Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

DDietzen schreef: vr 22 okt 2021, 20:33 De columnist zal vast een toontje lager zingen zodra alle 2e klas-tickets tientallen procenten duurder moeten worden om het wegvallen van de 1e klas (en de bijbehorende hogere financiële bijdrages van de 1e klas-reizigers) te compenseren (A)
Ligt eraan, als je daardoor minder treinen hoeft bij te kopen en kortere treinen kunt inzetten zou het wel eens goedkoper kunnen worden.
en-es schreef: vr 22 okt 2021, 22:00 Die talloze tweede klasse reizigers die gewoon in de eerste klasse gaan zitten betalen ook niet bij.
Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 24 okt 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat laatste ben ik helemaal met je eens!
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »


sirvinniei schreef:Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Eerlijk gezegd heb ik als eersteklasreiziger maar zelden meegemaakt dat een UvB werd uitgeschreven aan een reiziger met een tweedeklaskaartje die in de eerste klas zit, in mijn ervaring wordt de reiziger meestal naar de tweede klas gebonjourd, of mag de reiziger met een smoes blijven zitten ('mijn telefoon is bijna leeg, ik moet echt nu een stopcontact hebben om 'm op te laden!').
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik heb ook nooit meegemaakt dat iemand een boete kreeg daarvoor. Ook niet in het buitenland trouwens.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

En dat is nou ook net het probleem:De doorgewinterde 2e klasreiziger weet dat dus ook en kan dan vaak ongestraft 1e klas reizen,want ik word toch alleen maar weggestuurd naar de 2e klas.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De tarieven van de NS van volgend jaar zijn bekend. Het besluit van de NS is gepubliceerd door het LOCOV: https://locov.nl/publicaties/2071420.as ... en-in-2022

Tarieven 2e klas stijgen met 1,8%, 1e klas met 3%.

Weekend vrij 1e klas wordt een heel stuk duurder, omdat tot nu toe een lagere factor (1,5) in het weekend gold dan doordeweeks (1,65). Komend jaar wordt de factor in het weekend gelijkgetrokken met doordeweeks.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.

Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jjasloot »

NS Flex Weekend Vrij 1ste klas wordt €0,70 (€0,80 met dalkorting) duurder, zie ns.nl/tarieven
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

reisthijs schreef: vr 29 okt 2021, 14:59 Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.

Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
Dank voor deze verduidelijking, had het niet goed gelezen :pos:

Wat ik overigens niet begrijp, is waarom de NS weer afstapt van het afronden op hele euro's bij abonnementen, straks wordt er op tien cent afgerond.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Gezien de hoeveelheid berichten over personeelstekort bij Prorail en het feit dat we dit nog wel vaker zullen gaan zien, die berichten maar even afgesplitst. viewtopic.php?f=32&t=16368&p=753663#p753663

DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

ICE105 schreef: do 03 dec 2020, 12:35
Utrecht Centraal perron spoor 5 gaat verbreed worden volgens alternatief 1b https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... -zijde.pdf
Even een schopje tegen deze post, want het gelinkte document is spoorloos verdwenen van het publieke internet en ik heb er ook al tijden niks meer over gehoord. Gaat deze perronverbreding nog door, en zo ja, op welke termijn? (En ging dat "alternatief 1b" ten koste van de perronlengte van spoor 4, of wordt dat ongemoeid gelaten?)
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Dit lijkt mij echt iets voor OVNL-forummers:

NS zoekt kandidaten voor eindejaarsquiz
Kandidaten worden tijdens de NS Weekly Eindejaarsquiz getest op hun kennis van het NS-nieuws uit 2021. Zo is er onder andere aandacht voor verbouwde stations, de nieuwe tienminutentrein, en de gevolgen van de pandemie voor NS betekent.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Van treinreiziger.nl deze ochtend:
Spoorbodem zorgt voor problemen: snelheidsbeperkingen voor nieuwe treinen dreigen

De bodem onder de sporen blijkt op tal van plekken niet geschikt om het toenemend aantal treinen op te vangen. Daardoor moeten sommige treinen langzamer gaan rijden en kunnen geplande extra treinen mogelijk niet doorgaan. Onderzoek moet uitwijzen hoe de problemen opgelost kunnen worden.

Zo is de vraag of de geplande 5e en 6e sprinter tussen Den Haag en Rotterdam door kunnen gaan en of de beoogde versnelling tussen Amsterdam en Utrecht gerealiseerd kan worden. Ook tussen Utrecht en Den Bosch lijkt het spoor geen meer treinen aan te kunnen door de staat van de ondergrond van het spoor.

[...]

De slappe ondergrond hindert ook de nieuwe nachttrein naar Praag, die in de loop van 2022 moet gaan rijden. Doordat de trein door een locomotief wordt getrokken, is de trein voor Nederlandse begrippen relatief zwaar. Op verschillende plekken krijgt die daarom te maken met snelheidsbeperkingen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Ik weet niet wat er bij ProRail (en NS) aan deskundigheid zit, maar in mijn HTS tijd, 1965-70, werd er bij het vak wegen/spoorwegen al de nodige aandacht aan besteed. Daarnaast was bij de oplevering van 4 sporen Utrecht-Amsterdam (buitenste sporen geschikt voor 200 km/h) met proefrijden al geconstateerd dat het spoor golfde met hoge snelheid. Verder kennen we Zwolle-Kampen, zwabberende portalen; Sneek-Leeuwarden, 4 treinen p/u niet mogelijk, want enkelspoor dus v van 80 naar 100, toen pas bleek slappe grond (die lijn ligt er ruim 100 jaar); dubbeldekkers (VIRM) liever niet op Woerden-Leiden; perikelen met conducteurs om niet te controloren rond Woerden....en zo kan ik doorgaan. Met de aslast kan het volgens mij niet te maken hebben want die is al jaren nauwelijks verhoogd. Dus het verhaal van zwaardere treinen? Het enige zou kunnen zijn dat vroeger de snelheid 120 (125) was, nu 140 en dat er meer treinen per uur rijden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Maar er wordt al decennia 140 gereden? Al zijn de frequenties inderdaad fors verhoogd.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

NS schrapt vanaf maandag 20 december een deel van de spitstreinen voor onbepaalde tijd: https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... spits.html

Het gaat volgens het nieuwsbericht om de volgende trajecten:
Minder Intercity’s in de spits:

Den Helder – Alkmaar
Amsterdam Centraal – Enkhuizen

Minder Sprinters in de spits:

Assen – Groningen
Veenendaal Centrum – Driebergen-Zeist
Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle
Utrecht Centraal – Houten Castellum
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Kalil Nieuw »

Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De schoolsluiting ("vervroegde kerstvakantie") volgende week is pas dinsdagavond bekend worden, dat zal zeker gevolgen hebben op het aantal reizigers en ook op de beschikbaarheid van personeel volgende week. Dat ze geen einddatum communiceren is logisch door de onzekerheid over het voortduren van de maatregelen, maar dat zal toch tenminste tot en met 9 januari zijn, de vooralsnog nu voorziene einddatum van de kerstvakantie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Kalil Nieuw schreef: do 16 dec 2021, 09:40 Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
Aan een nieuwe spoordienstregeling gaat meer dan een jaar voorbereiding vooraf. Behalve het uitwerken van de wensen van NS zelf en andere betrokken partijen moeten de vervoerders ook hun treinpaden aanvragen en toegewezen krijgen van ProRail. Daarom start de uitwerking van de wijzigingen voor elk dienstregelingjaar twee tot drie jaar van tevoren. In het geval van 2022 betekent dit dat de planners moesten uitgaan van pre-covid reizigerstellingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

De series die volledig komen te vervallen voor onbepaalde tijd, zijn deze:

Spitstoevoegers
800 (Alkmaar-Den Helder v.v.)
4500
6200
7400
7700
8900 (Utrecht- Houten-Castellum v.v.)
21400 (Nachtnettrein Eindhoven-Rotterdam)

Losse ritten:
591 Zwolle-Groningen (vrijdagavond)

Op korte termijn wordt ook het vervroegen van de avonddienstregeling overwogen voor de volgende series, maar dat is dus nog niet definitief:

Avonduitsnijding na 18.30 uur
1000
1500 (Amersfoort-Deventer v.v.)
2000
2100
3100 (Nijmegen-Arnhem) (v.v.)
s3200
3900 (Amsterdam-Sittard v.v.)
5200
5700
6800
8900
Laatst gewijzigd door Mikos op do 16 dec 2021, 13:09, 3 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat worden weer volle treinen? Ik neem aan dat de reizigers van die spitstreinen een andere trein gaan opzoeken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het is op werkdagen in treinen niet meer zo druk als vroeger. En zeker direct na de avondspits kan je sinds de sluitingstijd 17:00 is in sommige treinen langere tijd alleen in een coupé zitten. Het is een vervelende maar daarmee ook begrijpelijke stap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

De s3200 eerder uitsnijden kan nogal vervelende gevolgen voor aansluitingen op overig OV hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Mikos schreef: do 16 dec 2021, 11:26
Op korte termijn wordt ook het vervroegen van de avonddienstregeling overwogen voor de volgende series, maar dat is dus nog niet definitief:

Avonduitsnijding na 18.30 uur
[...]
3100 (Nijmegen-Arnhem) (v.v.)
s3200
Weet je zeker dat het om zowel de 3100 als de s3200 gaat? Beide 's avonds uitsnijden lijkt mij wel erg enthousiast van de NS, dan gaat Arnhem - Nijmegen van 6 IC p/u terug naar 2 IC p/u. Daarnaast sluit de 3600 nogal matig aan op de 32200.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten