Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ja, nu rijdt namelijk de 3100 niet en de 3200 wel. Per 21 maart wordt dat omgedraaid, dus 3100 wel en 3200 niet.
De frequentie tussen Utrecht en Arnhem blijft dus inderdaad 4x/uur, maar de tijden veranderen wel.

Ik als reiziger die de series kent haal dat impliciet wel uit het nieuwsbericht (zoals in m'n vorige bericht beschreven) maar het staat er voor de normale reizigers niet echt helder in.
Dit is ook het enige traject waarop zo'n wisseling plaatsvindt, dus dat even er in een regeltje bij zetten was wellicht handig geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Ah op die manier. Ja, dat is inderdaad wel vreemd.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Ik mis in de lijst de 7400 op Db - Vndc in de spits.
TLP
Berichten: 1574
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TLP »

Waarom wordt er in het overzicht een traject Haarlem – Alkmaar – Den Helder genoemd? Gaat de 3400 per 21 maart soms doorrijden naar Den Helder?

Aan de andere kant wordt er gesproken over opschaling op aparte trajecten Schiphol Airport - Arnhem Centraal en Schiphol Airport - Rotterdam Centraal, terwijl beide trajecten bij mijn weten ongewijzigd door de doorgaande intercity 3200 geboden gaan worden (voor de 2400 daarentegen wordt een apart traject Lelystad Centrum – Schiphol – Rotterdam Centraal – Dordrecht in het overzicht genoemd).
henrivanderweijden
Berichten: 746
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

DingeZ schreef: di 08 mar 2022, 20:57 Ik mis in de lijst de 7400 op Db - Vndc in de spits.
Die gaat als t goed is per 21 maart weer rijden.
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

TLP schreef: wo 09 mar 2022, 00:42 Aan de andere kant wordt er gesproken over opschaling op aparte trajecten Schiphol Airport - Arnhem Centraal en Schiphol Airport - Rotterdam Centraal, terwijl beide trajecten bij mijn weten ongewijzigd door de doorgaande intercity 3200 geboden gaan worden (voor de 2400 daarentegen wordt een apart traject Lelystad Centrum – Schiphol – Rotterdam Centraal – Dordrecht in het overzicht genoemd).
De 3200 wordt vervangen door de 3700 naar Venlo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Dat is alleen 's avonds en op zondag. Overdag rijdt de 2400 (en 3500).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Nu wordt het even verwarrend. De 3200 (Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Arnhem Centraal) en 3500 (Schiphol Airport - Venlo) rijden dus vanaf 21 maart niet meer, maar de 3100 (Schiphol Airport - Nijmegen) en 3700 (Dordrecht - Schiphol Airport - Venlo) wel? En de 3700 rijdt dan de gehele dag in plaats van overdag de 2400 (Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum) en 3500?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1512
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door teun »

En die 3700 rijdt op 21 maart zelfs naar Gvc in plaats van Ddr, dat wordt leuk in Eindhoven, overstappen op hetzelfde perron van de 3700 naar Gvc naar de 1100 naar Gvc. *O*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

De 2400 3100 3500 en 3700 gaan vanaf 23 maart gewoon weer volgens de normale dienstregeling rijden. (Vanaf 23 maart omdat de dagen daarvoor er werkzaamheden zijn rond Schiphol, met een afwijkende dienstregeling). Alleen de 3200 rijdt dan tijdelijk niet meer, tot april.
TLP schreef: wo 09 mar 2022, 00:42Waarom wordt er in het overzicht een traject Haarlem – Alkmaar – Den Helder :| genoemd? Gaat de 3400 per 21 maart soms doorrijden naar Den Helder?
Voor het overzicht zou ik denken, ze noemen niet elke serie apart. Dit gaat gewoon over de 3400 Haarlem - Alkmaar en de 800 die weer naar Den Helder gaat rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Het is blijkbaar alleen nog niet bekend wanneer de 1000 weer gaat rijden.
Overigens is het voor mij persoonlijk gunstiger wanneer de 3200 rijdt in plaats van de 2400, aangezien de 3200 aansluit op de (rijdende) 5000 en de 2400 aansluit op de (niet-rijdende) 5200.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5285
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

De OV-bedrijven beginnen in de problemen te komen door de stijgende brandstofprijzen.
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Tariefverhogingen?
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Zoals benoemd in het artikel: daar willen de vervoerders (of in ieder geval de GVB) niet aan, want "Als je mensen terug het OV in wil, is het niet echt een visitekaartje als je nu de prijs omhoog gooit."
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Tja, als de overheid slim zou zijn, dan zouden ze automobilisten er met reclamecampagnes op kunnen wijzen dat het OV relatief goedkoper is geworden. Misschien zou de overheid in plaats van subsidies op brandstof (niet gezegd dat er gaan komen, maar er wordt over vormen van compensatie gesproken) kunnen gaan investeren in het OV?
en-es schreef: wo 09 mar 2022, 14:20 Tariefverhogingen?
Die komen vanzelf: de concessies staan het doorgaans toe om de prijzen met de inflatie plus een vaste voet te verhogen. De inflatie is zoals bekend torenhoog op dit moment vanwege de gestegen brandstofprijzen, dus de prijzen van de vervoersbewijzen kunnen en zullen flink omhoog gaan volgend jaar.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Of misschien versneld elektrische bussen laten aanrukken? Stroom is relatief gezien een stuk goedkoper. Dat zal alleen niet op korte termijn de pijn wegnemen, maar investeringen vooruit halen kan geen kwaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Waar moet je die dan zo snel vandaan halen? De halve autoindustrie ligt al plat doordat de kabelbomen uit Oekraïne kwamen, zou me niks verbazen als de busproductie daar ook nog last van krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Het vervangen van minder goed bezette ritten van grote bussen door kleinere busjes lijkt me wel te realiseren. Dat gebeurt nu ook al, maar daar is zeker potentie voor wat meer verschuiving. Vooral in de tijd dat het OV weer moet gaan herstellen na corona. Dan moet je niet gaan snijden in ritten, want het lijkt me dat juist nu het OV mede een antwoord kan zijn op de problemen van de huidige crisis.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TimoD »

regenmaker schreef: do 10 mar 2022, 06:26 Of misschien versneld elektrische bussen laten aanrukken? Stroom is relatief gezien een stuk goedkoper. Dat zal alleen niet op korte termijn de pijn wegnemen, maar investeringen vooruit halen kan geen kwaad.
Ik hoorde dat in Engeland vorige maand dieseltreinen werden ingezet op elektrische trajecten, omdat stroom duurder was dan diesel. Geen idee hoe dat in het licht van de laatste ontwikkelingen ligt, maar de stroomprijs stijgt volgens mij vrolijk mee. Qua TCO kan elektrisch rijden wel goedkoper zijn door minder onderhoud, maar ik betwijfel of met de huidige prijzen het per kilometer veel verschil gaat maken.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Op dit moment is de spotprijs stroom het laagst in de landen met relatief veel opwekking via wind en zon. De UK en Nederland horen daar niet bij.
https://www.epexspot.com/en/market-data ... ap&period=
https://longreads.cbs.nl/europese-meetl ... e-energie/
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Terugbladerend op OVPro kwam ik een interessant artikel van vorige maand tegen. (Let op: 1 gratis artikel per maand, anders paywall)
OVPro schreef:Nederland en België maken afspraken over veiligheid op IC Brussel

Naar aanleiding van de drukte in de intercity tussen Amsterdam en Brussel in de afgelopen kerstvakantie hebben Nederland en België hebben afspraken gemaakt over de inzet extra materieel en beveiliging op dat traject. Ook zijn ze het eens geworden over extra communicatie door de NS en de Nederlandse overheid aan reizigers om niet naar Antwerpen te reizen bij grote drukte.
Over het "extra materieel" zelf wordt vervolgens niet gerept in het artikel. Zou het 'gewoon' gaan om de structureel toegevoegde snelle Benelux die rond 2025 moet gaan rijden? Of liggen er nu daadwerkelijk plannen om de huidige 9200 bij incidentele grote drukte te kunnen versterken met bijv. een extra treinstam of rijtuig?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5285
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

Gatt dat niet over de HLE 17 die ook in Nederland toegelaten gaat worden?
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

PHS schreef: wo 09 mar 2022, 15:15 Tja, als de overheid slim zou zijn, dan zouden ze automobilisten er met reclamecampagnes op kunnen wijzen dat het OV relatief goedkoper is geworden. Misschien zou de overheid in plaats van subsidies op brandstof (niet gezegd dat er gaan komen, maar er wordt over vormen van compensatie gesproken) kunnen gaan investeren in het OV?
Helaas blijkt de overheid inderdaad voornemens te zijn om de accijnzen op brandstof te verlagen: NOS.

Gemiste kans voor het OV, als je het mij vraagt. Voor de miljarden die nu in de auto worden gestoken, had je bijvoorbeeld ook het OV een stuk goedkoper kunnen maken om de automobilist te overtuigen om de auto te laten staan en in plaats daarvan de trein of bus te pakken.
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Voor veel mensen is het OV gewoon geen optie doordat de reis 3x zo lang duurt, of dat er zelfs helemaal geen OV rijdt op hun werktijden.

Beter hadden ze die 2,3 miljard gewoon over alle 18+'ers verspreid: alle 14,2 miljoen ieder €162. Of alle 11,5 miljoen 18+'ers met een inkomen <50.000 ieder €200. Dan is het tenminste niet zo dat de grootste brandstofverbruikers er het meeste voordeel van hebben. Kies je voor het OV dan kun je dat geld zelfs zo in je zak steken.
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Wat mij vooral stoort is hoe, zelfs de VVD, erg speelt op het moment dat elektrische auto's goedkoper worden dan benzineauto's. Is er een gunstige ontwikkeling, wordt die afgevlakt. Zowel links als rechts zou niet moeten ingrijpen. Links omdat je uitstoot beperkt door niet in te grijpen en recht doordat je direct in de markt gaat ingrijpen omdat je een bepaalde ontwikkeling tegenstaat.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten