Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Of op basis van conducteurs die de chipkaart scannen bij controle. Gelijk een goede motivatie vaker te controleren, alleen bij gecontroleerde reizigers gaat het geld gegarandeerd naar jou, de rest via een verdeelsleutel.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

ProRail gaat de tarieven voor het spoorgebruik - de gebruiksvergoeding - volgend jaar met gemiddeld 12% verhogen. De vervoerders mogen deze kosten doorberekenen aan de reiziger. Dit betekent mogelijk een extra tariefverhoging van zo'n 5-6%. Treinreiziger.nl.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Uit het artikel:
maar juist de goed betalende spitsreizigers zijn in mindere mate teruggekeerd.
Waarom kom ik dan heel vaak overvolle treinen tegen in de spits? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Slechtbetalende spitsreizigers?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

_O-
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Tja het studenten reisproduct levert NS nou eenmaal niet zoveel op als een forens met een businesscard
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Precies. Als ik om mij heen kijk, zie ik veel mensen die nog altijd een (groot) deel van de week thuiswerken, terwijl ze eerder (vrijwel) elke dag met het ov naar het werk reisden. Dat is uiteraard ongunstig voor de inkomsten van o.a. NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

We hebben vooral een ongelukkige combinatie van factoren: minder dagelijkse forensen zou ruimte in het OV opleveren om in totaal meer klanten te bedienen die elk enkele dagen forensen.
Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.

Als je nu na je afstuderen je vervoersopties naar je eerste baan overweegt is dat alles bij elkaar niet echt reclame voor het OV en verbaast het me niet dat zo iemand dan kiest om een auto te kopen of met de fiets naar het werk gaat i.p.v. OV-reiziger te worden.
Idem als je al een auto hebt staan, dan is het OV in de huidige staat helemaal amper een alternatief. En dat ondanks dat de ANWB vandaag publiceerde dat het op de weg juist drukker dan voorheen is, waarbij zelfs OV-ontwijkend gedrag als mede-oorzaak genoemd werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Niet alleen dat. Er zijn nu zoveel jobs beschikbaar dat je gemakkelijk een baan in je eigen omgeving kan vinden
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Minder en kortere treinen helpt daar ook niet bij. Dan lijkt het al snel veel drukker en voller.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: wo 28 sep 2022, 17:31 Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.
Als die vrijdag zo rustig is met forensen, zou NS de vrijdagspits ook als voordeeluren kunnen aanmerken? om zo een deel van de forensen naar de vrijdag te lokken?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daar zit je op vrijdagmiddag niet op te wachten denk ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: wo 28 sep 2022, 17:31 We hebben vooral een ongelukkige combinatie van factoren: minder dagelijkse forensen zou ruimte in het OV opleveren om in totaal meer klanten te bedienen die elk enkele dagen forensen.
Echter doet de OV sector nog niet echt moeite om met daarop aansluitende producten te komen (op een enkele regio na). En daarnaast is er in meerdere regio's en bij NS sprake van een hoop uitval door gebrek aan personeel.
Ik heb te horen gekregen dat ik geen abonnement mag aanschaffen, omdat mijn werkgever van de Belastingdienst alleen daadwerkelijk gemaakte reiskosten mag vergoeden.
Ik reis dus tegenwoordig altijd (behalve in het weekend) tegen vol tarief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JothamvW »

Ik heb gewoon altijd abonnementskosten mogen declareren. Momenteel is woon-werk voor mij alleen per bus en mag ik zelfs kilometers declareren omdat mij dat meer oplevert. _O_
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik krijg gewoon 19 cent per kilometer, zelfde als voor wie met de auto komt dus. Daarmee houd ik zelfs geld over, want omgerekend kost m'n sterabonnement maar iets van 7 cent per kilometer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Dat zou ik in principe ook mogen, maar dat komt voor mij nu niet uit.
(Dan zouden extra voordelige abonnementen wellicht wel aantrekkelijk zijn voor mij.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Een werkgever mag een OV-abonnement vergoeden als de prijs van de zakelijke reizen in een maand gelijk is of hoger dan 1/12e van de jaarprijs van een abonnement. Als je dat niet haalt, mag de werkgever alleen het deel van 1/12e van de jaarprijs vergoeden dat gelijk is aan de anders gemaakte reiskosten. Het resterende bedrag kan de werkgever of als belast loon aanrekenen, of meenemen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

(Belastingdienst, Handboek Loonheffingen 2022 sectie 23.2.1)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JothamvW »

En dat is het geval; anders zou ik zelf die abonnementen nooit hebben genomen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Pim-AllianceB95 schreef: do 29 sep 2022, 18:05 Daar zit je op vrijdagmiddag niet op te wachten denk ik.
Past het dan wel vrijdagmiddag, als ze de komende tijd op vrijdag een heel stel IC's schrappen omdat er op vrijdag zo weinig forensen zijn?
Als dat echt zo is, dan zou ik, als spoorbedrijf, liever meer mensen op vrijdag de trein in lokken, dan eruit jagen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De vrijdagdrukte is heel erg afhankelijk van de route: op de IC's naar Groningen bijvoorbeeld is er weer een ouderwetse vrijdagmiddagspits met studenten die terug naar huis gaan, terwijl de forenzen wegblijven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef: vr 30 sep 2022, 07:53Past het dan wel vrijdagmiddag, als ze de komende tijd op vrijdag een heel stel IC's schrappen omdat er op vrijdag zo weinig forensen zijn?
Die treinen worden geschrapt omdat er te weinig personeel is. Met meer mensen de trein in lokken los je dat personeelstekort niet op.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Klopt, maar er wordt natuurlijk wel geschrapt op plaatsen en tijden waar dat zo min mogelijk reizigers treft. Niet voor niets wordt er in 2023 in de spits op vrijdag veel harder gesneden dan in de spits op dinsdag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Ja, daarom lijkt het mij dus geen goed idee om nu het reizen in de spits op vrijdag te gaan promoten. Dan is het voorlopig beter het aantal reizigers op die dag laag houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Alleen is op vrijdag het aantal reizigers juist hoog,alleen niet in de ochtendspits.De drukte zit vooral in het aantal studenten en (vroeger)militairen die op vrijdagmiddag naar huis gaan.Dit begint al vanaf een uur of 13.
Plus daarbij nog een groep reizigers die op vrijdag gaan voor een weekend weg,bijvoorbeeld via Schiphol
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ergernis over volle treinen groeit: 'heel veel mensen moeten staan'

Het aantal klachten van treinreizigers over volle treinen is flink gestegen. Veel meer reizigers klagen dat ze tijdens hun reis moeten staan of zelfs helemaal niet met hun geplande trein mee kunnen. "Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019", zegt Freek Bos, directeur van reizigersbelangenvereniging Rover.

Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten