Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... weggeweest
Gisterenmiddag is van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kleine proefrit naar Nederland te rijden met een stam rijtuigen van de Nightjet. ÖBB start zijn eerste nachttrein naar Nederland per december. De route is Amsterdam - Nürnberg (splitsen/combineren) - Wenen/Innsbruck.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Honderd reizigers bijna drie uur vast in trein tussen Amersfoort en Amsterdam
AMERSFOORT - Ongeveer honderd reizigers hebben vanavond bijna drie uur vastgezeten in een trein in de polder tussen Hilversum en Weesp. De intercity tussen Amersfoort en Amsterdam kon niet verder vanwege kapotte bovenleiding. Het lukte ProRail lange tijd niet om de reizigers uit het treintoestel te halen omdat evacuatiemateriaal niet op die specifieke plek te krijgen was.

Lees verder

Aldus ProRail stond de trein bij Keverdijk, oftewel de aansluiting van de Gooiboog bij het Naardermeer. Da's inderdaad wel een heel ongelukkige plek om te evacueren, een boot is er nog het handigst :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Mag ik even de "journalist" fileren? :mrgreen:
De intercity tussen Amersfoort en Amsterdam kon niet verder vanwege kapotte bovenleiding.
Deze zin loopt niet, en een trein rijdt niet tussen twee plaatsen maar van A naar B (of van A naar A in dit geval :lol: ). Ik bedoel, in de zin ervoor staat dat de trein tussen Hilversum en Weesp stond, dus "tussen Amersfoort en Amsterdam" voegt dan niet zoveel toe.
Het lukte ProRail lange tijd niet om de reizigers uit het treintoestel te halen omdat evacuatiemateriaal niet op die specifieke plek te krijgen was. Rond 20.50 uur konden de passagiers in een vervangende trein stappen.
1. Treintoestel... :roll: 2. Evacuatiemateriaal... ik zou er toch maar materieel van maken. 3. Wat is de specifieke plek? Dat staat niet in het artikel. 4. Als dat materieel er niet kon komen, waar kwam die vervangende trein dan vandaan? :lol:
Nu de passagiers eindelijk zijn weggevoerd ...
Deze journalist noemt de gasten in de horeca zeker ook "klanten". :lol:
... gaat ProRail kijken hoe het met de bovenleiding is.
[modus Maarten van Rossem] Dit is toch wel extreem treurig. [/modus Maarten van Rossem]
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Ik hou me daar niet eens mee bezig. :lol:

Want deze is de nifoo van de hoernalisten van 2020 :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ik werd getriggerd door "treintoestel". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Ik werd helemaal nergens door getriggerd. Ben ik nu normaal? Afbeelding Afbeelding
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Dat laatste sowieso niet natuurlijk, maar dat los van dat niets je kan getriggerden :ugeek:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Aking schreef: wo 30 sep 2020, 23:14 Dat laatste sowieso niet natuurlijk
Gelukkig maar, ik schrok al even...
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

umbusko schreef: wo 30 sep 2020, 22:363. Wat is de specifieke plek? Dat staat niet in het artikel. 4. Als dat materieel er niet kon komen, waar kwam die vervangende trein dan vandaan? :lol:
3. In de polder tussen Hilversum en Weesp, lijkt me specifiek genoeg voor een kort nieuwsbericht. 4. Die vervangende trein kwam vermoedelijk via het spoor? Toen dat weer berijdbaar was natuurlijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ja leuk, maar die paar regels "nieuwsbericht" roepen meer vragen op dan ze beantwoorden. :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Trein Culemborg-Utrecht ontruimd om rook uit airco

Zie onderstaand bericht:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209858 ... airco.html
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Het spoor van de HSL-Zuid bij de Hoeksche Waard is sneller aan het zakken dan gedacht, dus moet er binnenkort iets gebeuren.

https://www.bndestem.nl/hoeksche-waard/ ... s_rd%3Dssl

Ik dacht dat heipalen juist verzakkingen voorkwamen...?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Dat doen ze ook wel, maar alleen als ze in de juiste bodemlaag zitten. Immers moeten die heipalen ook ergens op steunen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wievank »

Niet noodzakelijkerwijs. De draagkracht van een paalfundering wordt bepaald door de puntweerstand (bij voorkeur op een onderliggende zandlaag) plus de schachtwrijving (de paal kleeft aan de grond). Door zettingen in de grond dat deze laatste ook deels negatief worden.

Als uit sonderingen blijkt dat de benodigde draagkracht al wordt bereikt voordat de eerste zandlaag bereikt wordt, kan je dus af met een kortere paal. Maar er worden meestal maar een beperkt aantal sonderingen gemaakt, waardoor je er in de berekening ook af en toe naast kan zitten. Daarnaast kunnen er na verloop van tijd dus zettingen optreden, waardoor de draagkracht dus verandert.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

VIRM schreef: wo 21 okt 2020, 12:05 Het spoor van de HSL-Zuid bij de Hoeksche Waard is sneller aan het zakken dan gedacht, dus moet er binnenkort iets gebeuren.

https://www.bndestem.nl/hoeksche-waard/ ... s_rd%3Dssl

Ik dacht dat heipalen juist verzakkingen voorkwamen...?
Gaan net men tijdens de buitendienststelling medio november dan ook meteen voor een update van ERTMS tussen Rotterdam en Hazeldonk?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Wievank schreef: wo 21 okt 2020, 17:48 Niet noodzakelijkerwijs. De draagkracht van een paalfundering wordt bepaald door de puntweerstand (bij voorkeur op een onderliggende zandlaag) plus de schachtwrijving (de paal kleeft aan de grond). Door zettingen in de grond dat deze laatste ook deels negatief worden.

Als uit sonderingen blijkt dat de benodigde draagkracht al wordt bereikt voordat de eerste zandlaag bereikt wordt, kan je dus af met een kortere paal. Maar er worden meestal maar een beperkt aantal sonderingen gemaakt, waardoor je er in de berekening ook af en toe naast kan zitten. Daarnaast kunnen er na verloop van tijd dus zettingen optreden, waardoor de draagkracht dus verandert.
Rusten die heipalen van de HSL dan op een zandlaag?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

In de afwezigheid van rotsbodem rusten palen in Nederland vrijwel altijd op een zandlaag.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Waarbij ik me meteen afvraag waarom dat nu plots een probleem aan het worden is? Dat AZC stond er al vele jaren en er zijn ook al vele jaren 'veiligelanders' die het toch proberen. Wat is er dus veranderd dat nu opeens er wel (veel meer) problemen ontstaan op die trein? Wat is dus de oorzaak, want pas zodra je dat weet, kun je het probleem ook gaan aanpakken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Reiziger Delft »

Bij NS wordt je sinds de Coronatijd niet meer gecontroleerd en conducteurs komen nauwelijks nog langs (Bron: eigen ervaring). Zwartrijden en zonder mondkapje op in de trein zitten wordt dus nauwelijks nog aangepakt. Bij Arriva wordt nog wel gecontroleerd, waardoor misschien meer agressie tegen personeel ontstaat?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Bij NS is men nog wel degelijk aan het controleren, maar het is aan de conducteur zelf of hij/zij dat wil doen. Ik heb laatst bij NS gewoon nog controle gehad. Bij Arriva en Keolis doen ze inderdaad nog gewoon aan controle, wel in mindere mate dan voor corona.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

In de afgelopen weken heb ik beduidend vaker controle bij NS gezien dan tijdens de zomermaanden, maar bij Keolis (Arriva heb ik een tijd niet meer mee gereisd) gebeurt het in de treinen nog wel een stuk frequenter naar mijn idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Ik kom nauwelijks nog controle op vervoerbewijzen tegen bij NS, als ze door (of langs) de trein lopen is het mondkapjes...
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lange_Dre »

Bij de NS doen conducteurs idd nog/weer controles op vervoersbewijzen, daarnaast zijn er ook “vliegende teams” die in de treinen van NS controles uitvoeren. Tot nu toe de afgelopen 3 weken heb ik in elke trein waar ik in zat controles gehad.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef: ma 02 nov 2020, 16:30 Waarbij ik me meteen afvraag waarom dat nu plots een probleem aan het worden is? Dat AZC stond er al vele jaren en er zijn ook al vele jaren 'veiligelanders' die het toch proberen. Wat is er dus veranderd dat nu opeens er wel (veel meer) problemen ontstaan op die trein? Wat is dus de oorzaak, want pas zodra je dat weet, kun je het probleem ook gaan aanpakken.
De achterstanden in de verwerking van asielaanvragers wordt momenteel op rap tempo ingehaald, waardoor meer mensen het label 'veiligelander' hebben gekregen. Die groep zorgt voor de grootste overlast, landelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten