Weersomstandigheden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Durashift »

Aking schreef: di 09 feb 2021, 18:52 Maar er reden toch alleen maar sprinters? (A)
Dat is tot Alkmaar ook het geval.

Maar goed, neem niet te veel mensen mee van het eiland, Suus..
Anders krijgen sommige conducteurs / mede reizigers het te benauwd..
(..) Niet alleen reizigers, maar ook conducteurs klagen over volle treinen. Vakbond FNV heeft "enkele signalen gekregen" van treinpersoneel dat vanwege het coronavirus bezorgd is over de drukte in treinen. Reizigers kunnen te weinig afstand houden van elkaar en ook van de conducteurs.

In een trein tussen Amersfoort en Amsterdam werd het een conducteur vanmiddag bijna te veel. Bij iedere halte riep hij om dat reizigers voor zijn veiligheid uit zijn en elkaars buurt moesten blijven. "Negentig procent vol, ik wil ook nog genieten van mijn kleinkinderen", zei hij door de telefoon, waarschijnlijk tegen zijn leidinggevende. Hij wilde de trein voortijdig laten stoppen met rijden, maar dat is niet gebeurd.(..)
:neg:

https://nos.nl/liveblog/2367923-code-ge ... itval.html
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Weersomstandigheden

Bericht door VIRM »

Zo te zien is het ergens gisteren gelukt de sneeuwduinen bij station Uitgeest op te ruimen.

Wat betreft die volle treinen: gisteren had de plaatselijke internetcourant een foto van een bomvol station Zaandam op haar site geplaatst. Tja, als er maar tweemaal per uur een kortere trein naar Amsterdam rijdt...
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Weersomstandigheden

Bericht door teun »

Ik moet een dezer dagen nog een keer wat literatuur gaan ophalen in de UB in Utrecht, maar met de huidige 1 IC per uur denk ik dat ik nog wat langer ga afwachten. :')
Laatst gewijzigd door teun op wo 10 feb 2021, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Alargule »

Je kunt ook gaan lopen! Probeerde van het weekend ook iemand te doen van Gouda naar Weesp omdat er geen treinen reden! :trein:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Anne »

Tussen Den Haag en Rotterdam rijden normaal gesproken 10 treinen per uur. Als je dat vervangt door twee sprinters kom je dus al flink wat capaciteit te kort. Zeker als er dan een SGM stelletje met drie bakken wordt in gezet. Het werd wel weer afgewisseld met een SPR met 6 bakken of 8 bakken SLT. Maar dat is ook nog te kort. Je zou een maximum aan lengte verwachten.

Ook kunnen er toch dubbeldekkers worden ingezet. Die trekken dan wel wat langzamer op, maar daar kan de dienstregeling op worden aangepast. Beter een paar minuten langer onderweg dan een te volle trein.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Meltrain »

Inderdaad, als er toch maar twee treinen per uur rijden, is een beetje vertraging ook niet zo erg en kun je prima met VIRM rijden.
Maar was VIRM ook niet gevoeliger voor verstoringen a.g.v. sneeuw?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Daniel »

Het probleem lijkt vooral dat alle treinen die nu nog wel rijden dat met losse stelletjes lijken te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Weersomstandigheden

Bericht door diederickx »

Alargule schreef: wo 10 feb 2021, 08:28Je kunt ook gaan lopen! Probeerde van het weekend ook iemand te doen van Gouda naar Weesp omdat er geen treinen reden!
Slechts een van de twee tieners die gisteravond probeerden van Amsterdam naar Schiphol te lopen kon het navertellen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Aking »

Volgens de omroep gaat mijn RE19 door naar Arnheim, misschien kom ik dus toch nog op tijd voor mijn afspraak vanmiddag *O*
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Rob357 »

Op de Calslaan in Enschede zojuist een bus '1 Enschede CS' richting Enschede Kennispark. Niet gezien of er passagiers in zaten. Eerder deze middag ook al een bus 'Testrit' in dezelfde richting.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Weersomstandigheden

Bericht door dennistd »

De stadsdienst zou vanavond deels rijden begreep ik, in een halfuursdienst tot 22u. Morgen moet alles weer normaal rijden, met uitzondering van de hele lijn 10 in Hengelo en lijn 12 op de Woolder Es (ook Hengelo).
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Weersomstandigheden

Bericht door VIRM »

Niet gek. Volgens de NS app rijden er bijvoorbeeld over de Zaanlijn soms losse SLT'tjes in de spits. En in tijden van Corona wil je niet dat reizigers opgepropt in een trein zitten. Sinds gisteren zijn er ook minder sympathieke geluiden in de media te horen. Duurt het echt zo lang om al die wissels uit te graven om treinen te bevrijden?
Beul van de blindegeleidelijn
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Weersomstandigheden

Bericht door playertwo »

Post schreef: ma 08 feb 2021, 18:09 Tja, het is bij ons 3 dagen per jaar huilen, bij hun de overige dagen als ik zo de financiële situatie van de NMBS zie. Maar leuk dat ze er plezier aan beleven.
En inmiddels gaan we morgen dag 6 in (inclusief zondag). Praat de Belgen niet goed en financieel gezond en efficiënt werken staan niet in het woordenboek maar dit is ook het andere uiterste. Zeker nu men vooraf in de media een goed nieuws show heeft gehouden waar niks van terecht is gekomen.
Niet alleen voor het personenvervoer maar ook in het goederenvervoer.

Nog schrijnender is dat er dan een 2200 (dus de diesels die inmiddels bijna 18 jaar de laatste rondjes in de actieve dienst hebben gereden) met een sneeuwschuiver moet inzetten omdat de sneeuwschuivers naar de schroothoop zijn gegaan en ander materieel er op een enkele 6400 na niet voor geschikt zijn.
Na de verhalen uit 2012 zou de infra meer winterhard moeten zijn, maar dat is niet gebleken helaas
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Jay20 »

Een grote blamage om na 1 week niet eens de verminderde dienstregeling te kunnen laten rijden. Ik denk dat Prorail en NS eens goed te rade moeten gaan en dit kan niet zonder consequenties. Wellicht een onderzoek door een onafhankelijk bureau.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Weersomstandigheden

Bericht door marvinkok »

Zolang ze dat maar niet bij DB Netz gaan doen dan _O-
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Weersomstandigheden

Bericht door playertwo »

Je kan natuurlijk zeggen dat het uitzonderlijk is, maar Rijkswaterstaat heeft wel een hoop sneeuwschuivers en contracten afgesloten om te zorgen dat de rijkswegen binnen korte tijd weer begaanbaar zijn gemaakt. Zaterdagavond en zondag niet, wat te begrijpen is.
Behoudens schade aan het wegdek en sneeuwduinen op de A7 is dat best redelijk gelukt en hadden ze wel een plan en uitvoering die werkte.
Wellicht omdat Prorail toch een zbo wordt, dat maar niet doen en de hele toko onder brengen bij Rijkswaterstaat.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Jay20 »

Zondag was inderdaad uitzonderlijk en alle begrip daarvoor. Maandag heb je natuurlijk ook nog last van de uitwerkingen daarvan. Maar daarna had er echt actie ondernomen moeten worden, het kan niet zo zijn dat er nu nog steeds geen fatsoenlijke dienstregeling is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Daniel »

Dit is inderdaad wel zo'n beetje de langst verstoorde treindienst ooit door sneeuwval. Wat ik ergens las is dat ProRail zo'n hoge prioriteit aan het berijdbaar maken van het normale spoorwegnet had gegeven dat de wissels richting de opstelterreinen na dagen nog niet te gebruiken waren.
Met weer als gevolg dat NS daar geen treinen vandaan kon halen en toen dat wel kon hadden ze inmiddels dusdanig lang stilgestaan dat ze eerst naar de werkplaats moesten voor een uitgebreide controle
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Weersomstandigheden

Bericht door playertwo »

Niet alleen opsteltereinen en werkplaatsen, maar ook bijvoorbeeld de Havenspoor en Kijkhoek duurde bijzonder lang om beschikbaar te maken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Mikos »

Vandaag is de laatste dag met een Landelijk Uitgedunde Dienstregeling. Vanaf morgen wordt de gebruikelijke 'Coronadienstregeling' weer uitgevoerd, met een aantal aanpassingen die noodzakelijk zijn door een hoge defectenstand bij voornamelijk ICM en VIRM.

Opgeheven zullen worden:
2400 en 3100 (waarbij de S3000 extra stopt in Driebergen-Zeist).
1900, 11600, 2600 en 1500.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Meltrain »

Het opheffen van de 11600 is wel raar. Daardoor rijdt er maar 1 IC per uur tussen Amersfoort en Schiphol. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Milco »

Ik vind het begrijpelijk, maar wel jammer dat het bijna allemaal treinseries zijn die opgeheven worden die bij elkaar in de buurt rijden. Hierdoor wordt heel specifiek rond Amsterdam geschrapt. Ik weet niet hoeveel sprintermaterieel er voorhanden is, maar is een pendel-2600 met sprintermaterieel geen tijdelijke oplossing? Ik weet natuurlijk niet hoe dat logistiek zit, dit is puur een idee.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Weersomstandigheden

Bericht door WSM »

Volgens NS wordt er vanaf morgen weer de normale dienstregeling gereden.
https://nieuws.ns.nl/vanaf-maandag-rijd ... tregeling/
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden

Bericht door Michael »

In Friesland en op de Waddeneilanden heeft Arriva de bussen tot nader order naar binnen gehaald vanwege ijzel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten