Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
In de mailbox van Treinreiziger.nl (Twitter) zat een verslag van een reiziger uit die trein. Geen goede reclame voor de NS.
-
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Kort Nederlands nieuws
Waarom reed deze extra trein?Etienne schreef: ↑za 24 sep 2022, 07:40 Nachtelijke treinreizigers uren gestrand in Amersfoort - https://nos.nl/l/2445778
-
- Berichten: 736
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Kort Nederlands nieuws
Ach, NS maakt al jaren geen goede reclame voor zichzelf. NS is een ernstig ziek bedrijf maar weigert dit zelf in te zien en gaat niet naar de dokter.
Re: Kort Nederlands nieuws
Betrof gewoon de 591 die door de verstoring een nieuw nummer (en nieuw pad) heeft gekregen vanaf Amersfoort.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar even alle gekheid op een stokje. Hoelang gaat NS de smoes van personeelstekort nog gebruiken om geen bus te regelen en daarmee reizigers aan hun lot over te laten? Je zou toch denken dat het optrommelen van een bus en welwillende chauffeur ook 's nachts wel te regelen valt (het is bij diverse tourboeren immers ook mogelijk om rond dezelfde tijd een groep toeristen naar Schiphol te karren). Of zitten daar ook weer bureaucratische procedures aan vast waarvoor het personeel niet na einde dienstregeling mag werken?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Hieruit begrijp ik dat er helemaal geen personeelstekort is?
Zullen we het eens heel simpel deduceren en reduceren? En simpelweg naar de feiten kijken, zonder allerlei populistisch geblaat als
?NS is een ernstig ziek bedrijf maar weigert dit zelf in te zien en gaat niet naar de dokter.
Voorop gesteld: ik was er net zo min bij als jullie. Maar uit de gegeven informatie valt al een heleboel te halen en ik heb ook nog een klein stukje achtergrondinformatie.
- Er was een ICT-storing bij ProRail, waardoor hun systeem niet naar behoren werkte (Utrecht-Amersfoort) en uiteindelijk helemaal uitviel, waardoor treinen niet konden rijden of moesten worden omgeleid (van Utrecht via Hilversum naar Amersfoort, bijvoorbeeld). Trein 591 kon daardoor niet verder rijden dan Amersfoort. De eerste prognose waarop de storing voorbij zou zijn en de treinen weer zouden kunnen rijden, lag op 03.00 uur. Dat zou voor trein 591 een vertraging van 2 uur betekenen (oorspronkelijke vertrektijd 01.05 uur).
Waarom zijn er geen bussen ingezet?
Er vanuitgaande dat er bussen voorhanden zijn, duurt het gemiddeld een uur voor een bus aanwezig is op het station (chauffeurs afbellen wie er kan, chauffeur op de fiets naar de stalling, aanrijdtijd naar het betreffende station). Als er rond één uur gebeld wordt voor bussen, zijn die er niet eerder dan twee uur. De bus moet dan nog naar Zwolle rijden en dan met alle tussenstops naar Groningen. Als de initiële prognose van 03.00 uur gehaald zou worden, zou de trein er dus eerder zijn dan de bus. Dus is de inzet van de bus eigenlijk geen optie, als er bussen voorhanden zouden zijn.
Waarom zijn er geen taxi's ingezet?
Het artikel heeft het over 'minstens tientallen', wat lekker vaag is, maar laten we uitgaan van 40 reizigers (gebaseerd op mijn eigen ervaringen met die trein)? Laten we uitgaan van alleen maar taxichauffeurs die ook op vrijdagnacht geen probleem hebben om vier personen in de taxi mee te nemen, dan hebben we het over minstens tien taxi's. Waar wil je die midden in de nacht vandaan halen? De paar die rondrijden hebben overigens het liefste korte ritjes in de omgeving, want die zijn financieel interessanter.
henrivanderweijden schreef: ↑za 24 sep 2022, 10:02 Er was wel tot een bepaalde tijd personeel op Amf aanwezig alleen hebben deze de reizigers niet pro-actief geïnformeerd dat ze met een taxi naar huis konden en de kosten konden declareren.....
Zie hiervoor bovenstaande: welke taxi's zouden ze dan moeten nemen? Jammer dat er zo denigrerend wordt gedacht. Klinkt nogal populistisch in de oren.
Bovendien was er de opzet om de trein om 03.00 uur weer verder te laten rijden, dus daar wachten de reizigers dan wel op. Twee uur vertraging is lang en vervelend, maar nog te overzien.
Dan loopt het tegen 03.00 uur en wordt er vanuit ProRail bekend dat de storing nog niet is opgelost; de prognose schuift op naar 07.00 uur. De trein kan dus niet om 03.00 uur weg. Dan komen dezelfde vragen als hierboven nog een keer aan bod: Waarom geen bus? Waarom geen taxi? Voor de taxi blijft het antwoord hetzelfde.
Waarom niet alsnog een bus?
Met zo'n lange prognose is de inzet van een bus inderdaad een optie. Om drie uur bellen, om vier uur een bus, die kan dan onder ideale omstandigheden in een uur of drie naar Groningen rijden, met vanaf Zwolle stops op alle stations (per auto is het ruim 2,5 uur, de bus doet er natuurlijk langer over). Echter is daar:
Overdag zijn er momenteel met heel veel moeite mondjesmaat bussen te krijgen. Zelfs de geplande verbussingen zijn momenteel geen succes; er zijn vrijwel geen bussen te krijgen. Laat staan de verstoringen, daar is het helemaal bar en boos. En we hebben het hier over midden in de nacht.
En voor de goede orde: er zijn 's nachts net zoveel bussen als overdag, maar nog minder buschauffeurs die kunnen of mogen rijden.
Terug naar deze vraag:
Het is dus geen smoes: er is een personeelstekort. Zowel onder het rijdend personeel van NS, als onder de monteurs, als onder de planners op kantoor, als onder de buschauffeurs.ArrivaBas schreef: ↑za 24 sep 2022, 11:45 Maar even alle gekheid op een stokje. Hoelang gaat NS de smoes van personeelstekort nog gebruiken om geen bus te regelen en daarmee reizigers aan hun lot over te laten? Je zou toch denken dat het optrommelen van een bus en welwillende chauffeur ook 's nachts wel te regelen valt (het is bij diverse tourboeren immers ook mogelijk om rond dezelfde tijd een groep toeristen naar Schiphol te karren). Of zitten daar ook weer bureaucratische procedures aan vast waarvoor het personeel niet na einde dienstregeling mag werken?
En deze reden gaan ze blijven gebruiken tot het moment dat er geen personeelstekorten meer zijn en we de dienstregeling weer volledig uit kunnen voeren. En tot er weer genoeg buschauffeurs beschikbaar zijn om in geval van werkzaamheden of verstoringen vervangende bussen in te zetten. Dan neemt het probleem van chauffeurs die ''s nachts opgetrommeld' moeten worden ook af, want wie overdag al extra rijdt, kan 's nachts minder invallen.
Uiteindelijk vertrekt de trein iets na zessen. De reizigers hebben in de tussentijd, van wat ik begrijp uit de berichten en ook de foto's daarbij, in een warme en droge trein kunnen zitten. Verre van ideaal, natuurlijk. Die hadden veel liever op tijd thuis geweest. En het personeel had ze daar veel liever naar toe gebracht. De storing aan het systeem van ProRail gooide alleen roet in het eten.
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat ik in jouw verhaal mis: waarom geen aannemer opgetrommeld om wat wissels te krukken en zo de trein Amersfoort te laten verlaten? Ik snap dat dat overdag geen doen is, maar voor één trein moet dat toch best mogelijk zijn lijkt me?
Re: Kort Nederlands nieuws
Bovendien: elke sector in Nederland heeft op dit moment een personeelstekort, aldus het UWV.
https://nos.nl/l/2445509
https://nos.nl/l/2445509
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Goede vraag. Heb ik geen antwoord op, dat is aan ProRail. Maar vergeet niet dat we het niet alleen over Amersfoort hebben, ik begreep dat naast post Amersfoort ook post Zwolle getroffen was. Dat zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er waren meerdere werkplekken rondom Amersfoort uitgevallen, waaronder de werkplek van het baanvak Amersfoort - Zwolle. Er waren ook meerdere gestrande treinen, die zijn geloodst. Bussen zijn wel besteld, als ik het goed gehoord heb is er uiteindelijk 1 geleverd, die zou trein 1591 vervangen hebben.
Re: Kort Nederlands nieuws
Laat ik je in ieder geval bedanken voor de opheldering van de situatie. De afwegingen die Mikos schetst zul je nooit in de media aantreffen. Zolang die laatsten zich niet goed laten inlichten zal het nieuws helaas blijven inboeten op betrouwbaarheid.
Alleen laat dat onverlet dat het in de trein hoogstwaarschijnlijk niet veel warmer zal zijn dan op de perrons en in de stationshal. Immers heeft ICMm (net als de rest van de intercity's overigens) nog niet de moderne snufjes zoals automatisch sluiten na enige tijd geen beweging. Dat zou betekenen dat de deuren tijdens het wachten urenlang open hebben gestaan. Dus of het nou echt warm genoeg is geweest in de trein waag ik te betwijfelen.
Alleen laat dat onverlet dat het in de trein hoogstwaarschijnlijk niet veel warmer zal zijn dan op de perrons en in de stationshal. Immers heeft ICMm (net als de rest van de intercity's overigens) nog niet de moderne snufjes zoals automatisch sluiten na enige tijd geen beweging. Dat zou betekenen dat de deuren tijdens het wachten urenlang open hebben gestaan. Dus of het nou echt warm genoeg is geweest in de trein waag ik te betwijfelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Er waren geplande werkzaamheden tussen Apeldoorn en Almelo waarvoor al bussen geregeld waren, ik gok dat men die bus heeft bijgestuurd om de reizigers in Amersfoort op te pikken (bedoeling was 1689 en 1591 tot Apeldoorn en daar overstappen op de bus). Volgens https://treinposities.nl/terugkijken is de 1689 die bij Barneveld Aansluiting gestrand was trouwens gewoon op baanvaksnelheid teruggereden dus de beveiliging bij Amersfoort zelf was het probleem blijkbaar hier.
En ik kan me trouwens voorstellen dat men in eerste instantie prioriteit gaf bij de treinen die onderweg gestrand stonden.
En ik kan me trouwens voorstellen dat men in eerste instantie prioriteit gaf bij de treinen die onderweg gestrand stonden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Graag gedaan. De media teren op korte stukjes waarin ze clicks kunnen genereren met pakkende titels (waarbij de inhoud die vaak een stuk weerbarstiger is meestal niet eens gelezen wordt). Dit soort uitleg is veel te taai en saai voor de gemiddelde lezer. En veel te weinig tendentieus.
Klopt, dat heeft ICM niet. ICM heeft overigens wel iets anders; coupédeuren. Dus zolang je niet op het balkon gaat zitten is het in de trein echt wel warm. Zeker warmer dan op het perron of de stationshal.
Re: Kort Nederlands nieuws
Sluitknoppen die je handmatig kunt bedienen zijn er ook nog.
Re: Kort Nederlands nieuws
^^ Ja, ik wou net zeggen.. een servicegerichte conducteur loopt tijdens zo'n lange stilstand toch wel ff de deuren langs om te sluiten.
Het is wel weer een verhaal zeg..
Zit er geen back-up op die werkplekken bij de verkeersleiding?
Het is wel weer een verhaal zeg..
Zit er geen back-up op die werkplekken bij de verkeersleiding?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Intercity in Limburg ontspoord door dwarsliggend stuk rails
De gedeeltelijke ontsporing van een intercitytrein afgelopen nacht in Limburg, op het traject tussen Weert en Haelen, is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een dwarsliggend stuk rails.
Spoorbeheerder ProRail laat weten dat niet duidelijk is hoe de zogenoemde spoorstaaf op het spoor is terechtgekomen. "De politie doet nu onderzoek naar de toedracht", zegt een ProRail-woordvoerder.
Lees verder
De gedeeltelijke ontsporing van een intercitytrein afgelopen nacht in Limburg, op het traject tussen Weert en Haelen, is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een dwarsliggend stuk rails.
Spoorbeheerder ProRail laat weten dat niet duidelijk is hoe de zogenoemde spoorstaaf op het spoor is terechtgekomen. "De politie doet nu onderzoek naar de toedracht", zegt een ProRail-woordvoerder.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat me bij deze ontsporing opvalt is de nadruk die in de pers, maar mogelijk ook door NS, wordt gelegd op het feit dat het een gedeeltelijke ontsporing zou zijn. Tot nog toe dacht ik dat een "gedeeltelijke ontsporng" gewoon een ontsporing was, omdat een railvoertuig nou eenmaal zelden met al z'n wielen naast de baan komt te staan, maar daar blijkt dus verandering in te zijn gekomen. Het wachten is nu dus op de trotse aankondiging van een volledige ontsporing. Ze sporen niet.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Is dat nou echt iets waar je zoveel woorden aan vuil moet maken? De kern van het verhaal lijkt mij vooral dat hier wellicht sprake is van vandalisme/ballorigheid, waardoor een onveilige situatie is ontstaan. Of de trein daarbij volledig of gedeeltelijk is ontspoord lijkt me bijzaak...
F.k.a. Bollenstad
Re: Kort Nederlands nieuws
Je kunt het op verschillende manieren bekijken. Je kan het zien als een trein waarvan slechts enkele wielen naast het spoor beland zijn, maar je kunt het ook zien als een trein die weliswaar naast het spoor staat maar nog wel het spoor volgt. Het tweede lijkt me wel relevant, rondom bruggen zijn er zelfs speciale ontsporingsgeleidingen aanwezig om te zorgen dat een ontspoorde trein wel het spoor nog volgt en niet in het nevenspoor terecht komt of van het talud af rijdt. Dan zouden de gevolgen namelijk vele malen ernstiger kunnen worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zeker, in het technische verhaal kan ik me primavinden, en het had uiteraard veeeel erger kunnen zijn. Maar als lijn 5 op de Amsterdamse Strawinskylaan het wissel weer eens fout genomen had en met een draaistel in het gras stond, dan was er sprake van een onspoorde tram. Daarvoor hoeft dus met andere woorden maar één as niet meer op het spoor te staan, en een beetje zwanger bestaat niet. Het lijkt me dus eigenlijk een raar PR-dingetje.
Dat mag, maar kennelijk vindt NS het best belangrijk, gezien de nadruk die erop gelegd wordt. Je conclusie dat er sprake moet zijn van vandalisme of ballorigheid is overigens een beetje voorbarig, omdat er ook nog een optie is dat de gewraakte spoorstaaf van een wagon afgevallen zou zijn.T-hijs schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:47 Is dat nou echt iets waar je zoveel woorden aan vuil moet maken? De kern van het verhaal lijkt mij vooral dat hier wellicht sprake is van vandalisme/ballorigheid, waardoor een onveilige situatie is ontstaan. Of de trein daarbij volledig of gedeeltelijk is ontspoord lijkt me bijzaak...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik concludeer niet dat er "sprake moet zijn" van vandalisme of ballorigheid. Ik zeg dat er "wellicht sprake is" van vandalisme/ballorigheid. Nogal een verschil...trolly schreef: ↑zo 25 sep 2022, 19:12.
Dat mag, maar kennelijk vindt NS het best belangrijk, gezien de nadruk die erop gelegd wordt. Je conclusie dat er sprake moet zijn van vandalisme of ballorigheid is overigens een beetje voorbarig, omdat er ook nog een optie is dat de gewraakte spoorstaaf van een wagon afgevallen zou zijn.T-hijs schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:47 Is dat nou echt iets waar je zoveel woorden aan vuil moet maken? De kern van het verhaal lijkt mij vooral dat hier wellicht sprake is van vandalisme/ballorigheid, waardoor een onveilige situatie is ontstaan. Of de trein daarbij volledig of gedeeltelijk is ontspoord lijkt me bijzaak...
F.k.a. Bollenstad
Re: Kort Nederlands nieuws
Misschien dat de NS wil aangeven dat de trein nog gedeeltelijk op het spoor stond. Het blijven natuurlijk persvoorlichters met nul kennis van zaken. Dit is volgens mij niet het eerste voorbeeld van een voorlichter die een beetje creatief is met het beschrijven van gebeurtenissen. En je moet maar zo denken, de Nederlandse taal wordt zo beetje bij beetje steeds verder verrijkt.trolly schreef: ↑zo 25 sep 2022, 18:33 Wat me bij deze ontsporing opvalt is de nadruk die in de pers, maar mogelijk ook door NS, wordt gelegd op het feit dat het een gedeeltelijke ontsporing zou zijn. Tot nog toe dacht ik dat een "gedeeltelijke ontsporng" gewoon een ontsporing was, omdat een railvoertuig nou eenmaal zelden met al z'n wielen naast de baan komt te staan, maar daar blijkt dus verandering in te zijn gekomen. Het wachten is nu dus op de trotse aankondiging van een volledige ontsporing. Ze sporen niet.
Re: Kort Nederlands nieuws
Beetje off-topic natuurlijk, maar dit soort rare krullen vind ik nauwelijks een verrijking. Inderdaad wel kenmerkend voor een sector met een onverzadigbare honger naar overbodige superlatieven en onnodige anglicismen (wie er behalve toneelspelers wel niet allemaal moeten "acteren" om — kennelijk bij gebrek aan enveloppen — problemen te "adresseren"...) Maar inderdaad, als iedereen het in het vervolg over gedeeltelijke ontsporingen gaat hebben ga ik dat niet tegenhouden. Hoewel ik in dit geval redelijk optimistisch ben: de mens is slordig, maar ook lui, en een overbodig bijvoegelijk naamwoord dicht ik daarom geen grote praktische gebruikswaarde toe.
@T=hijs: je hebt helemaal gelijk.
@T=hijs: je hebt helemaal gelijk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
https://fd.nl/bedrijfsleven/1452889/ns- ... rconcessie.
In die meerjarige concessie geeft het ministerie van Infrastructuur veel ruimte voor concurrentie op het spoor.
Klinkt allemaal wel heftig.In de conceptplannen van het ministerie van I&W die er nu liggen, krijgt NS te maken met volumeafspraken. Dat betekent dat NS op een populaire lijn maar een beperkt aantal treinen per uur mag laten rijden. De ruimte die zo ontstaat zou door andere aanbieders kunnen worden opgevuld. Daarnaast zou een deel van de lijnen uit de concessie worden gehaald en apart moeten worden aanbesteed.
Ik heb geen onderschrift
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik lees hier dat het daarbij vooral gaat over internationale verbindingen, met name de IC Brussel, die straks mogelijk niet meer onder de concessie hoofdrailnet vallen. https://www.nd.nl/varia/varia/1143207/n ... ale-lijnen
Komende dinsdag wordt het PVE van de nieuwe concessie besproken in de Tweede Kamer.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2022A06769
Komende dinsdag wordt het PVE van de nieuwe concessie besproken in de Tweede Kamer.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2022A06769
Hoofdvragen bij dit rondetafelgesprek over het PvE zijn: Welke elementen kunnen in het programma van eisen vanuit maatschappelijk oogpunt beter en/of anders worden geregeld? Welke regionale verbindingen en internationale verbindingen in de grensregio’s zouden binnen en welke buiten de concessie
moeten vallen? Welke effecten heeft dat op het HRN (bijv. rentabiliteit, niveau van service die NS kan bieden op het hele net, aansluiting op regionaal streek-/busvervoer) en voor overige vervoerders? Wordt in het PvE voldoende rekening gehouden met toegankelijkheid?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 189 gasten