Reizigersaantallen per station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen.
Waren de extra treinen tussen Utrecht en Breukelen juist niet weer teruggebracht tot spitstreinen, of is dat alleen tussen Utrecht en Veenendaal?
starx schreef:En zoals al gezegd: tussen Oss en 's Hertogenbosch hebben de extra spitstreinen een matig effect op het aantal reizigers. Het lijkt er dus op dat spitssprinters redelijk inefficiënt zijn (al zijn de spitsreizigers er door de extra zitplekken waarschijnlijk wel blij mee).
Die spitssprinter bedient dan ook niet zo heel veel (Oss West, Rosmalen en 's-Hertogenbosch Oost), waarvan 2 van die stationsomgevingen dus al op het stadsnet van 's-Hertogenbosch zijn aangesloten. Daarnaast rijdt hij het ook alleen in de spitsrichting en voegt hij geen extra verbinding naar Tilburg op en geen snellere verbinding naar Eindhoven (de spitssprinter is weliswaar rechtstreeks, maar met de reguliere sprinter van 13 minuten later ben je 1 minuut eerder in Eindhoven). Alleen reizigers ri. 's-Hertogenbosch en Utrecht hebben er dus een extra verbinding op, de andere belangrijke bestemmingen (Eindhoven, Tilburg en Nijmegen) blijven maar 2x p/u bereikbaar en alleen met de reguliere sprinter.

Ik denk ook dat die sprinter al effectiever wordt zodra:
1) Hij in beide richtingen gaat rijden (waarbij hij in Oss overstap biedt op de IC)
2) Als er in tussentijd extra infra aangelegd wordt, zodat het een spitsverlenging van de sprinter Zutphen-Wijchen kan worden (meest ideale indien de inhaling op station Oss plaats vind, zodat er een overstap van/naar de IC ontstaat. Daar is echter wel een grote verbouwing van Oss voor nodig).
3) Als er gekeken wordt hij deze ook een overstap kan geven ri. Tilburg en Eindhoven en ook naar die bestemmingen een extra verbinding kan vormen.
starx schreef:- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
Ik denk niet dat Dieren veel reizigers vanuit Rheden en Brummen weg trekt. Vanuit Brummen is er geen andere verbinding naar Dieren dan met de sprinter en als je eerst met de fiets naar Dieren wilt, is de sprinter in Brummen pakken al sneller (verschil IC-sprinter is 6-7 minuten).
Vanuit Rheden al helemaal niet, want wie rijdt er eerst naar Dieren om naar Arnhem te gaan? Hier pakken de buslijnen juist reizigers van de trein af, omdat die bussen je al bij verschillende bestemmingen in Arnhem brengen.

Die IC-stop in Dieren is (behalve vanuit de historie gegroeid) vooral om de sprinter te ontlasten, want die sprinter heeft een lengtebeperking i.v.m. de perronlengte in Zutphen. Al helpt het dan natuurlijk niet dat de bus van/naar Apeldoorn juist op de sprinter aansluit. Ik denk dat hier er juist veel te winnen is (voor de trein gezien) door de parallele buslijnen te schrappen. De buslijn uit Apeldoorn tot Dieren rijden en niet meer door naar Arnhem en de buslijn uit Doetinchem niet meer vlak voor het station laten afbuigen naar Arnhem, maar juist naar station Dieren en dan daar op de trein overstap bieden (die twee buslijnen zouden dan wel aan elkaar gekoppeld tot een lijn Apeldoorn-Doetinchem uiteraard).
Wellicht zou je dan ook de sprinter Dordrecht-Arnhem C kunnen verlengen tot Dieren (of zelfs Zutphen) zodat er dan een kwartiersdienst ontstaat, al heb je dan wel infra-uitbreiding op station Arnhem Centraal nodig (de IC moet daar immers dan de sprinter inhalen)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

Het klopt dat je de stop in Dieren niet zomaar kan schrappen zonder met andere treinen in de knoei te komen (of hem in Arnhem 2 minuten extra stil te laten staan).

Maar ik denk dat dat probleem met de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] wel kan worden opgelost. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] heeft tussen Utrecht en Arnhem 2 extra minutenspeling. Dit is zodat de rijtijd hetzelfde is als de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en die moet 's avonds ook in Dbz stoppen. Je zou hem dus kunnen versnellen door die speling eruit te halen en richting Nijmegen 2 minuten eerder te laten rijden. De verdeling van de IC's wordt dan ook iets beter (13-3-14 ipv 15-3-12).
Maargoed, er is nog een ander nadeel: de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] zouden ook 2 minuten moeten verschuiven om de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet in de weg te zitten.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:
starx schreef:Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen.
Waren de extra treinen tussen Utrecht en Breukelen juist niet weer teruggebracht tot spitstreinen, of is dat alleen tussen Utrecht en Veenendaal?
Ja, dat is helemaal waar nu ik erover nadenk. De [serie=Sprinter|2018|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] is buiten de spits geschrapt tussen Breukelen en Utrecht. Maar tegelijkertijd ging de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] tussen Breukelen en Amsterdam de hele dag rijden. En dat laatste zorgde er dus voor de de stations tussen Utrecht en Breukelen toch zijn gegroeid.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Het klopt dat je de stop in Dieren niet zomaar kan schrappen zonder met andere treinen in de knoei te komen (of hem in Arnhem 2 minuten extra stil te laten staan).

Maar ik denk dat dat probleem met de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] wel kan worden opgelost. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] heeft tussen Utrecht en Arnhem 2 extra minutenspeling. Dit is zodat de rijtijd hetzelfde is als de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en die moet 's avonds ook in Dbz stoppen. Je zou hem dus kunnen versnellen door die speling eruit te halen en richting Nijmegen 2 minuten eerder te laten rijden. De verdeling van de IC's wordt dan ook iets beter (13-3-14 ipv 15-3-12).
Maargoed, er is nog een ander nadeel: de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] zouden ook 2 minuten moeten verschuiven om de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet in de weg te zitten.
Dat die sprinters dan 2 minuten moeten verschuiven is geen onoverkomelijk probleem lijkt me.

Het probleem is juist dat je die intercity's dan niet meer kwijt kunt in Nijmegen. Die komen namelijk binnen 4 minuten nadat de vorige is vertrokken. Als je dan die 2 minuten gaat schuiven, dan worden zowel vertrek als aankomsttijd .00 en .30. Dat gaat natuurlijk niet. Enige oplossing dan zou zijn om structureel te rangeren en dan spoor 1a voor vertrek ri. Utrecht te gebruiken (zowel voor de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] als [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]). Echter moet je dan structureel met die 6 treinen per uur Oss/Wijchen->Arnhem + de 2 IC's Zwolle->Roosendaal (die gaan ook via spoor 3) moeten kruisen. Dat zal ook wel lastig inplannen zijn.

Je zult dan dus sowieso moeten wachten tot het extra perronspoor in Nijmegen klaar is, zodat je 2 perronsporen beschikbaar hebt om te keren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:
starx schreef:- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
Ik denk niet dat Dieren veel reizigers vanuit Rheden en Brummen weg trekt. Vanuit Brummen is er geen andere verbinding naar Dieren dan met de sprinter en als je eerst met de fiets naar Dieren wilt, is de sprinter in Brummen pakken al sneller (verschil IC-sprinter is 6-7 minuten).
Vanuit Rheden al helemaal niet, want wie rijdt er eerst naar Dieren om naar Arnhem te gaan? Hier pakken de buslijnen juist reizigers van de trein af, omdat die bussen je al bij verschillende bestemmingen in Arnhem brengen.

Die IC-stop in Dieren is (behalve vanuit de historie gegroeid) vooral om de sprinter te ontlasten, want die sprinter heeft een lengtebeperking i.v.m. de perronlengte in Zutphen. Al helpt het dan natuurlijk niet dat de bus van/naar Apeldoorn juist op de sprinter aansluit. Ik denk dat hier er juist veel te winnen is (voor de trein gezien) door de parallele buslijnen te schrappen. De buslijn uit Apeldoorn tot Dieren rijden en niet meer door naar Arnhem en de buslijn uit Doetinchem niet meer vlak voor het station laten afbuigen naar Arnhem, maar juist naar station Dieren en dan daar op de trein overstap bieden (die twee buslijnen zouden dan wel aan elkaar gekoppeld tot een lijn Apeldoorn-Doetinchem uiteraard).
Wellicht zou je dan ook de sprinter Dordrecht-Arnhem C kunnen verlengen tot Dieren (of zelfs Zutphen) zodat er dan een kwartiersdienst ontstaat, al heb je dan wel infra-uitbreiding op station Arnhem Centraal nodig (de IC moet daar immers dan de sprinter inhalen)
Ik denk inderdaad niet dat mensen uit Brummen en Rheden zelf naar Dieren zullen fietsen zodat ze daar de IC kunnen pakken. Maar ik doelde vooral op de tussenliggende plaatsen. Ik denk bijvoorbeeld dat reizigers uit De Steeg eerder naar Rheden zouden fietsen als de IC niet meer in Dieren stopt en reizigers uit Leuvenheim juist naar Brummen. Gaat vast niet om enorme aantallen, maar het zou het verschil in aantal reizigers wel kleiner maken.
Uiteraard zal ook een deel van de reizigers uit Dieren afhaken en de auto gaan pakken. Aan de andere kant trekt zo'n snellere IC weer reizigers weg uit de auto.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Wubbo »

Hier trappen we in de klassieke alleen-naar-reizigersaantallen-kijken val. In het geval Dieren: als het schrappen van de IC-stop betekent dat de sprinters langer moeten zijn terwijl de IC nog plek heeft, heeft het dus geen zin om die IC-stop te schrappen omdat je daardoor alleen maar meer materieel inzet. In het geval Oss - Den Bosch: als het schrappen van die spitssprinter betekent dat de overblijvende sprinters (en eventueel de IC) langer moeten zijn terwijl dat op andere deeltrajecten niet nodig is, kost het alleen maar meer materieel. Die spitstrein kost maar 1 compositie (zeg voor het gemak 2 Flirts), als je meer dan 2 treinen moet versterken met 1 stel als je de spitstrein niet rijdt ben je dus per saldo al meer materieel kwijt dan wanneer je de spitstrein rijdt.

Met alleen de reizigersaantallen is deze discussie dus niet te voeren.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door playertwo »

Alleen is het dan vreemd dat ze de stops in de spits van de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Wijchen hebben geschrapt, de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] wel degelijk hebben verlengd, het station 2x hebben verbouwd * en de [serie=Sprinter|2018|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] is doorgetrokken (nadat dit eerst nog een aparte pendel is geweest).

* 1x wachthokjes weggehaald en 1x met een compleet nieuw sporenlayout
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door dennistd »

Wat heeft dit nog met reizigersaantallen te maken? Dit past beter in het ideeën-forum.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

Ik vind het best logisch om aan de hand van reizigersaantallen na te gaan of een IC-stop van een bepaald station gerechtvaardigd is. En uiteraard zijn die aantallen niet allesbepalend, maar ze spelen natuurlijk wel mee.
Steenwijk is bijvoorbeeld nog rustiger dan Dieren, maar die IC-stop schrappen zou betekenen dat Steenwijk zijn rechtstreekse trein met Zwolle verliest.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door waldo79 »

starx schreef:
SuperGhost schreef:
starx schreef:Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen.
Waren de extra treinen tussen Utrecht en Breukelen juist niet weer teruggebracht tot spitstreinen, of is dat alleen tussen Utrecht en Veenendaal?
Ja, dat is helemaal waar nu ik erover nadenk. De [serie=Sprinter|2018|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] is buiten de spits geschrapt tussen Breukelen en Utrecht. Maar tegelijkertijd ging de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] tussen Breukelen en Amsterdam de hele dag rijden. En dat laatste zorgde er dus voor de de stations tussen Utrecht en Breukelen toch zijn gegroeid.
Dat laatste kun je niet zo stellig beweren. Voor Zuilen geldt dat het regelmatig niet bediend werd waardoor daar het aantal reizigers beperkt was in 2016.

En voor Almelo - Enschede is er naast het inkorten van de NS sprinter een wisseling van vervoerder geweest al vraag ik me af hoeveel reizigers over Almelo/Wierden heenreizen in de sprinter.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Ik vind het best logisch om aan de hand van reizigersaantallen na te gaan of een IC-stop van een bepaald station gerechtvaardigd is. En uiteraard zijn die aantallen niet allesbepalend, maar ze spelen natuurlijk wel mee.
Steenwijk is bijvoorbeeld nog rustiger dan Dieren, maar die IC-stop schrappen zou betekenen dat Steenwijk zijn rechtstreekse trein met Zwolle verliest.
Maar dat is alleen op korte termijn natuurlijk. De sprinters Leeuwarden-Meppel moeten in de toekomst wel gaan doorrijden naar Zwolle.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

Het valt trouwens ook op dat het aantal reizigers aan de Friese Lijn niet gedaald is. En dat terwijl de dienstregeling vorig jaar wel degelijk slechter werd (de sprinterstations hadden treinen die zeer slecht verdeeld waren over het uur). Ik verwacht dat die vanaf dit jaar flink zullen groeien, inclusief Meppel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

Wolvega, Grou-Irsnum en Akkrum worden nu wel slechter bediend. Ik verwacht wel een daling eigenlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

Veel slechter richting Zwolle (want lange overstap), maar wel elk halfuur. Maar veel beter richting Leeuwarden, namelijk een 30-30-interval ipv 13-47.
De slechtere verbinding naar Zwolle is denk ik voor Wolvega vervelend. Grou en Akkrum zijn meer op Leeuwarden en Heerenveen gericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten