Pagina 8 van 13

Re: Toekomst Europees treinverkeer

Geplaatst: di 03 jul 2018, 19:48
door playertwo
Mikos schreef:NS heeft, om de visie op het internationale treinverkeer duidelijk te maken, een magazine in elkaar gezet, met daarin de ambities en wat er voor nodig is die ambities daadwerkelijk uit te laten komen. Het magazine, Capital to Capital, is hier al te lezen.
Heb het rapport doorgelezen. Op de lijn Utrecht - Arnhem erkennen ze dat er te weinig capaciteit is. Gaan we dan toch de HSL Oost uit de la halen (in afgeslankte vorm). Versnelling kam door de ICE gebruik te laten maken van de baanvaksnelheid tussen Bijlmer en Zuilen.

Verder een aantal zaken waarop NS geen invloed heeft zoals versnelling tussen Antwerpen en Brussel en tussen Emmerich en Oberhausen.
Uitbreiding infra tussen Venko en Düsseldorf.

Versnelling van de Benelux kan echter wel snel door de omwegen via Breda en Zaventem te schrappen. Zal wel een toeslag op moeten komen dan voor Antwerpen - Brussel of een instapverbod voor deze binnenlandse relatie omdat de Benelux de drukte waarschijnlijk niet aan kan. Verder mis ik 1 Thalys; 11 + 2 = 13.

Versnelling IC Berlijn zal samen met DB moeten. Echter valt op het stuk Amsterdam - Bad Bentheim ook flinke tijdwinst te boeken door een snel pad en te harken in de tussenstops (naast de locwissel).

Verder nog een mooie ambitie Den Haag - Frankfurt. Die trein gaat nogal wat capaciteit vreten rondom Utrecht omdat er wat wissels zijn opgeruimd of anders via de sporen voor de sprinters moeten.

Tot slot, gaat de "oude" regel weer worden ingevoerd dat een internationale trein voorrang heeft op een binnenlandse trein?

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 20:56
door trolly
Grappig dat je het over een rapport hebt waar Mikos het heeft over een magazine.

Maar ter zake — ik reageer eigenlijk op deze zinnen:
playertwo schreef:Versnelling van de Benelux kan echter wel snel door de omwegen via Breda en Zaventem te schrappen. Zal wel een toeslag op moeten komen dan voor Antwerpen - Brussel of een instapverbod voor deze binnenlandse relatie omdat de Benelux de drukte waarschijnlijk niet aan kan.
Typisch dat als een treindienst een (binnenlands) succes dreigt te worden, daar meteen een verbod of een boete voor moet worden ingesteld. Je kan uiteraard ook besluiten dat dat succes precies is wat je voor ogen had (of een gunstig bij-effect) en je infra en materieel daaraan aanpassen. Zal vast niet haalbaar zijn, maar als je ècht van je CO2 af wil lijkt me dat toch de enige oplossing.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 21:32
door playertwo
Gezien het aantal reizigers op Antwerpen - Brussel ontkom je bijna niet aan of 15 bakken enkeldeks materieel minimaal 10 bakken dubbeldek op dit deel in te zetten, naast dat dat dan ook meteen goed gevuld zal worden op Amsterdam - Rotterdam.

Laat dat laatste er sowieso niet zijn voor grensoverschrijdend verkeer, laat staan voor 6 à 7 stammen (na versnelling) in de rijdende dienst en nog afgezien van ICR zonder de overige ic direct treinen te schrappen, zal dit voor de korte termijn helaas noodzakelijk kwaad zijn.

Een reserveringsplicht gaat mij te ver daarom deze tussenoplossing.totdat er voldoende materieel is om die maatregel te schrappen. Voor de doorgaande reiziger kan de toeslag worden verrekend in het ticket, zodat die niet duurder uit zijn. Overigens is er al een toeslag op het deel Schiphol - Rotterdam

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 21:43
door Z2N
Dat is natuurlijk niet per sé waar, er zijn meerdere manieren om binnenlandse reizigers buiten de internationale treinen te houden als de reizigersvraag daar om vraagt. Zo kan je een internationale trein direct achter een binnenlandse voortrein sturen, om als voortrein de reizigers op te pikken. En als dat alsnog niet afdoende is kan je natuurlijk binnenlandse vervoersbewijzen ongeldig maken op de drukste tijdstippen, door bijvoorbeeld abonnementhouders te weren of juist niet-abonnementhouders zonder toeslag (de ICE-oplossing in Nederland).

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 21:46
door Suus
De meeste internationale treinen in Nederland zijn alleen betaalbaar te houden als ook binnenlands vervoer is toegestaan. Ik weet ook niet waar nu plotseling de honderdduizenden reizigers vandaan komen die een capaciteitsgebrek op grensoverschrijdende trajecten veroorzaken.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: di 03 jul 2018, 21:52
door Z2N
Ach, het argument is dat omdat het in de spits druk is tussen Antwerpen en Brussel de IC Brussel wel via Zaventem moet reizen, dat is natuurlijk van de zotte en werkt juist tegen het ontwikkelen van het internationaal treinverkeer. Zaventem is een marginale halte voor de Benelux, het aantal reizigers dat vanuit Nederland daarheen reist valt met afstand in het niet met het aantal reizigers richting Brussel. Dus als de NMBS te weinig binnenlandse capaciteit biedt in de spits, kan je een gedeelte van die spitsreizigers natuurlijk verplichten om niet mee te reizen.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 20:35
door playertwo
Klopt helemaal! Daarom mijn voorstel tot versnelling.
Z2N schreef:Dat is natuurlijk niet per sé waar, er zijn meerdere manieren om binnenlandse reizigers buiten de internationale treinen te houden als de reizigersvraag daar om vraagt. Zo kan je een internationale trein direct achter een binnenlandse voortrein sturen, om als voortrein de reizigers op te pikken. En als dat alsnog niet afdoende is kan je natuurlijk binnenlandse vervoersbewijzen ongeldig maken op de drukste tijdstippen, door bijvoorbeeld abonnementhouders te weren of juist niet-abonnementhouders zonder toeslag (de ICE-oplossing in Nederland).
Een voortrein is een optie, maar geeft geen nette verdeling over het uur. Daarnaast is het doel om de verbinding te versnellen. Dat houdt daarmee in dat er een snel pad beschikbaar is, eventueel met het schrappen tussenstops. Daarmee loop je vanzelf voor een rood sein omdat je sneller bent dan fe voortrein. Wat os eigenlijk de minimale opvoltijd in België?
Het weren van abonnementhouders is een mogelijkheid maar in mijn ogen minder klantvriendelijk dan een toeslag te vragen (en deze voor de internationale reiziger onderdeel te laten zijn van de huidige ticketprijzen)

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 21:07
door Nitein-Repart
Wat ook een optie kan zijn is richting Brussel-Zuid in Antwerpen (Centraal en Berghem), Mechelen en Brussel (Noord- en Centraal) op de CTA's "Niet instappen" zetten en richting Nederland vermelden dat de trein alleen in Noorderkempen, Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam C stopt. Dan hoef je geen reizigers binnen België te weren. Dat een paar slimmerikken + die paar uit Noorderkempen de Benelux tussen Antwerpen en Brussel nemen is niet zo erg, zolang de grote meute dan maar de Benelux mijdt tussen Antwerpen en Brussel. In de avond en het weekend kunnen gewoon de normale tussenstations en bestemmingen vermeldt worden en is "Niet instappen" richting Brussel-Zuid alsmede het verbergen van de Belgische stations (muv Noorderkempen) richting Nederland niet nodig.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 05 jul 2018, 00:11
door reisthijs
Het probleem is alleen dat je die trein dan niet kan integreren in de binnenlandse dienstregeling, zoals de NMBS dat graag ziet (kostenbesparing). Dan moet het een extra trein zijn (zoals het in de goeie ouwe tijd ook was).

De Benelux rijdt nu via Zaventem omdat deze op die route een rustige binnenlands trein kon vervangen.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 05 jul 2018, 20:34
door Vinny
Als er internationaal wordt samengewerkt kun je ook denken aan een vliegveld in het relatief lege Picardië langs de spoorlijn Brussel-Parijs. Met extra treinen over de spoorlijnen kan dit vliegveld makkelijk bereikbaar worden voor vakantiereizigers, en over de snelweg met een afrit aan de A 1 (Lille-Parijs). Thuishaven van de fusiemaatschappij KLM-Air France. De regio zal ongetwijfeld heel blij zijn met een vliegveld, want het verschaft werk aan mensen die momenteel in een door werkloosheid geteisterde regio wonen, er zijn een stuk minder omwonenden dan in Nederland en België, voor overstappende zakenreizigers maakt het niet uit waar ze dat doen en voor de belangrijkste bestemmingen (Amsterdam, Brussel, Parijs en Lille) geldt dat ze goed per trein en auto bereikbaar zijn.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 05 jul 2018, 21:29
door en-es
Voor mensen in de Picardie heb je toch al luchthavens in Brussel, Lille en Parijs?

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 05 jul 2018, 21:38
door Suus
Er ligt daar een vliegveld letterlijk op de rand van wat ooit Picardie was, en dat heet Charles de Gaulle. Ik geloof dat men nog steeds bezig is met een spoorlijn vanaf Amiens, de voormalige hoofdstad.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: do 05 jul 2018, 22:21
door Z2N
De spoorlijn tussen Roissy en Survilliers is dat, daar komen rechtstreekse TER-treinen vanaf Amiens op te rijden, en (omdat Frankrijk) zijn er plannen voor rechtstreekse TGV-treinen naar Amiens.
Spoiler: show
Voor de administratie: die lijn komt in Val-d'Oise en Seine-et-Marne te liggen, net als het vliegveld, en dus niet in Picardie. Dat zou mij een Picard maken en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. :P

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 18:30
door Suus
Als dat ervoor kan zorgen dat er eens een flinke renovatie van station Amiens wordt doorgevoerd zou dat geweldig zijn. Waardeloos ingericht station.

Toekomst Europees treinverkeer

Geplaatst: za 11 aug 2018, 11:57
door Mikos
De topictitel is jammer genoeg nog steeds niet gewijzigd, maar het nieuwsbericht past wel hier:

NS wil shuttletrein tussen Amsterdam en Schiphol

11 augustus 2018

SCHIPHOL - Het aanbod van de luchtvaartmaatschappijen en treinbedrijven moet beter op elkaar worden afgestemd. Daarnaast moet Schiphol beter bereikbaar worden door een snelle airportsprinter. Dat stelt NS-topvrouw Marjan Rintel in Luchtvaartnieuws Magazine.

De directeur Operatie, die na een lange carrière bij Schiphol en KLM de overstap maakte naar de NS, denkt dan snelle internationale treinen een goed alternatief kunnen bieden voor Europese vluchten. Ook zouden vlieg- en treinreizen vaker gecombineerd moeten worden aangeboden.

“De reden waarom KLM nog naar Brussel vliegt, is dat er onvoldoende capaciteit en snelheid was in de trein naar Brussel. Recent zijn we gestart met de IC Brussel over de HSL. We hebben een snelle trein besteld, de intercity nieuwe generatie, die vanaf 2021 gaat rijden. Als het goed is, krijgen we ook een derde Eurostar per dag en extra frequenties van de Thalys als die zo blijft doorgroeien. Zo wordt zowel de capaciteit als de snelheid vergroot. Dan heb je een product dat je echt naast een vlucht kan leggen. Als het voor de reiziger makkelijker is om op hetzelfde ticket zowel met het vliegtuig als de trein te reizen, dan moeten we zeker naar dit soort opties toewerken.”

Bron en meer...

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 12:06
door Nitein-Repart
Zakenreizigers kunnen toch met de Thalys, of is die te vol tussen Amsterdam en Brussel?

Toeristen, etc. Gaan toch al niet vliegen tussen Amsterdam en Brussel, of vergis ik me.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 14:04
door Chrysa
Die vlucht is bedoeld voor mensen die op Schiphol weer overstappen op een andere KLM-vlucht. Voordeel is dus dat je op 1 ticket beide vluchten hebt, waardoor als je je overstap mist door een vertraagde vlucht je gecompenseerd wordt.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 16:58
door Wubbo
Mijn moeder is ook wel eens van Brussel via Schiphol naar haar vakantiebestemming gevlogen. Dat was goedkoper dan rechtstreeks vanaf Schiphol naar haar vakantiebestemming :X

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 18:57
door webguy
Dat gebeurt helaas aan de lopende band, meestal omdat KLM vanaf Brussel moet concurreren met Brussel Airlines/Lufthansa/etc en het dus goedkoper is om een vluchtje extra te doen.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 19:10
door playertwo
Dan zal je wat moeten doen aan het prijsverschil tussen Zaventem (via Schiphol) en rechtstreeks vanaf Schiphol.
reisthijs schreef:Het probleem is alleen dat je die trein dan niet kan integreren in de binnenlandse dienstregeling, zoals de NMBS dat graag ziet (kostenbesparing).
Dat kan wel, maar zal je een stuk meer capaciteit moeten aanbieden in de Benelux. Deze is er nu nog niet, maar met de komst van ICNG kan die er wel zijn. Komen we eigenlijk weer terug op mijn eerdere post om de Benelux te versnellen (overslaan ommetjes via Breda en Zaventem). Dit kan dan ook meteen de airportsprinter worden waarover vandaag is bericht.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 19:16
door Nitein-Repart
Tussen Antwerpen en Brussel (rechtstreeks) heb je doordeweeks juist dubbeldekkers nodig en laat de IC-NG nou juist enkeldeks zijn. En daarnaast moet als je Breda gaat overslaan een extra treindienst Breda-Antwerpen opzetten (heeft de NMBS waarschijnlijk geen zin in) en komt een IC Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Mechelen-Brussel niet te veel in het vaarwater van Thalys, tussen Amsterdam en Antwerpen hebben ze dan hetzelfde stoppatroon?

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: za 11 aug 2018, 20:07
door playertwo
Sowieso heb je Schiphol, Rotterdam en Noorderkempen en een lagere v-max. Daarnaast kan je extra stops toevoegen in Sloterdijk en Antwerpen Luchtbal.

Een trein Antwerpen - Breda biedt een mooi extra potentieel voor een tweede trein en die kan dan door naar Eindhoven (met stop in Tilburg) als verhoging van de frequentie op Breda - Eindhoven. Deze kan eventueel zelfs starten in Brussel en via Zaventem gaan. Daarmee blijft er vanaf Nederland een rechtstreekse trein met de luchthaven.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 17:02
door Statler Rail
Volgens mij was het oorspronkelijk niet de bedoeling dat de IC Brussel via Breda en Zaventem zou rijden, maar heeft dat vooral te maken met de NMBS. De stop in Noorderkempen volgens mij ook. Bij het ontwerp van de HSL-Zuid was de gedachte dat de NMBS een trein Antwerpen - Noorderkempen - Breda zou gaan rijden, de NS binnenlandse shuttles Amsterdam - Rotterdam - Breda, en de internationale treinen gewoon rechtstreeks Rotterdam - Antwerpen. De NMBS zag echter geen brood in die trein naar Breda, dus nu maakt de Benelux dan maar een omweg met kopmaken in Breda. Alle tijdswinst verdampt daarmee.

De omweg via Zaventem kwam er ook op Belgisch initiatief, waarschijnlijk met als werkelijke om de concurrentiepositie van Brussels Airport ten opzichte van Schiphol niet te verslechteren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je vanuit Belgie wél met de IC Brussel naar Schiphol kan, maar niet vanuit Nederland naar Brussels Airport. Wafelijzerpolitiek is een specialisme van de Belgen...

Alle partijen zéggen wel dat ze betere internationale treinverbindingen willen, maar is dat wel écht zo? Of wil Schiphol gewoon reizigers uit Belgie aantrekken, wil Zaventem reizigers uit Nederland aantrekken, wil de NMBS vooral niet door Ollanders voorgeschreven worden hoe zij treindiensten moet plannen, en wil de NS vooral een door NS geexploiteerde Airport-shuttle in plaats van een door GVB geexploiteerde verlengde Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Zo heeft iedereen z´n eigen belangen, allemaal onder het mom van betere internationale treinverbindingen. :wink:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 17:33
door Suus
Nee, België wilde de Benelux niet als snelle trein tussen Antwerpen en Brussel hebben omdat ze bang waren voor een capaciteitsgebrek. Precies wat nu in Nederland gebeurt tussen Rotterdam en Schiphol...

Tussen Brussel en Brussels Airport-Zaventem heeft de Benelux geen toegevoegde waarde, aangezien daar al vier andere treindiensten rijden.

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 17:43
door The Greyhound
playertwo schreef:Dan zal je wat moeten doen aan het prijsverschil tussen Zaventem (via Schiphol) en rechtstreeks vanaf Schiphol.
reisthijs schreef:Het probleem is alleen dat je die trein dan niet kan integreren in de binnenlandse dienstregeling, zoals de NMBS dat graag ziet (kostenbesparing).
Dat kan wel, maar zal je een stuk meer capaciteit moeten aanbieden in de Benelux. Deze is er nu nog niet, maar met de komst van ICNG kan die er wel zijn. Komen we eigenlijk weer terug op mijn eerdere post om de Benelux te versnellen (overslaan ommetjes via Breda en Zaventem). Dit kan dan ook meteen de airportsprinter worden waarover vandaag is bericht.
Met het huidige trage materiaal zal de Benelux er denk ik toch ergens even af moeten tussen Rotterdam en Antwerpen om de Thalys die wel met 300 km per uur en zonder storing rijdt langs te laten.