een grondige verbouwing van Erlangen - Nürnberg (nog niet af).

(..).
Owww. je doelde op een Duits stuk Hogesnelheids spoor. :lol:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Statler Rail »

Een belangrijk probleem van het lange-afstandsspoorvervoer is dat er maar een paar aanbieders zijn, in feite zijn het allemaal nationale monopolies die "een beetje" samenwerken. De spoorbedrijven denken erg traditioneel en qua innovatie hoef je daar niets te verwachten. Er is gewoon bijna geen marktwerking op die markt.

Grote voordeel van de luchtvaart is dat er veel aanbieders zijn, met veel innovatie en marktwerking. Dat er veel verschillende maatschappijen zijn is niet erg, want ze werken met dezelfde wereldwijde boekingssystemen zoals Amadeus. Je kan je kaartje voor een vlucht boeken op de website van de luchtvaartmaatschappij, maar ook op Expedia, Cheap Tickets, Vliegwinkel, Skyscanner, enz. enz. en desnoods via een reisbureau. En dat wereldwijd, voor vrijwel alle maatschappijen. Kom daar maar eens om in de spoorwereld.

Het zou heel anders worden als grote luchtvaartmaatschappijen multimodaal worden. Laat Lufthansa of KLM ook maar een paar hogesnelheidstreinen kopen. Of EasyJet, Emirates of een Chinese maatschappij. Vergeleken met het kopen van een vliegtuig is een multi-courante HST een koopje. Toch doen die maatschappijen dat niet. Vooral omdat het een bureaucratische nachtmerrie is om een internationale treinverbinding te starten, terwijl flexibiliteit juist enorm belangrijk is.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Treinreiziger.nl heeft aan KLM gevraagd wat zij van het idee vonden. Niet heel verbazingwekkend dat KLM er weinig in ziet: https://www.treinreiziger.nl/klm-trein- ... svluchten/
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten