Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Meltrain schreef: ↑vr 07 okt 2022, 09:17
De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Even vanuit de vakbonden gedacht: Als nu de huidige HC-norm (die is er niet voor niets is) wordt losgelaten, dan is de vraag waarom het niet permanent kan worden losgelaten (als de personeelstekorten ooit zijn opgelost). Uiteindelijk dus minder HC's nodig dus minder werkgelegenheid.
De vakbonden zijn er primair voor de werknemers en denken net even verder na over baanbehoud en salarissen dan wij reizigers die daar niks mee te maken hebben.
TffpaA schreef: ↑vr 07 okt 2022, 11:32
[*]De concessie wordt gewoon onderhands gegund, waarbij het hele feestje van vermeende oneerlijke concurrentie medio volgend decennium weer wordt uitgespeeld (met dezelfde uitkomst);
Suus schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:30
Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Dat gaat dus al op veel trajecten niet lukken vanwege tunnels. Daarnaast zijn er genoeg trajecten waar je alleen niet het hele perron kunt overzien met meer dan 7 bakken bij het sluiten van de deuren. Bijvoorbeeld vanuit Olst richting Zwolle.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee. Dus bij 3 stellen 1 machinist en 2 conducteurs die alle drie op een ander stel zitten. Maar ook een passagierende machinist of vertrekassistent telt mee als treinpersoneel.
Echter kunnen taken aan de machinist worden overgedragen maar dit geldt slechts voor maximaal 7 bakken of 9 bakken sprintermaterieel. Dat zijn uiteindelijk veiligheidsafspraken en normen vanuit ILT.
Norm is bij NS echter altijd een Machinist en Conducteur op de trein bij tunnels, ook als het maar 1 treinstel is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127 schreef:Bij tunnels moet in elk stel treinpersoneel aanwezig zijn. Hierbij telt de machinist ook mee.
[..]
Dit is een regel die de bijsturing zichzelf rond 2012 heeft opgelegd, maar staat nergens in de veiligheidsnormeringen of de handboeken en is dus ook geen wettelijke eis of regel als zodanig.
Voor de veiligheidsnorm bestaat er geen onderscheid tussen trajecten met of zonder tunnels. Ik zou dus in mijn eentje als machinist prima 10 bakken SLT of 9 bakken SNG mee mogen nemen door een tunnel.
Je bedoelt dat land waar binnenlandse treinen al meer dan 40 jaar 300 km/u rijden, een stad van nog geen 250.000 inwoners twee metrolijnen heeft en tal van andere steden in recente jaren een tram hebben laten aanleggen?
Ja, dat heeft inderdaad weinig met Nederland te maken, ja.
Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Nou ben ik toch erg benieuwd hoe vaak je nog (D66) gaat zeggen in dit draadje, PHS. Het lijkt net of je iets probeert te insinueren dat je niet openlijk wil zeggen. Ik zou bijna geneigd zijn dat stemmingmakerij te noemen, maar dat zal vast niet je bedoeling zijn.
PHS schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:47
Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.
Want dat is een voorwaarde, je mag nooit gebruik gemaakt hebben van een dienstauto?
Hij is een bestuurder, met ervaring in zowel een ambtenaren apparaat als in politiek Den Haag. Laten we de beste man het voordeel van de twijfel geven.
PHS schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:47
Ik vraag het mij af, Koolmees heeft nog nooit in het OV gewerkt. Hij noemt zichzelf een 'grootverbruiker' van de trein, maar als minister reed hij in een dienstauto. Klinkt eerder als een politieke benoeming. De enig aandeelhouder van de NS, het Ministerie van Financiën, geleid door Sigrid Kaag (D66), bepaalt wie de tent mag leiden. Dan is het opvallend dat zij kiest voor iemand zonder relevante werkervaring, maar wel de juiste politieke signatuur heeft.